Skip to main content

Ik zat op donderdag 14 oktober 2021 in de trein die om 12.15 was vertrokken van Amsterdam Sloterdijk (treinstel 8641). Ik reisde eerste klas. Het betrof zo’n nieuw treinstel met op de benedenverdieping behalve een aantal gewone vier- en tweezitters zo’n met stof beklede loungebank. Tegenover die loungebank heb je een plek met een klapstoeltje, dat tevens een plek is voor bagage. Het is het een of het ander, of je kunt er zitten of er staat bagage. Er staat bij dat het een voorrangsplek is voor bagage. Op die plek had ik mijn vouwfiets neergezet, beetje schuin tegen de wand, dan kan hij niet omvallen. Betreft een kleine vouwfiets, zeer ruim onder de 85 cm, waarbinnen de NS een vouwfiets als handbagage ziet. Zelf was ik iets daarvandaan op een vierzitter gaan zitten. Er was behalve mij nog één andere passagier. Die bagageplek is een fijne plek voor dat opgevouwen fietsje. Je hoeft hem dan niet op het balkon op slot en vast te zetten, omdat je in dezelfde coupé zit.

 

In Alkmaar stapten 3 NS medewerkers in, twee mannen en een vrouw, kennelijk niet in functie op dat moment, maar wel in uniform. Ze bleven bij die loungebank staan en ik hoorde de vrouw zeggen: laten we hier maar gaan zitten. Ik besteedde er niet al teveel aandacht aan, totdat ik de vrouw iets hoorde zeggen als: o, ik geloof dat ik iemands fiets aan het vernielen ben. Dat trok uiteraard mijn aandacht. Ik stond op en liep paar stappen die kant op. De vrouw bleek mijn fietsje van de bagageplek te hebben gehaald om op het klapstoeltje te kunnen zitten en was beetje met dat fietsje aan het klungelen (fietsje met gebruiksaanwijzing). Beide collega’s zaten op dat moment al op de bank. Vlak na het moment dat ik was opgestaan was het haar gelukt om mijn fietsje rechtop te zetten zo’n beetje half in het gangpad (kon dus nu wel omvallen). En ze zei iets als: “hij staat nu goed mijnheer, ik zal erop letten.” Ik vond het een vreemde gang van zaken dat een medewerker van de NS mijn fiets weghaalt, die nota bene op een toegestane plek staat en dus niemand in de weg staat. En als je al als NS medewerker daar toch wil gaan zitten, dan lijkt het me gepast dat je even uitzoekt van wie die fiets is (niet ingewikkeld als er twee personen in de coupé zitten) en aan die persoon vraagt of die het goed vindt om dat fietsje daar even weg te halen. Dat de vrouw ongevraagd aan mijn spullen zat, daar heb ik op zichzelf niets van gezegd. Ik heb wel gezegd: “niet heel handig om daar te gaan zitten.” Daar antwoordde ze op: “zeker handig om daar te zitten.” Of ze me nou verkeerd verstaan had of dat dit beetje ironisch-provocerend bedoeld was is me niet helemaal duidelijk geworden. Ik wou alweer gaan zitten, maar wilde toch nog wel iets kwijt en ik zei: “Dat is overigens wel een plek met voorrang voor bagage”. Ik zeg er even bij dat de conversatie tot dat moment op rustige en beschaafde toon plaatsvond. De vrouw was niet meer in de gelegenheid om te antwoorden want op dat moment begon een van de mannelijke collega’s zich er vanaf de bank op buitengewoon onaangename brullende toon mee te bemoeien. “Dat is geen bagage, dat is een fiets, die mag daar helemaal niet staan”. Ik antwoordde dat het wel als bagage wordt gezien en dat je daarom ook geen fietskaartje ervoor hoeft te kopen. Daar werd weer op teruggebruld dat dat niet zo was en dat dit geen bagage was. Ik heb daarop gezegd dat hij kennelijk niet op de hoogte was van de regels van zijn eigen bedrijf. Weer gebrul. Ik heb toen gezegd: “niet zo’n grote mond graag.” Zijn antwoord: “jij niet zo’n grote mond”. Ik zei toen “jij?” (ik ben 68) “Ja” schreeuwde hij. Toen heb ik alleen nog gezegd: “U kunt een klacht van mij verwachten.” Hij: “moet je doen.” Ik ben toen weer gaan zitten. Twee of drie minuten later kwamen er nog weer 2 medewerkers met hun hoofd om de hoek die het drietal uitnodigden om naar de andere coupé te komen, want die, zo zeiden ze, was helemaal leeg. Toen verdwenen ze met zijn allen. Ik mocht zelf mijn vouwfiets weer terugzetten.

 

Nogmaals, tot aan de schreeuwend interventie door deze collega van de vrouw sloeg ik zelf geen ongepaste toon aan. Toen deze man dat wel deed ben ik zelf met stemverheffing gaan spreken, maar dat was in mijn geval reactie en dus niet omgekeerd.  De andere twee medewerkers hebben overigens vanaf het moment dat deze man tegen mij begon te schreeuwen helemaal niets meer gezegd.

De klacht lijkt me duidelijk, die gaat over de bejegening door deze medewerker en niet zozeer over het feit dat de vrouwelijke medewerker mijn vouwfiets ongevraagd van een toegestane plek had verwijderd. Als het bij dat laatste was gebleven had ik daar zeker geen klacht over ingediend, ben normaal niet zo’n klachtenman.

Het is misschien niet eenvoudig om te achterhalen wie deze man is, omdat hij niet in functie was. Maar misschien toch, aangezien hij een redelijk opvallend signalement heeft en het dienstdoende personeel van de betreffende trein dan misschien wel weet over wie ik het heb. Lijkt me niet netjes om dat signalement op dit forum te geven, maar ik wil wel dat deze klacht doorgezet wordt, omdat ik werkelijk nog nooit zo onbeschoft en zo onterecht door personeel van NS behandeld en afgeblaft ben en ik ben een abonnementhouder die al vele jaren zeer frequent met NS reist. Ik weet dus ook niet of de man conducteur is of machinist, maar ik hoop geen conducteur, want zo iemand kun je niet op reizigers loslaten.

Graag wil ik weten hoe ik deze klacht het best kan indienen. De site van de NS heeft het over bellen met de klantenservice of chatten, maar dat vind ik bij een klacht als deze niet de juiste weg. Ik wil bovendien op de hoogte gehouden worden van de afhandeling van mijn klacht en niet alleen maar even stoom afblazen.

Bram

Hoi Bram, wat jammer dat dit zo heeft moeten lopen. Dat had natuurlijk niet gehoeven en ik bied daar namens NS mijn oprechte excuus voor aan. Een vouwfiets is inderdaad bagage en dient ook zo behandeld te worden. Helaas heb ik niet meer opties dan mijn collega's op telefonie of chat. Ik zet de klacht op dezelfde manier door. Als je mij daarvoor een privébericht wil sturen met de omschrijving van de betreffende personen, dan maak ik hier natuurlijk graag werk van. Wat betreft de afhandeling, dat vind ik lastig. Het gaat namelijk ook om de privacy van oNS personeel en wat voor hen de consequenties zijn. Dat wordt met deze reden dus niet gedeeld. Wel wordt dit, n.a.v. de klacht, met het betreffende personeel en de teamleider daarvan besproken met passende consequenties, mits ze inderdaad gevonden worden.


Het hele concept van prioriteit voor bagage wanneer er klapstoeltjes zijn werkt helemaal niet. Er is geen reiziger (en blijkbaar geen NS-er) die begrijpt dat die eigenlijk zou moeten opstaan voor een vouwfiets of een koffer.

Maar dat NS-medewerkers het niet begrijpen en met gestalde bagage gaan slepen is te idioot voor woorden. Ik gelukkig nog niet meegemaakt dat mensen aan mijn vouwfiets gaan zitten wanneer die bij een klapstoeltje staat in een SLT.

De oplossing lijkt mij om de banken en klapstoeltjes weg te halen bij plekken waar bagage gestald mag worden en waar dat met een pictogram is aangegeven.

 
 
×
 
 
 
 
 
×
 
 
 

Lijkt mij nou geen goed idee om klapstoelen weg te halen omdat er “mogelijk” een keer bagage neergezet wordt op die plek.

Dan verlaag je het aantal zitplaatsen weer enorm in de trein, terwijl die plekken nu flexibel te gebruiken zijn als zitplaats of als bagage plaats.  Beetje terug in de tijd om de flexibiliteit hiervan weer terug te draaien.

Dat er NS”ers zijn geweest die zich in deze niet correct opstelde moet er niet voor zorgen dat er opeens dingen aangepast gaan worden. Dat is de omgekeerde wereld.

Overigens zit er in de VIRM ook nog een ruimte voor bagage op de plek waar vroeger de lift zat voor de railcatering.


Het is natuurlijk niet te geloven en onverteerbaar hoe Bram is behandeld door deze onbeschofte kerel. Gelukkig is er al op geacteerd lees ik hierboven. Het meeste NS personeel (in alle geledingen) is gelukkig doorgaans vriendelijk en op de hoogte. Deze meneer moet afscheid van worden genomen, want dit kan echt niet. 


Ik zat op donderdag 14 oktober 2021 in de trein die om 12.15 was vertrokken van Amsterdam Sloterdijk (treinstel 8641). Ik reisde eerste klas. Het betrof zo’n nieuw treinstel met op de benedenverdieping behalve een aantal gewone vier- en tweezitters zo’n met stof beklede loungebank. Tegenover die loungebank heb je een plek met een klapstoeltje, dat tevens een plek is voor bagage. Het is het een of het ander, of je kunt er zitten of er staat bagage. Er staat bij dat het een voorrangsplek is voor bagage. Op die plek had ik mijn vouwfiets neergezet, beetje schuin tegen de wand, dan kan hij niet omvallen. Betreft een kleine vouwfiets, zeer ruim onder de 85 cm, waarbinnen de NS een vouwfiets als handbagage ziet. Zelf was ik iets daarvandaan op een vierzitter gaan zitten. Er was behalve mij nog één andere passagier. Die bagageplek is een fijne plek voor dat opgevouwen fietsje. Je hoeft hem dan niet op het balkon op slot en vast te zetten, omdat je in dezelfde coupé zit.

 

In Alkmaar stapten 3 NS medewerkers in, twee mannen en een vrouw, kennelijk niet in functie op dat moment, maar wel in uniform. Ze bleven bij die loungebank staan en ik hoorde de vrouw zeggen: laten we hier maar gaan zitten. Ik besteedde er niet al teveel aandacht aan, totdat ik de vrouw iets hoorde zeggen als: o, ik geloof dat ik iemands fiets aan het vernielen ben. Dat trok uiteraard mijn aandacht. Ik stond op en liep paar stappen die kant op. De vrouw bleek mijn fietsje van de bagageplek te hebben gehaald om op het klapstoeltje te kunnen zitten en was beetje met dat fietsje aan het klungelen (fietsje met gebruiksaanwijzing). Beide collega’s zaten op dat moment al op de bank. Vlak na het moment dat ik was opgestaan was het haar gelukt om mijn fietsje rechtop te zetten zo’n beetje half in het gangpad (kon dus nu wel omvallen). En ze zei iets als: “hij staat nu goed mijnheer, ik zal erop letten.” Ik vond het een vreemde gang van zaken dat een medewerker van de NS mijn fiets weghaalt, die nota bene op een toegestane plek staat en dus niemand in de weg staat. En als je al als NS medewerker daar toch wil gaan zitten, dan lijkt het me gepast dat je even uitzoekt van wie die fiets is (niet ingewikkeld als er twee personen in de coupé zitten) en aan die persoon vraagt of die het goed vindt om dat fietsje daar even weg te halen. Dat de vrouw ongevraagd aan mijn spullen zat, daar heb ik op zichzelf niets van gezegd. Ik heb wel gezegd: “niet heel handig om daar te gaan zitten.” Daar antwoordde ze op: “zeker handig om daar te zitten.” Of ze me nou verkeerd verstaan had of dat dit beetje ironisch-provocerend bedoeld was is me niet helemaal duidelijk geworden. Ik wou alweer gaan zitten, maar wilde toch nog wel iets kwijt en ik zei: “Dat is overigens wel een plek met voorrang voor bagage”. Ik zeg er even bij dat de conversatie tot dat moment op rustige en beschaafde toon plaatsvond. De vrouw was niet meer in de gelegenheid om te antwoorden want op dat moment begon een van de mannelijke collega’s zich er vanaf de bank op buitengewoon onaangename brullende toon mee te bemoeien. “Dat is geen bagage, dat is een fiets, die mag daar helemaal niet staan”. Ik antwoordde dat het wel als bagage wordt gezien en dat je daarom ook geen fietskaartje ervoor hoeft te kopen. Daar werd weer op teruggebruld dat dat niet zo was en dat dit geen bagage was. Ik heb daarop gezegd dat hij kennelijk niet op de hoogte was van de regels van zijn eigen bedrijf. Weer gebrul. Ik heb toen gezegd: “niet zo’n grote mond graag.” Zijn antwoord: “jij niet zo’n grote mond”. Ik zei toen “jij?” (ik ben 68) “Ja” schreeuwde hij. Toen heb ik alleen nog gezegd: “U kunt een klacht van mij verwachten.” Hij: “moet je doen.” Ik ben toen weer gaan zitten. Twee of drie minuten later kwamen er nog weer 2 medewerkers met hun hoofd om de hoek die het drietal uitnodigden om naar de andere coupé te komen, want die, zo zeiden ze, was helemaal leeg. Toen verdwenen ze met zijn allen. Ik mocht zelf mijn vouwfiets weer terugzetten.

 

Nogmaals, tot aan de schreeuwend interventie door deze collega van de vrouw sloeg ik zelf geen ongepaste toon aan. Toen deze man dat wel deed ben ik zelf met stemverheffing gaan spreken, maar dat was in mijn geval reactie en dus niet omgekeerd.  De andere twee medewerkers hebben overigens vanaf het moment dat deze man tegen mij begon te schreeuwen helemaal niets meer gezegd.

De klacht lijkt me duidelijk, die gaat over de bejegening door deze medewerker en niet zozeer over het feit dat de vrouwelijke medewerker mijn vouwfiets ongevraagd van een toegestane plek had verwijderd. Als het bij dat laatste was gebleven had ik daar zeker geen klacht over ingediend, ben normaal niet zo’n klachtenman.

Het is misschien niet eenvoudig om te achterhalen wie deze man is, omdat hij niet in functie was. Maar misschien toch, aangezien hij een redelijk opvallend signalement heeft en het dienstdoende personeel van de betreffende trein dan misschien wel weet over wie ik het heb. Lijkt me niet netjes om dat signalement op dit forum te geven, maar ik wil wel dat deze klacht doorgezet wordt, omdat ik werkelijk nog nooit zo onbeschoft en zo onterecht door personeel van NS behandeld en afgeblaft ben en ik ben een abonnementhouder die al vele jaren zeer frequent met NS reist. Ik weet dus ook niet of de man conducteur is of machinist, maar ik hoop geen conducteur, want zo iemand kun je niet op reizigers loslaten.

Graag wil ik weten hoe ik deze klacht het best kan indienen. De site van de NS heeft het over bellen met de klantenservice of chatten, maar dat vind ik bij een klacht als deze niet de juiste weg. Ik wil bovendien op de hoogte gehouden worden van de afhandeling van mijn klacht en niet alleen maar even stoom afblazen.

Bram

Ik zou een klacht indienen via Rover of de NS Ombudsman. Via NS hoor je er nooit iets meer van, er wordt dus niets mee gedaan. Veel succes!


Reageer