Net weer eens een vervelende situatie rond het stallen van vouwfietsen in een volle trein. Situatie: het is spits en ik zit op klapstoel balkon (fietspriority). De rest van de trein is vol. Op volgend station stapt een hele lading vouwfietsen binnen. Daarop moeten 5 mensen gaan staan om 5 vouwfietsen te stallen. Ik heb daar een probleem mee.
Naar wat ik heb begrepen is een vouwfiets voor de ns eigenlijk bagage en valt helemaal niet onder fietsregeling en heeft niets met priority te maken. Die prio regeling is voor grote fietsen buiten de spits. Volgens eigenaresse wel. De conductrice probeert een oplossing te zoeken en houdt waarschijnlijk wijselijk het midden. Toch vind ik uitermate irritant dat balkons steeds meer lijken op een gratis fietsenstalling en flink betalende passagiers het maar moeten uitzoeken, nu steeds meer mensen naar de vouwfiets gaan, deze ondertussen elektrisch zijn en nu ook fatbikes, opklapbare elektrische scooters en steps toegevoegd worden. Mijn vragen;
1: hoe zit het nu met vouwfietsen? Zijn die wel of niet prio en moet ik daar voor opstaan?
2: is de ns zich bewust dat er steeds meer allerhande opklapbare vervoermiddelen worden meegenomen, die bij andere reizigers echt irritatie opleveren?