Hi,
Ik vroeg mij af of er momenteel bij de NS iets gedaan wordt aan de drukte op stations en in de treinen, soms doordat er kortere treinen zijn, treinen uitvallen, maar heel vaak ook gewoon door drukte. Ik reis 2x per week van Rotterdam naar Amsterdam voor werk en 9/10x is het te druk (lees overvolle stations en treinen).
Momenteel ben ik 22 weken zwanger met een groeiende, zichtbare buik en voel me toch vaak onveilig om met de trein te gaan. Het is namelijk enorm druk tussen 07-08:30 uur. Ik heb verschillende treintijden uitgeprobeerd de laatste weken. Je wordt gewoon geduwd bij het in- en uitstappen, er is niet genoeg plek en soms geen eens ruimte om bij een zwangere plek te komen ivm de drukte, waardoor je dan in een gangpad staat met je werktas en last van je rug door je buik. Kom je wel bij zo’n prio plek? Dan staat niet iedereen voor je op, maar blijft in zijn scherm staren.
Voor de avondspits pak ik een trein eerder en dat lijkt te helpen, in de ochtenden helpt dit niet en het zou niet nodig moeten zijn. Als betalende reiziger verwacht ik ook ‘waar voor mijn geld’ en dat de NS voldoende lange treinen inzet voor het aantal reizigers. Ik ben nu aan het kijken om over te stappen naar eerste klas, dan heb ik sowieso een plekje, maar blijft het in-en-uitstappen een onprettig moment waarbij ik mijn buik continu probeer te beschermen.