Overvolle treinen | NS Community
beantwoord

Overvolle treinen


Reputatie 7
Badge +1

Ik kwam deze net tegen op Twitter. Weer eens een overvolle trein waarbij er zelfs mensen onwel zijn geworden. Eerste reactie vanuit Webcare natuurlijk ook weer zeer bijzonder: Erets dan nog een klein stukje begrip: Dat klinkt niet prettig maar dan komen we weer met: Wil je de druktemelder invullen?? Ik kan het echt geen klantenservice meer vinden. Sorry. Klanten worden heel vaak met een kluitje in het riet gestuurd.

 

 

icon

Beste antwoord door JurgenH 9 March 2023, 20:33

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge

🤔"Goh wat vervelend! Heb je de druktemeter al ingevuld? We gaan dit doorzetten!” 😏

Reputatie 7
Badge +1

Kijk nog even verder en kom deze tegen. Ook al een reactie van YV. Ik kan het absoluut niet bewonderen.

 

De trein van 07.53 uur was erg populair bij de twitteraars want even verderop nog 2 meldingen.

 

 

Vraag: Hoeveel meldingen zijn er nodig voordat NS eindelijk eens signalen gaat oppakken? En die druktemelder NS dat kan echt niet meer in deze situatie. Dat is meer klantenschoffering dan klantenservice.

Reputatie 6
Badge +2

Hoi Henkpeetersen,

Uiteraard blijft het ontzettend vervelend wanneer reizigers door drukte niet meer mee kunnen, of erger nog, onwel worden. Deze meldingen worden zeker wel serieus bekeken. Naast dat meldingen over drukte en dit soort situaties ook door onze klantenservice worden doorgezet, blijven de meldingen uit de druktemelder ook welkom. Je zal vaak niet direct resultaat vinden wanneer de melding ingevuld wordt, maar die gegevens worden wel bekeken door de afdeling die erover gaat. 

Reputatie 7

Waarom moet een reiziger dat nog eens extra melden? De conducteur kan dit toch doen / zal dat toch wel doorspelen. Die ziet de situatie toch.

Ik ben al tijden gestopt met melden (verschillende trajecten). Al vóór de coronaperiode. Heb dit destijds vaak gedaan, maar echt vergeefse moeite. Resultaat bleef altijd uit, het werd alleen maar minder allemaal....

Reputatie 7
Badge +1

Hoi Henkpeetersen,

Uiteraard blijft het ontzettend vervelend wanneer reizigers door drukte niet meer mee kunnen, of erger nog, onwel worden. Deze meldingen worden zeker wel serieus bekeken. Naast dat meldingen over drukte en dit soort situaties ook door onze klantenservice worden doorgezet, blijven de meldingen uit de druktemelder ook welkom. Je zal vaak niet direct resultaat vinden wanneer de melding ingevuld wordt, maar die gegevens worden wel bekeken door de afdeling die erover gaat. 

In dit geval weten jullie maar al te goed dat er op dit traject te weinig treinen rijden. Vragen om de druktemelder in te vullen is dan eerder een belediging. Waarom snappen jullie dat niet?

Heel simpel, door via verschillende kanalen de klachten hierover door te laten sijpelen in de organisatie is er sneller resultaat qua versterken van een trein (indien mogelijk).  Het is gewoon een trigger als er meer meldingen binnen komen via de verschillende kanalen.  Vaak wordt er dan in de trein ook gevraagd aan de reizigers om de drukte melder te gebruiken, bij veel klachten wordt dit eerder opgepakt.

Als er maar 1 iemand is die klaagt dan wordt het niet hoog opgenomen, wordt er veel geklaagd over dezelfde trein op dezelfde dag dan gaan ze monitoren en indien er geconstateerd wordt dat de trein te vol is maatregelen genomen voor zover dat logistiek mogelijk is.

Dus webcare en de moderator hier doen het dus goed om te vragen om ook via de druktemelder te klagen.

Badge +3

Dat 7 i.p.v. 9 bakken ICR rond die tijd onvoldoende is weet de NS toch ook wel?

https://twitter.com/cool_s83/status/1633873275099963392

Dat 7 i.p.v. 9 bakken ICM rond die tijd onvoldoende is weet de NS toch ook wel?

https://twitter.com/cool_s83/status/1633873275099963392

Vermoedelijk is er dan een verstoring in de materieel omloop geweest waardoor een korte eenheid in deze trein terecht is gekomen.

Badge +3

Vermoedelijk is er dan een verstoring in de materieel omloop geweest waardoor een korte eenheid in deze trein terecht is gekomen.

Heeft nooit als langere stam gepland gestaan, maar zou kunnen.

Reputatie 7
Badge +1

Waarom moet een reiziger dat nog eens extra melden? De conducteur kan dit toch doen / zal dat toch wel doorspelen. Die ziet de situatie toch.

Ik ben al tijden gestopt met melden (verschillende trajecten). Al vóór de coronaperiode. Heb dit destijds vaak gedaan, maar echt vergeefse moeite. Resultaat bleef altijd uit, het werd alleen maar minder allemaal....

De conducteur lijkt mij bij uitstek geschikt om goed te kunnen inschatten of een trein druk is, en daar al dan niet melding van te maken. Die loopt immers (als het goed is 😉) zo nu en dan al door de trein. Dit zou (tot in hoeverre dat niet al gebeurt) het belangrijkste signaal moeten zijn om treinen extra te monitoren op drukte en waar mogelijk te versterken.

En de druktemelder blijft natuurlijk lastig. Ik kan me zo voorstellen dat als je die dagelijks invult, en er keer op keer niets gebeurt je denkt: Laat maar. Sowieso vraag ik me af hoe veel mensen dat überhaupt netjes invullen (ik heb hier uiteraard geen cijfers van). Dat die versterking vaak uitblijft helpt niet echt.

Maar goed, als treinpersoneel al dingen omroept zoals te lezen is in de tweet die @Robert B stuurt vraag ik me af of er überhaupt mensen zijn die er nog in geloven dat NS ooit iets met klachten of meldingen doet…

Overigens blijft het mij keer op keer verbazen hoe slecht mensen zich spreiden door de trein. Daar waar voorin iedereen op elkaar gepropt op de balkons staan, is verderop in de trein alle ruimte. Zo heb ik eens bijna in m'n eentje in een coupé gezeten terwijl er werd omgeroepen dat het extreem druk was in het voorste treinstel. Zulke treinen verlengen heeft natuurlijk ook weinig zin.

Ook ik kan beamen dat het reizen in de spits met de IC tussen Breda en Rotterdam vv geen pretje is sinds de nieuwe dienstregeling van 4/uur naar 2/uur. Met name als er een 7 delige ICR wordt ingepland op het drukste tijdstip en dat gebeurd nog al eens. Staat ook al weken bovenaan als drukste treinserie op https://volletreinen.nl/statistieken . Er veranderd niets!

Reputatie 7
Badge +1

Het lastige met ICR is vooral dat in de huidige configuratie eigenlijk niet echt verlengd kan worden. Simpelweg twee treinen aan elkaar knopen gaat niet. Zeker niet tijdelijk.

Dat de twee overgebleven treinen vaak erg druk zijn is een feit.

Badge +3

De 1100 rijdt met 7 of 9 bakken. 

En die meldingen via Volletreinen? Topje van de ijsberg, want die komen dus van reizigers die je site kennen.

Of pluk je die data ergens anders vandaan?

Reputatie 3

zijn de werkzaamheden waardoor de IC Brussel niet rijdt niet - een deel van het - probleem ? Volgende week rijden er weer 3 treinen per uur tussen Breda en Rotterdam vv.. ( ipv 2 deze week )

Reputatie 7
Badge +1

De 1100 rijdt met 7 of 9 bakken. 

En die meldingen via Volletreinen? Topje van de ijsberg, want die komen dus van reizigers die je site kennen.

Of pluk je die data ergens anders vandaan?

 

Dat is gewoon de site van Rover, die is op zich wel redelijk bekend. Maar wat betreft de druktemelder, ik denk dat nog geen 1/2 procent van de reizigers daadwerkelijk de druktemelder invult, dus dat is geen tool waar de NS op af kan gaan. Conducteur lijkt mij zoals @JurgenH  al aangeeft de aangewezen persoon om de drukte aan te geven. 

 

Maar zoals dus uit de omroepen van diezelfde conducteur blijkt, wordt er niets mee gedaan. 

Reputatie 7
Badge +1

Maar zoals dus uit de omroepen van diezelfde conducteur blijkt, wordt er niets mee gedaan. 

En als personeel (wat nog enigszins zicht heeft van hoe e.a. binnen de organisatie opgepakt wordt) dat idee al heeft, hoe moeten reizigers dan in vredesnaam wel het idee hebben dat signalen opgepakt worden?

NS maakt het zichzelf niet gemakkelijker op deze manier… 

Sinds deze week worden er in de spits extra treinen gereden tussen breda en rotterdam (28523). Deze trein vertrekt 3 minuten nadat de IC Den Haag C vertekt en doet er een kwartier extra over, aangezien deze via Dordrecht rijdt (zonder stop). Erg fijn dat de NS actie onderneemt natuurlijk, maar dit is natuurlijk eigenlijk geen oplossing. Waarom kan deze trein wel worden ingezet? Maar kan de IC Direct die in de vorige dienstregeling reed van Breda-Amsterdam (2x / uur) niet terugkomen? Deze vertrok namelijk voor de IC Den Haag en reed via de HSL met kortere reistijd.

Sinds deze week worden er in de spits extra treinen gereden tussen breda en rotterdam (28523). Deze trein vertrekt 3 minuten nadat de IC Den Haag C vertekt en doet er een kwartier extra over, aangezien deze via Dordrecht rijdt (zonder stop). Erg fijn dat de NS actie onderneemt natuurlijk, maar dit is natuurlijk eigenlijk geen oplossing. Waarom kan deze trein wel worden ingezet? Maar kan de IC Direct die in de vorige dienstregeling reed van Breda-Amsterdam (2x / uur) niet terugkomen? Deze vertrok namelijk voor de IC Den Haag en reed via de HSL met kortere reistijd.

Waarschijnlijk is er geen materieel beschikbaar dat op de HSL kan rijden maar wel gewoon materieel. Hoewel ik ook niet goed snap hoe dat kan schijnt er krapte aan HSL-materieel te zijn.

Waren er niet al Traxxen teruggestuurd en ICRm-stammen buiten dienst gesteld?

Reageer