Waar rijdt de nieuwe gemoderniseerde virm? | NS Community
beantwoord

Waar rijdt de nieuwe gemoderniseerde virm?


Waar rijdt de net geïntroduceerde nieuwe virm nou eigenlijk? Ik wil eens heel graag reizen met deze trein en kijken hoe dat nou eigenilijk is. Ik woon in Amersfoort.

icon

Beste antwoord door Momo 13 June 2021, 22:08

Bekijk origineel

28 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Het wisselt waar die rijdt, maar op https://treinposities.nl/voertuig/ns_virm_9528/historie kan je zien waar die vandaag reed en op andere dagen gereden heeft.

Zo pendelde hij op ma 7 juni tussen Enkhuizen en Amsterdam, maar is laat op de avond naar Maastricht gegaan om daar te overnachten en daarna vanaf Eindhoven de eerste trein richting Enkhuizen te rijden.

Waar hij morgen rijdt is volgens mij niet zomaar te vinden, maar hij is nu dus  onderweg van Nijmegen naar Schiphol.

Welkom bij de NS Community!

Het wisselt waar die rijdt, maar op https://treinposities.nl/voertuig/ns_virm_9528/historie kan je zien waar die vandaag reed en op andere dagen gereden heeft.

Hardstikke bedankt! Corrigeer me als ik het fout heb, maar als het goed is is het materieel nummer van de nieuwe gemoderniseerde virm dus 9528?

Badge +3

Corrigeer me als ik het fout heb, maar als het goed is is het materieel nummer van de nieuwe gemoderniseerde virm dus 9528?

Dat klopt, en de volgende zal de 9516 zijn. https://treinposities.nl/voertuig/ns_virm_9516

Corrigeer me als ik het fout heb, maar als het goed is is het materieel nummer van de nieuwe gemoderniseerde virm dus 9528?

Dat klopt, de volgende zal de 9516 zijn.

En hoe bedoelt u precies “de volgende”? 

Badge +3

En hoe bedoelt u precies “de volgende”? 

Zeg maar jij hoor, maar stel 9516 staat gepland om als volgende gemoderniseerde VIRM in gebruik genomen te worden.

Reputatie 7
Badge +3

Niet alle gemoderniseerde VIRM2 stellen komen tegelijkertijd in dienst, het is een continu proces waarbij er telkens enkele stellen in de werkplaats zijn om gemoderniseerd te worden. Eén voor één zijn ze dan klaar en komen in dienst. 

Op Somda wordt nu aangegeven dat de 2e gemoderniseerde VIRM2 stel 9504 zal zijn, daarna 9506 en dan pas 9516. 

En hoe bedoelt u precies “de volgende”? 

Zeg maar jij hoor, maar stel 9516 staat gepland om als volgende gemoderniseerde VIRM in gebruik genomen te worden.

Oh, oke. En waar kan ik checken wat de volgende materiaal nummers zijn?

Niet alle gemoderniseerde VIRM2 stellen komen tegelijkertijd in dienst, het is een continu proces waarbij er telkens enkele stellen in de werkplaats zijn om gemoderniseerd te worden. Eén voor één zijn ze dan klaar en komen in dienst. 

Op Somda wordt nu aangegeven dat de 2e gemoderniseerde VIRM2 stel 9504 zal zijn, daarna 9506 en dan pas 9516. 

Waar op Somda check ik dit?

Reputatie 7
Badge +3

Op  https://www.somda.nl/forum/15367/ontwikkelingen-grote-revisie-virm/

Badge +3

Dat linkt naar 2015 en 2016 met laatste reactie 2017 zo te lezen :thinking:

Vraag is beantwoord.

Reputatie 7
Badge +3

Dan even doorklikken naar de laatste pagina, zijnde 17. Ik ben daar ingelogd en kom dan bij de door mij laatst gelezen post.

Reputatie 7
Badge +3

Stel 9504 nu ook in dienst en hier op de foto gezet op Den Haag Centraal

https://twitter.com/Joop_Langras/status/1407071394341531655

Reputatie 7
Badge

Van Somda:

De derde zal de 9506 worden, daarna volgen steeds met tussenpozen van een paar weken de 9516, 9510, 9522, 9508, 9512, 9518 etc… enz….

Reputatie 6

Maar… ben ik nou gek? Die stellen zijn toch onlangs (in elk geval aan de buitenzijde) gereviseerd? Zie nog regelmatig een koppelstel rondrijden hier met een “nieuw” uiterlijk en het oorspronkelijke uiterlijk. Is dit dan de 3e restyling?

Reputatie 7
Badge +3

DE (V)IRM stellen zijn destijds niet allemaal tegelijk aangeschaft maar in meerdere vervolgseries. Als eerste is de eerste serie, de VIRM-1, gemoderniseerd, dit zijn de stellen die je al een tijdje met een nieuw uiterlijk ziet rondrijden. Nu is de volgende serie, VIRM-2/3, aan de beurt en die krijgt een wat ander uiterlijk. Dan is er nog de VIRM-4 die (nog) niet gemoderniseerd wordt aangezien deze later zijn geleverd en dus jonger zijn.

DE (V)IRM stellen zijn destijds niet allemaal tegelijk aangeschaft maar in meerdere vervolgseries. Als eerste is de eerste serie, de VIRM-1, gemoderniseerd, dit zijn de stellen die je al een tijdje met een nieuw uiterlijk ziet rondrijden. Nu is de volgende serie, VIRM-2/3, aan de beurt en die krijgt een wat ander uiterlijk. Dan is er nog de VIRM-4 die (nog) niet gemoderniseerd wordt aangezien deze later zijn geleverd en dus jonger zijn.

Klopt, tussen de oudste stellen (1993) en de nieuwste stellen (2005) zit liefst 12 jaar leeftijdsverschil. Ze zijn dus ook niet allemaal tegelijk aan grote revisie toe. 

Reputatie 6

Ah OK, aan het uiterlijk zijn de verschillen echter klein, de blauwe banen op het treinstel lopen een beetje anders langs de trein, geen idee waarom, want het oorspronkelijke design is niet lelijker dan het nieuwe.

Reputatie 7
Badge +3

Bij de gemoderniseerde VIRM-1 lopen de banen inderdaad een anders dan bij de niet gemoderniseerde. Maar het uiterlijk van de VIRM-2/3 is weer anders.

Namelijk zo:

 

En dit “flow” design zouden ook toekomstige nieuwe treinen moeten krijgen. Oorspronkelijk zou het blauw aan de voorkant helemaal doorlopen tot onderaan, maar vanwege de zichtbaarheid bij overwegen is nu een groot deel nog geel. 

Reputatie 6

Bij de gemoderniseerde VIRM-1 lopen de banen inderdaad een anders dan bij de niet gemoderniseerde. Maar het uiterlijk van de VIRM-2/3 is weer anders.

Namelijk zo:

 

En dit “flow” design zouden ook toekomstige nieuwe treinen moeten krijgen. Oorspronkelijk zou het blauw aan de voorkant helemaal doorlopen tot onderaan, maar vanwege de zichtbaarheid bij overwegen is nu een groot deel nog geel. 

OK, leuk. Een beetje onzin vind ik het wel. Eerst liepen de blauwe banen langs de ramen en dan door naar de deur, bij de tweede versie liepen de blauwe banen ook langs de ramen, maar nét een beetje anders naar de deuren, en dit is dan versie 3. In mijn optiek ziet het er niet veel moderner of mooier uit dan wat er al was. Vind zelfs dat levensgrote NS-logo erg lelijk, omdat het onderbroken wordt door de ramen en dus maar gedeeltelijk zichtbaar is. Maar al met al vind ik de oude versies echt niet lelijker dan dit. Zonde van het geld eigenlijk een beetje, om ontwerpbureaus en weet ik wie nog meer kapitalen te betalen voor een restyling (aan de buitenkant) die niks bijdraagt. Voor dat geld hadden ze beter iets kunnen doen waar de reiziger wél wat aan heeft. Maar dat is mijn mening.

Reputatie 7
Badge +1

Eigenlijk moet je het zo zien: Zowel de oorspronkelijke, als tweede versie van de VIRM (buitenkant) zijn een variant op de “oude” intercity huisstijl zoals NS die al jaren voert. Vermoedelijk vond men bij het ontwerpen van de eerste versie gemoderniseerde VIRM de manier waarop deze huisstijl destijds was toegepast niet meer bij het concept van de trein passen en is toen gekozen voor de nieuwe variant met de blauwe banen onderlangs. Dit zoals ook is toegepast op de dubbeldekkers van het type DDZ.

Nu heeft men gekozen om één nieuwe herkenbare NS-huisstijl (de Flow zoals hierboven getoond) toe te passen op alle toekomstige treinen, en nog te moderniseren treinen. Ook de toekomstige sprinters krijgen deze huisstijl, waarmee de wit-geel-blauwe huisstijl ook op sprinters komt te vervallen. 

Overigens wordt de gehele binnenkant van deze trein ook volledig gemoderniseerd. De buitenkant wordt dus meteen meegenomen. En daar zijn deze treinen ook wel aan toe. Ze beginnen inmiddels behoorlijk te verkleuren namelijk.

En misschien interessant, deze pagina met foto's en een filmpje over de vernieuwde dubbeldekker:
https://nieuws.ns.nl/ns-presenteert-gemoderniseerde-dubbeldekker-in-fonkelnieuw-jasje/

Reputatie 6

Eigenlijk moet je het zo zien: Zowel de oorspronkelijke, als tweede versie van de VIRM (buitenkant) zijn een variant op de “oude” intercity huisstijl zoals NS die al jaren voert. Vermoedelijk vond men bij het ontwerpen van de eerste versie gemoderniseerde VIRM de manier waarop deze huisstijl destijds was toegepast niet meer bij het concept van de trein passen en is toen gekozen voor de nieuwe variant met de blauwe banen onderlangs. Dit zoals ook is toegepast op de dubbeldekkers van het type DDZ.

Nu heeft men gekozen om één nieuwe herkenbare NS-huisstijl (de Flow zoals hierboven getoond) toe te passen op alle toekomstige treinen, en nog te moderniseren treinen. Ook de toekomstige sprinters krijgen deze huisstijl, waarmee de wit-geel-blauwe huisstijl ook op sprinters komt te vervallen. 

Overigens wordt de gehele binnenkant van deze trein ook volledig gemoderniseerd. De buitenkant wordt dus meteen meegenomen. En daar zijn deze treinen ook wel aan toe. Ze beginnen inmiddels behoorlijk te verkleuren namelijk.

En misschien interessant, deze pagina met foto's en een filmpje over de vernieuwde dubbeldekker:
https://nieuws.ns.nl/ns-presenteert-gemoderniseerde-dubbeldekker-in-fonkelnieuw-jasje/

Snap het allemaal, maar persoonlijk kan ik niet opgewonden raken van een nieuwe manier om het blauw en geel te verdelen over de trein. Heb liever dat de trein op rijd rijdt, dat er een conducteur aan boord is die zich ook laat zien tijdens de reis en dat de trein schoon en netjes is. En of de buitenkant dan huisstijl A of huisstijl B heeft, zal me eerlijk gezegd een zorg zijn.

Het verkleuren van de treinen (en soms al binnen korte termijn) komt gewoon omdat ze niet meer degelijk gelakt worden, maar met folie “gewrapt” en die folie heeft nou eenmaal een kortere “frisheidstermijn” qua kleurechtheid dan een degelijke laklaag. Dus ook deze nieuwe huisstijl aan de buitenkant zal waarschijnlijk binnen vrij korte tijd tekenen van verkleuring gaan vertonen.

Ik woon ook in Amersfoort. maar of de gemoderniseerde ns virm daar langsrijd dat weet ik niet.

@PeterJKH

Schilderwerk verkleurt door het gebruik van milieuvriendelijke verf op waterbasis (zonder zware metalen) tegenwoordig juist veel sneller dan folie. Daar komt bij dat met name geel wat betreft verkleuring een erg kwetsbarekleur is.

Reputatie 7

Of het ‘nieuwe’ uiterlijk nu mooier is of niet, dat is een kwestie van smaak en daarover valt niet te twisten.

Ik vind dat het geel-blauw na zo’n vijftig jaar wel wat gedateerd en sleets begint te worden en jammer dat niet is gekozen om een meer eigentijdse huisstijl te ontwikkelen. 
 

 

Reageer