Internationale daluren op feestdagen | NS Community
beantwoord

Internationale daluren op feestdagen

  • 6 May 2021
  • 4 reacties
  • 272 Bekeken

Reputatie 5

Goedemorgen, ik vraag mij af of de daluren voor internationale reizen op feestdagen gelijk zijn aan het weekend, oftewel de hele dag. Ik vermoed van wel, maar in de tabel op https://www.nsinternational.com/nl/tickets/ns-abonnement-en-internationaal-reizen wordt hier niets over vermeld. Daar wordt alleen onderscheid gemaakt tussen ochtendspits 04:00 - 09:00, dalperiode 09:00 - 04:00 en weekend vrijdag 18:30 - maandag 04:00. Maar geen woord over feestdagen.

Concreet is mijn vraag: kan ik op Hemelvaartsdag voor 09:00 uur gebruikmaken van de korting van mijn Dal Vrij bij een internationale reis?

icon

Beste antwoord door Robert B 6 May 2021, 09:46

Bekijk origineel

4 reacties

Badge +3

Voor zover je NS abonnement geldig is mag je daar het Nederlandse deel van een internationale reis mee afleggen, dus op Hemelvaartsdag ook vóór 9:00 uur.

Verder is voor internationaal reizen de middagspits niet van toepassing.

Je kan vanuit Nederland voor 9.00 uur vertrekken op Hemelvaartsdag en 100% korting aangeven op basis van je abonnement :smile:

Reputatie 7
Badge +1

Opgelet!

Geldt dus enkel voor feestdagen die in NL gelden-en niet als er bvb in BE of DE een andere nationale feestdag is (zoals bvb in DE op 3/10). Omgekeerd geldt ook dat niet elke NL feestdag ook in het buitenland zo geldt-al is dat vrijwel beperkt tot 27/4=Koningsdag.

Het zou me bepaald niet gaan verbazen dat na verruiming reisbeperkingen dat dan als enige en dus nogal vreemd en weinig gebruikt fenomeen de niet geldende middagsspits-zeker bij gebruik op geheel binnenlandse treinen in aansluiting langzaam wegzakt in vergetelheid-en dus zon af en toe wel conflicten zal opelveren.

NS heeft die geldafkapen voor middagspits blijkbaar afgekeken van hun vestigingetjes in UK-en daar zal amper dit meespelen. Dat is eigenlijk het enige land dat het toepast in spoorvervoer in Europa.

Overigens is voor reizen naar DE het vrijwel altijd goedkoper als je tevoren vast kunt boeken van Sparpreis e.d. gebruik te maken. Ipv deze omslachtige combinatie.

Reputatie 5

Je kan vanuit Nederland voor 9.00 uur vertrekken op Hemelvaartsdag en 100% korting aangeven op basis van je abonnement :smile:

Dank voor de bevestiging! Misschien kan er een vermelding bij op de pagina die ik eerder linkte? Ik wist het inderdaad wel vrij zeker, maar het staat nu nergens zwart op wit. Dat zou wel handig zijn!

Reageer