Skip to main content

Vreemde conducteurs

Juristen_Wegen

https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek=Amersfoort%20Centraal&vertrektype=treinstation&aankomst=Leeuwarden&aankomsttype=treinstation&type=vertrek&tijd=2025-02-20T19:01&firstMileModality=PUBLIC_TRANSPORT&lastMileModality=PUBLIC_TRANSPORT&disabledTransportModalities=&context=arnu%7CfromStation%3D8400055%7CtoStation%3D8400387%7CplannedFromTime%3D2025-02-20T17:35:00%2B01:00%7CplannedArrivalTime%3D2025-02-20T19:14:00%2B01:00%7CexcludeHighSpeedTrains%3Dfalse%7CsearchForAccessibleTrip%3Dfalse%7ClocalTrainsOnly%3Dfalse%7CtravelAssistance%3Dfalse%7CtripSummaryHash%3D3843798976&ritnummers=661

Bijzonder vreemde conducteur voor deze rit.Conducteur fluit, terwijl er mensen AAN het instappen zijn. Dit is niet volgens het beleid en normaal. Er blijven dus passagiers er tussen en het signaal gaat af, maar je zal dan denken dat het niet voor jouw trein bedoeld is. Er stappen namelijk nog steeds mensen in. De deur sluit en mensen blijven er tussen, maar de conducteur ziet geen  worst. Hij heeft namelijk zijn eigen deur al gesloten, hoewel die eerst moest checken of alle deuren gesloten waren.  Iemand van binen trok de deur open en niemand bleef er tussen en de rest kon ook mee, maar ondanks getrokken werd aan de deur heeft conducteur niks opgemerkt, want de deur ging in een seconde weer dicht. Er zit toch een beveiligingssysteem hierin of heeft de conducteur roekeloos steeds de deur gesloten zonder te kijken.Als die wel observeerde, zou niemand er tussen komen. Dus hij heeft het 100 procent niet gedaan. Gebeurt dit vaker? Is wel heel raar.

17 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2406 reacties
  • 20 februari 2025

Wanneer de conducteur fluit, mag er niet meer worden ingestapt. Dat is het beleid, dus de conducteur zat helemaal niet fout.

Het duurt ongeveer 2 à 3 seconden voordat de deur volledig dicht is. De mensen die ertussen zaten, wilden dus nog net de trein inspringen, terwijl dit NIET is toegestaan.

Verder begrijp ik vrij weinig van je verhaal.

Alles aan dit verhaal is vaag. De deur waar de conducteur staat, kan en mag niet al dicht zijn terwijl de andere deuren nog open zijn.

Juristen_Wegen
  • Auteur
  • Intercity
  • 48 reacties
  • 20 februari 2025

Jij snapt het verhaal volledig niet. Dat is niet de rest. Dus je vindt het normaal om te fluiten, terwijl de laatste passagier nog niet binnenstaat? Of wil je grapjes maken?

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29930 reacties
  • 20 februari 2025

De conducteur kan ‘buitenom gesleuteld’ hebben (dus na sluiten van alle deuren bij een cabinedeur zijn ingestapt), dat is niet ongebruikelijk bij grote drukte.

Neemt niet weg dat klakkeloos de deuren sluiten terwijl er nog mensen aan het instappen zijn niet de meest nette werkwijze is, maar als de trein ‘vol’ is naar de mening van de conducteur zal het wel moeten als er vertrokken moet worden.

Dat het druk was staat er ook bij in het reisdadvies: Kortere trein, extra druk

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2406 reacties
  • 20 februari 2025
Juristen_Wegen schreef:

Jij snapt het verhaal volledig niet. Dat is niet de rest. Dus je vindt het normaal om te fluiten, terwijl de laatste passagier nog niet binnenstaat? Of wil je grapjes maken?

Wanneer de conducteur fluit, mag er niemand meer instappen. Wat snap je daar niet aan? Al staan er nog 20 mensen die nog willen instappen, het mag niet.

Of de conducteur juist handelt door vroegtijdig de deuren te sleuten, dat ligt aan de situatie.

Mocht de trein bomvol zijn, dan kan de conducteur best besluiten om de deuren te sluiten terwijl mensen nog willen instappen, maar dan moet er wel eerst gefluit worden.

Juristen_Wegen
  • Auteur
  • Intercity
  • 48 reacties
  • 20 februari 2025
Gorott schreef:
Juristen_Wegen schreef:

Wanneer de conducteur fluit, mag er niemand meer instappen. Wat snap je daar niet aan? Al staan er nog 20 mensen die nog willen instappen, het mag niet.

Je mag niet fluiten, als er mensen instappen! Dat is een procedure. Ga je hierover discussiëren?Dat is niet iets nieuws. Overigens Als de andere deuren bezig waren met sluiten maar nog niet volledig dicht waren, kan de deur van de conducteur technisch gezien al gesloten zijn. Dit komt doordat alle deuren tegelijkertijd de sluitopdracht krijgen, en zijn deur mogelijk net iets sneller sluit dan de rest. Echter, als een andere deur niet goed sluit (bijvoorbeeld doordat iemand ertussen zit), zou het systeem dit moeten detecteren en een waarschuwing geven, waardoor de deuren opnieuw openen of de trein niet vertrekt.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7276 reacties
  • 20 februari 2025
Gorott schreef:

Al staan er nog 20 mensen die nog willen instappen, het mag niet.

Conducteur mag niet fluiten als er nog mensen instappen.

Vertrekken volgens de regels

• Als het vertreklicht brandt, begint de conducteur met de vertrekprocedure.
  • Stapt er niemand meer in of uit? Kort voor de aangegeven vertrektijd op het bord geeft de conducteur het fluitsignaal. Zo kan de trein op tijd vertrekken.
  • De conducteur draait de speciale sleutel om waarmee alle deuren dicht gaan, behalve die van hemzelf.
  • Laatste check op het perron of de trein veilig is gesloten en of het vertreklicht nog brandt.
  • Conducteur doet zijn eigen deur dicht.
  • De machinist krijgt in zijn cabine groen licht om te vertrekken.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29930 reacties
  • 20 februari 2025

Fluiten kondigt de vertrekprocedure aan, en onderdeel daarvan is het sluiten van de deuren. Als er dus gefloten is, kan je er vanuit gaan dat… de deuren sluiten ðŸ™„

Het kan best zijn dat er nog mensen aan komen lopen of willen instappen, maar dat mag niet!

Overigens zal een trein niet gaan rijden als niet alle deuren volledig gesloten zijn.

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13449 reacties
  • 20 februari 2025
Juristen_Wegen schreef:
Gorott schreef:
Juristen_Wegen schreef:

Je mag niet fluiten, als er mensen instappen! Dat is een procedure. Ga je hierover discussiëren?Dat is niet iets nieuws. Overigens Als de andere deuren bezig waren met sluiten maar nog niet volledig dicht waren, kan de deur van de conducteur technisch gezien al gesloten zijn. Dit komt doordat alle deuren tegelijkertijd de sluitopdracht krijgen, en zijn deur mogelijk net iets sneller sluit dan de rest. Echter, als een andere deur niet goed sluit (bijvoorbeeld doordat iemand ertussen zit), zou het systeem dit moeten detecteren en een waarschuwing geven, waardoor de deuren opnieuw openen of de trein niet vertrekt.

Waar staat die procedure dat er niet gefloten mag worden als mensen instappen. Ik ken alleen de procedure dat men na een fluitsignaal niet meer mag instappen. Uit jouw verhaal begrijp ik dat dat toch gebeurde en er zelfs met kracht, wat in feite geweld is, een deur werd opengehouden. Wie is er dan fout?

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7276 reacties
  • 20 februari 2025
MoDe schreef:

Waar staat die procedure dat er niet gefloten mag worden als mensen instappen.

Hier.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29930 reacties
  • 20 februari 2025

Dit was volgens de planner een kortere trein (extra druk).

Het gebeurt toch wel vaker dat er reizigers achterblijven bij grote drukte? Dan kun je nog proberen in te stappen zoveel je wilt, maar er is gefloten dus pech.

Waarschijnlijk heeft de conducteur buitenom gesleuteld, dus niet zijn eigen deur als laatste gesloten maar is in de achterste machinistencabine gestapt (ook niet ongewoon bij grote drukte).

Juristen_Wegen
  • Auteur
  • Intercity
  • 48 reacties
  • 20 februari 2025
Robert B schreef:

Fluiten kondigt de vertrekprocedure aan, en onderdeel daarvan is het sluiten van de deuren.

Het kan best zijn dat er nog mensen een komen lopen of willen instappen, maar dat mag niet!

Overigens zal een trein niet gaan rijden als niet alle deuren gesloten zijn.

Zo ver ik zag, ging het signaal  al af toen er een rij mensen voor de voordeur stonden, die in wilden stappen. Ik ga niet twijfelen aan mezelf. Maar goed. Het is ook de eerste van de 500ste keer dat ik zoiets zie, dus zulke dingen kunnen gebeuren. Niemand kan me waarmaken dat conducteurs elk traject de juiste procedures volgen.

Dit was niet mijn trein Tho, maar die deur hoort automatisch open te gaan, als iemand  er tussen zit toch??  en meestal gaan conducteurs dan schreeuwen Na jaa apart maar goed heb ik ook weer wat te vertellen en te bekritiseren 🤣

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2406 reacties
  • 20 februari 2025
mrfreeze schreef:
Gorott schreef:

Al staan er nog 20 mensen die nog willen instappen, het mag niet.

Conducteur mag niet fluiten als er nog mensen instappen.

Vertrekken volgens de regels

• Als het vertreklicht brandt, begint de conducteur met de vertrekprocedure.
  • Stapt er niemand meer in of uit? Kort voor de aangegeven vertrektijd op het bord geeft de conducteur het fluitsignaal. Zo kan de trein op tijd vertrekken.
  • De conducteur draait de speciale sleutel om waarmee alle deuren dicht gaan, behalve die van hemzelf.
  • Laatste check op het perron of de trein veilig is gesloten en of het vertreklicht nog brandt.
  • Conducteur doet zijn eigen deur dicht.
  • De machinist krijgt in zijn cabine groen licht om te vertrekken.

Ik denk toch wel dat hier een aantal uitzonderingen - zoals een volle trein - voor zijn.

Dan nog geldt in mijn optiek, als een conducteur fluit hoor je niet meer in te stappen, ookal zit de conducteur zelf fout.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2406 reacties
  • 20 februari 2025
Juristen_Wegen schreef:

Dit was niet mijn trein Tho, maar die deur hoort automatisch open te gaan, als iemand  er tussen zit toch??  en meestal gaan conducteurs dan schreeuwen Na jaa apart maar goed heb ik ook weer wat te vertellen en te bekritiseren 🤣

Een been of arm zal de deur wel laten heropenen, maar een jas, tas of vinger niet. Op zo'n systeem moet je overigens niet vertrouwen, want dat systeem kan ook vaak genoeg niet werken.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29930 reacties
  • 20 februari 2025
Gorott schreef:

Een been of arm zal de deur wel laten heropenen, maar een jas, tas of vinger niet. Op zo'n systeem moet je overigens niet vertrouwen, want dat systeem kan ook vaak genoeg niet werken.

Als je been, arm of een tas klem komt te zitten is een deur niet gesloten en kan een trein niet vertrekken.

Het scenario van een jas of vinger lijkt angstaanjagend maar die trek je wel tussen de rubbers van een gesloten deur uit.

Bij deuren van een lift is dat overigens beangstigender, ik ga mijn vinger daar niet tussen houden als die dicht gaan, dan zet ik mijn voet er wel tussen of zwaai even met iets door de infrarood-sleuf (ongeveer op kniehoogte) en ze gaan weer open.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2406 reacties
  • 20 februari 2025
Robert B schreef:
Gorott schreef:

Het scenario van een jas of vinger lijkt angstaanjagend maar die trek je wel tussen de rubbers van een gesloten deur uit.

Dat betwijfel ik toch wel een beetje…

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/345679/reiziger-meegesleurd-tussen-deuren-rijdende-tram-iedereen-schreeuwde-in-paniek

Gelukkig hebben we dan nog een (hopelijk) oplettende conducteur, maar ik betwijfel toch of het echt zo makkelijk is, vooral wanneer je in paniek bent.

Je jas kun je dan nog uit doen, maar een vinger? 😬

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29930 reacties
  • 20 februari 2025

Appels, peren, bangmakerij (tram-incident). 

Een HC mag fluiten en dan mag je niet meer instappen.

Ik zie nergens dat er niet gefloten (en gesloten) mag worden als er nog reizigers zouden willen instappen, behalve het zinnetje op de algemene pagina die ​@mrfreeze noemt (strekking: wil je nog mee? dan fluiten we niet!)

Heb het zelf wel eens meegemaakt, een bomvolle sprinter (na uitval van de twee voorgaande) en dan bepaalt de HC (die zich keurig tussen de reizigers positioneerde en uitleg gaf over de intercom) dat de deuren toch echt dicht gaan. Ging om een sprinter Eindhoven richting Helmond, en de vertraagde IC naar Helmond/Deurne/Venlo stond al bijna klaar aan de overkant.

Het heeft geen zin, probeer het niet, blokkeer met je fiets (het was nét na de spits) geen deuren of wacht alsjeblieft op de volgende trein. Dank u beleeefd, we gaan nu echt rijden al is het eigenlijk onverantwoord. Dus pech voor de achterblijvers (dat zei ze niet over de intercom maar tegen mij).

Klein applausje van de opgehokte reizigers naar Helmond Brandevoort of Mierlo-Hout. De rest had ook gewoon de vertraagde IC kunnen nemen, en ze (de HC) had ook kunnen beslissen om die propvolle trein deels te ontruimen (dus instappers eruit, vooral die met fiets en dan pas rijden).

Dit lijkt mij typisch zo’n geval (kortere trein, stond al in de reisplanner) en dan sluiten de deuren op last van de HC, of je het wilt of niet.

Heb haar bedankt voor de wijze beslissing bij het uitstappen (ze stond gewoon bij een deur en had zichzelf niet in een cabine teruggetrokken na buitenom sleutelen). Misschien was het ​@Loes wel, want die ken ik niet persoonlijk.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29930 reacties
  • 20 februari 2025
Juristen_Wegen schreef:

Dit was niet mijn trein Tho, maar die deur hoort automatisch open te gaan, als iemand er tussen zit toch?? 

Nee dus, een liftdeur wel. Bijna dicht en dan toch weer helemaal open en dan weer dicht.. etc.

Reageer