De dienstregeling ligt wel zo'n beetje vast voor het komende jaar. Al zijn kleine veranderingen mogelijk. Maar die zullen niet spectaculair zijn.
Helaas geeft u in uw eerste alinea al het antwoord op uw eigen vraag. Ik denk eerlijk gezegd dat de mensen uit Almere meer gericht zijn op Amsterdam en Schiphol als forens en juist niet Den Haag. Van Almere naar Den Haag is bijna 88 kilometer en er zijn weinig forenzen die dit dagelijks doen. Tot op heden had u het geluk dat er tussen die 2 steden een rechtstreekse trein ging maar ook toen zal het merendeel van de reizigers eerder uitgestapt zijn.
Het is gewoon een behoorlijk risico als je ver van je werkplek woont en van het OV afhankelijk bent. Dat NS deze verbinding heeft opgeknipt is vervelend voor u maar ik denk dus niet dat dit in de nabije toekomst gaat wijzigen gewoon omdat er weinig mensen dagelijks dit traject bereizen.
Tot afgelopen week kon ik ieder half uur rechtstreeks tussen Almere en Den Haag reizen in 58 minuten.
Dat klopt en nu kunt u rechtstreeks naar Rotterdam reizen. NS geeft geen garanties dat de dienstregeling tot Sint Juttemis altijd hetzelfde blijft.
Iedere wijziging in het patroon van de dienstegeling zal voor sommigen een verbetering en voor anderen een verslechtering betekenen.
De dienstregeling in deze regio is nog niet zoals men het uiteindelijk voor ogen heeft. Dat heeft twee oorzaken: snelheidsbeperkingen op de hogesnelheidslijn en te weinig ingestroomd nieuw intercitymaterieel van het type ICNG.
Vanwege bovenstaande redenen rijden de intercity's vanuit Groningen via Almere nu niet verder dan Schiphol. Dat moet straks Rotterdam Centraal worden, via de hogesnelheidslijn. Ook als gevolg van deze snelheidsbeperkingen en het inpassen van internationale treinen vertrekt de intercity naar Den Haag niet altijd op dezelfde tijd vanuit Amsterdam Zuid. Daardoor hebt u soms wel en soms geen goede overstap.
Het is verder de bedoeling dat er sneller gereden gaat worden op de Hanzelijn, namelijk 180 km/uur. Daar kan de dienstregeling pas op worden aangepast als er voldoende treinen van het type ICNG zijn om alle intercity's over de Hanzelijn met die snelheid te kunnen plannen.
Er staan dus nog wijzigingen op stapel, maar niet al in de dienstregeling van 2025.
En ter informatie: NS heeft aangegeven dat er 2400 reizen per dag zijn die nadeel ondervinden van het verdwijnen van de directe verbinding tussen Flevoland en Leiden/Den Haag.
De huidige dienstregeling is inderdaad een gedrocht doordat er van alles aan verandert is vanwege beperkingen aan de infrastructuur en gebrek aan materieel waardoor de aansluitingen zoals oorspronkelijk bedacht er toch niet zijn. De dienstregeling zoals deze beoogd was, met een korte overstap van zo'n 4 minuten op Amsterdam Zuid richting Den Haag Centraal, zal op zijn vroegst in 2027 ingevoerd worden, maar dit kan nog verder uitgesteld worden als het langer duurt de infrastructuur op orde te brengen.
De huidige dienstregeling is inderdaad een gedrocht doordat er van alles aan verandert is vanwege beperkingen aan de infrastructuur en gebrek aan materieel waardoor de aansluitingen zoals oorspronkelijk bedacht er toch niet zijn. De dienstregeling zoals deze beoogd was, met een korte overstap van zo'n 4 minuten op Amsterdam Zuid richting Den Haag Centraal, zal op zijn vroegst in 2027 ingevoerd worden, maar dit kan nog verder uitgesteld worden als het langer duurt de infrastructuur op orde te brengen.
Naar als dat zo is (een gedrocht), dan moet je dus niet zo'n wijziging doorvoeren toch? Het is logisch dat je weinig berichten ziet van mensen die er op vooruit zijn gegaan, maar het aantal negatieve berichten (ook via vind ik inmiddels wel opvallend.
In de week van 20 januari (ma-do) en ma 27 en di 28 januari zijn er werkzaamheden waardoor de IC uit Leeuwarden en Groningen na Schiphol doorrijden naar Leiden C, Den Haag HS en Rotterdam C. Geniet ervan tijdelijk
Naar als dat zo is (een gedrocht), dan moet je dus niet zo'n wijziging doorvoeren toch?
Er moest wel een wijziging komen, want de oude dienstregeling kan niet meer uitgevoerd worden vanwege de werkzaamheden op Amsterdam Centraal.
Hallo rubion en welkom bij de NS Community,
Klagen heeft zeker wel zin, maar 1 klacht zal natuurlijk geen verschil maken. Wij zetten alle klachten door en indien er veel klachten over een bepaald traject komt en er een mogelijkheid voor bestaat dit te verbeteren zal dit ook zeker worden overwogen. Ik zal bij deze je klacht over dit traject ook doorzetten. Een uitspraak of belofte kan ik helaas niet doen.
Ik denk dat hierboven wel al antwoorden op je vragen zijn gekomen. Mocht je hier nog meer vragen over hebben dan mag je deze hier altijd gerust stellen.
Zie ook https://rover.nl/actueel/29-dienstregeling/2538-een-blik-op-treindienstregeling-2025
Als NS de nieuwe structuur helemaal had kunnen invoeren, dan waren er nog veel meer overstapvrije verbindingen via de HSL geweest. Zoals tussen Breda, Rotterdam en Groningen en Leeuwarden. Op de HSL kan echter niet hard genoeg worden gereden door de problemen met de viaducten in Zuid-Holland. Hierdoor zijn de rijtijden van treinen die over de HSL rijden langer en dat past in de Schipholtunnel niet goed met de dienstregeling van andere treinen.
Er zijn ook te weinig Wespen, de nieuwe treinstellen ICNG. Hierdoor heeft NS niet genoeg treinstellen om met HSL-treinen door te rijden naar Groningen, Leeuwarden en Enschede.
De meest in het oog springende slachtoffers hiervan zijn reizigers die van Rotterdam naar Zwolle en verder naar Groningen en Leeuwarden v.v. gaan. Al sinds mensenheugenis hebben zij een overstapvrije verbinding, in 2025 niet meer. Dit geldt ook voor reizigers van Schiphol Airport en Amsterdam Zuid naar Apeldoorn en verder naar Salland en Twente v.v.. Minder in het oog springend, maar minstens zo hinderlijk: in Leiden Centraal is er vaak geen aansluiting tussen de Intercity’s van Schiphol Airport naar Den Haag Centraal en die tussen Haarlem en Den Haag HS. Overdag valt de extra reistijd mee, maar op stille uren kan die oplopen tot een half uur. Het laatste gevolg dat we hier noemen is de extra reistijd tussen het noorden en Schiphol: zes minuten.
Dit is allemaal tijdelijk, maar het is onbekend hoe lang tijdelijk is. Op zijn minst anderhalf jaar is de verwachting.
Ik vraag me af waarom dit plan is doorgevoerd, terwijl duidelijk is dat het voorlopig niet uitvoerbaar is.
De NS heeft nu een half werkend plan ingevoerd, waar niemand iets mee opschiet. Dat de dienstregeling moest worden aangepast vanwege de werkzaamheden op Amsterdam Centraal, betekent niet dat je genoegen moet nemen met een slecht functionerend alternatief. In dat geval had de dienstregeling van 2024 beter kunnen blijven, ondanks de nadelen.
Het lijkt mij dat een dienstregeling waarbij rekening gehouden wordt met de werkzaamheden op Amsterdam Centraal en de huidige beperkingen veel beter had uitgepakt.
Of mis ik iets?
Het voorbereiden van deze nieuwe dienstregeling heeft jaren in beslag genomen. Toen de beperkingen beperkt werd had men geen jaren meer om iets anders te bedenken, en moest de nieuwe dienstregeling dus wel gebaseerd worden op het oude plan met hier en daar een wijziging.
Zie ook https://rover.nl/actueel/29-dienstregeling/2538-een-blik-op-treindienstregeling-2025
Als NS de nieuwe structuur helemaal had kunnen invoeren, dan waren er nog veel meer overstapvrije verbindingen via de HSL geweest. Zoals tussen Breda, Rotterdam en Groningen en Leeuwarden. Op de HSL kan echter niet hard genoeg worden gereden door de problemen met de viaducten in Zuid-Holland. Hierdoor zijn de rijtijden van treinen die over de HSL rijden langer en dat past in de Schipholtunnel niet goed met de dienstregeling van andere treinen.
Er zijn ook te weinig Wespen, de nieuwe treinstellen ICNG. Hierdoor heeft NS niet genoeg treinstellen om met HSL-treinen door te rijden naar Groningen, Leeuwarden en Enschede.
De meest in het oog springende slachtoffers hiervan zijn reizigers die van Rotterdam naar Zwolle en verder naar Groningen en Leeuwarden v.v. gaan. Al sinds mensenheugenis hebben zij een overstapvrije verbinding, in 2025 niet meer. Dit geldt ook voor reizigers van Schiphol Airport en Amsterdam Zuid naar Apeldoorn en verder naar Salland en Twente v.v.. Minder in het oog springend, maar minstens zo hinderlijk: in Leiden Centraal is er vaak geen aansluiting tussen de Intercity’s van Schiphol Airport naar Den Haag Centraal en die tussen Haarlem en Den Haag HS. Overdag valt de extra reistijd mee, maar op stille uren kan die oplopen tot een half uur. Het laatste gevolg dat we hier noemen is de extra reistijd tussen het noorden en Schiphol: zes minuten.
Dit is allemaal tijdelijk, maar het is onbekend hoe lang tijdelijk is. Op zijn minst anderhalf jaar is de verwachting.
NS heeft maandenlang een goed nieuws show op diverse media gevoerd met er gaan 1600 treinen meer rijden. Dan snap ik heel goed dat bepaalde mensen hier nu niet bepaald blij mee zijn
Wellicht nog erger dan deze fikse verloedering van de treindienst in de Randstad, is het gebrek aan intercity's tussen Schiphol en Amsterdam C. Mijn vaste (comfortabele) reis tussen Den Haag C en Amsterdam C met overstap van ~6 minuten te Schiphol is niet langer mogelijk, aangezien beide treinen niet meer rijden. De enige overgebleven reisopties zijn met de overvolle en onhandige dubbeldekkers die via Haarlem rijden, en de dramatisch slechte sprinters met de martelstoelen.
Het bestaansrecht van deze nieuwe dienstregeling zal zich dus nog maar moeten bewijzen. Ik ga om veiligheidsredenen overigens geen gebruik maken van Amsterdam-Zuid in het komende jaar; mijn leven is me iets te veel waard.
Wellicht nog erger dan deze fikse verloedering van de treindienst in de Randstad, is het gebrek aan intercity's tussen Schiphol en Amsterdam C. Mijn vaste (comfortabele) reis tussen Den Haag C en Amsterdam C met overstap van ~6 minuten te Schiphol is niet langer mogelijk, aangezien beide treinen niet meer rijden.
Vergeet het gebrek aan überhaupt doorgaande treinen niet. Sloterdijk en Lelylaan zijn vanuit Almere ook niet meer zonder overstap op Centraal te bereiken. In de verbinding waar ik altijd mee reisde zit nu een overstap van spoor 10b naar spoor 1 in 5 minuten. Die zie ik, zeker met de huidige verbouwing en in de spits, niet lukken.
Zelf ga ik nu overigens maar voor een andere verbinding, waar ik gelukkig voor kon kiezen. Ik fiets naar Almere Centrum i.p.v. Almere Muziekwijk en neem de intercity van 7 minuten eerder die een overstap van eveneens vijf minuten biedt maar dan op hetzelfde perron (en met aanzienlijk minder reistijd). Wordt alleen dus wel elke dag overstappen in plaats van lekker blijven zitten en een duurder abonnement omdat het vanaf Almere Centrum net wat verder is dan vanaf Muziekwijk.
Het bestaansrecht van deze nieuwe dienstregeling zal zich dus nog maar moeten bewijzen. Ik ga om veiligheidsredenen overigens geen gebruik maken van Amsterdam-Zuid in het komende jaar; mijn leven is me iets te veel waard.
@EUreiziger24 Ben zeer benieuwd wat de achtergrond is van deze opmerking. Wat is er mis met Amsterdam-Zuid?
Amsterdam Zuid was toch juist de veiligste buurt van Amsterdam?
Ik ga om veiligheidsredenen overigens geen gebruik maken van Amsterdam-Zuid in het komende jaar; mijn leven is me iets te veel waard.
Ik denk dat de omgeving van het centraal station en de binnenstad onveiliger is. Voor zakkenrollers en overvallers zie ik daar meer beroepsmogelijkheden gezien de toeristen en dagjesmensen die daar rondlopen.
Ik ga om veiligheidsredenen overigens geen gebruik maken van Amsterdam-Zuid in het komende jaar; mijn leven is me iets te veel waard.
Ik denk dat de omgeving van het centraal station en de binnenstad onveiliger is. Voor zakkenrollers en overvallers zie ik daar meer beroepsmogelijkheden gezien de toeristen en dagjesmensen die daar rondlopen.
De Centrale stations zijn allemaal onveiliger, op Utrecht Centraal moet je echt al je zakken sluiten en iedereen die wat aan je wilt vragen vermijden. Dat lijkt me niet veel anders op Amsterdam Centraal of andere centrale stations.
Daar lopen makkelijke prooien.
Het bestaansrecht van deze nieuwe dienstregeling zal zich dus nog maar moeten bewijzen. Ik ga om veiligheidsredenen overigens geen gebruik maken van Amsterdam-Zuid in het komende jaar; mijn leven is me iets te veel waard.
@EUreiziger24 Ben zeer benieuwd wat de achtergrond is van deze opmerking. Wat is er mis met Amsterdam-Zuid?
Excuses maar je houdt je toch niet voor de domme? Dit station heeft zeer smalle perrons en onveilige trappen. Het is ingesloten door een zesbaans snelweg zonder enige vorm van isolatie. NS wil hier voortaan dagelijks vele duizenden extra reizigers doorheen pompen, terwijl het een bouwval is die nog net niet van ellende instort. Er staat vrijwel permanent een harde wind en de buurt staat bekend om het fikse drugsgebruik en verschillende vormen van criminaliteit.
Als ik een lijst moet gaan samenstellen van alle risicofactoren die dit gedrocht van een station met zich meebrengt, ben ik vanavond nog bezig. Alleen in de bovenstaande paragraaf kun je al moeiteloos een tiental zorgwekkende veiligheidsrisico's aanwijzen.
Het bestaansrecht van deze nieuwe dienstregeling zal zich dus nog maar moeten bewijzen. Ik ga om veiligheidsredenen overigens geen gebruik maken van Amsterdam-Zuid in het komende jaar; mijn leven is me iets te veel waard.
@EUreiziger24 Ben zeer benieuwd wat de achtergrond is van deze opmerking. Wat is er mis met Amsterdam-Zuid?
Excuses maar je houdt je toch niet voor de domme? Dit station heeft zeer smalle perrons en onveilige trappen. Het is ingesloten door een zesbaans snelweg zonder enige vorm van isolatie. NS wil hier voortaan dagelijks vele duizenden extra reizigers doorheen pompen, terwijl het een bouwval is die nog net niet van ellende instort. Er staat vrijwel permanent een harde wind en de buurt staat bekend om het fikse drugsgebruik en verschillende vormen van criminaliteit.
Als ik een lijst moet gaan samenstellen van alle risicofactoren die dit gedrocht van een station met zich meebrengt, ben ik vanavond nog bezig. Alleen in de bovenstaande paragraaf kun je al moeiteloos een tiental zorgwekkende veiligheidsrisico's aanwijzen.
Ik heb een tijd bij het WTC gewerkt en ik herken jouw punten in ieder geval niet. Over het station zelf dat is inderdaad bijzonder lelijk en absoluut geen visitekaartje voor Amsterdam, maar ja die stad probeer ik zelf inmiddels ook zoveel mogelijk te mijden. Zag wel dat de roltrappen daar weg zijn gehaald. Dus zeker voor mensen die moeilijk ter been zijn een te mijden station.
Dit station heeft zeer smalle perrons en onveilige trappen
Dat geldt voor Amsterdam Centraal nu met de verbouwing des te meer.
Het is ingesloten door een zesbaans snelweg zonder enige vorm van isolatie.
Waarom zou dat onveilig zijn? De perrons liggen zoals op vele stations tussen de sporen dus je valt (of waait?) niet zo op die snelweg, toch?
NS wil hier voortaan dagelijks vele duizenden extra reizigers doorheen pompen, terwijl het een bouwval is die nog net niet van ellende instort.
Waar baseert u op dat het een bouwval zou zijn? Het wordt wel verbouwt maar dat is toch echt heel iets anders.
Er staat vrijwel permanent een harde wind
Wat heeft dat met de veiligheid te maken?
de buurt staat bekend om het fikse drugsgebruik en verschillende vormen van criminaliteit.
Wel eens een willekeurige straat nabij Centraal ingelopen? Dan vind je vrijwel gegarandeerd een coffee shop.
Als ik een lijst moet gaan samenstellen van alle risicofactoren die dit gedrocht van een station met zich meebrengt, ben ik vanavond nog bezig. Alleen in de bovenstaande paragraaf kun je al moeiteloos een tiental zorgwekkende veiligheidsrisico's aanwijzen.
Misschien kun je je beperken tot een enkel voorbeeld van iets dat op Amsterdam Zuid aantoonbaar significant minder veilig is dan op Amsterdam Centraal. Dat zou m.i. al een heel begin zijn na bove staande mislukte poging.
In 2026 wordt het pas leuk, dan start ook de verbouwing van Amsterdam Zuid en is er meerdere maanden slechts één perron beschikbaar. Intercity's blijven rijden met aangepaste dienstregeling maar het zal in de spits wel eens erg druk kunnen worden op dat overgebleven perron.
In 2026 wordt het pas leuk, dan start ook de verbouwing van Amsterdam Zuid en is er meerdere maanden slechts één perron beschikbaar. Intercity's blijven rijden met aangepaste dienstregeling maar het zal in de spits wel eens erg druk kunnen worden op dat overgebleven perron.
Is Amsterdam CS dan wel weer compleet beschikbaar?? Jij werkt toch zelf bij Prorail? Dan moet daar toch een plan voor zijn?