beantwoord

taken en bevoegdheden conducteur

  • 22 oktober 2019
  • 10 reacties
  • 324 Bekeken

Reputatie 3

Tijdens mijn treinreis van Leeuwarden naar Den Haag zit vanaf het vertrekpunt een jonge dame 1e klas omdat haar telefoon opgeladen moet worden. Ze kijkt de hele tijd schichtig om zich heen  of er geen conducteur aan komt.

Ze heeft even niet opgelet en plots loopt de conducteur de coupe binnen. Wat schetst mijn verbazing, hij ziet het, kijkt haar aan, zegt niets en loopt door. Waarop zij snel het hazenpad kiest.

Daar begrijp ik dus niets van. 

icon

Beste antwoord door Jeroen 22 oktober 2019, 20:32

De Hc mag in de trein een controleronde doen en hierbij alle of een deel van de reizigers controleren op een geldig vervoersbewijs maar deze mag ook een servicerondje lopen waarbij hij aangesproken kan worden door de reizigers met vragen of opmerkingen waarbij deze geen controle uitoefent op vervoersbewijzen.

 

Deze keuze is aan de Hc op de trein. De persoon van Ipsos mag alleen scannen op soorten vervoer bewijzen en heeft verder geen enkele controlerende functie. 

 

Om dan meteen te roepen dat het onveiliger wordt als iemand met een 2e klas kaartje in de 1e klas zit gaat wel een beetje heel erg ver. En om het daarna nog door te trekken naar heel Nederland ….  Dat zou betekenen dat als alle Hc's weer kaartjes controleren dat het in Nederland meteen stukken veiliger is en geen zooitje meer is, die Hc's hebben dan toch wel een hele grote verantwoording tegenwoordig. :wink:

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 3

Helaas wordt het erger. Nadat de conducteur de andere kant is opgelopen, is ze weer 1e klas gaan zitten. En daar zit ze 1½ uur later nog.

In Zwolle stapt er een jongeman met zelfde behoefte aan een stopcontact binnen. Als de medewerkers van Ipsos langs komen en hij aangesproken wordt op een 2e klas kaartje. Geeft hij de meneer van Ipsos ook nog een grote mond. De jonge dame had zich voor deze zeer korte duur vlug even terug getrokken . Maar door de grote mond van deze figuur voelt zij zich gesterkt en is weer rustig 1e klas gaan zitten,

Dat is de reden dat het in de trein onveiliger is en het in ons land zo’n enorm zooitje is. We doen net alsof we het niet zien en ondertussen gaat het van kwaad tot erger.

Reputatie 7
Badge

En het "mooie" is, die Ipsos medewerker mag daar helemaal niets over zeggen  @mokum !

Je kunt het als onveilig ervaren, maar welk gevaar heeft u gelopen ?

Reputatie 7
Badge +2

Als je het al als onveilig ervaart als iemand zijn telefoon in de (verkeerde klasse) in de trein oplaadt, dan kun je misschien beter binnen blijven…

Hij mag trouwens laten merken dat hij niet gecontroleerd en/of aangesproken wenst te worden door een Ipsos-medewerker. Dat recht heb je als reiziger.

Reputatie 3

Dank voor de reactie AbbeyRoad.. Volgens mij gaat het altijd om de toon die de muziek maakt.en blijkbaar is reizen in een klasse waarvoor je niet betaald normaal?

 

Ook dank voor de reactie masd. Het valt me op dat u net als AbbeyRoad vooral de focus heeft op rechten en niet aangesproken wenst te worden.

En volgens mij is dat nu juist de kern van het probleem. Maar aan rechten hangen ook plichten.

 

 

 

Badge

De Hc mag in de trein een controleronde doen en hierbij alle of een deel van de reizigers controleren op een geldig vervoersbewijs maar deze mag ook een servicerondje lopen waarbij hij aangesproken kan worden door de reizigers met vragen of opmerkingen waarbij deze geen controle uitoefent op vervoersbewijzen.

 

Deze keuze is aan de Hc op de trein. De persoon van Ipsos mag alleen scannen op soorten vervoer bewijzen en heeft verder geen enkele controlerende functie. 

 

Om dan meteen te roepen dat het onveiliger wordt als iemand met een 2e klas kaartje in de 1e klas zit gaat wel een beetje heel erg ver. En om het daarna nog door te trekken naar heel Nederland ….  Dat zou betekenen dat als alle Hc's weer kaartjes controleren dat het in Nederland meteen stukken veiliger is en geen zooitje meer is, die Hc's hebben dan toch wel een hele grote verantwoording tegenwoordig. :wink:

Reputatie 7
Badge +4

Het probleem dat wordt aangekaart gaat over het in de erste klas zitten zonder geldig kaartje en de conducteur die niet sanctioneert. Niet of iemand daar last van heeft of welke rechten je hebt. 

Zwartrijders veroorzaken de meeste agressie naar de conducteurs en zeker opgekropte ergernis bij de betalende klanten. Potentieel is er genoeg om last van te hebben of te kunnen krijgen. De domme ‘discussies’ zijn al vervelend genoeg.  Zwartrijders zijn potentiele korte lontjes met alle overlast van dien. Zeker is in ieder geval dat er bij deze groep de betalingsmoraal niet deugt en dat ze de dienstverlener niet correct betalen. 
 

Waarom moeten medereizigers als ze gepakt worden ongevraagd meeluisteren? Bij controle weet je het. In het weekend reizen mensen nogal eens met weekendvrij eerste klas. dat komt ook voor. 
 

Jammer dat het een gastheer was en geen echte conducteur 
 

 

Reputatie 7
Badge

@mokum 

Ik was niet de conducteur van je trein, laat staan of ik heb kunnen controleren of de reizigers een geldig vervoerbewijs hadden, dus daarover deed en doe ik geen uitspraken.

Met uw aannames over uw medereizigers kan ik helaas niets.

Reputatie 3

Dag Thom, je geeft duidelijk de kern van mijn verhaal weer.

Jeroen, ik houd de HC’s niet verantwoordelijk voor de stand van ons land. Wel de al langer bestaande tendens in onze maatschappij van doen of we dingen niet zien of bagataliseren.

 

Reputatie 7
Badge +4

Het is een maatschappelijk probleem en niet alleen bij NS. NS werkt het met dit controlebeleid wel in de hand dat mensen niet betalen en overlast veroorzaken. 
 

Over de respectloze toon naar mensen die gewoon hun werk doen, zullen we het maar niet hebben. 

Reputatie 7
Badge +3

Een van de faciliteiten van de 1e klas is het stopcontact. Wil je van dat stopcontact gebruik maken dan zul je een 1e klas vervoersbewijs moeten hebben. Helaas vinden steeds meer mensen met een 2 klas vervoersbewijs dat zij het recht hebben om gebruik te maken van een stopcontact met het argument dat deze er niet is in de 2e klas. Tijdje terug meegemaakt dat iemand met 1e klas kaartje niet op een bepaalde stoel mocht zitten omdat daar een telefoon lag op te laden van iemand die zelf in de 2e klas zat. Omgekeerde wereld...

Wanneer je ‘last’ hebt van mensen die onterecht in de 1e klas zitten en de conducteur houdt zijn service ronde dat zou je kunnen vragen of hij wil controleren.

 

Reageer