Skip to main content

De laatste twee keer dat ik reisde op het traject Maastricht-Utrecht CS waren er statiegeldjagers aan boord. Op dit traject rijden Virm intercity's. De afvalbakken zitten in de wand van de trein. Een overduidelijke ontwerpfout omdat deze bakken een harde "KLONK" laten horen bij normaal sluiten. De coupés zijn lang. Er zitten een stuk of twintig van die afvalbakken in elke coupé.

Gisteren ook weer KLONK, KLONK, KLONK, KLONK, KLONK: de statiegeldjager met zijn grijze vuilniszak komt langs. Stiltecoupé of niet. Aanspreken helpt niet. Melden bij 06-13181318 is goed en heb ik beide keren gedaan.

Feitelijk is hier sprake van overlast. Ik vind dat deze mensen sowieso wegens overlast de trein uitgezet moeten worden. Maar wat zeggen de huisregels hier over? Of moeten die hier nog op worden aangepast omdat het een nieuw fenomeen is? En nee, een weggegooid blikje in een vuilisbak is géén gevonden voorwerp.

Wees blij dat die mensen er zijn, anders zou het een nog grotere bende in de trein / op het station zijn. De meestte statiegeldjagers vallen jou niet lastig en zullen ook niet in het prullenbakje kijken waar jij zit. Het is letterlijk een minuut werk om een hele coupé te doorzoeken als je daar al overlast aan ondervindt…

Bedelaars zijn 20x erger en die worden meestal wel weggejaagd, maar die vallen je ook daadwerkelijk lastig.

Een gevonden blikje in een prullenbak is trouwens wel een gevonden voorwerp, dingen in een prullenbak zijn namelijk eigendom van niemand. (Tenzij het op privéterrein gebeurd)

Hier wordt trouwens besproken hoe het wettelijk zit op een station, ik denk dat het ongeveer hetzelfde werkt in de trein.

En als je er echt last van ondervindt zul je toch nog opzoek moeten gaan naar de conducteur wellicht zal die er wat aan doen... (Of het eerst lief vragen)

Gelukkig is NS het niet met jou eens Gorott. De NS-meldkamer 06-13181318 neemt meldingen van deze overlast beslist serieus. Er wordt gevraagd naar signalement en coupénummer. De melding wordt altijd in behandeling genomen. Ik raad zeker aan om melding te doen tijdens je reis:

Whatsapp of sms de NS-meldkamer 06-13181318. Je krijgt binnen een paar minuten een reactie.

Gelukkig is NS het niet met jou eens Gorott. De NS-meldkamer 06-13181318 neemt meldingen van deze overlast beslist serieus. Er wordt gevraagd naar signalement en coupénummer. De melding wordt altijd in behandeling genomen Ik raad zeker aan om melding te doen tijdens je reis.

Dat zijn ze volgens mij verplicht te doen bij elke melding, al gaat het om een baby die huilt. Of ze er uiteindelijk nog wat mee doen is de 2e.

Ik ondervind geen last aan deze statiegeldjagers, dus ik zal ook zeker geen melding doen. Maar jij mag dat uiteraard doen daar is het nummer ook voor.

Feitelijk is hier sprake van overlast. Ik vind dat deze mensen sowieso wegens overlast de trein uitgezet moeten worden. Maar wat zeggen de huisregels hier over? Of moeten die hier nog op worden aangepast omdat het een nieuw fenomeen is? En nee, een weggegooid blikje in een vuilisbak is géén gevonden voorwerp.

Er is naar mijn weten geen beleid vanuit de NS hierover. Het maakt weliswaar een wat sjofele indruk maar deze mensen zullen het geld wel nodig hebben. 

Het maakt weliswaar een wat sjofele indruk maar deze mensen zullen het geld wel nodig hebben. 

Zag gisteren een reportage van de F1 afgelopen weekend. Er was een blikjesverzamelaar die in dat weekend duizenden blikjes en flesjes had verzameld. Een beroeps dus.

We zullen hier aan moeten wennen. Bij onze oosterburen is dat al jaren de normale gang van zaken.

Het maakt weliswaar een wat sjofele indruk maar deze mensen zullen het geld wel nodig hebben. 

Zag gisteren een reportage van de F1 afgelopen weekend. Er was een blikjesverzamelaar die in dat weekend duizenden blikjes en flesjes had verzameld. Een beroeps dus.

Zo'n evenement zal inderdaad erg lucratief zijn. Echter de jagers die ik wel eens tegenkom kan ik me niet van voorstellen dat ze er veel aan over houden. Sommigen staan op stations waar dan 2 x per uur een treintje keert, gaan ze er ff gauw doorheen en dan is het weer wachten op de volgende. Wat zullen ze ophalen per trein, het zal toch niet veel meer dan een handvol blikjes zijn...

Als ik het recycleplein hier bij de AH zie (twee automaten voor kratten en flessen en nog eentje voor alleen blik en plastic flessen) dan staan er vaak mensen in de rij omdat er mensen voor ze zijn met enorme zakken of een winkelwagentje (of kofferbak) vol leeggoed, dus dat ‘verzamelen’ loont blijkbaar.

Bij de Jumbo (twee automaten) is één boodschappentas toegestaan. Kost soms alsnog wat tijd, want elk blikje of flesje dat geweigerd wordt moet er natuurlijk nog een paar keer in geduwd worden (en wordt vaak alsnog geaccepteerd). De rest graag buiten weggooien in de glas- of pmd-bakken.. Nou nee we zetten het gewoon op de grond.

Bij 06 1318 1318 is het beleid volgens mij dat er een mogelijk gevaarlijke situatie moet zijn, of in ieder geval overlast tegen reiziger(s). Gebrek aan rust in de stiltecoupé wordt de conducteur niet op af gestuurd.

"Gebrek aan rust in de stiltecoupé wordt de conducteur niet op af gestuurd."

Mwah. Meegemaakt dat iemand om deze reden - luidruchtig in de stiltecoupé- werd gesommeerd de trein bij de volgende stop te verlaten. Er volgde nog een jankverhaal van de medereiziger die mocht blijven zitten. Maar de conducteur was onvermurwbaar. En terecht. Vervelende mensen de trein uitzetten: waarom niet.

Voor hardcore statiegeldjagers zal hetzelfde gelden. Vroeg of laat word je uit de trein gezet is mijn overtuiging. Wellicht ook nog eens met een ontzegging. Ik blijf dit onderwerp met interesse volgen.

"Gebrek aan rust in de stiltecoupé wordt de conducteur niet op af gestuurd."

Mwah. Meegemaakt dat iemand om deze reden - luidruchtig in de stiltecoupé- werd gesommeerd de trein bij de volgende stop te verlaten. Er volgde nog een jankverhaal van de medereiziger die mocht blijven zitten. Maar de conducteur was onvermurwbaar. En terecht. Vervelende mensen de trein uitzetten: waarom niet.

Luidruchtig in de stiltecoupé zijn en een prullenbak openen zijn toch 2 verschillende dingen 😁, 1 word veroorzaakt door vervelende mensen, de ander door een fantastisch design voor een prullenbak.

Statiegeldjagers zijn niet moedwillig veel kabaal aan het maken.

Misschien moeten mensen eens ophouden met het in afvalbakken deponeren van statiegeldblikjes en -flesjes. Dan zijn ze makkelijk te vinden door de rapers. 

In Duitsland is het al jaren gebruik om verpakkingen met statiegeld zo neer te zetten dat ze makkelijk meegenomen kunnen worden. Of je geeft je lege statiegeldverpakking aan iemand die het geld goed kan gebruiken.

Een landelijke campagne met de slogan ‘Statiegeld is geen afval’ lijkt me op zijn plaats.

Dan creëer je natuurlijk wel dat iedereen overal rommel laat staan, moeten we eigenlijk ook niet willen...

Ga voor de grap eens in Duitsland kijken. Daar werkt het echt. Mensen nemen flessen en blikjes mee naar het park en die worden daar opgehaald. En als er even niemand te zien is om je blikje of fles aan te geven dat zet je die bijvoorbeeld bij of onder een bank. 

Het is heel opmerkelijk dat zo’n niet-gereguleerd systeem enorm goed werkt in Duitsland. Er is daar bijna geen zwerfafval in de vorm van statiegeldblikjes en -flessen.

Het is geen rommel, het is geld waard.

Wat al enorm zou helpen is om het statiegeld minstens te verdubbelen. Dan zullen meer mensen hun flessen en blikken inleveren en zal er nog meer gejaagd worden op statiegeld. Met als positief effect dat er dan bijna geen zwerfafval meer is.

Ik heb an sich geen moeite met het concept flesjeszoekers. Waar ik wel moeite mee heb, zijn de speurders die prullenbakken hardhandig opentrekken waardoor de inhoud ervan op de vloer belandt.

Ik heb an sich geen moeite met het concept flesjeszoekers. Waar ik wel moeite mee heb, zijn de speurders die prullenbakken hardhandig opentrekken waardoor de inhoud ervan op de vloer belandt.

Daar zijn er echt niet veel van... Maar ik ben het er wel mee eens, overigens mag dat dus niet en in dat geval mogen ze wel weggestuurd worden op een station. 

Wees blij dat die mensen er zijn, anders zou het een nog grotere bende in de trein / op het station zijn.

Vergeet niet dat er dan ook nog minder gerecycled zou worden. We hebben immers statiegeld omdat die spullen gerecycled kunnen worden en het blijkbaar niet makkelijk genoeg kan of er niet genoeg andere stimulans is om dat zonder financiële consequenties te kunnen realiseren. Die flesjes in blikjes horen dus ook niet in die prullenbakjes maar in de statiegeldautomaat waar deze mensen ze keurig heen brengen. M.i. zou een groot bedrijf als NS beboet moeten worden als ze te veel ongescheiden afbal (dus met bijvoorbeeld blikjes wn flesjes in het restafval) laten verwerken en moeten NS deze "statiegeldjagers" dan dankbaar zijn dat ze ze daar een beetje mee helpen.

De afvalbakken zitten in de wand van de trein. Een overduidelijke ontwerpfout omdat deze bakken een harde "KLONK" laten horen bij normaal sluiten.

Dat de prullenbakken niet zachtjes te sluiten zijn is natuurlijk wel weer een probleem van NS.

Dan creëer je natuurlijk wel dat iedereen overal rommel laat staan, moeten we eigenlijk ook niet willen...

Ja je zou ook inzamelpunten kunnen verzorgen aangezien NS (in de horeca op stations) ook flesjes en blikjes verschaffen, zodat mensen hun statiegeld realistisch gewoon zelf terug kunnen krijgen, maar dat is blijkbaar te ingewikkeld. Dan wordt er beter gerecycled en zijn statiegeldjagers niet meer nodig en loont hun activiteit ook niet meer genoeg en stoppen ze vanzelf.

Ik snap niet echt hoe je last kan hebben van statiegeldjagers, ja bij de flessenautomaat zijn ze vrij irritant als ze met van die grote gevulde zakken komen, maar ze zorgen in iedergeval voor een schone omgeving en zorgen ook nog eens dat de flessen en blikjes belanden waar ze horen, en daarbij verdienen ze geld 🤷‍♂️. Alleen maar mooi toch?

Als mensen hun statiegeld flesjes en blikjes gewoon gooien waar ze horen zijn statiegeldjagers ook niet meer nodig.

Maar goed het dragen van vuilnis tot er een prullenbak (of in dit geval een flessenautomaat) in de buurt is is voor velen moeilijk en blijkbaar maakt die 15/25 cent niet zo veel uit.

Ik snap niet echt hoe je last kan hebben van statiegeldjagers, ja bij de flessenautomaat zijn ze vrij irritant als ze met van die grote gevulde zakken komen

Is het hier niet vooral irritant dat de capaciteit en kwaliteit van de automaten te laag is om daarmee om te gaan? Méér inzamelen is natuurlijk juist goed.

Als mensen hun statiegeld flesjes en blikjes gewoon gooien waar ze horen zijn statiegeldjagers ook niet meer nodig.

Maar goed het dragen van vuilnis tot er een prullenbak (of in dit geval een flessenautomaat) in de buurt is is voor velen moeilijk en blijkbaar maakt die 15/25 cent niet zo veel uit.

M.n. met blikjes snap ik dit om eerlijk te zijn wel. Die kunnen niet dicht dus die stop je niet in je tas ofzo dus? Dan moet een automaat fus dichtbij genoeg zijn om het even vast te hiuden tot je er bent oftewel moet je het in kunnen leveren waar je het koopt. Ik heb me zelf gisteren nog schuldig gemaakt aan het weggooien van statiegeld. Had een drankje van de Julia's bij mijn eten. Gewoon daar ter plekke gegeten, dan moet je zelf afruimen net als bij de snackbar en er was geen automaat of andere inzamelplek te zien dus dan gaat het toch maar met tegenzin in de prullenbak.

Ik snap niet echt hoe je last kan hebben van statiegeldjagers, ja bij de flessenautomaat zijn ze vrij irritant als ze met van die grote gevulde zakken komen

Is het hier niet vooral irritant dat de capaciteit en kwaliteit van de automaten te laag is om daarmee om te gaan? Méér inzamelen is natuurlijk juist goed.

Ja dat is het vooral, maar dat komt ook vooral door de introductie van statiegeld op blikjes. Terwijl een enorme deel van de winkels daar eigenlijk nog helemaal niet klaar voor was of nogsteeds is.

Bij de winkel waar ik werk bijvoorbeeld loopt onze flessenautomaat eigenlijk wel dagelijks een keer vast door blikjes die vast komen te zitten, die machines zijn ook helemaal niet gemaakt om blikjes in te nemen, Want toendertijd konden er helemaal geen blikjes ingeleverd worden.

Mensen gooien de flessen en blikjes ook vaak in een rap tempo door de flessenautomaat, want geduld kennen we tegenwoordig niet meer. Tja, dan loopt ie ook snel vast.

Oh en dan nog de mensen die boos worden, omdat de barcode van de flesjes / blikjes naar de bovenkant moet zodat de flessenautomaat hem kan lezen. Wat hebben we het toch vreselijk zwaar…

2 volle zakken aan flesjes en blikjes en de automaat zit al weer vol.

Dat allemaal op een rijtje en dan is het eigenlijk wel begrijpelijk waarom mensen liever hun statiegeld weg gooien.

Waar ergeren mensen zich tegenwoordig niet aan? Wie zich aan het geluid van een prullenbak stoort zal zich ook wel aan de treindeuren, het omroepsysteem en aan het vertrekfluitje van de conducteur ergeren. Ik erger me aan het gebrek aan statiegeld automaten en dat er een bonnetje uit komt. Moet je bij de servicebalie in de rij staan om je bonnetje om te wisselen in muntjes en er zijn al winkels waar ze dat niet doen. Ik ken plekken waar je bij 7 winkels statiegeld flesjes en blikjes kan kopen en er maar 1 winkel is waar je ze kan inleveren. 
Laatst bij een storing nam een winkelmedewerker de taak van de automaat over… die jongedame was sneller dan de automaat en even accuraat.

Oh en dan nog de mensen die boos worden, omdat de barcode van de flesjes / blikjes naar de bovenkant moet zodat de flessenautomaat hem kan lezen.

Ik moet wel zeggen dat ik dat nog nooit mee heb gemaakt. Ander type automaat dan elders wellicht? Ik zou het om eerlijk te zijn ook wel irritant vinden als ik daar opeens tegenaan zou lopen.

Oh en dan nog de mensen die boos worden, omdat de barcode van de flesjes / blikjes naar de bovenkant moet zodat de flessenautomaat hem kan lezen.

Ik moet wel zeggen dat ik dat nog nooit mee heb gemaakt. Ander type automaat dan elders wellicht? Ik zou het om eerlijk te zijn ook wel irritant vinden als ik daar opeens tegenaan zou lopen.

Kan best specifiek zijn aan de winkel waar ik werk, maar een flesje 5x op dezelfde manier in de automaat doen zal er niet opeens voor zorgen dat de automaat hem opeens wel accepteert…

Of ik heb magische handen dat kan natuurlijk ook 😊.

Reageer