Skip to main content
beantwoord

Alternatieve route Venlo-Düsseldorf mogelijk via Aldekerk?

Als ik via de reisplanner van DB kijk, wordt er tussen Venlo en Düsseldorf ook een verbinding gegeven met een bus naar Aldekerk en verder met RE10 naar Düsseldorf. De NS reisplanner geeft deze optie echter niet. 

Ik vroeg me af: is die bus tussen Venlo en Aldekerk een gewone lijnbus? of SEV? En als je een internationaal ticket naar Duitsland via Venlo en Düsseldorf hebt, is dat dan ook geldig op deze route mocht de RE13 weer eens uitvallen? 

Beste antwoord door Tamzin

De bus naar Aldekerk is een reguliere streekbus, geen SEV. Daarvoor heb je een VRR-ticket nodig dat via die alternatieve route geldig is. Een internationaal treinticket is in die bus niet geldig.

Bekijk origineel

• Koploper****
  • 10 april 2025

De bus naar Aldekerk is een reguliere streekbus, geen SEV. Daarvoor heb je een VRR-ticket nodig dat via die alternatieve route geldig is. Een internationaal treinticket is in die bus niet geldig.

• Intercity
  • 10 april 2025
Tamzin schreef:

Ook niet als de RE13 niet rijdt of heel veel vertraging heeft (zodat evt. Zugbindung niet meer geldt)?

• Koploper****
  • 10 april 2025
dorae_mon schreef:
Tamzin schreef:

Ook niet als de RE13 niet rijdt of heel veel vertraging heeft (zodat evt. Zugbindung niet meer geldt)?

Als de RE13 niet rijdt is er SEV naar Mönchengladbach. In die bus is je internationale treinticket geldig.

Met Zugbindung heeft dit helemaal niets te maken, Zugbindung gaat over Fernverkehr (IC/ICE) waarbij je ticket alleen geldig is voor èèn specifieke trein.

Forum|alt.badge.img
  • Intercity
  • 10 april 2025

Maak je gebruik van NRWSchönerTagTicket NRW (1 persoon of 5 personen) of Deutschland ticket (beide tickets geldig tussen Venlo en Duitsland in RE 13) dan mag je wel gebruik maken van de (Duitse) bus tussen Venlo en Aldekerk, en vanaf daar met de trein verder reizen.

Bij een internationale vervoersbewijs of een enkele reis of retour mag dat niet. Wel mag je gebruik maken van de vervangende bussen  naar Vierse of Mönchengladbach. Soms worden deze alleen in DB reisplanner getoond met lijnnummer RE13.

TIp voor overstappen, ga ik NS intercity naar Venlo achterin zitten.

Ga in RE 13 naar Venlo vooraan zitten (trein gaat in Mönchengladbach de andere richting op)

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • 10 april 2025

Bij het reizen door Duitsland is het verstandig een D-ticket te overwegen. Voor 58 euro per maand reist u in trein, bus tram en metro en alle treinen behalve de de ICE, de IC en EC. De RE treinen zijn dan vaak een goede vervanging, al duurt het langer en zijn ze minder luxe. 

Dan had u ook met het streekvervoer kunnen reizen, maar de vervangende bus lijkt me prima geregeld.

Voor een incidentele reis naar Düsseldorf is het Deutschlandticket niet geschikt, maar het kan al heel snel uit, u kunt er door heel Duitsland mee reizen en met het meeste openbaar vervoer.

Reageer