beantwoord

SGMM opknappen

  • 29 December 2019
  • 11 reacties
  • 1047 Bekeken

Reputatie 2

het klinkt misschien een domme vraag, en ja ze zijn stokoud maar wanneer worden ze opgeknapt? 

ik las op treinenweb.nl dat Qbuzz proef gaat uitvoeren met oude ns treinen (SGMM) om overvolle treinen aan te pakken, en dus worden omgebouwd naar R-NET huisstijl, als deze proef slaagd worden ze dan op geknapt of worden ze afgevoerd?

icon

Beste antwoord door Anonymous 29 December 2019, 22:53

Bekijk origineel

11 reacties

De SGMm wordt door de NS niet meer opgeknapt maar deze zullen worden afgevoerd en dan complet gestript worden zodat de vele onderdelen gerecycled kunnen worden.

Het verhaal van Qbuzz heb ik ook gezien, mochten die treinstellen overnemen van de NS dan zal Qbuzz zelf moeten bepalen wat ze met de treinstellen gaan doen. Maar als ik het goed lees gaat het dan om een tijdelijke oplossing tot de treinstellen van Qbuzz weer allemaal gerepareerd en opnieuw gespoten zijn.

Reputatie 7
Badge +3

En als het doorgaat zal het toch ook maar om een klein aantal stellen zijn. Ook zal het maar tijdelijk zijn tot de Q-buzz stellen zijn opgeknapt, voorzien zijn van een nieuw interieur en gewrapped in de R-Net kleuren.  Q-Buzz heeft zelf 10 treinstellen, die zullen in dat geval denk ik niet alle 10 tegelijk weg zijn voor de aanpassingen. 

Ik vraag me ook af of ze in het geval dat het doorgaat de SGM stellen zullen kopen van NS of tijdelijk huren. Echt de SGM's opknappen zal wellicht te veel zijn, misschien hooguit wat cosmetische aanpassingen. Maar eerst maar eens zien of het doorgaat.

Ik verwacht dat het om huur gaat. Kopen van deze oude sprinters heeft QBuzz geen baat bij. In hun concessie zullen eisen staan, waar hun eigen vloot wel aan voldoet, zodra deze is gerepareerd. Ik geloof dat Connexxion op de Valleilijn ook in het prille begin Mat'64 gehuurd heeft van NS.

Reputatie 7
Badge

Als het stel gehuurd wordt, verwacht ik enkel dat het NS-logo verwijderd wordt, en dat er een eenvoudige R-NET sticker op komt.

 

@Loes Dat klopt. Meerdere zelfs.. ;)

Reputatie 7
Badge +3

Wat betreft het achterstallig onderhoud aan de de Q-Buzz treinen en de mogelijkheid SGM stellen in te zetten, staat nu in het AD: 

De planning is nu, om het werk zo uit te smeren dat komende zomer alle treinen aan de eisen van de huidige tijd voldoen. Maar Qbuzz hoopt dat het sneller kan. Nu NS bezig is de Sprinters te vervangen door moderne treinen, kunnen de oude treinen wellicht dienst doen als reservematerieel op de Merwedelingelijn.

Daarom wordt in januari in de nachtelijke uren een test gedaan. Die moet uitwijzen of de Sprinters hun naam waarmaken: zijn ze snel genoeg om de dienstregeling van Dordrecht naar Geldermalsen bij te houden? ,,We weten nu alleen dat ze langzamer zijn dan onze eigen treinen, maar als ze snel genoeg zijn kunnen we het onderhoud daarvan flink versnellen.''

https://www.ad.nl/dordrecht/na-een-jaar-maakt-qbuzz-de-verwachtingen-nog-altijd-niet-waar~a56d3f84/

 

Het zou dus echt tijdelijk zijn dat er bij Q-Buzz SGM stellen rijden. Als men zonder de SGM's in omstreeks een een half jaar alle treinen opgeknapt zou hebben dan kan dat weliicht met gebruik van de SGM's in de ongeveer de helft van de tijd. 

 

Al met al dus weinig potentieel. Er heeft online ooit al eens een rendertje gestaan van een SGM in de R-Net kleuren en dat gaan we waarschijnlijk nooit op vol formaat zien. Mocht SGM tijdelijk bij Qbuzz komen te rijden dan is dat fijn voor de reiziger, leuk voor de liefhebber, maar meer niet.

Reputatie 7
Badge +3

Proefrit van een SGM bij Qbuzz

https://twitter.com/Luke_dD/status/1225183008891777024

Reputatie 7
Badge +3

Eén SGM heeft nu onderdak gevonden bij ProRail en zal dienst gaan doen als opleidingstrein.

 

Reputatie 6

Eén SGM heeft nu onderdak gevonden bij ProRail en zal dienst gaan doen als opleidingstrein.

 

Gewoon even benieuwd: in welk opzicht kan een bijna 50 jaar oude trein als opleidingstrein gebruikt worden? Die werkt toch helemaal anders als een moderne sprinter? Als ik rijles wil nemen, ga ik toch ook niet in een Opel Kadett uit 1965 lessen?

Reputatie 7
Badge +3

Je vergelijking met rijlessen nemen gaat niet op omdat ProRail geen treinmachinisten opleidt maar incidentenbestrijders die in actie komen wanneer er iets aan de hand is waardoor bv de trein niet meer kan rijden. Het gaat dus niet om te leren met de trein te rijden. Gezien een latere reactie van de ProRail ICB medewerker die de foto heeft geplaatst mag het stel alleen gesleept worden en zal er dus niet zelfstandig mee worden gereden. Dat slepen zal dan denk ik aan gebeuren naar andere ProRail ICB standplaatsten zodat men daar ook met deze trein kan oefenen.

Als je even verder leest in de gelinkte tweet staat daar dat de trein gebruikt zal worden “als opleidingstrein voor het beoefenen van veilig werken op hoogte en het koppelen met onze unimog”. Ook al is de trein bijna 50 jaar oud, dat verandert niets (of anders maar bar weinig) aan hoe de incidentenbestrijders op hoogte moeten werken, ofwel het dak op om bv de stroomafnemers op te binden wanneer die defect zijn. En het koppelen van hun unimog zal ook niet veranderen. 

Reputatie 7
Badge +3

Het zou weggegooid geld zijn om voor de training van incidentebestrijding treinen te gebruiken die nog in de normale dienst ingezet kunnen worden. Prima dat daar afdankertjes voor gebruikt worden.

Reageer