Skip to main content
beantwoord

Hoe werkt de snelheidsmeter in de ICMM/SGMM-treinen?

Ik ben benieuwd hoe de snelheidsmeter in de ICMM/SGMM-treinen werkt. Wordt de snelheidsindicator aangedreven door een vloeistof, of werkt het op een heel andere manier? Ik hoor graag van degenen die er meer over weten

Beste antwoord door Julian

Het is een rol'band' die afhankelijk van de snelheid af- of opgerold wordt. De snelheid wordt aangegeven dankzij een diagonaal zwart vlak op het oppervlak van de band, dus hoe verder de band omhoog gerold wordt, des te meer zwart er zichtbaar is (en hoe meer snelheid de trein heeft) en omgekeerd.

Bekijk origineel

5 reacties

• Reisleider*
  • 775 reacties
  • 22 maart 2025

Lijkt me erg onwaarschijnlijk. Het is waarschijnlijk “proven technology” is (oftewel: ouderwetse meuk), dus gewoon een draaispoelmeter die analoog aangestuurd wordt (meer spanning → hogere uitslag). Doordat de naald enige massa heeft, zal die de beweging dempen, waardoor het misschien lijkt dat er iets met vloeistof gebeurt. Kan ook best zijn dat er een condensator overheen geplaatst is, om extra demping te krijgen.

Een “all glass” cockpit (= alles met displays) zoals in een modern vliegtuig (of moderne auto’s) hoef je in een trein denk ik niet te verwachten.

• 2080 reacties
  • 22 maart 2025

De snelheidsmeter bij SGM en ICM heeft dus niet zo'n klassieke naald, daar zal ook de aanleiding voor deze vraag zijn. De wijzers hier zijn een horizontale streep die de huidige snelheid aangeven, dus de gedachte is niet zo gek wans het lijkt een beetje zoals een vloeistofthermometer maar dan horizontaal i.p.v. verticaal. Bij andere oudere treintypen is het vaak wel een roterende wijzer, en bij moderne treinen is het een beeldscherm met een digitale snelheidsmeter.

Julian
  • 1129 reacties
  • Antwoord
  • 22 maart 2025

Het is een rol'band' die afhankelijk van de snelheid af- of opgerold wordt. De snelheid wordt aangegeven dankzij een diagonaal zwart vlak op het oppervlak van de band, dus hoe verder de band omhoog gerold wordt, des te meer zwart er zichtbaar is (en hoe meer snelheid de trein heeft) en omgekeerd.

• Reisleider*
  • 775 reacties
  • 22 maart 2025

En dat kun je prima met een draaispoel doen, heb je geen vloeistof voor nodig.

Ben wel benieuwd waarom dat zo gedaan is!

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29991 reacties
  • 23 maart 2025

Welkom bij de NS Community!

Volgens mij is het een stappenmotortje die die band op- en afrolt. Wielsensoren tellen dan gewoon pulsen (tientallen per omwenteling), rekenen dat om naar snelheid en sturen dat over een seriële databus door naar wie het ook maar wil weten (in dit geval de snelheidsmeter dus), maar wordt ook gebruikt voor het ABS (antiblokkeersysteem) in auto's.

Snelheid/toerental en andere ‘analoge’ metertjes in auto’s werken ook zo, en zelfs ruitenwissers kun je in elke gewenste positie zetten.

Tik maar een keer de hendel van je ruitenwisser aan kort na uitzetten van het contact, dan gaat hij naar boven (service-stand) zodat je gemakkelijk de wisserbladen kunt vervangen.

Reageer