Skip to main content
Sticky

Omreizen met een gedwongen overstap


Toon eerste bericht

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 21 juni 2018
Ik kan me niet herinneren eerder een dergelijk idee te hebben gelezen en anders zeker geen serieuze reactie daarop zoals op het eerdere serieuze voorstel sinds Henkwim meelees, @Anonymous, maar dat kan aan mij liggen.

Hoewel ik het volkomen met je eens ben dat verdere uitrol van een systeem wat nog een serieus probleem bevat niet kan, snap ik ook het nut dat NS in de poortjes ziet en begrijp ik dat ze bij deze keuze willen blijven. Uiteraard moet dat dan wel kunnen en ik ben het met je eens dat die keuze niet gemaakt kan worden zonder dat dit probleem eerst is opgelost. Ik ben er echter nog niet van overtuigd dat er geen haalbare oplossing bestaat die gebruik van poortjes in combinatie het huidige tariefsysteem en een correcte prijsberekening mogelijk maakt. Vandaar deze suggestie waarvan ik denk dat deze naar zo'n oplossing zou kunnen leiden.

Je beeld dat NS en zeker de moderators op dit forum dit niet op zouden willen lossen, deel ik niet. Wel zou het in mijn ogen kunnen dat iemand hoog in de boom bij de NS andere prioriteiten stelt. Daar ben ik het ook niet mee eens, maar áls we op dit punt iets kunnen bereiken op dit forum, denk ik dat we het moeten hebben van dit soort concrete oplossingen waar ook de NS mogelijk iets in zit.

Natuurlijk is een oplossing al veel te laat en hadden de poortjes op deze stations nooit dicht gemogen voordat dit is opgelost en natuurlijk zou het kunnen dat ook dit idee strandt of wordt afgeschoten. Als je er (begrijpelijk) geen vertrouwen meer in hebt dat er een oplossing komt en net als ik denkt dat het verboden is dat NS op deze manier meer geld berekent voor reizen dan vooraf aangekondigd, vrees ik echter dat je op dit forum weinig gaat bereiken. Misschien is dat meer een punt om aan te kaarten bij een klachtencommissie, de overheid (als concessieverlener) of een rechtbank. Ik verwacht echt niet dat NS op basis van klachten op een forum zal besluiten haar beleid radicaal om te gooien en te stoppen met het gebruik van poortjes. Als er geen andere oplossing komt, denk ik niet dat er iets gaat veranderen tenzij bijvoorbeeld een van de voornoemde instanties NS daartoe zou verplichten.

Dat ben ik met je eens, de enige hoop is druk van buitenaf.

De overheid zou NS moeten verplichten de poortjes open te houden (of te zetten) zolang dit probleem speelt, zeker omdat bepaalde groepen (slechtzienden en minder validen) verplicht worden meer te betalen.

Bij Den Haag CS is er ook nog geen alternatieve route.

Ik deel wel de mening dat NS het niet op wil lossen, ja als het geen geld zou kosten, maar ik denk dat de mogelijke oplossingen simpelweg teveel geld kosten voor NS (software aanpassen, overstappaaltjes bv).

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
Alles is al gezegd (en gezwegen) maar @Anonymous zegt (democratisch verantwoorde vraag) 'wat het volk wenst' (ook al is het nooit aan hen gevraagd wat de meest wenselijke optie is)

En dan zegt/vraagt 'het volk/publiek' iets waar de politiek (NS/ProRail/Gemeenten) dus geen gehoor aan wensen te geven.. omdat 'omdenken' blijkbaar te veel gevraagd is, en bij voorbaat al geen oplossing (die poortjes gaan/blijven dus gewoon open totdat er een oplossing is... NEE, ze gaan op last van.. de gemeente of NS of zo (het overleg schijnt super geheim te zijn?) gewoon dicht! 🤔

Ik ken geen bedrijf dat op deze manier hun klanten behandelt, en zelfs geen telecom provider of zorgverzekeraar waar je dat zelf maar moet uitzoeken allemaal...

Off topic, die vervangende chipkaart als die van jou kapot/verloren/gestolen is hoeft ook geen € 11,- te kosten... Maar toch mag je zelf van alles gaan regelen.

Als ik mijn bank bel omdat mijn pas kapot is komt er morgen een koerier langs met een nieuwe pas en klaar! Een SMS 'zorg dat je op uur × op adres Y bent voor de bezorging (want je moet je even legitimeren natuurlijk)'.. Dat dus!

Bij dat overleg is er nooit gepraat over de extra kosten die mensen moeten betalen, het overleg zou dus overnieuw moeten worden gepleegd, dan kunnen we zien of de andere partijen er nu anders over denken.

Nu verschuilt NS zich daarachter.

Welke partijen er bij het laatste overleg (over de situatie bij Sloterdijk dus, binnen NS ??) hebben gezeten weten we ook niet.

Tot zover openheid en transparantie.

  • 23 juni 2018
Misschien kan NS nu "eindelijk" eens met een antwoord en conclusie komen. Er is nu wel genoeg gediscussieerd. Mogelijke oplossingen zijn volgens mij creëren van speciale overstappoortjes danwel poortjes open of herinrichten van Sloterdijk. Als laatste natuurlijk de optie van NS: helemaal niks doen en reizigers uitsluitend waarschuwen middels posters.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
Even helemaal terug naar de openings-post van @Sivan NS

Voorheen was het zo dat bij een overstap opnieuw werd gekeken of het spits of dal was, waardoor eer na de overstap een ander tarief kon gelden. Dit hebben we in 2016 opgelost.
Voorheen was het zo dat bij een overstap opnieuw werd gekeken of het spits of dal was, waardoor eer na de overstap een ander tarief kon gelden. Dit hebben we in 2016 opgelost.

Eer is [/i] helemaal niets 'opgelost' lieve Sivan 😥



Een eerder 'opgelost' probleem benoemen (als 'veer in je....') mag en kan je niet gebruiken als opening!

Het rit-naar-reis principe (het kan in je voordeel zijn, maar vaak ook niet, geld terug zal je er in ieder geval niet voor krijgen) vind ik acceptabel.

Maar om dát te meteen al te betrekken bij een heel ander probleem (omreizen via Sloterdijk omdat de reisplanner dat zegt)....

Je zin in de openingspost heeft dus helemaal niets met het probleem te maken eigenlijk, maar lijkt op "dat hebben we opgelost!" en dit is (dus) de volgende uitdaging..

De oplossing is nu dus dat mensen geld mogen/kunnen terug vragen, als ze weten hoe?

Sivan NS
  • Oud moderator
  • 26 juni 2018
Robert B schreef:
Even helemaal terug naar de openings-post van @Sivan NS

Er[/i] is [/i] helemaal niets 'opgelost' lieve Sivan 😥


Ik snap je teleurstelling volledig. En ik had ook graag anders nieuws gebracht. Maar dit is de huidige situatie en hoewel wij erg blij zijn met alle feedback, zal de situatie voorlopig blijven zoals deze is. Dit topic blijft uiteraard open voor discussie en feedback, maar Henkwim gaat zich weer richten op zijn eigen werkzaamheden (waaronder dit onderwerp) en ook wij als moderator gaan verder met de community.

Jammer want er zijn waardevolle suggesties geopperd.

Wat de grotere problemen nu zijn als de poortjes zouden worden geopend zullen we dus nooit te weten komen.....

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 26 juni 2018
Het grootste probleem met het openzetten van poortjes is het gezichtsverlies van verschillende afdelingen van NS. Men weet dat men ongelijk heeft maar zal dat nooit toegeven.

Het is te bizar voor woorden dat NS zo weinig doet.

En inderdaad nooit eens ongelijk toegeven. Of gewoon cashen natuurlijk.

  • 26 juni 2018
Robert B schreef:
....
Off topic, die vervangende chipkaart als die van jou kapot/verloren/gestolen is hoeft ook geen € 11,- te kosten... Maar toch mag je zelf van alles gaan regelen.

Als ik mijn bank bel omdat mijn pas kapot is komt er morgen een koerier langs met een nieuwe pas en klaar! Een SMS 'zorg dat je op uur × op adres Y bent voor de bezorging (want je moet je even legitimeren natuurlijk)'.. Dat dus!

Alleen betaal je voor die pas elke maand een bepaalt bedrag genaamd bankkosten.

Henk_NL
  • 26 juni 2018
Wat weer een typisch Nederlands iets is. Ik betaal bij mijn Duitse bank geen bankkosten voor het hebben van een rekening.

Indirect betalen we al voor de kaart via de transactiekosten die TLS aan de vervoerders berekent, en de prijs is ook erg hoog doordat men aanloopverliezen uit het verleden wil dekken.

  • 26 juni 2018
Alsof de bank je niet indirect ook laat betalen door gewoon nagenoeg geen rente te geven over je saldo terwijl zij er wel meer rendement mee maken.

Henk_NL
  • 26 juni 2018
Zeker, maar die laat TLS ook betalen in de vorm van transactiekosten.

  • 26 juni 2018
@ Sivan

Ik wil naar aanleiding van de "afhandeling" van dit topic graag een officiële klacht indienen bij de Directie cq Raad van Bestuur van de NS . Graag ontvang ik het adres aangezien ik dit niet op de site kan vinden.

  • 26 juni 2018
https://www.rijksoverheid.nl/contact/contactgids/nederlandse-spoorwegen-ns

  • 26 juni 2018
Nooduitgang schreef:
https://www.rijksoverheid.nl/contact/contactgids/nederlandse-spoorwegen-ns


Ja maar ik wil juist niet naar de klantenservice schrijven. Zie ook topic "klachtafhandeling NS zwaar onder de maat"

Henk_NL
  • 26 juni 2018
Laan van Puntenburg 100, 3511ER Utrecht 🙃

  • 26 juni 2018
Dank Henk_NL

Treinspotter123
En het wordt weer een de doofpot gestopt.

Henk_NL
  • 26 juni 2018
Anonymous schreef:
Dank Henk_NL

Officiële antwoord zal wel een postbus zijn overigens, maar deze weet ik uit mijn hoofd 😉

  • Intercity
  • 18 juli 2018
Tegenwoordig staat de reis van Hoorn Kersenboogerd naar Rotterdam centraal in de reisplanner ook via Amsterdam centraal met intercity direct.
Aangezien je dan-terecht- de toeslag op je kaart moet laden bij de rode paal weet NS dat je meer kilometers reist.
Hoe zit dat met de ritprijs zonder toeslag,want ik vrees dat die ook hoger zal zijn dan in de reisplanner staat.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
Voor wat betreft Sloterdijk zijn de posters in ieder geval voorzien van een link naar ns.nl/sloterdijk waar alles duidelijk uitgelegd wordt, met een plaatje erbij voor welk traject het geldt.


Henk_NL
  • 19 juli 2018
Leuk dat op die pagina de eerste link naar het contactformulier gaat, terwijl dat formulier normaal juist vermeden wordt vanwege de enorme achterstanden.

  • Intercity
  • 20 juli 2018
Robert B schreef:
Voor wat betreft Sloterdijk zijn de posters in ieder geval voorzien van een link naar ns.nl/sloterdijk waar alles duidelijk uitgelegd wordt, met een plaatje erbij voor welk traject het geldt.


Voor iemand die Leiden - Heerhugoiwaard reist kost dit per overstap: 5 euro, Kassa!

Reageer