Skip to main content
beantwoord

jongeren dalkaart op ov pas

Mijn kind is net 12 geworden en gaat dus over van kids vrij naar jongerendagkaart. Hij heeft nog geen mobiel. En uiteraard wel een ov pas waarmee hij al gewend is te reizen sinds hij klein is.

ik vind het zo apart dat de jongerendagkaart niet ook geladen kan worden op een persoonlijke ov pas. Net zoals dat bijvoorbeeld met keuze dagen kan. Ik weet dat de uitleg is “jongeren gebruiken graag telefoon”. Maar ik snap niet zo goed wat er technisch nou zo moeilijk is aan dit ook op een persoonlijke ov pas kunnen laden? Sterker nog, het lijkt me minder fraude gevoelig?

Ik weet dat het ook uitgeprint kan worden, maar ik vind het zo omslachtig dat het dan via die manier moet, terwijl er gewoon een werkende persoonlijke ov kaart aanwezig is…

weet iemand of dit toch in overweging genomen kan worden en hoe? Ik geef mijn kind graag mee dat treinreizen een fijne en handige manier is om ergens heen te gaan. (En hij doet het ook graag).

Beste antwoord door Floor NS

Hi Suusanne! Welkom bij de NS Community.

Ik zal de suggestie doorgeven. 😉

Bekijk origineel

13 reacties

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • 25182 reacties
  • 7 april 2025

De moderatoren hier lezen wat u schrijft en kunnen dat doorgeven. Of het effect heeft, waag ik te betwijfelen. Als het op een persoonlijke ov-chipkaart staat kan er mee ingecheckt worden en dan kan uw zoon net voor de spits inchecken en er toch mee doorreizen in de spits, wat met een jongerendagkaart niet kan. Daarmee zou het principe van de goedkope jongerendagkaart waarbij uw kind tijdens de spits niet in de trein mag zitten, worden doorbroken. Of NS zou dit apart moeten oplossen en ik denk niet dat ze dat doen en mogelijk zelfs niet kunnen. NS kiest ook voor de grote getallen onder de jongeren en die zijn gewend met een app te werken waar je dan een kaart op kunt zetten. Dat kan dan zonder ov-chipkaart en dat is laagdrempeliger. Ik zie overigens het probleem van printen ook niet zo. De meeste mensen hebben er nog wel eentje staan.

Ik geef mijn kind graag mee dat treinreizen een fijne en handige manier is om ergens heen te gaan. (En hij doet het ook graag).

•  

Dat is alleen maar toe te juichen.

Floor NS
Moderator
Forum|alt.badge.img
  • Moderator
  • 277 reacties
  • Antwoord
  • 7 april 2025

Hi Suusanne! Welkom bij de NS Community.

Ik zal de suggestie doorgeven. 😉

• Koploper****
  • 20382 reacties
  • 7 april 2025
Suusanne schreef:

Ik vind het zo apart dat de jongerendagkaart niet ook geladen kan worden op een persoonlijke ov pas. Net zoals dat bijvoorbeeld met keuze dagen kan. Ik weet dat de uitleg is “jongeren gebruiken graag telefoon”. Maar ik snap niet zo goed wat er technisch nou zo moeilijk is aan dit ook op een persoonlijke ov pas kunnen laden? Sterker nog, het lijkt me minder fraude gevoelig?

Klopt dat het veel minder fraudegevoelig is. NS wil echter om kosten te besparen zo min mogelijk tickets via de automaten verkopen want dan kunnen zoveel mogelijk automaten worden verggehaald.

De keuzedagen lopen wel via de automaat, waarschijnlijk omdat veel ouderen geen mobieltje hebben.

Overigens hebben etickets meer beperkingen t.a.v. de spits (je mag in de spits überhaupt niet in de trein zitten ook niet als je reis voor de spits begon) dan tickets die geladen worden op een chipkaart.

Suusanne schreef:

Ik weet dat het ook uitgeprint kan worden, maar ik vind het zo omslachtig dat het dan via die manier moet, terwijl er gewoon een werkende persoonlijke ov kaart aanwezig is…

Uitprinten hoeft niet. Het is voldoende om het ticket na aankoop te downloaden in de NS app en daarmee te reizen.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4210 reacties
  • 7 april 2025
Thom schreef:

Als het op een persoonlijke ov-chipkaart staat kan er mee ingecheckt worden en dan kan uw zoon net voor de spits inchecken en er toch mee doorreizen in de spits, wat met een jongerendagkaart niet kan. 

Mocht het op een persoonlijke ov-chipkaart kunnen staan, kan bij controle van de ov-chipkaart de conducteur dan toch ook zien dat er met een Jongerendagkaart is ingecheckt en degene zich tijdens de spits in de trein bevindt? Net zoals je met een uitgeprinte Jongerendagkaart in theorie ook (ongeoorloofd) zou kunnen blijven zitten tijdens de spits. Als er dan geen controle is, kom je ook zonder problemen naar je bestemming.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16644 reacties
  • 7 april 2025
Tamzin schreef:

Uitprinten hoeft niet. Het is voldoende om het ticket na aankoop te downloaden in de NS app en daarmee te reizen.

Dat gaat dus niet wanneer het kind nog geen mobiel heeft. 

• Auteur
  • Sprinter
  • 3 reacties
  • 7 april 2025
Rene74 schreef:
Thom schreef:

Als het op een persoonlijke ov-chipkaart staat kan er mee ingecheckt worden en dan kan uw zoon net voor de spits inchecken en er toch mee doorreizen in de spits, wat met een jongerendagkaart niet kan. 

Mocht het op een persoonlijke ov-chipkaart kunnen staan, kan bij controle van de ov-chipkaart de conducteur dan toch ook zien dat er met een Jongerendagkaart is ingecheckt en degene zich tijdens de spits in de trein bevindt? Net zoals je met een uitgeprinte Jongerendagkaart in theorie ook (ongeoorloofd) zou kunnen blijven zitten tijdens de spits. Als er dan geen controle is, kom je ook zonder problemen naar je bestemming.

ja precies dat. (Nu moet ik zeggen dat ik een versimpeling van regels ook toe zou juichen, hoe goed je per ticket moet kijken of je wel of niet mag blijven zitten. Vind het zelf al ingewikkeld, kun je nagaan wanneer je laaggeletterd bent of Nederlandse taal niet spreekt als moedertaal.

En wat betreft zo min mogelijk automaten: als ze er toch blijven staan voor de ouderen: waarom dan niet ook voor de jongeren zonder smartphone?

als het doorgegeven kan worden graag! Ik vind de overgang van kind naar jongere nu echt onhandig.

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • 25182 reacties
  • 7 april 2025

Volgens mij vormen jongeren zonder een smartphone een zeer marginale groep. Al zie ik de nadelen en soms gevaren ervan wel degelijk.

• Auteur
  • Sprinter
  • 3 reacties
  • 7 april 2025
Thom schreef:

De moderatoren hier lezen wat u schrijft en kunnen dat doorgeven. Of het effect heeft, waag ik te betwijfelen. Als het op een persoonlijke ov-chipkaart staat kan er mee ingecheckt worden en dan kan uw zoon net voor de spits inchecken en er toch mee doorreizen in de spits, wat met een jongerendagkaart niet kan. Daarmee zou het principe van de goedkope jongerendagkaart waarbij uw kind tijdens de spits niet in de trein mag zitten, worden doorbroken.

z​​​​​​Zoals iemand anders ook al aangeeft: zodra hij dan doorreist en gecontroleerd wordt, kan dat beboet worden. En met eticket kan hij ook (onrechtmatig ) blijven zitten.

Of NS zou dit apart moeten oplossen en ik denk niet dat ze dat doen en mogelijk zelfs niet kunnen. NS kiest ook voor de grote getallen onder de jongeren en die zijn gewend met een app te werken waar je dan een kaart op kunt zetten. Dat kan dan zonder ov-chipkaart en dat is laagdrempeliger. Ik zie overigens het probleem van printen ook niet zo. De meeste mensen hebben er nog wel eentje staan.

Nu is het voor mij geen probleem om te printen, maar het slaat toch nergens op als het ook makkelijk op een al bestaande pas gezet kan worden. En ook vind ik het nogal wat om te verwachten dat dat meesten mensen wel een printer hebben staan. Misschien in uw omgeving wel, maar ik ken er bijna geen meer :) . Het gaat me er vooral om dat ik niet zo goed begrijp wat er lastig zou moeten zijn om dit reisproduct ook op een persoonsgebonden ov pas te zetten (heb je meteen ook duidelijk dat ie tussen de 12 en 18 is :) ). Je leert eerst kinderen onder de 12 hoe te reizen met ov pas en daarna: oh nee doe het nu maar met een uitgeprint papiertje. 

Thom schreef:

Ik geef mijn kind graag mee dat treinreizen een fijne en handige manier is om ergens heen te gaan. (En hij doet het ook graag).

•  

Dat is alleen maar toe te juichen.

• Auteur
  • Sprinter
  • 3 reacties
  • 7 april 2025
Thom schreef:

Volgens mij vormen jongeren zonder een smartphone een zeer marginale groep. Al zie ik de nadelen en soms gevaren ervan wel degelijk.

Ik denk ook dat de groep niet gigantisch groot is, hoewel ik denk dat zeker bij de 12-jarigen er nu wel een kentering is. Ik vind het gewoon beetje onhandig en vreemd, gezien de kidsvrij wel per se op zo’n persoonlijke ov kaart moet, en het dan nu opeens niet meer kan.

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • 25182 reacties
  • 7 april 2025

Kidsvrij is feitelijk een algemeen abonnement, met doorlopende dagkaarten. De enige beperking is dat ze mee moeten reizen met een volwassene. Jongerenkaarten hebben meer beperkingen, met name in de spits. Maar ik zie het redelijke van uw vraag wel in, ik vrees alleen dat het niet zal worden gehonoreerd.

• Koploper****
  • 20382 reacties
  • 7 april 2025
Suusanne schreef:
Rene74 schreef:
Thom schreef:

En wat betreft zo min mogelijk automaten: als ze er toch blijven staan voor de ouderen: waarom dan niet ook voor de jongeren zonder smartphone?

Het gaat om zo min mogelijk, maar op ieder station blijft er wel minimaal 1 automaat over. 

De gedachte is dat als jongeren vanaf 12 jaar wel vrijwel allemaal een mobieltje hebben.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30312 reacties
  • 7 april 2025

Volgens https://www.ns.nl/uitgelicht/jongeren-dagkaart.html is een Jonderen Dagkaart Dal alleen te koop via de app. Of je het kunt printen weet ik niet, maar ik meen dat ​@Loes ooit wel geprinte versies tegenkomt. En inderdaad:

We hebben onderzoek gedaan naar het gewenste verkoopkanaal binnen de doelgroep jongeren in de leeftijdscategorie 12 t/m 18 jaar. Daar is de NS-app uit voortgekomen.

De voornaamste reden waarom het alleen als e-ticket verkocht wordt is al gegeven, als je het op een ov-chipkaart kon zetten zou het geldig zijn in de spits (na inchecken in de daluren).

Bij een automaat kan je eigenlijk alleen nog maar terecht voor voltarief kaartjes, of een kaartje voor een fiets of hond. En het Holland Travel Ticket (dagkaart voor 51 euro, doordeweeks geldig na 9 uur).

Een NS Dagkaart kost € 62,40 dus dan maar wat moeite doen als zo’n Jongeren Dagkaart wat beperkingen heeft (zoals alleen geldig bij NS) maar slechts € 8,50 kost.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4210 reacties
  • 7 april 2025
Robert B schreef:

De voornaamste reden waarom het alleen als e-ticket verkocht wordt is al gegeven, als je het op een ov-chipkaart kon zetten zou het geldig zijn in de spits (na inchecken in de daluren).

Waarom zou het dan geldig zijn? Bij controle ziet men immers toch dat het Jongeren Dalkaart is? Dan ondanks de incheck in de daluren toch een boete/de trein uit.

Reageer