Skip to main content

Gelijke monniken, gelijke kappen


Robert B
Forum|alt.badge.img+3

Alweer een tijdje geleden dat ik een topic geopend heb maar sommige dingen steken me nogal.

Ik ga even generaliseren…. over Flex correcties/boetes in de trein wegens ‘zwartrijden’ (foei, dat mag natuurlijk niet!)

Bij controle in de trein zonder geldig vervoerbewijs (ik noem als voorbeeld iemand met een geldige incheck bij de verkeerde vervoerder, dat kan zomaar gebeuren en is dagelijkse kost).

  • De HC (conducteur) ziet een afwijking (rode balk/knop) en kan vervolgens enkele dingen doen

En daar begint de willekeur!

  • Bij reizen op een Keuzedag: U bent bij de verkeerde vervoerder ingecheckt op tijdstip X maar goede reis verder (vrij reizen dus maakt verder niet uit)
  • Bij Reizen op Saldo: U krijgt van mij een UvB à 50 euro plus reiskosten, maar u mag ook 30 euro bij mij afrekenen
  • Uitleg over over uw missende/vekeerde incheck en hoe verder te handelen krijgt u erbij (dat heet service)
  • Bij Vrij reizen abonnementen mag niet eens ‘beboet’ worden
  • Bij NS Flex: zegt men al gauw helemaal niets, hooguit het is in orde / het is goed zo / ik heb u ingecheckt (dat laatste is een leugen!)
  • En dat je dan 50 euro aan je broek krijgt zeggen ze er niet bij ‘want het systeem zoekt het wel uit’
  • Zijn te bang voor agressie om je daar even over te informeren. Zwaktebod (mijn mening) 
  • Hoe schrijf je stilzwijgend een soort UvB uit zonder iets te zeggen/vragen/informeren (ja, als ik door rood of te snel rijd houden ze me ook niet staande, maar dit is gewoon ter plekke in een trein) ❓

Dus wat is het verschil tussen iemand die met een (anonieme) ov-chipkaart of bankpas reist of iemand die NS Flex heeft? Zonder geldige incheck altijd graag een uitleg dus!

Bij zakelijke (Business Card) reizigers op rekening is/was het handelperspectief om een afwijking stilzwijgend te registreren (want zakellijke reizigers gaan we daar niet mee lastig vallen), maar bij NS Flex is dat pas later ‘overgenomen’ en zorgt dus voor de nodige ophef.

En als je ter plekke 30 i.p.v. 50 euro mag betalen, geef iemand die mogelijkheid dan ook!

https://chatgpt.com/c/67823afc-7660-8011-8cdc-11dcdaceeac6 zegt letterlijk:

Ja, dat klopt! In Nederland kun je bij controle in de trein zonder geldig vervoerbewijs een boete krijgen van 50 euro (naast de kosten van een geldig vervoersbewijs). Echter, de conducteur kan je ook aanbieden om direct een bedrag van 30 euro te betalen, wat als een soort voorschot geldt op de boete.

Waar staat dit?

Dit staat beschreven in de Vervoervoorwaarden van de Nederlandse Spoorwegen (NS) en andere vervoerders. Specifiek wordt dit geregeld in het kader van het Uitstel van Betaling en de procedure bij het reizen zonder geldig vervoersbewijs. De relevante passage vind je doorgaans in de algemene voorwaarden van de NS of de wet- en regelgeving rond openbaar vervoer.

Enkele kernpunten:

  1. 50 euro plus ticketprijs: Dit is het totale boetebedrag dat je moet betalen.
  2. Directe betaling van 30 euro: Dit kan aangeboden worden als voorschot op de boete. Je ontvangt hiervoor een bewijs.

Maar goed, een Flex correctie is dus geen UvB en ook zonder ‘ticketprijs’…

19 reacties

  • Reisleider*
  • 151 reacties
  • 11 januari 2025

Tja, ik blijf het opmerkelijk vinden dat men kan liegen of zwijgen om maar niet in discussie te hoeven en het daarmee afschuift op de klantenservice. Uiteindelijk maak je de reiziger er alleen maar bozer mee en dat is helemaal niet nodig.

Als men dit wel zo nodig op deze manier wil doen, informeer dan op z'n minst de reizigers op uitgebreide schaal (omroepen, media, posters, flyers) van tevoren dat dit het beleid is. 

Ik neem aan trouwens dat bij een NS Flex weekendvrij er geen correctietarief komt bij onjuist inchecken in het weekend? 


Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2492 reacties
  • 11 januari 2025

De veiligheid van het personeel staat op de eerste plaats, en terecht. Maar in plaats van ervoor te zorgen dat het personeel zichzelf kan verdedigen of beschermd wordt, kiezen we ervoor om de confrontatie te vermijden.

 

Dit leidt uiteindelijk juist tot meer frustratie. Je hoeft maar net de verkeerde persoon te treffen, en die reageert zich af op de volgende collega in een andere trein.

 

Dat is bijzonder. Goede klantgerichtheid begint immers met goede communicatie.

 

Gelukkig zijn er nog genoeg conducteurs die wel de confrontatie aan willen gaan.


Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • 30037 reacties
  • 11 januari 2025
Jody1991 schreef:

Ik neem aan trouwens dat bij een NS Flex weekendvrij er geen correctietarief komt bij onjuist inchecken in het weekend? 

Ja en nee… bij vrij reizen zonder incheck volgt géén boete:

https://nieuws.ns.nl/geen-boete-bij-vrij-reizen

“Abonnementhouders met een vrij reizenabonnement van NS krijgen geen boete
als zij vergeten zijn om in te checken op een volledig afgekochte dag. We kunnen
daar kort over zijn: dat gebeurt niet”, dat zegt Ron Schneider, hoofd
Consumentenmarkt van NS in reactie op de verwarring die lijkt te ontstaan over
de vraag of NS vaste klanten boetes geeft.

Vergeten in te checken (zwartrijden) of inchecken bij een verkeerde vervoerder lijkt mij nogal een verschil.

Conducteurs kunnen dat gewoon zien als ze dat weten of de moeite nemen om even te ‘swipen’ op hun apparaat! Maar ook bij Flex Weekend Vrij kun je dan gewoon die ‘correctie’ verwachten dus vraag maar terug. Coulance zegt men dan… maar je hebt er gewoon recht op.

Of bij Dal Vrij doordeweeks, want dan kan je bij controle om bijv. 14:00 niet aantonen dat je reis buiten de spits begonnen zou zijn (dus boete want geen 100% afgekocht reisrecht die dag). Discutabel op zijn minst.

En studenten met een SRP, krijgen die dan ook een UvB? Het gaat dan over vrij reizen zonder incheck.

Maar zie de topic titel. Als je bij Reizen op Saldo zonder geldige incheck een UvB krijgt (of zou moeten krijgen maar ermee weg komt met een preek), waarom dan bij Reizen op Rekening ook niet even een opmerking over een mogelijk te verwachten correctietarief voordat je als HC zonder verder te kijken op die ‘afwijking registreren’ knop drukt ❓ Scheelt nogal “Oh, heb ik iets verkeerd gedaan, dank voor de info!”

Lang niet iedereen zonder geldig vervoerbewijs is een agressieve ‘zwartrijder’, toch?
Die pikt een kundige HC er feilloos uit (de rotte appels, maar profileren mag niet…)

@Loes ​@Sander-VH ​@Slidestops 


Loes
  • NS Hoofdconducteur
  • 7990 reacties
  • 12 januari 2025

Sinds een aantal weken kunnen we waarschuwingen schrijven op een OV kaart en op OV pay, vergelijkbaar als bij het e-ticket en het team is aan het finetunen dat de hc ziet of het een waarschuwing betreft of een waarschuwing. 

Niet te nadelen van mijn nieuwe collega's, maar de kennis wat betreft vervoerbewijzen blijft net als topografie ver achter en dat zorgt voor vervelende situaties.

Elke situatie is er een en je moet die blijven bekijken en nagaan. Bereik je veel meer mee.


  • Reisleider*
  • 151 reacties
  • 12 januari 2025
Loes schreef:

Sinds een aantal weken kunnen we waarschuwingen schrijven op een OV kaart en op OV pay, vergelijkbaar als bij het e-ticket en het team is aan het finetunen dat de hc ziet of het een waarschuwing betreft of een waarschuwing. 

 

... ziet of het een waarschuwing betreft of een waarschuwing?

Wat bedoel je precies? Wat is een waarschuwing schrijven op een OV kaart?


Loes
  • NS Hoofdconducteur
  • 7990 reacties
  • 12 januari 2025

Wij kunnen tegenwoordig waarschuwingen op de OV schrijven. Flex helaas niet, aangezien dat veelal correctietarieven zijn en dat onderscheidt wordt binnenkort gemaakt.

Je hebt een OV met een abonnement op saldo. Je hebt bv een 2e klas vervoersbewijs en zit in de 1e klas. Nu kunnen we besluiten om je weg te sturen en op je OV de waarschuwing te zetten dat je in de verkeerde klasse zat. Heel handig bij de eigenwijze reiziger. Het helpt ons enorm. We kunnen verschillende waarschuwingen erop zetten, dus ook bv Geen toeslag Fiets.


henkputs
  • Reisleider**
  • 213 reacties
  • 13 januari 2025
Loes schreef:

Wij kunnen tegenwoordig waarschuwingen op de OV schrijven. Flex helaas niet, aangezien dat veelal correctietarieven zijn en dat onderscheid wordt binnenkort gemaakt.

Je hebt een OV met een abonnement op saldo. Je hebt bv een 2e klas vervoersbewijs en zit in de 1e klas. Nu kunnen we besluiten om je weg te sturen en op je OV de waarschuwing te zetten dat je in de verkeerde klasse zat. Heel handig bij de eigenwijze reiziger. Het helpt ons enorm. We kunnen verschillende waarschuwingen erop zetten, dus ook bv Geen toeslag Fiets.

Dat conducteurs waarschuwingen op een OV-chipkaart kunnen zetten is vast handig voor conducteurs, maar eerlijk gezegd vind ik het nogal vergaand en schokkend dat dat kan zonder dat de reiziger er weet van heeft. Het is al erg genoeg dat je als reiziger je eigen OV-chipkaart niet kunt uitlezen. Ik vraag me af of er een wet bestaat die het verzamelen van dit soort informatie verbiedt.


Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2317 reacties
  • 13 januari 2025
Robert B schreef:

En als je ter plekke 30 i.p.v. 50 euro mag betalen, geef iemand die mogelijkheid dan ook!

https://chatgpt.com/c/67823afc-7660-8011-8cdc-11dcdaceeac6 zegt letterlijk:

Ja, dat klopt! In Nederland kun je bij controle in de trein zonder geldig vervoerbewijs een boete krijgen van 50 euro (naast de kosten van een geldig vervoersbewijs). Echter, de conducteur kan je ook aanbieden om direct een bedrag van 30 euro te betalen, wat als een soort voorschot geldt op de boete.

Waar staat dit?

Dit staat beschreven in de Vervoervoorwaarden van de Nederlandse Spoorwegen (NS) en andere vervoerders. Specifiek wordt dit geregeld in het kader van het Uitstel van Betaling en de procedure bij het reizen zonder geldig vervoersbewijs. De relevante passage vind je doorgaans in de algemene voorwaarden van de NS of de wet- en regelgeving rond openbaar vervoer.

Enkele kernpunten:

  1. 50 euro plus ticketprijs: Dit is het totale boetebedrag dat je moet betalen.
  2. Directe betaling van 30 euro: Dit kan aangeboden worden als voorschot op de boete. Je ontvangt hiervoor een bewijs.

Waar komt dit überhaupt vandaan? De wet is hier toch volstrekt duidelijk? De strafbaarstelling van overtreding van artikel 70 WP2000 (zwartrijden) vervalt (artikel 48 lid 7 BP2000) als aan het in het tweede, derde, vijfde of zesde lid van dat artikel bepaalde is voldaan.

Het tweede lid stelt dat naast de vervoerprijs (eerste lid) "op vordering van de vervoerder een bij ministeriële regeling vast te stellen bedrag verschuldigd" is. Niet maximaal dat bedrag, o.i.d., gewoon precies dat bedrag. Het derde lid stelt dat "Indien de vervoerder die gelegenheid biedt, (...) de reiziger het bedrag, bedoeld in het tweede lid, terstond [betaalt] tezamen met de krachtens het eerste lid verschuldigde vervoerprijs." Dit gaat dus om datzelde en niet een ander bedrag.

De ministeriële regeling "Vaststelling bedragen, bedoeld in artikel 48, tweede en zesde lid, Besluit personenvervoer 2000" stelt dit bedrag vast op 50, dus niet 30, euro.

Edit: ook in de AVR-NS lees ik niks over €30 en gaat het in artikel 11.1 onder A gewoon over 50 euro, die inderdaad ter plekke mag (feitelijk zelfs moet, tenzij NS uitstel verleent) worden betaald. Is dat het bedrag dan lager zou zijn geen oude regeling o.i.d.?


Loes
  • NS Hoofdconducteur
  • 7990 reacties
  • 13 januari 2025

@henkputs 

De waarschuwing werd voorheen mondeling gegeven en daar kon je bij een volgende collega makkelijk mee wegkomen. De waarschuwingen hebben een bepaalde houdbaarheid zolang deze op de kaart blijven staan, er zijn vastgestelde criteria, dus ik vink iets aan, niet dat ik iets lelijks over de reiziger kwijt kan. 

Grootste ergenis is de parasieten die standaard 1e klas zitten, smoes verzinnen en weggestuurd worden. Als ik nu iemand wegstuur, vertel ik hem of haar dat ik het als waarschuwing registreer. Mocht men weer net doen of men het niet snapt, zie je de waarachuwing en is doorpakken een stuk makkelijker. Een afweging maken of men echt vergist of niet zorgt voor minder discussie. 


Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • 30037 reacties
  • 13 januari 2025

Een waarschuwing op de kaart kunnen schrijven is natuurlijk een geweldig instrument, maar bij NS Flex krijg je dus eigenlijk altijd een correctietarief.

Voor 1e klas is dat prima (en mag je met NS Flex voor 20 euro blijven zitten zolang je maar wilt), maar een gemiste incheck kost je 50 euro (plus reiskosten bij op saldo, in de vorm van een UvB).

Blijkbaar is het voor NS Flex reizigers niet mogelijk om die 50 euro te verlagen naar 30 euro door direct te betalen, maar bij op saldo wél (de verhoging op de UvB wordt dan 30 euro).

En ​@Olav93 de info die ik postte kwam van ChatGPT (link staat erboven), omdat ik dat van die 30 euro ook zo gauw niet terug kon vinden, maar uit andere topics begreep dat die mogelijkheid dus wel bestaat.

Komen we terug bij de topic titel, want “Wat heb ik daaraan, ik heb NS Flex?”… Maar ja, er zijn wel meer verschillen want (zonder controle onderweg) kost bij reizen op saldo een gemiste in/uitcheck je 10 euro (het instaptarief) en bij Flex 20 euro correctietarief, en bij Flex betaal je bij controle 50 euro zonder kosten voor je reis (zoals die bij een UvB er wel bij komen).


Loes
  • NS Hoofdconducteur
  • 7990 reacties
  • 13 januari 2025

@Robert B 

De werkwijze zou anders moeten. Het voordeel van Flex en de Business Card is, dat ik heel snel door kan door die registratie. Zelf registreer ik zelden op vergeten checkin. Ligt volledig aan de historie en het gesprek. Je zou idd die keuze moeten geven. Als u nu wil pinnen, dan registreer ik niet en krijgt u een nieuw vervoersbewijs. Zou een optie kunnen zijn voor mij.


Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 25064 reacties
  • 14 januari 2025

@Loes: je maakt me weer helemaal gelukkig. Werd ik wel vaker van je maar nu helemaal. Het dagen in het Oosten bij NS, al schijnt het licht nog niet overal. 😇


  • Intercity
  • 28 reacties
  • 14 januari 2025

Het is natuurlijk mooi dat een systeem voor het registreren van waarschuwingen opgetuigd wordt. Maar het kan veel eenvoudiger. Op een avond hoorde ik een HC na vertrek omroepen dat de rode zetels eerste klas zijn en dat dit meteen ook de waarschuwing is. Bij controle kan je zo meteen gaan schrijven zonder ingewikkelde systemen.


Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • 30037 reacties
  • 15 januari 2025
Loes schreef:

@Robert B 
Zelf registreer ik zelden op vergeten checkin. Ligt volledig aan de historie en het gesprek.

Dan ben jij dus iemand die in ieder geval kijkt naar de historie, de meesten registreren simpelweg de afwijking (zonder gesprek), of zeggen alleen maar “het is in orde”.

Met vaak onterechte Flex correcties tot gevolg (Weekend Vrij en tot op zekere hoogte ook Dal Vrij bij controle om bijv. 14:00) 😅

Incomplete reizen in Mijn NS staan daar los van, dat is gewoon een fout in het systeem maar gelukkig ziet een HC (en OV-chipkaart) gewoon een keurige incheck in dat geval, dus dat maar drie keer per jaar kunnen laten corrigeren is onzin.


Loes schreef:

@henkputs 

De waarschuwing werd voorheen mondeling gegeven en daar kon je bij een volgende collega makkelijk mee wegkomen. De waarschuwingen hebben een bepaalde houdbaarheid zolang deze op de kaart blijven staan, er zijn vastgestelde criteria, dus ik vink iets aan, niet dat ik iets lelijks over de reiziger kwijt kan. 

Grootste ergenis is de parasieten die standaard 1e klas zitten, smoes verzinnen en weggestuurd worden. Als ik nu iemand wegstuur, vertel ik hem of haar dat ik het als waarschuwing registreer. Mocht men weer net doen of men het niet snapt, zie je de waarachuwing en is doorpakken een stuk makkelijker. Een afweging maken of men echt vergist of niet zorgt voor minder discussie. 

Oei.

Heb ik net het Gemarkeerde Antwoord gegeven: neen, een “verhoogd toezicht” bestaat niet !

Dus wel…

Het klinkt nogal eng, maar ik denk, dat het eigenlijk wel een verbetering is.


Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • 30037 reacties
  • 22 januari 2025

Zijdelings (semi off-topic) https://www.mobiliteit.nl/ov/2025/01/22/daan-schut-benoemd-tot-directeur-commercie-en-netwerk-bij-ns

Op voordracht van de raad van commissarissen is hij door de aandeelhouder, de minister van Financiën, aangesteld.

Oh, werkt dat zo, welkom Daan bij de NS!

Bestruursleden/raadsleden benoemen is prima, maar die mogen zich toch helemaal niet bemoeien met dagelijks beleid zoals treinen en zo ❓

“Ik ga iets doen bij de NS, dank voor de positie! Enige bevoegdheid of kennis? Nee, die heb ik niet!” 🙄🤔 Bij netbeheerder Alliander wel iets geedaan of zo 🙄

Maar je vriend de minister (die dus blijkbaar alle aandelen heeft) mag van alles iets vinden…
Daar ben je dus, voor 4 jaar! 🤣

Oh wacht, zelfs Annemarie Jorritsma zat erbij… Dat vind ikzelf wel een top ‘zakenwijf’ (persoonlijke mening) 😴

Benieuwd naar de heldere visie op de doorbraken die nodig zijn 🙂
Ik vermoed andersom, er is van alles nodig en helder komt later in beeld.

Zit ik in de trein zonder mist buiten… zijn toch de ramen weer totaal ondoorzichtig! 😥


  • Koploper****
  • 20342 reacties
  • 23 januari 2025

Weer iemand die de ballen verstand van spoorwegen heeft. Hij gaat commercie doen, dan komt het ook goed uit dat hij bij een nutsbedrijf heeft gewerkt waar dat vak niet voorkomt. Maar veel slechter dan Tjalling Smit kan niet dus het maakt ook niet zoveel uit. 


  • Koploper**
  • 1375 reacties
  • 23 januari 2025

NS draait zo toch mooi mee in de baantjescarrousel?

De meneren en mevrouwen moeten wel hun bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij natuurlijk. Dit in ruil voor een alleszins bescheiden zakcentje. 


Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • 30037 reacties
  • 1 maart 2025
wsm schreef:

NS draait zo toch mooi mee in de baantjescarrousel?

De meneren en mevrouwen moeten wel hun bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij natuurlijk. Dit in ruil voor een alleszins bescheiden zakcentje. 

Bij Marjan Rintel rinkelde de kassa wel inderdaad, mag wat kosten allemaal 😅
Hier, een Koolmees als opvolger die de boel gaat redden en alles op de rails zetten.

Ikzelf (bedankt hoor!) ga iets veel nuttigers met vliegtuigen doen, bij KLM of zo.

Van 2016 tot 1 oktober 2020 was ze directeur Operatie.[1][2] In deze functie hield ze zich bezig met het dagelijks functioneren van het personeel en materieel van de NS.[2] Op reguliere werkdagen stuurde ze zaken aan vanuit het hoofdkantoor, op woensdagen ontmoette ze personeel op de werkvloer om allerlei praktische problemen te bespreken en op te lossen.

Mooi zo, reguliere werkdagen behalve woensdagen en zo (want dan de kids 's middags thuis en zo, da's ook werk maar onbetaald helaaas) 🤣

https://nos.nl/artikel/2539432-klm-kondigt-reorganisatie-aan-pijnlijk-voor-elke-klm-collega

En het relevante NS topic (kuch)… 

Lees vooral de eerste reactie van ​@Henk_NL daar!

En verder… de rest van dat topic 😴


Reageer