Welke gegevens kan de conducteur allemaal aflezen op de railpocket en waarop wordt gecontroleerd?

  • 10 September 2014
  • 41 reacties
  • 28113 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Marjan NS schreef:
[...] Het scannen van alle OV-chipkaarten is al langere tijd de procedure. Door de OV-chipkaart te scannen kan de conducteur alle gegevens van de OV-chipkaart uitlezen en controleren of alles klopt.


Welke gegevens kan de conducteur allemaal aflezen op zijn display en waarop wordt gecontroleerd?
/me is nieuwsgierig 😉

41 reacties

Als de kaart als verloren of gestolen wordt opgegeven, wordt zowel de kaart als kaartnummer geblokkeerd en kan er geen geldige check-in op de kaart komen.
Dus er is geen melding? Waarom worden kaarten dan gescand waarmee niet ingecheckt kan worden bij de NS?
Reputatie 3
Badge

Dus er is geen melding? Waarom worden kaarten dan gescand waarmee niet ingecheckt kan worden bij de NS?


Dat is hier nu al een paar keer vermeld: om te kijken of er een geldig abonnement op staat, bijvoorbeeld.
Ik heb het inmiddels inderdaad gecheckt: als ik mijn Jaartrajectabonnement beëindig, hoef ik mijn kaart niet in te leveren (er kan immers nog saldo op staan als ik mijn kaart ook in tram/bus/metro gebruik; bovendien moet ik anders € 7,50 betalen voor een nieuwe, terwijl ik nog een goede kaart heb). Ik heb dan dus een kaart waarop - op zicht - staat dat ik een abonnement heb, terwijl ik dat abonnement in werkelijkheid heb opgezegd en het dus niet meer geldig is. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor OV-Jaarabo's.
Op een JTK kan ik ook aanvullende producten laden (Toeslag 2-1, kaarten voor reizen buiten mijn traject, en misschien nog wel meer). Daarmee hoef ik niet in te checken, maar ze moeten wel worden uitgelezen.
Dat is hier nu al een paar keer vermeld: om te kijken of er een geldig abonnement op staat, bijvoorbeeld.
Ik heb het inmiddels inderdaad gecheckt: als ik mijn Jaartrajectabonnement beëindig, hoef ik mijn kaart niet in te leveren (er kan immers nog saldo op staan als ik mijn kaart ook in tram/bus/metro gebruik; bovendien moet ik anders € 7,50 betalen voor een nieuwe, terwijl ik nog een goede kaart heb). Ik heb dan dus een kaart waarop - op zicht - staat dat ik een abonnement heb, terwijl ik dat abonnement in werkelijkheid heb opgezegd en het dus niet meer geldig is. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor OV-Jaarabo's.

Ik moet al jaren mijn kaarten met vroegtijdig beëindigde abonnementen en saldo terug naar de NS sturen, het saldo wordt dan teruggestort. De hierboven beschreven situatie is voor mij niet bekend. Ik reis al meer dan 4 jaar op saldo in het OV en heb in een korte tijd 4 verschillende abonnementen versleten: allemaal retour naar de NS.

En zoals Loes zei: "Als de kaart als verloren of gestolen wordt opgegeven, wordt zowel de kaart als kaartnummer geblokkeerd en kan er geen geldige check-in op de kaart komen." Ik concludeer daaruit dat de geldige checkin het controleer moment is.

Hoe kan er dan gecontroleerd worden of er een geldig abonnement op staat, als er niet ingecheckt kan worden?
Reputatie 3
Badge

Ik moet al jaren mijn kaarten met vroegtijdig beëindigde abonnementen en saldo terug naar de NS sturen, het saldo wordt dan teruggestort.


Daar raakt u de kern van de zaak. Als u uw saldo terug wilt hebben, moet u de kaart terugsturen (als dat saldo hoger is dan €30).
Maar als er geen saldo op staat, of u ziet af van het terugvragen daarvan, hoeft u helemaal niets terug te sturen, en kunt u hem gewoon blijven gebruiken. Ik heb er inmiddels vier in huis, waarvan eentje met een negatief saldo, als ik me niet vergis 😉.



Hoe kan er dan gecontroleerd worden of er een geldig abonnement op staat, als er niet ingecheckt kan worden?


Het is onzin dat ze alleen maar zouden kunnen zien of je in- of uitgecheckt bent. Ze kunnen toch ook uitlezen of ik een Toeslag 2-1 heb geladen? Daarmee hoef je ook niet in te checken.

De producten die er op de kaart staan zijn iets anders dan de transacties die je ermee hebt uitgevoerd. Daarom heb je ook in MijnNS een optie om je producten te bekijken, en een optie om je reishistorie te bekijken. Dat zijn twee verschillende dingen: het abonnement dat je hebt (product), en de reizen die je met dat abonnement aflegt (reishistorie). De producten kunnen ze altijd zien, de reizen die je daadwerkelijk uitvoert alleen als je in- en uitcheckt. Maar om te controleren of je niet met een opgezegd abonnement reist, hoeven ze alleen maar de producten uit te lezen.

Een geblokkeerde kaart is, zoals Loes ook zegt, iets wezenlijk anders: daar staat een geldig abonnement op, maar er kan nooit een geldige check-in op staan.
Daar raakt u de kern van de zaak. Als u uw saldo terug wilt hebben, moet u de kaart terugsturen (als dat saldo hoger is dan €30).
Maar als er geen saldo op staat, of u ziet af van het terugvragen daarvan, hoeft u helemaal niets terug te sturen.

Nee, de kaarten moesten allemaal opgestuurd worden. Als geconstateerd werd dat er saldo op stond werd dat terug op rekening gestort.

Het is onzin dat ze alleen maar zouden kunnen zien of je in- of uitgecheckt bent. Ze kunnen toch ook uitlezen of ik een Toeslag 2-1 heb geladen? Daarmee hoef je ook niet in te checken.

Nu draai je om de kern heen. Als iemand 2e klas zit, dan hoeft er helemaal niet gecontroleerd te worden op Toeslag 2-1.

De producten die er op de kaart staan zijn iets anders dan de transacties die je ermee hebt uitgevoerd. Daarom heb je ook in MijnNS een optie om je producten te bekijken, en een optie om je reishistorie te bekijken. Dat zijn twee verschillende dingen: het abonnement dat je hebt, en de reizen die je met dat abonnement aflegt. En beide kunnen ze zien.

Hier draai je ook om de kern heen. Het abonnement dat ik heb kunnen ze van de zichtkaart aflezen: OV-jaarabonnement. De reizen die ik maak kunnen ze niet van de kaart af lezen, en het gaat ze helemaal niks aan bij welke andere vervoerders ik reis.

De kern is: er wordt gezegd dat er gecontroleerd wordt of het abonnement niet opgezegd is, maar de enige manier om dit (blijkbaar) te controleren is door in te checken en met het abonnement kan niet ingecheckt worden: circulaire logica.
Maar als er geen saldo op staat, of u ziet af van het terugvragen daarvan, hoeft u helemaal niets terug te sturen, en kunt u hem gewoon blijven gebruiken.

Ik heb ook nog een aantal verlopen kaarten liggen, maar tot een paar jaar terug moest je toch echt je kaart terugsturen als je je abonnement wilde opzeggen of van traject veranderde. Dat er eventueel nog saldo (bij het stad- en streekvervoer is het reizen met de ov-chipkaart immers al geruime tijd verplicht) en/of andere producten op je kaart stonden maakte niet uit, je abonnement bij de NS was een zichtkaart dus moest je die kaart inleveren als je voor de op de kaart vermelde afloopdatum van je abonnement af wilde.
Ik geloof direct dat het inmiddels veranderd is, maar dat is dan toch echt een tamelijk recente wijziging geweest die men stilletjes heeft doorgevoerd.
Stel ik scan een verloren OV-chipkaart, dan kom ik niet in de kaartgege ens terecht, maar krijg ik de melding "geblokkeerde kaart" in mijn display te zien. Soms krijg ik dat als valse melding en biedt de kaart weer aan. Krijg ik diezelfde melding, ga ik bellen om na te gaan of er toch sprake is van een geldig abonnement. Ik hoop hier nu wat duidelijkheid te hebben gegeven.
Als een kaart verlopen is kan ik die ook niet meer uitlezen. Sorry dat ik niet direct duidelijk was.
Reputatie 3
Badge

Nee, de kaarten moesten allemaal opgestuurd worden. Als geconstateerd werd dat er saldo op stond werd dat terug op rekening gestort.


Ik heb ook nog een aantal verlopen kaarten liggen, maar tot een paar jaar terug moest je toch echt je kaart terugsturen als je je abonnement wilde opzeggen of van traject veranderde.


Inderdaad: moesten, en tot een paar jaar terug. Ik dacht ook dat je die kaart moest terugsturen, maar het is niet meer zo. Op het opzeggingsformulier (http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/documenten-cms-cc-internet/dxe18-602-07.10-wijziging-of-beeindiging-doorlopend-abonnement.pdf) staat ook nergens dat je de kaart moet meesturen.

Toen ik begin dit jaar een nieuwe kaart kreeg, moest ik die activeren nadat ik een kaartactiveringscode (of zoiets) had ontvangen. En als je je abonnement opzegt, moet je hem weer deactiveren, maar je hoeft hem niet terug te sturen.


Nu draai je om de kern heen. Als iemand 2e klas zit, dan hoeft er helemaal niet gecontroleerd te worden op Toeslag 2-1.

Waar het mij omging, is dat u zich afvroeg hoe ze aan uw kaart kunnen zien of er een geldig abonnement op staat, als u er niet mee incheckt. Wat ze eraan kunnen zien is, welke producten erop staan; Toeslag 2-1 was daar een voorbeeld van. Daarvoor hoef je niet ingecheckt te hebben. Zo zien ze ook of er een geactiveerd abonnement op staat. En dat is wat ze controleren: het zogenaamde 'reisrecht', dat u in dat geval ontleent aan een geactiveerd jaarabonnement.


Hier draai je ook om de kern heen. Het abonnement dat ik heb kunnen ze van de zichtkaart aflezen: OV-jaarabonnement.

Nee, dat kunnen ze dus juist NIET op zicht aflezen, want u kunt uw abonnement opzeggen zonder de kaart in te leveren. dat is de kern van het hele verhaal.

De kern is: er wordt gezegd dat er gecontroleerd wordt of het abonnement niet opgezegd is, maar de enige manier om dit (blijkbaar) te controleren is door in te checken en met het abonnement kan niet ingecheckt worden: circulaire logica.
En ook dat is niet juist. Ze kunnen controleren of het abonnement is opgezegd door te kijken of het geactiveerd is, en dat lezen ze uit van uw kaart zonder dat u ingecheckt hebt.
Sorry dat ik niet direct duidelijk was.
Geen probleem, goed dat je het verduidelijkt.

Inderdaad: moesten, en tot een paar jaar terug. Ik dacht ook dat je die kaart moest terugsturen, maar het is niet meer zo. Op het opzeggingsformulier (http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/documenten-cms-cc-internet/dxe18-602-07.10-wijziging-of-beeindiging-doorlopend-abonnement.pdf) staat ook nergens dat je de kaart moet meesturen.
Geldt dit ook voor de oude portfolio zichtabonnementen, vraag ik mij dan af.

Toen ik begin dit jaar een nieuwe kaart kreeg, moest ik die activeren nadat ik een kaartactiveringscode (of zoiets) had ontvangen. En als je je abonnement opzegt, moet je hem weer deactiveren, maar je hoeft hem niet terug te sturen.

Ik heb in augustus een nieuwe zichtkaart gekregen en die heb ik niet geactiveerd en ik kan ook niks deactiveren.

En ook dat is niet juist. Ze kunnen controleren of het abonnement is opgezegd door te kijken of het geactiveerd is, en dat lezen ze uit van uw kaart zonder dat u ingecheckt hebt.

Ik vraag mij dus af hoe ze kunnen zien dat het geactiveerd is, van de kaart valt niks af te lezen: daar staat altijd een OV-jaarabonnement op.

Voor het einde van het jaar zeg ik mijn abonnement op, ik ben benieuwd of ik de kaart dan mag houden en of ik er dan echt niet meer mee in kan checken zonder saldo.

Als ik dat had geweten had ik geen anonieme chipkaart aan te hoeven schaffen....
Reputatie 3
Badge
Sorry dat ik niet direct duidelijk was.
Geen probleem, goed dat je het verduidelijkt.

Inderdaad: moesten, en tot een paar jaar terug. Ik dacht ook dat je die kaart moest terugsturen, maar het is niet meer zo. Op het opzeggingsformulier (http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/documenten-cms-cc-internet/dxe18-602-07.10-wijziging-of-beeindiging-doorlopend-abonnement.pdf) staat ook nergens dat je de kaart moet meesturen.
Geldt dit ook voor de oude portfolio zichtabonnementen, vraag ik mij dan af.


Er staat in ieder geval nergens dat het niet zo is. . .


Ik heb in augustus een nieuwe zichtkaart gekregen en die heb ik niet geactiveerd en ik kan ook niks deactiveren.
(...)
Ik vraag mij dus af hoe ze kunnen zien dat het geactiveerd is, van de kaart valt niks af te lezen: daar staat altijd een OV-jaarabonnement op.


Excuus, ik ben abuis. Ik heb een code gekregen om de kaart aan MijnNS te kunnen toevoegen, en verder heb ik het reizen op saldo op die kaart moeten activeren, dus niet het abonnement zelf.

Ik neem aan dat bij uitlevering van de kaart de einddatum ook in de chip wordt opgeslagen; die is dus uit te lezen. En dat je bij opzegging van het abonnement je eenmalig langs de automaat moet om de nieuwe einddatum erop te zetten (en anders blijf je gewoon betalen). Die nieuwe einddatum kan dan ook worden uitgelezen. Maar ik heb het zelf niet recentelijk bij de hand gehad.

Voor het einde van het jaar zeg ik mijn abonnement op, ik ben benieuwd of ik de kaart dan mag houden en of ik er dan echt niet meer mee in kan checken zonder saldo.
Als ik dat had geweten had ik geen anonieme chipkaart aan te hoeven schaffen....


Inchecken zonder saldo zal echt niet gaan, voorspel ik. Zodra uw abonnement beëindigd is, is die kaart voor NS een gewone OV-chipkaart op naam geworden, waarmee u kunt reizen op saldo, al dan niet met automatisch opladen. Uiteraard mits u dat geactiveerd heeft en er voldoende saldo op uw kaart staat. En dat geldt dan ook bij andere vervoerders in trein, tram, bus en metro. Daarvoor had u inderdaad geen aparte kaart hoeven te kopen.

Volgens mij kunt u zelfs, na het beëindigen van uw abonnement, op dezelfde kaart bijvoorbeeld Dal Voordeel laten zetten. Vanaf dat moment zou u dan een kaart hebben waar op zicht op staat dat u een OV-Jaarabo heeft, maar waar in feite alleen Dal Voordeel opstaat.
Ik neem aan dat bij uitlevering van de kaart de einddatum ook in de chip wordt opgeslagen; die is dus uit te lezen. En dat je bij opzegging van het abonnement je eenmalig langs de automaat moet om de nieuwe einddatum erop te zetten (en anders blijf je gewoon betalen). Die nieuwe einddatum kan dan ook worden uitgelezen. Maar ik heb het zelf niet recentelijk bij de hand gehad.

En in geval van verlies/diefstal, dan blijf je ook doorbetalen? Vast niet. Lijkt mij nogal fraudegevoelig als de kaart niet ingeleverd hoeft te worden.
Ik neem aan dat bij uitlevering van de kaart de einddatum ook in de chip wordt opgeslagen; die is dus uit te lezen. En dat je bij opzegging van het abonnement je eenmalig langs de automaat moet om de nieuwe einddatum erop te zetten (en anders blijf je gewoon betalen). Die nieuwe einddatum kan dan ook worden uitgelezen. Maar ik heb het zelf niet recentelijk bij de hand gehad.

En in geval van verlies/diefstal, dan blijf je ook doorbetalen? Vast niet. Lijkt mij nogal fraudegevoelig als de kaart niet ingeleverd hoeft te worden.


Ook bij diefstal, verlies of een defecte kaart blijf je doorbetalen, omdat zo lang het abonnement loopt, je de mogelijkheid hebt om dit (tijdelijk) reisrecht via Mijn NS op een andere kaart te zetten.
Dan zeg je je abonnement op de vervangende kaart op en dan vind je de oude kaart terug en kan je daar gratis mee door het hele land reizen.
Reputatie 3
Badge
Dan zeg je je abonnement op de vervangende kaart op en dan vind je de oude kaart terug en kan je daar gratis mee door het hele land reizen.

Lijkt me niet, want je originele kaart is dan inmiddels geblokkeerd. Die heb je immers als vermist/gestolen opgegeven. . . En zoals Loes hierboven aangaf: dat ziet de HC bij controle.
Rondom de privacy moeten wij als reiziger niet klagen. Al helemaal niet als je waar dan ook een social edia accou t hebt of een online mail. Ik neem namelijk aan dat een conducteur je adres, telefoon nummer, geboorte datum etc niet kan uitlezen, of wel? En kan een conducteur zien of een reiziger vaker niet ingecheckt heeft gereist?
Reputatie 6
Badge +2
De conducteur kan volgens mij hetzelfde nakijken als je zelf op de kaartautomaat kan bekijken, want dat is wat er op de kaart staat, onder meer de laatste 10 transacties. Het schijnt de bedoeling te zijn dat de conducteur die gaat bestuderen als iets niet in orde is, om te bepalen of de nieuwe hoge boete van €70 wordt opgelegd.

Reageer