Hoe stil moet je zijn in de stiltecoupé | NS Community
beantwoord

Hoe stil moet je zijn in de stiltecoupé

  • 2 October 2017
  • 83 reacties
  • 37997 Bekeken

Als ik in de stiltecoupé zit, ga ik niet bellen of een gesprek voeren, dat vind ik logisch. Maar een paar dagen geleden zat ik in de stiltecoupé een appje te tikken, en verzocht iemand me om de "bliepjes" van mijn telefoon uit te zetten. Ik heb dat toen wel gedaan, maar eigenlijk vond ik het te ver gaan. En ik vroeg me af hoe het zit met deze en andere geluiden. Ik bedoel, als ik verkouden ben, en moet hoesten, mag ik dan niet in de stiltecoupé zitten? Of als ik zit te breien, en iemand ergert zich aan het getik van de breinaalden? Nb dit zijn beide reële voorbeelden, ik brei regelmatig in de trein en ik ben ook wel eens flink verkouden. Er heeft gelukkig nog niemand over geklaagd, dat wel.

De NS is hier niet duidelijk over en gaat er blijkbaar van uit dat mensen hier in redelijkheid uitkomen. Maar ik zou het prettig vinden als de regels duidelijk zijn, want er zijn dus mensen die in de stiltecoupé onredelijke eisen stellen aan hun medereizigers (zie ook het andere topic hierover, "regels stiltecoupe")
icon

Beste antwoord door Thom 2 October 2017, 11:53

Bekijk origineel

83 reacties

Reputatie 5
en verzocht iemand me om de "bliepjes" van mijn telefoon uit te zetten
Persoonlijk vind ik dat niet zo onredelijk. Breien en hoesten zijn 'normale' omgevingsgeluiden en als je niet constant zit te blaffen, maar af en toe, zal niemand daar een probleem van maken. Maar die piepjes zijn inderdaad rete-irritant (excusez le mot), net als ringtones op techno-volume. Vraag me sowieso af wat die bliepjes voor nut hebben :? je ziet toch wat je tikt ?

Ik reis zelden tot nooit in de stilte-coupé (is er niet in sprinters), maar als ik op dit forum zo eens lees wat mensen daar meemaken, dan kan ik me voorstellen dat de irritatie-drempel na een tijdje behoorlijk laag wordt 🙂
Reputatie 6
Badge
Er zijn ook mensen die zeuren als je een krant leest en je slaat een bladzijde om. Het antwoord op je vraag staat nergens zeer specifiek, het komt gewoon neer op de redelijkheid van de mens. En die is niet altijd even hoog.
Reputatie 7
Badge
Maar stel nou dat ik een scheet moet laten in de stiltecoupe...is dat dan ook verboden soms?

Grapje hoor. 😳
Reputatie 7
Badge +4
Pardon?

@Rolien: De fatsoensnorm is dat u geen onnodig geluid maakt in de stiltecoupé. Bliepjes kunnen wel degelijk hinderlijk zijn, een omslaande bladzij van een krant is natuurlijk geen probleem. Gewoon de stiltereiziger, die rust wil, respecteren. Een kramp hoeft echt niet, wat noodzakelijk is, mag aan geluid gemaakt worden. Het is geen competitie in wat tolerantie is of niet. De stiltecoupé is een voorziening voor mensen die rustig willen lezen of werken, dan wel geen conversatie aan willen horen. Een conducteur kan echt wel om een kaartje vragen of wat toelichting. Als de wederzijdse lontjes niet te kort zijn, kan het allemaal echt prima. In de eerste klas werkt het doorgaans goed. Het is ook een beetje je best doen er rekening mee te houden wat de medepassagier als prettig ervaart. Dingen aanhalen als niet mogen hoesten of een krant omslaan slaat snel om in ridiculiseren.
Het merendeel zal ook non-verbaal reageren.
Volgens mij is een stiltecoupé voornamelijk een reizigers voor reizigers service en gaat de NS zich niet teveel bemoeien met regels. In feite gaat het helemaal niet over stilte of herrie, maar om irritatie en die is erg persoonlijk. Daarom zijn er ook geen goede regels voor te verzinnen.

Zachte irriterende geluiden zijn verboden, harde "normale" geluiden niet. De een ergert zich aan niks terwijl de ander zich al ergert aan iemands ademhaling. De beste oplossing (voor anderen) vind ik een koptelefoon met actieve ruisonderdrukking. Muziekje erbij en je hoort verder helemaal niets meer :)

Ik stoor me aan geen enkel geluid. Maar alleen aan mensen in de stiltecoupé met opgeheven vingertjes, kan daar ook een verbod op komen? 😉
Reputatie 7
Badge +4
Met een koptelefoon op zou ik gewoon in de praatcoupé gaan zitten. Heel veel gebruikers hebben geen idee hoeveel herrie ze toch nog maken. Het is ook niet altijd boze opzet. Ik heb nu oortjes die goed afsluiten en dan hebben mensen geen last van me als ze niet zo van Monteverdi houden, of zo.

Het probleem van de stiltecoupé zit hem in de mensen die niet stil zijn, niet aan degenen die u daar op aanspreken, lijkt me. Dat fatsoen over en weer ontbreekt, is helaas wel zo. Grof en egocentrisch zijn is ook een keuze.
Reputatie 7
Badge
Met een koptelefoon op zou ik gewoon in de praatcoupé gaan zitten. Heel veel gebruikers hebben geen idee hoeveel herrie ze toch nog maken. Het is ook niet altijd boze opzet. Ik heb nu oortjes die goed afsluiten en dan hebben mensen geen last van me als ze niet zo van Monteverdi houden, of zo.

Monteverdi vind ik ook leuk om naar te luisteren. Vooral de 4 seizoenen vind ik een prachtig stuk.
Reputatie 7
Badge +4
Vivaldi was ook een Italiaan. Ik kan beide zeer waarderen.
Reputatie 7
Badge
Vivaldi was ook een Italiaan. Ik kan beide zeer waarderen.

Ooh wacht ja inderdaad. Het was Vivaldi natuurlijk!
Reputatie 7
Badge +4
😉
Reputatie 3
Ik vind het een vreselijk geluid wanneer iemand een appel eet, maar zou er niet iemand voor op aanspreken.
Reputatie 6
Badge
Gelukkig zitten de afvalbakjes van de SLT niet in de stiltecoupe. Dat zou nog eens leuk zijn.
Het probleem van de stiltecoupé zit hem in de mensen die niet stil zijn, niet aan degenen die u daar op aanspreken, lijkt me. Dat fatsoen over en weer ontbreekt, is helaas wel zo. Grof en egocentrisch zijn is ook een keuze.
Dat is geen feit maar jouw mening. Volgens mij zit het hem helemaal niet in de herrie op zich, maar in de irritatiefactor. Mensen in de stiltecoupé willen zich nergens aan ergeren. Gelijk hebben ze trouwens. Maar als ik me ooit erger dan is het toch echt aan die opgeheven vingertjes. Niet naar mij, maar naar degene die "herrie" maakt. Ik ben altijd muisstil want ik snap dat opeengepakte mensen zich snel aan elkaar ergeren. Ik snuit mijn neus bij voorkeur als de trein veel herrie maakt, er niemand in de buurt is of anders op het perron 🙂
Mee eens, er zijn genoeg mensen die al wat zeggen als iemand een krant omslaat of te hard zijn toetsenbord indrukt.

Die mensen zijn meer egocentrisch bezig als mensen die inderdaad (onopzettelijk) teveel lawaai maken.

Dit is wel een typerend stuk ui de Volkskrant

Citaat

"In een stiltecoupé ontpoppen mensen zich tot 'fatsoensrakkers die het heerlijk vinden anderen terecht te wijzen'. Kijk maar op YouTube, schrijft van Veen, naar de filmpjes waarin treinreizigers elkaar de huid vol schelden. Of volg anders de berichten op Twitter: 'Piep toch op met je gehoest.'
Deze discussie maakt maar weer eens duidelijk dat het concept stiltecoupe nooit gaat lukken.
Reputatie 7
Badge
Klopt inderdaad. Het zorgt alleen maar voor veel ruzie. De helft van alle ruzie´s in de trein vind volgens mij juist plaats in de stiltecoupé dacht ik.
De stiltecoupe is de omgekeerde wereld.

Je zou eigenlijk een lawaaicoupe moeten invoeren, het is belachelijk dat je in de hele trein zoveel lawaai mag maken als je wilt behalve in de stiltecoupe.

Je zou mensen juist moeten wijzen dat ze zo min mogelijk lawaai maken in de hele trein.
Reputatie 7
Badge +3
NS kan nog een hoop leren hoe uit te leggen voor wie de stiltezone bedoeld is. Zie hier een voorbeeld uit Engeland van Chiltern Railways.
https://www.chilternrailways.co.uk/quiet-zone

Ik heb tegenwoordig prima oordopjes die geen geluid lekken. Ik zit daar lekker rustig mee in de stiltezone. Waar ik me dan aan stoor zijn ouders met kinderen die dan toch in de stiltezone gaan zitten en dan verontwaardigd zijn wanneer daar wat van gezegd wordt.
Reputatie 7
Badge
Ik had ook een keer toen ik in de stiltecoupé zat dat er een stel binnenkwam en die zagen ook dat ze in de stiltecoupé zaten, vervolgens deden ze daar heel lacherig over. Daarna gingen ze zitten en gingen gewoon luid en duidelijk door met hun conversatie. 😳 Ik dacht echt zo van.....wauw!..... volgens mij is de stiltecoupé niet echt zo´n geweldig succes.
Dit was dus al een paar geleden dat ik dat heb meegemaakt. Helaas is het in al die tijd niet veranderd. Persoonlijk zou ik dus zeggen schaf de stiltecoupé maar af want het zorgt juist voor nog meer ergernis.
Reputatie 5
Je zou mensen juist moeten wijzen dat ze zo min mogelijk lawaai maken in de hele trein.
Dat gebeurt al ... maar werkt uiteraard ook niet. Net als alle andere huisregels stelselmatig genegeerd worden.
Eigenlijk werkt alleen het rookverbod (in de trein). Verder staat niemand op voor 'bepaalde reizigers', men maakt rommel, maakt herrie, sleept z'n fiets mee op tijden dat dat niet mag en zet bagage en vouwfietsen in de weg ....

Reputatie 7
Badge +3
Doe mij maar een fiets in de stiltecoupé. Die is tenminste stil.
@Goner Nee handhaving is natuurlijk het echte probleem. Ook de overvolle treinen werken niet mee natuurlijk.
Reputatie 6
Badge
Ik vraag me af wanneer de eerste lui verschijnen die spraakmemo op hun telefoon laten lopen en dan de conducteur roepen: "Conducteur! Deze meneer sprak net hardop in de stiltecoupe! Ik heb bewijs, hoor maar!".

Zou me niks verbazen 😃
Doe mij maar een fiets in de stiltecoupé. Die is tenminste stil.

Dan ergeren de mensen die zich ergeren aan pratende mensen aan die fiets en gaan ze die fiets aanspreken dat hij moet gaan staan op de daarvoor aangewezen plek 😃
Badge +3
Tja, bijgeluiden die je zelf kan voorkomen (notificaties van telefoon, ik zet hem dan op trilstand) zou normaal moeten zijn, maar ja als ik gebeld wordt zeg ik ook wel eens zachtjes "ik zit in stiltecoupé, bel je zo terug" in plaats van op te staan en op mijn klompen naar het balkon te banjeren. Daar zal echt niemand wakker van worden.

En mijn (laptop)tas heeft klittenband, maakt een hoop herrie haha wel eens boze gezichten gehad. Openen van een blikje fris of bier, not done! 😛 Guilty!

Reageer