De video start met de trein die net komt uit hartje Kerkrade (een 2-bakse Stadler trein zoals ik vandaag geleerd heb) - ook al rijdt deze trein elk halfuur (dus 4 treinen p.u. inclusief de andere kant) zijn er alleen al meer auto's die puur voor de slagbomen wachtend zijn dan reizigers in de trein.
Het echte probleem is daarna pas te zien. Soms is het op dit punt zo druk, dat je als fietser hier wel eens - triest maar waar - meerdere minuten moet wachten tot je kan oversteken. En dan bedoel ik - veilig kunnen oversteken, voldoende ruimte tussen auto's dus.
Ik wil benadrukken hoe belangrijk het is om het tij te keren, want nu kan het nog. Het laatste dat we willen worden is een autostaat waar het OV in principe niet meer te redden valt (Amerika).
Te veel auto's zorgen voor ongelukken, lucht en geluidsoverlast, en... onveilige oversteken voor wie niet in een auto zit.
Te veel auto's zorgen voor ongelukken, lucht en geluidsoverlast, en... onveilige oversteken voor wie niet in een auto zit.
Elektrische auto's en strenger zijn bij het halen van de rijbewijs . Onveilig oversteken is het echt niet, zo lang jij goed oplet en inschat wat de auto gaat doen.
NS nog niet helaas. Ik zal het blijven benadrukken want ik heb er echt enorme last van in het dagelijkse leven dat het mijn welzijn behoorlijk schadigd.
@Slagroomwolk Een nobel streven; er kan veel meer gemaakt worden van OV. Moet men wel luisteren naar de vraag van de potentiële klant. "Waarom gaat u met de auto en wat kunnen wij doen om te zorgen dat u het OV gaat proberen?"
Maar pas als de trein ook zonder abonnement betaalbaar wordt en en de storingen, vertragingen en defecten echt drastisch verminderen wordt de trein weer attractiever voor veel mensen. De trein is nu geen partij voor het gros van de Nederlandse bevolking.
Afgelopen week ook weer meerdere defecte bovenleidingen en defecte treinen (die op andere treinen dus ook weer impact hebben).
OV is geen alternatief voor automobilisten. Die hebben geen zin om elke dag staand te reizen. Als je de mazzel hebt dat de trein geen vertraging heeft of erger uitvalt. Dan is in de file zitten een aantrekkelijk alternatief.
De auto zal ook nooit minder aantrekkelijk worden dan het OV. De flexibiliteit van de auto krijg je niet met het openbaar vervoer, hoe goed het OV ook is.
Meer reizigers werven akkoord, maar het probleem wat in het filmpje wordt geillustreerd valt linksom of rechtsom alleen op te lossen met meer geld. De gemeente zou bijvoorbeeld een oversteek voor fietsers kunnen maken, maar daar zitten kosten aan verbonden. Dat is echter niet wat het volk in Nederland wil betalen, want die stemmen op partijen die pro-auto en daarmee dus feitelijk anti-OV/fiets zijn. Het tij keren voor de OV-sector begint dus daarmee.
Eigenlijk aan iedere denkbare 'oplossing’ om het OV te verbeteren zitten kosten verbonden. Hoge kosten. Concessies / marktwerking zogenaamd de heilige graal volgens sommigen hier want het moet allemaal zo goedkoop mogelijk. Bij iedere concessiewisseling bij de bus zien we hetzelfde patroon: er moeten wel nieuwe, dure bussen worden aangeschaft die aan 'hogere’ eisen voldoen, maar het gevolg is dat het aanbod steeds verder verschraald wordt. Personeel wordt steeds meer uitgeknepen; zij verdienen in verhouding alsmaar minder terwijl er ook een hogere werkdruk tegenover staat en in de regio gaan bussen minder rijden, stoppen vroeger op de avond of verdwijnen zelfs volledig. Prijsvechters willen de concessies graag hebben om hun winsten te vergroten, maar die winsten moeten toch ergens vandaan komen.
Bij Prorail zien we hetzelfde: het moet allemaal zo goedkoop mogelijk. Wissels verdwijnen want die zijn maar duur in het onderhoud. Gevolg is dat vele kilometers aan trajecten opeens hinder ondervinden van de kleinste storing, want van spoor wisselen zit er niet meer in. 'Japanse efficiency’ durven ze het te noemen. We zien nu wat steeds meer de gevolgen zijn van deze efficiency.
Bottom line: overal waar geld bespaard moet worden zal je een teloorgang waar kunnen nemen. De zorg, de huizensector, het onderwijs, het OV. Marktwerking en bezuinigingen zijn niet de toverwoorden, maar de vloeken.
Overigens meen ik dat de trein het helemaal zo slecht nog niet doet, maar er ook een stukje mentaliteit bij de gebruiker mist. Ondanks alle bezuinigingen en problemen hebben we nog steeds een van de beste spoorbedrijven ter wereld. Iets wat mede door de negatieve zever van een aantal leden hier op het forum best vaak ondergesneeuwd raakt.
Het probleem is vaak na de trein of voor de trein het busvervoer. Met name als het busvervoer door Arriva is. Arriva weigert goed vervoer, overal in Nederland waar Arriva het OV regelt over de weg en ook als stoptrein is het slecht tov Transdev en NS
Personeel wordt steeds meer uitgeknepen; zij verdienen in verhouding alsmaar minder terwijl er ook een hogere werkdruk tegenover staat
Het uurloon van een buschauffeur in het OV ligt momenteel 30-40% hoger dan dat van zijn collega bij een touringcarbedrijf. Hetzelfde bij het spoor, het door de FNV verspreidde fabeltje dat de lonen bij het rijdend personeel lager zouden liggen vergeleken met de marktsector wordt in ieder onderzoek weersproken.
Het probleem is dat men in het OV vindt dat de belastingbetaler ieder jaar enorme zakken geld moet bijpassen op de exploitatie. En daar heeft die belastingbetaler dus geen trek in. Dat de sector zelf eens commercieel de handen uit de mouwen moet steken komt bij managers en personeel niet op.
Het probleem is vaak na de trein of voor de trein het busvervoer. Met name als het busvervoer door Arriva is. Arriva weigert goed vervoer, overal in Nederland waar Arriva het OV regelt over de weg en ook als stoptrein is het slecht tov Transdev en NS
Op vrijwel alle lijnen waar Arriva het treinvervoer heeft overgenomen van NS zijn de frequenties verdubbeld.
@Slagroomwolk Een nobel streven; er kan veel meer gemaakt worden van OV. Moet men wel luisteren naar de vraag van de potentiële klant. "Waarom gaat u met de auto en wat kunnen wij doen om te zorgen dat u het OV gaat proberen?"
Dat is een heel goed idee waar ik juist helaas geen initiatieven van de OV-sector zie die er wel moeten komen, eens echt in gesprek te gaan met mensen wat zij zouden zien. Laatst ontving ik wel een mail van NS om een vragenlijst in te vullen - leuk, maar dit is vooral voor bestaande reizigers.
En NS moet inderdaad meer samenwerken met Arriva.
Ben nu bij mijn vader en de hele dag door hoor je hier het gevroem van autos en motoren non-stop door het huis waaien tot laat in de avond. Ik moet toegeven dat het mij mentaal begint te slopen, vooral omdat er bussen met slechts enkele passagiers voorbij rijden. Ik lig er letterlijk wakker van. Ik ben echt onder de indruk dat het de reden is dat ik me vaak zo slecht voel hier, dat gevoel heb ik totaal niet in rustige straten.
Meer reizigers werven akkoord, maar het probleem wat in het filmpje wordt geillustreerd valt linksom of rechtsom alleen op te lossen met meer geld. De gemeente zou bijvoorbeeld een oversteek voor fietsers kunnen maken, maar daar zitten kosten aan verbonden. Dat is echter niet wat het volk in Nederland wil betalen, want die stemmen op partijen die pro-auto en daarmee dus feitelijk anti-OV/fiets zijn. Het tij keren voor de OV-sector begint dus daarmee.
Alles draait om de kosten inderdaad. Toch zal men wat moeten want er komen de komende 20 jaar alleen naar meer auto's de weg op, en die moeten ergens geparkeerd worden. Daarnaast zijn veel steden en dorpen niet berekend op zoveel verkeer. Zou dat een fijne samenleving worden..... ? Nee.
Alles zodanig inrichten dat het niet vastloopt, kost uiteindelijk óók miljarden.
Het OV kan een veel grotere rol in de totale vervoer krijgen - als men maar wil
Het geld moet ergens vandaan komen. Tenzij iemand een plek weet waar het uit de lucht komt vallen.
Alles draait om de kosten inderdaad. Toch zal men wat moeten want er komen de komende 20 jaar alleen naar meer auto's de weg op, en die moeten ergens geparkeerd worden. Daarnaast zijn veel steden en dorpen niet berekend op zoveel verkeer. Zou dat een fijne samenleving worden..... ? Nee.
De omvang van de werkende bevolking gaat de komende decenia door de vergrijzing flink inkrimpen waardoor de druk op het (auto)verkeer ook flink minder zal worden. Het OV krijgt daarnaast te maken met de forse daling van het aantal studenten. De tijd van enorme groeiscenario's ligt echt achter ons.
Het probleem is vaak na de trein of voor de trein het busvervoer. Met name als het busvervoer door Arriva is. Arriva weigert goed vervoer, overal in Nederland waar Arriva het OV regelt over de weg en ook als stoptrein is het slecht tov Transdev en NS
Op vrijwel alle lijnen waar Arriva het treinvervoer heeft overgenomen van NS zijn de frequenties verdubbeld.
Maar dat is waarschijnlijk omdat de regionale OV autoriteit dat wil en Arriva er subsidie ontvangt dat NS toen nooit gekregen heeft.
Het geld moet ergens vandaan komen. Tenzij iemand een plek weet waar het uit de lucht komt vallen.
Uiteraard, maar een volle bus zou meer geld opleveren dan de bussen met 3 passagiers die nu door mijn straat gaan. Zouden meer mensen die bus nemen, zou er gelijk minder vroem-geluidsoverlast zijn waar ik hier de hele dag mee te maken heb.
Ik zie autoverkeer niet krimpen - er is een paar jaar terug op de markt hier even verderop een nieuwe parkeergarage geopened, met plekken voor honderden auto's.
Sindsdien is de autooverlast alleen maar gestegen in mijn straat. Moeilijk voor te stellen dat je hier 10 jaar geleden nog lekker rustig in de voortuin kon zitten.
Maar dat is waarschijnlijk omdat de regionale OV autoriteit dat wil en Arriva er subsidie ontvangt dat NS toen nooit gekregen heeft.
NS kreeg veel meer subsidie dan Arriva tegenwoordig krijgt. Het grote probleem was destijds dat NS weigerde regionale treinen met eenmansbediening te rijden. Dat was een veel te dure opzet en uiteindelijk de reden dat NS daar niet kon blijven rijden.
De concessie gevers moeten eigenlijk gewoon in de opdracht zetten. Dat in steden het over de weg zo is dat, stadsbussen altijd 5 tot 15 min voor de trein vertrekt op het station arriveert en altijd 5 tot 10 min overstap op een stadsbus mogelijk moet zijn, streekbussen 10-20 min en dat 7 dagen per week vanaf dat de trein gaat rijden tot minimaal 2 uur na de avondspits of langer afhankelijk van welke stad/dorp, hierna evalueren welk moment op de avond bussen moeten rijden dit verschilt per rit uiteraard en geen rare dingen zoals Arriva met vlinders, gewoon bussen.
Anderzijds dat de concessie verstrekker het mogelijk moet kunnen maken dat NS bussen mag laten rijden aansluitende op de trein, als de OV vervoerders over de weg dit om wat voor reden dan ook niet doen.
Het geld moet ergens vandaan komen. Tenzij iemand een plek weet waar het uit de lucht komt vallen.
Op 21 maart 2020 viel er geld uit de lucht bij een flatgebouw in Den Bosch , daar heb je alleen nu natuurlijk niks aan...
De concessie gevers moeten eigenlijk gewoon in de opdracht zetten. Dat in steden het over de weg zo is dat, stadsbussen altijd 5 tot 15 min voor de trein vertrekt op het station arriveert en altijd 5 tot 10 min overstap op een stadsbus mogelijk moet zijn, streekbussen 10-20 min en dat 7 dagen per week vanaf dat de trein gaat rijden tot minimaal 2 uur na de avondspits of langer afhankelijk van welke stad/dorp, hierna evalueren welk moment op de avond bussen moeten rijden dit verschilt per rit uiteraard en geen rare dingen zoals Arriva met vlinders, gewoon bussen.
En wie gaat dit mooie plan betalen? De concessiegevers kunnen van alles eisen maar krijgen daar dan ook de rekening voor gepresenteerd.
Uiteindelijk bepaalt ook nu de concessiegever hoeveel bussen er rijden, waar en op welke tijd. Maar die concessiegever heeft wel een beperkt budget en maakt de afweging wat wel en wat niet.
En NS dat op eigen kosten allerlei extra aansluitende bussen gaat rijden? Utopia bestaat niet, NS heeft al moeite genoeg om niet failliet te gaan.
Het geld moet ergens vandaan komen. Tenzij iemand een plek weet waar het uit de lucht komt vallen.
Uiteraard, maar een volle bus zou meer geld opleveren dan de bussen met 3 passagiers die nu door mijn straat gaan. Zouden meer mensen die bus nemen, zou er gelijk minder vroem-geluidsoverlast zijn waar ik hier de hele dag mee te maken heb.
Ik zie autoverkeer niet krimpen - er is een paar jaar terug op de markt hier even verderop een nieuwe parkeergarage geopened, met plekken voor honderden auto's.
Sindsdien is de autooverlast alleen maar gestegen in mijn straat. Moeilijk voor te stellen dat je hier 10 jaar geleden nog lekker rustig in de voortuin kon zitten.
Als je in Limburg woont komt dat door Arriva, sinds Arriva rijdt is het OV in Limburg slecht.
De provincie Limburg moet dat eigenlijk helemaal niet goedkeuren als Arriva in september een nieuwe dienstregeling aangeeft bij de provincie.
Provincie moet gewoon hardere eisen stellen, oa meer bussen per uur 7 dagen per week, geen rare dingen in de avond en weekend met belbus/vlinder gewoon vaste tijden dat je naar het station kan.
Desnoods zorgt de provincie dat het in weekenden en feestdagen goedkoper is in samenwerking met gemeenten en voor personen van 13 tot 23 altijd goedkoper of zelfs gratis.
Ook verplicht dat bijvoorbeeld de buslijn Nijmegen meer ritten per uur krijgt vanuit Limburg gezien en overleg met Gelderland ook mee ritten vanuit Nijmegen richting Limburg. Met name vanaf 1 uur voor de spits tot 1 uur na de spits en het vanaf maart t/m eind oktober ook het weekend de hele dag als er evenementen zijn op dat traject in oa Arcen. Die evenementen zijn ruim van te voren bekend dus de ov vervoerders over de weg kunnen dit meenemen in de dienst.
De concessie gevers moeten eigenlijk gewoon in de opdracht zetten. Dat in steden het over de weg zo is dat, stadsbussen altijd 5 tot 15 min voor de trein vertrekt op het station arriveert en altijd 5 tot 10 min overstap op een stadsbus mogelijk moet zijn, streekbussen 10-20 min en dat 7 dagen per week vanaf dat de trein gaat rijden tot minimaal 2 uur na de avondspits of langer afhankelijk van welke stad/dorp, hierna evalueren welk moment op de avond bussen moeten rijden dit verschilt per rit uiteraard en geen rare dingen zoals Arriva met vlinders, gewoon bussen.
En wie gaat dit betalen? De concessiegevers kunnen van alles eisen maar krijgen daar dan ook de rekening voor.
Niemand, want dat was precies de strekking van mijn verhaal. Als zaken beter moeten, moet er ook meer geld bij. Iets wat vanuit het huidige kabinet niet zal gebeuren. Dat, als het aan jou ligt, enkel het personeel in moet leveren weten we nu wel.
En wie gaat dit betalen? De concessiegevers kunnen van alles eisen maar krijgen daar dan ook de rekening voor.
Niemand, want dat was precies de strekking van mijn verhaal. Als zaken beter moeten, moet er ook meer geld bij.
Er moet meer geld bij en niemand hoeft dat te betalen? Dat geld groeit aan de bomen of zo?
Als zaken beter moeten moet het OV op de eerste plaats zelf maar eens wat klantgerichter en efficienter worden.
Provincie moet gewoon hardere eisen stellen, oa meer bussen per uur 7 dagen per week, geen rare dingen in de avond en weekend met belbus/vlinder gewoon vaste tijden dat je naar het station kan.
Voor Arriva geen enkel probleem als de Provincie dan ook de kosten daarvan betaalt.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.