Skip to main content

Betrouwbaarheid ICNG België

Hanzeboog

Een lichtpuntje. De betrouwbaarheid van ICNG België is beter dan de oude Beneluxtrein met NS Traxx + I - 11 rijtuigen. Het valt minder uit. En omdat het met 200 km p/u kan rijden terwijl de dienst snelheid is afgestemd op 160 km p/u rijdt het punctueler dan de oude Beneluxtrein. 

Voeg daar de ruime marge in Antwerpen Centraal bij. Het zijn wat stappen in de goede richting. Op Treinpositie nl is te zien dat de ICNG België de Traxx + ICR bijna geheel vervangen heeft. 

Voeg daar de grote comfort met stoelen, USB & stopcontacten bij. Het is een verbetering. Maar het kan nog véél beter. 

16 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2713 reacties
  • 4 april 2025
Hanzeboog schreef:

Voeg daar de grote comfort met stoelen, USB & stopcontacten bij. Het is een verbetering. Maar het kan nog véél beter. 

Uh oh... ik hoor de ICNG haters al in de verte scheeuwen. 🤣

Ik denk dat ICNG-B vaker is uitgevallen door de stakingen dan door defecten aan de trein zelf, fijn om te zien dat het toch goed kan 😁.

Hanzeboog
  • Auteur
  • Reisleider**
  • 1091 reacties
  • 4 april 2025
Gorott schreef:
Hanzeboog schreef:

Uh oh... ik hoor de ICNG haters al in de verte scheeuwen. 🤣

Ik denk dat ICNG-B vaker is uitgevallen door de stakingen dan door defecten aan de trein zelf, fijn om te zien dat het toch goed kan 😁.

Daar ben ik al op voorbereid 😉 Smaken verschillen. Maar een trein notoir afbranden is blijkbaar populair. En zou SNG niet de tweede Fyra worden? Want het werd in Spanje gebouwd. Allemaal vooroordelen. 

Natuurlijk is er wel wat op ICNG aan te merken. Hadden we dan ICE/TGV/Railjet kwaliteit verwacht van een Intercity die ICM-M & ICR vervangt? 

Wat wel tegenvalt is de betrouwbaarheid van ICNG. Als je dat afzet tegen andere Coradia Stream van andere spoorvervoerders is het duidelijk dat de oorzaak bij zowel NS als bij Alstom ligt. Immers bij een Duitse vervoersbedrijf wordt de Coradia Stream Duplex ook te laat geleverd. 

Zal me benieuwen hoe snel de POP 200 van Trenitalia gaat rijden. Als dat probleemloos gaat heb zal het duidelijk zijn dat er een bepaald verschil is tussen Trenitalia en NS: 

https://www.treinenweb.nl/nieuws/11078/nieuwe-coradia-stream-trein-pop-2-0-staat-klaar-voor-de-eerste-testen.html

Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4154 reacties
  • 4 april 2025

Ik had inderdaad meer verwacht van die ICNG. Zowel comfort als rijeigenschappen vallen me tegen. Maar dat schijn je niet hardop te mogen zeggen.

• Koploper****
  • 20384 reacties
  • 4 april 2025

Veel mensen willen voor de Benelux een soort ICE met tarieven van een gewone IC. Helaas dus.

ICNG is wel erg onbetrouwbaar maar dat risico is kenmerkend voor alles wat Alstom/Bombardier.levert.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4214 reacties
  • 4 april 2025
Vareo schreef:

Ik had inderdaad meer verwacht van die ICNG. Zowel comfort als rijeigenschappen vallen me tegen. Maar dat schijn je niet hardop te mogen zeggen.

Vind het geen echt fijne trein. Maar dat is zeker erg persoonlijk. Zou het liefst een nieuwe trein met stoelinrichting in dezelfde stijl als de oude, getrokken Benelux-rijtuigen gehad hebben, en dan aangevuld met een digitaal scherm met reisinfo, stopcontact en USB. Meer hoeft niet.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1752 reacties
  • 4 april 2025

Ik heb er een aantal keer mee naar Antwerpen mogen reizen. Ik vind ik ICNG fijner dan de oude rijtuigen. Veel prettiger en beter licht, een frisser en lichter interieur en fijnere stoelen. De rijeigenschappen kunnen beter, vooral het gerammel van de draaistellen vind ik op de langere afstanden wat vervelend. Maar zoals Rene74 zegt, het is allemaal erg persoonlijk.

Laten we overigens niet vergeten dat de betrouwbaarheid van de TRAXX, vooral in het begin, ook behoorlijk te wensen overliet. Voor een groot deel ligt dat natuurlijk in de complexiteit van de infra.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2713 reacties
  • 4 april 2025
Vareo schreef:

Tuurlijk wel, maar het blijkt dat de zin "de ICNG is wel een fijne trein" mensen op dit forum nogal triggert en dat valt terug te zien in meerdere topics, vandaar dat ik de opmerking maakte 😉.

Wat jij van de trein vindt moet je zelf weten en mag je lekker delen, want smaken verschillen en feedback is fijn.

Ik zie grote kansen in de ICNG, maar dan moet de ICNG eerst eens uit z'n 'kinderziekte'-fase komen (als je het nog kinderziektes kunt noemen).

Fijn dat de ICNG tenminste ergens nog acceptabel kan rijden toch? Zie het een beetje postief in.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4214 reacties
  • 4 april 2025

Vind de ICNG qua look wat overkomen als een sprinter 2.0. Het is naar mijn mening ook niet echt een stille trein, best veel gerammel, en geblaas (uit plafondroosters). 

Heb niet echt de associatie met hoe een intercity eruit ziet (of zou moeten zien naar mijn idee). Daarbij stel ik me bijvoorbeeld intercity’s voor zoals je die in het buitenland ziet, bijvoorbeeld die van de SBB.

Hanzeboog
  • Auteur
  • Reisleider**
  • 1091 reacties
  • 4 april 2025
Vareo schreef:

Je mag het altijd zeggen. We leven niet in een dictactuur zoals Rusland. Maar het kan ook genuanceerder. 

Hanzeboog
  • Auteur
  • Reisleider**
  • 1091 reacties
  • 4 april 2025
Tamzin schreef:

Veel mensen willen voor de Benelux een soort ICE met tarieven van een gewone IC. Helaas dus.

ICNG is wel erg onbetrouwbaar maar dat risico is kenmerkend voor alles wat Alstom/Bombardier.levert.

Dat valt mij tegen. Toen in 2014 bekend werd gemaakt dat Alstom de nieuwe NS Intercity zou leveren had er ik alle vertrouwen in. 

Maar de tijden zijn veranderd. En niet in positieve zin. Alstom maakt sinds de overname van Bombardier hun goede reputatie niet geheel waar. 

Hanzeboog
  • Auteur
  • Reisleider**
  • 1091 reacties
  • 4 april 2025
Rene74 schreef:

Vind de ICNG qua look wat overkomen als een sprinter 2.0. Het is naar mijn mening ook niet echt een stille trein, best veel gerammel, en geblaas (uit plafondroosters). 

Heb niet echt de associatie met hoe een intercity eruit ziet (of zou moeten zien naar mijn idee). Daarbij stel ik me bijvoorbeeld intercity’s voor zoals je die in het buitenland ziet, bijvoorbeeld die van de SBB.

Véél allure heeft ICNG qua design niet. Zelfs de DSB IC 5 ziet er wel stoerder uit. En de reeks 17 + I - 11 rijtuigen qua design zal ook fraaier zijn. 

Maar gezien de order van 49 vijfdelige en 60 achtdelige ICNG ter waarde van ruim één miljard is het duidelijk dat NS niet voor een fraaie trein gaat. Maar een trein wilt die aan alle hedendaagse eisen voldoet. 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2713 reacties
  • 4 april 2025

De ICNG ziet eruit als een sprinter, omdat het een enkeldeks treinstel is dat ook gelijk het design volgt van een sprinter. Bij de beelden van de DDNG had ik bij het enkeldeks gedeelte ook het gevoel dat het om een sprinter ging, terwijl het dubbeldeks gedeelte er juist weer uitzag als een echte intercity.

De ICNG ziet er ook niet zo ‘monsterachtig’ uit als een VIRM of ICM, ik zie de ICNG eerder als het kleine broertje van de ICM.

Wat dat betreft maakt het me niet zo veel uit hoe het eruitziet, zolang het maar rijdt en het comfort in orde is. Het is tenslotte openbaar vervoer, je hoeft geen ultieme luxe te verwachten, al doet de prijs van een ticket daar soms wel aan denken.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4214 reacties
  • 4 april 2025
Gorott schreef:

Wat dat betreft maakt het me niet zo veel uit hoe het eruitziet, zolang het maar rijdt en het comfort in orde is. Het is tenslotte openbaar vervoer, je hoeft geen ultieme luxe te verwachten, al doet de prijs van een ticket daar soms wel aan denken.

Juist op het rij- en geluidscomfort valt wel wat af te dingen, dat vond ik in bijv mijn favoriete intercity de ICM beter, afgezien dan van een stopcontact. Maar voor ieder houdt het begrip "comfort" weer iets anders in.

Hopelijk komen er snel meer ICNG beschikbaar. Ik zag er vanmiddag weer een wegrijden in Breda, met her en der groepjes staande mensen. In de daluren aan het begin aan de middag zou dat niet moeten hoeven. Veel te kort.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2713 reacties
  • 4 april 2025
Rene74 schreef:
Gorott schreef:

Juist op het rij- en geluidscomfort valt wel wat af te dingen, dat vond ik in bijv mijn favoriete intercity de ICM beter, afgezien dan van een stopcontact. Maar voor ieder houdt het begrip "comfort" weer iets anders in.

Tja, ik zit altijd met m'n koptelefoon op, ook omdat ik niet tegen vervelende geluiden kan dus ik ervaar op die manier geen last.

Overigens... als er geen vervelend geluid komt van de trein dan zijn het wel de reizigers 🤣.

EUreiziger24
  • Reisleider*
  • 341 reacties
  • 4 april 2025

Comfortabeler dan een set rijtuigen met een locomotief gaat het sowieso niet worden, al helemaal niet als de rijtuigen stil zijn en soepel rijden. De optie om in een eigen coupé te zitten is dan ultiem luxe. Maar helaas heeft NS geen enkele interesse in zulk comfort - zelfs DB voorziet hier niet meer in met hun nieuwste treinstellen.

De beste nieuwe treinen van Europa worden dan ook de nieuwe intercityrijtuigen van de PKP, die waarschijnlijk medio 2026 in dienst komen. Alle denkbare luxe is voorzien in deze nieuwe rijtuigen, die volgens PKP in de "medium" categorie worden ingedeeld (d.w.z. intercity's en internationale sneltreinen). Er komen zelfs een bistro EN snackautomaten in. Een voorbeeld voor alle spoorbedrijven in Europa dus, dat ongetwijfeld geen enkele navolging zal krijgen in West-Europa. Het is dus maar te hopen dat onze economie finaal in elkaar kukelt de komende maanden en dat heel Europa straks bestuurd zal worden door de Polen. 

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 2713 reacties
  • 4 april 2025

Geen interesse of geen geld, ik vermoed het tweede.

Reageer