Skip to main content

geweldige conducteur!

Onlangs in de trein, een jongen die zijn kaartje niet betaald had. De conducteur vertelde hem vriendelijk dat hij er bij het volgende station uit moest en dan alsnog een kaartje kon kopen.

Grote mond was de reactie van de jongen.. 

Reactie van de conducteur, nog steeds vriendelijk. Zoals ik je net vertelde gaat het gebeuren. Je verlaat deze trein. Zo niet dan krijg je een boete. De conducteur bleef staan. Duidelijk in zicht, bij de deur waar de jongen uit zou moeten gaan. De jongen ging.

Ik heb deze conducteur een compliment gegeven. Voor zijn rustig blijven tijdens de grote mond die hij kreeg. Door zijn consequente actie.

Ik had met mijn medereiziger een wandelvakantietje in Nederland gehouden. Als we in een tuin mochten slapen of iets anders leuks mee maakten, dan gaven we een kleinigheidje weg. Zelfgemaakte wolviltsleutelhangers dit keer.

De conducteur heeft er ook 1 gekregen. Ik zag zijn glimlach en hoop dat die nooit verdwijnt..

Geweldige man! Ga zo door!

• Koploper****
  • 6 april 2025

Als conducteurs zwartrijders de gelegenheid geven alsnog een kaartje te kopen dan wordt het dweilen met de kraan open. Dan koopt straks niemand meer vooraf een kaartje en wacht iedereen of de conducteur wel of niet langskomt. Zo ja dan koop je alsnog een kaartje, zo nee dan reis je gratis. Op die manier wordt zwartrijden wel erg aantrekkelijk.

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 6 april 2025

Geweldig? Het is mooi dat die conducteur de gelegenheid gaf om alsnog een kaartje te kopen, maar die grote mond had hij niet moeten tolereren en alsnog een boete moeten geven.

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • 6 april 2025

Het is natuurlijk natuurlijk weer zo’n kennelijk verschrikkelijke aanname,  maar als iemand toch al een spoordief is en een grote mond geeft, zou hij best eens in de volgende trein kunnen stappen. De conducteur had zijn collega in de volgende trein op de hoogte moeten stellen.

De NS wordt in stand gehouden door de betalende reizigers, en ik zie niet goed in waarom we als eerlijke mensen ons geld moeten opbrengen voor dit soort parasiterende snotapen.

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • 6 april 2025

Hallo volgende klant en welkom bij de NS Community,

Bedankt voor het mooie compliment. Ook heel erg fijn dat je een leuke sleutelhanger aan hem hebt gegeven. Dat wordt vast erg gewaardeerd. De jongen had inderdaad een boete kunnen of wellicht moeten krijgen, maar we waren er allemaal niet bij en weten niet wat de overweging was. Ik hoor niet vaak nog verhalen dat een zwartrijder de mogelijkheid krijgt om de trein uit te stappen en een kaartje te kopen.

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • 6 april 2025

Ik hoor niet vaak nog verhalen dat een zwartrijder de mogelijkheid krijgt om de trein uit te stappen en een kaartje te kopen.

En laten we dat vooral zo houden, als snap ik ook wel dat de conducteur ondanks de grote mond ‘s avonds onbeschadigd achter de boerenkool wil zitten. Een klein gebaar naar de de conducteur is dan wel weer hartverwarmend.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4

Er zijn zelfs conducteurs die in voorkomende gevallen (bijv. incheck verkeerde vervoerder) zeggen “geef mij je OV-chipkaart maar, dan check ik je wel even in op het perron bij het volgende station, want ik moet toch de trein uit om te fluiten”.

Ze bestaan echt! 😄 En het scheelt een correctie van 50 euro wegens geen incheck/reisrecht (maar die had je dus wel, alleen niet bij NS) recht te moeten zetten via de Klantenservice én uitcheckgemist voor de andere vervoerder.

Dat je in zo’n geval minder betaalt voor je reis is dan ‘klein bier’ want je hebt dan absoluut een wijze les geleerd, tenzij je echt verkeerd bezig zou zijn (maar dan check je ook niet in bij de verkeerde vervoerder).

“Mijn trein uit en check maar ergens in of koop een kaartje/e-ticket” is ook prima. Je straf is dan een half uur wachten op de volgende trein (geen tijd om een handjevol boetes uit te schrijven, zoals Gouda - Woerden - Utrecht op een stapavond en dan in Vleuten de trein uit gebonjourd worden).

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • 6 april 2025

Het toont weer eens aan hoe groot de zegen is van het beboeten via de Flexcomputer. Maar goed, tegen de mensen met een e-ticket, of zelfs dat niet,  helpt het ook niet.

Ik ben ooit met de nachttrein van Basel naar Nederland gegaan en daar stopte de trein op een dorpsstation langs de route in the middle of nowhere. Daar mocht een sterk overlastgevende zwartrijder de trein verlaten om half drie ‘s nachts.  Pure darkness en ik zag op de kaart dat het dunbevolkt was. Dat hielp wel, de opluchting in de trein was groot. 

Reageer