Skip to main content

Waarom bestaat ICM-3 nog tegenwoordig?


Toon eerste bericht

40 reacties

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4107 reacties
  • 4 december 2021

Ze kwamen zelfs in plaatsen als Siegen, Bullay en Bad Hönningen.


Treinspotter Ruben
Hpamhuis schreef:

Ik ben het helemaal met dit persoon eens, maar het kan wel wat op minder negatiefe toon.

 

@Hpamhuis, ben jij familie van @Phamhuis? Jullie namen lijken namelijk nogal op elkaar en jullie mening ook :wink:


Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4107 reacties
  • 4 december 2021

Ik vermoed dat het één en dezelfde persoon is :joy::joy:


Treinspotter Ruben
Vareo schreef:

Ik vermoed dat het één en dezelfde persoon is :joy::joy:

 

Yulp, ik ook :joy:  Ik vraag me af of dat überhaupt is toegestaan, maar daar komen we gauw genoeg achter… :stuck_out_tongue_winking_eye:


  • 0 reacties
  • 4 december 2021
Treinspotter Ruben schreef:
Hpamhuis schreef:

Ik ben het helemaal met dit persoon eens, maar het kan wel wat op minder negatiefe toon.

 

@Hpamhuis, ben jij familie van @Phamhuis? Jullie namen lijken namelijk nogal op elkaar en jullie mening ook :wink:

Dat is inmiddels al opgepakt en geregeld door de moderators, dus laten we hier weer on topic gaan.


Treinspotter Ruben
Aar schreef:

Om op je punt terug te komen. De eerste serie van ICM-3 van de nummers 4011 tm 4050 gaan er over enkele jaren al uit. Enkelen staan al terzijde met schade. Maar voor wat terzijde gaat moet er ook ander materieel voor tegenover staan. Gelukkig komt komende week de DDZ weer terug, en staan er tientallen ICNG's klaar voor overdracht naar Nederland voor de komende maanden.

 

Misschien heb ik wat gemist, maar wat is er precies mis met de ICM's-3 dan? Ze zijn enigszins op leeftijd, dat weet ik, maar wat is er nog meer mee aan de hand?


Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30133 reacties
  • 4 december 2021
Treinspotter Ruben schreef:

Misschien heb ik wat gemist, maar wat is er precies mis met de ICM's-3 dan? Ze zijn enigszins op leeftijd, dat weet ik, maar wat is er nog meer mee aan de hand?

Niets. Het topic is begonnen door iemand die een enkel stel ICM-3 in de spits geen goed idee vond (ben ik het wel mee eens).

En dat ze dus maar naar de sloop moesten… (gedachtengang van een autist ‘make them go away!’, uiteraard niet mee eens) :sweat_smile:


Treinspotter Ruben
Robert B schreef:
Treinspotter Ruben schreef:

Misschien heb ik wat gemist, maar wat is er precies mis met de ICM's-3 dan? Ze zijn enigszins op leeftijd, dat weet ik, maar wat is er nog meer mee aan de hand?

Niets. Het topic is begonnen door iemand die een enkel stel ICM-3 in de spits geen goed idee vond (ben ik het wel mee eens).

En dat ze dus maar naar de sloop moesten… (gedachtengang van een autist ‘make them go away!’, uiteraard niet mee eens) :sweat_smile:

 

Hmm, één ICM-3 in de spits lijkt me inderdaad wat aan de korte kant. Maar gebeurt dat weleens dan? Ik heb ooit één keer gehad dat er een losse ICM-3 kwam voorrijden als IC tussen Deventer en Schiphol, maar dat kwam doordat de ICM-4 die ook mee zou gaan (vanuit Enschede) daar gaan zin in had! En naar de sloop lijkt me zeker geen goed plan, dan krijg je tevens weer het gezeur dat er te korte treinen rijden (omdat de NS dan alle ICM-4-stellen moet verspreiden over meer ritten, wat leidt tot kortere treinen...)


JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1694 reacties
  • 4 december 2021

Vroeg of laat zullen ze sowieso naar de sloop gaan, want de treinen gaan richting einde levensduur. De eerste serie als eerst, omdat deze het oudst zijn en nog op rijweerstanden rijden. De andere series zijn voorzien van choppers, wat het kenmerkende aanzetgeluid maakt, en blijven nog iets langer. 

Het gebeurt wel regelmatig, ICM-3 in de spits. In sommige gevallen gaat het prima, in andere gevallen stampvol. Meestal komt deze inzet doordat een ander stel (zoals ook in jouw geval) uitvalt, of niet op de plek is waar ie hoort te zijn.

En ICM-3 + ICM-4 geeft ook weer wat meer flexibiliteit in treinlengtes dan slechts ICM-4. 


  • Intercity
  • 15 reacties
  • 4 december 2021
Treinspotter Ruben schreef:
Robert B schreef:
Treinspotter Ruben schreef:

Misschien heb ik wat gemist, maar wat is er precies mis met de ICM's-3 dan? Ze zijn enigszins op leeftijd, dat weet ik, maar wat is er nog meer mee aan de hand?

Niets. Het topic is begonnen door iemand die een enkel stel ICM-3 in de spits geen goed idee vond (ben ik het wel mee eens).

En dat ze dus maar naar de sloop moesten… (gedachtengang van een autist ‘make them go away!’, uiteraard niet mee eens) :sweat_smile:

 

Hmm, één ICM-3 in de spits lijkt me inderdaad wat aan de korte kant. Maar gebeurt dat weleens dan? Ik heb ooit één keer gehad dat er een losse ICM-3 kwam voorrijden als IC tussen Deventer en Schiphol, maar dat kwam doordat de ICM-4 die ook mee zou gaan (vanuit Enschede) daar gaan zin in had! En naar de sloop lijkt me zeker geen goed plan, dan krijg je tevens weer het gezeur dat er te korte treinen rijden (omdat de NS dan alle ICM-4-stellen moet verspreiden over meer ritten, wat leidt tot kortere treinen...)

Er wordt standaard een enkele ICM-3 ingezet tussen Dordrecht en Eindhoven. Wat aardig krap kan zijn als het richting de spits komt ;)


OVSpotterKevin
Treinspotter Thomas schreef:
Phamhuis schreef:

De ICM-3 is de slechtste spitstrein van NS. in de spits is dit echt een behoorlijk slechte trein veel te kort, waarom bestaat dit materiaal eigelijk nog? kan het niet gewoon naar de sloop? ik vind het helemaal niks in de spits iedereen opgepropt! Als het zo door gaat dan ga ik dit bij de overheid melden


Simpele antwoord om te reageren op je vraag Patrick.

ICMm 3 bestaat nog omdat NS materieel te kort heeft, omdat DDZ aan de kant stond hadden ze juist meer materieel te kort komen. Moet je ook niet mopperen op het forum dat er treinen gaan uitvallen dan. Beetje hypocriete reactie van je niet? De Icmm zal vast wel uitstromen de 3tjes ervan, als ICNG in stroomt komende jaren met de inzet daarvan en de overheid kan hier niets mee naar alle waarschijnlijkheid.

ICM-3 blijft toch nog wel even in dienst, of lees ik er nou overheen? Vind het best comfortabel materieel. 


OVSpotterKevin
Phamhuis schreef:

De ICM-3 is de slechtste spitstrein van NS. in de spits is dit echt een behoorlijk slechte trein veel te kort, waarom bestaat dit materiaal eigelijk nog? kan het niet gewoon naar de sloop? ik vind het helemaal niks in de spits iedereen opgepropt! Als het zo door gaat dan ga ik dit bij de overheid melden

Wat wil je hier eigenlijk mee bereiken? De overheid gaat hier niks tegen kunnen doen. 


JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1694 reacties
  • 5 december 2021

Het is wat je onder “even” verstaat. De komende jaren zullen de ICM's langzaam maar zeker uit dienst gaan:

JurgenH schreef:

ICNG zal eerst al het ICR vervangen. Pas als dat vervangen is zullen de oudste ICM's eruit gaan. De lengte van de trein bepaald verder niet direct of de treinen eerder uit dienst zullen gaan. Dat heeft meer met de leeftijd van de treinseries, de staat waarin ze zich bevinden, of de gebruikte technieken te maken.

Bij ICM is het zo dat de eerste en tweede serie slechts uit 3-delige treinstellen bestaat, waarbij de eerste zelfs nog op rijweerstanden rijdt. Die eerste serie (4011 t/m 4050) gaat er dus, mede vanwege die rijweerstanden, als eerste uit. De tweede serie (ook ICM-3) blijft nog iets langer in dienst.

Feit is dat ICM op z'n laatste benen loopt (of rijdt in dit geval 😉), en het de komende jaren uit zal gaan. Schadestellen worden vaak al niet eens meer hersteld. 

De precieze data weet ik niet, maar voorlopig kun je nog wel even (😉) van ICM genieten.

 


OVSpotterKevin

Thanks voor de info @JurgenH!


  • 0 reacties
  • 7 december 2021

Enig probleem met ICM is de algehele reinheid: vloeren mogen wel een sopje krijgen, evenals de stoelen.
 


Reageer