Skip to main content
vraag

indicatie stiltecoupés

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Gaat NS in de ICNG nog duidelijker aangeven wat de stiltecoupés zijn? De stickers boven de hoedenplanken zijn vrijwel onzichtbaar, en het paarse kleurenschema onbekend. Raamstickers lijken me een goede oplossing.

6 reacties

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4096 reacties
  • 3 april 2025

Hopelijk wel. Maar of het iets uitmaakt?

Floor NS
Moderator
Forum|alt.badge.img
  • Moderator
  • 253 reacties
  • 4 april 2025

Hi HenkH2! Suggesties mogen altijd doorgegeven worden via dit platform of de Klantenservice. Ik zal jouw suggestie doorgeven!

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4180 reacties
  • 4 april 2025

Geef het bijvoorbeeld ook op de tussendeuren aan met een grote rode sticker op ooghoogte met pictogram en korte uitleg wat de regel is, in grote letters in Nederlands en Engels. Het moet in ieder geval flink nadrukkelijk opvallen. Want dat doet het nu niet. Ook niet in andere treinen.

Hanzeboog
  • Reisleider**
  • 1073 reacties
  • 7 april 2025
HenkH2 schreef:

Gaat NS in de ICNG nog duidelijker aangeven wat de stiltecoupés zijn? De stickers boven de hoedenplanken zijn vrijwel onzichtbaar, en het paarse kleurenschema onbekend. Raamstickers lijken me een goede oplossing.

Vraag me af of die onderscheid van stiltecoupe en andere zones in ICNG wel altijd werkt. Dat hangt sterk van de drukte af. 

In de eerste plaats willen treinreizigers altijd een zitplaats. Dat is de eerste prioriteit. Pas daarna zal een treinreiziger gaan bekijken of er een stiltecoupe is. 

Vraag me sterk af hoeveel treinreizigers serieus zoeken naar een stiltecoupe. In ieder geval biedt NS deze service. En zelfs dan is stilte in stiltecoupe niet altijd een garantie omdat je afhankelijk bent van de medereizigers. 

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13535 reacties
  • 7 april 2025

Als reizigers besluiten om in een stiltecoupe te gaan zitten, omdat daar een zitplaats is, dan dienen ze de stilte te respecteren. Willen ze dat niet dan zullen ze een andere plek moeten zoeken.

Als ik alleen reis op lange trajecten dan zoek ik meestal een stiltecoupé op, maar verlaat deze ook regelmatig, omdat andere reizigers druk aan het praten en/of bellen zijn. Ik vind dan vaak een rustiger plek in een gewone coupé. Mensen kijken vaak niet verder.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2546 reacties
  • 7 april 2025
Rene74 schreef:

Geef het bijvoorbeeld ook op de tussendeuren aan met een grote rode sticker op ooghoogte met pictogram en korte uitleg wat de regel is, in grote letters in Nederlands en Engels. Het moet in ieder geval flink nadrukkelijk opvallen. Want dat doet het nu niet. Ook niet in andere treinen.

Hoe erg je het ook benadrukt, bijna niemand zal er naar luisteren.

Reageer