Geld terug bij ontbreken slaapplek nachttrein NightJet | NS Community
beantwoord

Geld terug bij ontbreken slaapplek nachttrein NightJet

  • 15 February 2023
  • 4 reacties
  • 694 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Twee weken geleden ging ik met de nachttrein (NightJet) van Utrecht naar Zurich. Eenmaal in de trein werd er duidelijk gemaakt dat er niet genoeg slaapwagons waren gekoppeld aan de trein, waardoor ik geen slaapplek had. Ik heb de nacht doorgebracht op een stoel. Hier heb ik wel expliciet voor betaald. Is het mogelijk om hier geld voor terug te vragen en zo ja, hoe?

icon

Beste antwoord door iMark 15 February 2023, 13:19

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik weet niet waar je het ticket hebt gekocht. Maar in ieder geval kun je proberen om compensatie te krijgen via de ÖBB, de Oostenrijkse Spoorwegen. Dit kan in het Duits of Engels. Ik voeg de link naar de Engelstalige pagina bij, inclusief de categorieën die je moet gebruiken.
https://www.oebb.at/en/reiseplanung-services/kundenservice/refundierung-chatbot
 


Alle overige gegevens kun je verder invullen. Je hebt in ieder geval een referentienummer van 16 cijfers nodig.

Mocht je via NS International geboekt hebben dan kun je ook met hun contact opnemen. Maar ze hebben daar maanden achterstand bij de verwerking van compensaties.

Reputatie 7
Badge

Ik had vorig jaar oktober iets dergelijks. Ligrijtuig i.p.v. slaaprijtuig. Ik heb toen een claim ingediend bij ÖBB Nightjet waar ik het ticket had geboekt. Een maand later bericht gekregen dat ik de helft van de ticketprijs vergoed kreeg en korte tijd later stond op het mijn rekening. Ik hoop niet dat @swee de reis bij NS Internationaal heeft geboekt aangezien je anders 7 tot 9 maanden moet wachten op je geld.

 

Overigens schijnt het heel vaak voor te komen dat het slaaprijtuig uitvalt. In de trein naar/van Zwitserland wordt stokoud materiaal ingezet. Het slaaprijtuig is van 50 jaar geleden en heeft nogal wat gebreken. Helaas is ÖBB Nightjet daar niet transparant over.

Hoi @Vareo, mogelijk zaten we in dezelfde trein. 24 oktober '22 naar Wenen, geen slaapwagon beschikbaar in Amsterdam en dus 14 uur ‘zitten’ naar Wenen. Gebroken aangekomen en eerste dag zo'n beetje verloren. Claim ingediend bij NS International….En dan begint het wachten...Inmiddels over de afgelopen maanden 5 keer gebeld. Niemand kan iets vertellen behalve dat er niets op zit dan..nog langer wachten. De achterstand was volgens NSI in oktober vorig jaar 2 maanden, in januari “23 hoorde ik tot 6 maanden. Ik heb ze net weer aan de telefoon gehad en nu hoor ik tot 8 maanden. Dus @swee. Ik hoop dat je - indien je bij NS International hebt geboekt - een heel geduldig persoon bent 😉, want dat gaat op de proef worden gesteld... De afdeling claims is voor de klant, maar ook voor de servicedesk een blackbox waarbij we geen idee hebben wanneer daar iets uit komt. Na zo'n slechte ervaring met de nachttrein, ook maanden leuren voor compensatie maakt het allemaal nog veel bedroevender.

 

Reputatie 7
Badge

Nee, bij mij was het Basel-Utrecht begin oktober. 

Reageer