Skip to main content
beantwoord

Treinreizen onveilig voor zwangere vrouwen?

Hi,

Ik vroeg mij af of er momenteel bij de NS iets gedaan wordt aan de drukte op stations en in de treinen, soms doordat er kortere treinen zijn, treinen uitvallen, maar heel vaak ook gewoon door drukte. Ik reis 2x per week van Rotterdam naar Amsterdam voor werk en 9/10x is het te druk (lees overvolle stations en treinen).

Momenteel ben ik 22 weken zwanger met een groeiende, zichtbare buik en voel me toch vaak onveilig om met de trein te gaan. Het is namelijk enorm druk tussen 07-08:30 uur. Ik heb verschillende treintijden uitgeprobeerd de laatste weken. Je wordt gewoon geduwd bij het in- en uitstappen, er is niet genoeg plek en soms geen eens ruimte om bij een zwangere plek te komen ivm de drukte, waardoor je dan in een gangpad staat met je werktas en last van je rug door je buik. Kom je wel bij zo’n prio plek? Dan staat niet iedereen voor je op, maar blijft in zijn scherm staren. 

Voor de avondspits pak ik een trein eerder en dat lijkt te helpen, in de ochtenden helpt dit niet en het zou niet nodig moeten zijn. Als betalende reiziger verwacht ik ook ‘waar voor mijn geld’ en dat de NS voldoende lange treinen inzet voor het aantal reizigers. Ik ben nu aan het kijken om over te stappen naar eerste klas, dan heb ik sowieso een plekje, maar blijft het in-en-uitstappen een onprettig moment waarbij ik mijn buik continu probeer te beschermen. 

Beste antwoord door Robert B

Gorott schreef:

Waar staat dat dan? Mocht dat zo zijn dan mag dat wel eens wat duidelijker aangegeven worden.

Priority seats

In al onze treinen vind je zogenaamde priority seats. Deze zitplaatsen zijn met voorrang bedoeld voor mensen die moeilijk kunnen lopen of staan. Bijvoorbeeld mensen met een mobiliteits- of visuele beperking, ouderen en zwangere vrouwen. Deze zitplaatsen vind je overal in de trein, maar wel altijd zo dicht mogelijk bij de deur. Bij de priority seat is een sticker aangebracht.  

Om het onderscheid met reguliere zitplaatsen verder te verduidelijken, is de hoofdsteun van de priority seats in een andere kleur uitgevoerd. 

Het is een sticker met Priority erop en een pictogram van iemand met een dikke buik, vergelijk de stickertjes boven de klapstoeltjes met priority voor fietsen.

Bekijk origineel

17 reacties

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4067 reacties
  • 17 maart 2025

NS gaat hier niks aan doen. Het probleem van korte en volle treinen is structureel. Ik zou toch eens kijken naar alternatief vervoer. 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4164 reacties
  • 17 maart 2025

Hier gaat niks aan gebeuren. Er is geen kant-klare oplossing voor deze kleine en volle treinen. De Randstad is gewoon enorm druk en de treinen kunnen dat met name op deze momenten niet aan. Wilt u geen drukte, ga dan niet met de trein op deze tijdstippen en zoek ander vervoer.

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • 9230 reacties
  • 17 maart 2025

Hallo Fitbump91 en welkom bij de NS Community,

Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik betreur het dat je met deze situatie te maken hebt. Tijdens de spits kan het inderdaad heel erg druk zijn. Het handhaven op de speciale plekken is daardoor ook een vrije pittige taak voor mijn collega's in de trein. Een kaartje voor de eerste klasse is een goede optie zodat je tijdens de reis meer kans hebt op een plek in de trein. Ik vind zelf ook dat een medereiziger hoort op te staan voor iemand die zwanger is, maar dat is helaas een ongeschreven regel. Onze Reisplanner geeft een indicatie van te verwachte drukte in de trein. Als ik naar vandaag kijk zie ik dat de Sprinter van 08:54 waarschijnlijk erg rustig was: 

Hoe laat pak je dagelijks de trein?

Forum|alt.badge.img
  • Intercity
  • 325 reacties
  • 17 maart 2025

De sprinter Rotterdam CS naar Amsterdam CS (eindbestemming Uitgeest) vertrekt van :24 en :54 spoor 16 begint in Rotterdam CS en staat ongeveer 20 minuten stil. Zeker vooraan de trein (in de buurt van de loopbrug) is altijd zitplaats genoeg, terwijl achterin (bij de tunnel/juk) veel mensen staan.

Ik denk dat je in deze sprinter de meeste kans hebt op een zitplaats.

Intercity direct welke om :19 en 49 eindbestemming Lelystad (later dit jaar vertrekt deze trein om :21 en :51) vertrekt spoor 13 begint in Rotterdam. Ook deze trein staat 11 minuten stil op Rotterdam. Ook hier is vooraan de meeste kans op een zitplaats, zeker als je vlak nadat de trein aan is gekomen in stapt. 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2316 reacties
  • 17 maart 2025
Erryt NS schreef:

Ik vind zelf ook dat een medereiziger hoort op te staan voor iemand die zwanger is, maar dat is helaas een ongeschreven regel.

In ieder geval voor voorrangsplekken is dat toch gewoon een geschreven regel?

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2487 reacties
  • 17 maart 2025
Olav93 schreef:
Erryt NS schreef:

Ik vind zelf ook dat een medereiziger hoort op te staan voor iemand die zwanger is, maar dat is helaas een ongeschreven regel.

Waar staat dat dan? Mocht dat zo zijn dan mag dat wel eens wat duidelijker aangegeven worden.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2316 reacties
  • 17 maart 2025
Gorott schreef:
Olav93 schreef:
Erryt NS schreef:

I.i.g. in de SLT waar ik nu in zit op de sticker met huisregels op de muur van het toilet naast de deur waar ik nu op uitkijk.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30030 reacties
  • Antwoord
  • 17 maart 2025
Gorott schreef:

Priority seats

In al onze treinen vind je zogenaamde priority seats. Deze zitplaatsen zijn met voorrang bedoeld voor mensen die moeilijk kunnen lopen of staan. Bijvoorbeeld mensen met een mobiliteits- of visuele beperking, ouderen en zwangere vrouwen. Deze zitplaatsen vind je overal in de trein, maar wel altijd zo dicht mogelijk bij de deur. Bij de priority seat is een sticker aangebracht.  

Om het onderscheid met reguliere zitplaatsen verder te verduidelijken, is de hoofdsteun van de priority seats in een andere kleur uitgevoerd. 

Het is een sticker met Priority erop en een pictogram van iemand met een dikke buik, vergelijk de stickertjes boven de klapstoeltjes met priority voor fietsen.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2316 reacties
  • 17 maart 2025

Oh, en overtreding van dit soort huisregels is verboden volgens art. 73 WP2000.en strafbaar gesteld in art. 101 van die wet.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2487 reacties
  • 17 maart 2025
Robert B schreef:
Gorott schreef:

Priority seats

Dan mag dat ook duidelijk gemaakt worden aan alle jongelui. Bij mij is het er met de opvoeding ingeramd, en ik dacht altijd dat het eerder een ongeschreven dan een geschreven regel was. De priority seats zijn trouwens niet erg duidelijk zichtbaar.

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3744 reacties
  • 17 maart 2025
Robert B schreef:
Gorott schreef:

Priority seats

Dit stickertje toch?

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2316 reacties
  • 17 maart 2025
Henkpeetersen schreef:

Dit stickertje toch?

Het design varieert best wel per type trein. In nieuwere types zit het bijvoorbeeld in de hoofdsteun gedrukt, maar dat logo, ja.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2487 reacties
  • 17 maart 2025

Werkelijk waar nog nooit zo'n sticker gezien, heb deze icoontjes alleen maar op de hoofdsteunen gezien.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30030 reacties
  • 17 maart 2025

Alleen op de hoofdsteun is wel lastig te zien natuurlijk als er iemand zit, maar goed die hoofdsteunen hebben dus een andere kleur?

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2487 reacties
  • 17 maart 2025
Robert B schreef:

Alleen op de hoofdsteun is wel lastig te zien natuurlijk als er iemand zit, maar goed die hoofdsteunen hebben dus een andere kleur?

Ook dat is me werkelijk waar nooit opgevallen, ik weet dat het in bussen wel duidelijk is. 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 2316 reacties
  • 17 maart 2025
Robert B schreef:

Dat heb ik ook wel gezien, ja. Geen idee welke combinaties van stickers, kleurtjes, patroontjes etc. er precies allemaal voorkomen en in welke types treinen ze zitten. Dat het op de stickers met huisregels stond en niet alleen online ofzo had ik zelfs al niet met zekerheid durven zeggen als ik vanmiddag niet nrt in een trein had gezeten.

Erryt NS schreef:

Hallo Fitbump91 en welkom bij de NS Community,

Allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap! Ik betreur het dat je met deze situatie te maken hebt. Tijdens de spits kan het inderdaad heel erg druk zijn. Een kaartje voor de eerste klasse is een goede optie zodat je tijdens de reis meer kans hebt op een plek in de trein.

Inderdaad, Erryt NS. Daarom mag iedere vrouw die 6 maanden zwanger is sowieso gratis met haar tweedeklassekaartje in de eerste klasse namens de Spoorwegen.

Mijn vrouw ging ook dapper - maar veilig - met haar dikke buik naar haar werk.

Oh, wacht... foert... verkeerde Spoorwegen.

Erryt NS schreef:

Zelfs de NS heeft die regel geschreven.

Reageer