Skip to main content

De NS ICR zal waarschijnlijk in 2025 grotendeels of geheel zijn vervangen door ICNG. En de NMBS reeks 28 + I - 11 rijtuigen. 

Heb geprobeerd achter te komen hoeveel ICR er zijn. Weten jullie hoeveel ICR er zijn? Leo Mobility heeft 72 NS ICR overgenomen. Maar geen idee hoeveel ICR er zijn voor de dienstregeling 2025. 

Waarschijnlijk zullen ze in de series 1800 (Amersfoort - Breda via HSL), series (2400/9500) Lelystad - Rotterdam/Brussel en 1100 (Den Haag - Eindhoven) de ICNG nog gaan aanvullen. 

Ben benieuwd hoe de ontwikkelingen met de instroom van ICNG en uitstroom van ICR verder gaat. Zeker als Leo Mobility er nog meer ICR overneemt. 

Op Wikipedia staat een overzichtje met welke rijtuigen er zijn/waren, incl. na de verbouwing naar ICRm.


Ik vind het ergens wel jammer hoor. Ook al zijn ze intussen stokoud. Voor mij was ICR het toppunt van luxe. Vooral ook door de losse locomotief, waardoor je vrijwel niks hoorde en boven de rails leek te zweven.


Ik las elders dat het plan is dat het ICR vooral in de 1100 (Eindhoven C - Den Haag C) gaat rijden. Combi ICNG/ICR in de 9500 (Lelystad C - Brussel Zuid). 1800/2400 ICNG. Maar over een maand gaan we het echt zien. 


Ik heb nog een alternatieve lijst liggen met alle rijtuignummers plus onderverdeling. Ik kan het aantal straks wel even tellen.


Momenteel bij NS in dienst: 189 rijtuigen in dienst verdeeld over 24 stammen die gemengd 7 of 9 rijtuigen lang zijn.


Reageer