beantwoord

NS abonnement geldig tot Emmerich (DE), fietskaartje ook?

  • 20 January 2023
  • 16 reacties
  • 600 Bekeken

Goedenavond,

 

sinds er OV-chippalen staan op station Emmerich, kan ik met mijn NS abonnement (NS Flex Weekend Vrij) kosteloos naar Emmerich reizen. Nu wil ik graag dit weekend de fiets meenemen, maar ik kom er niet uit of ik een Nederlands fietsticket (NS dagkaart fiets) moet kopen, een Duitse (die zijn flink duurder, namelijk 12 euro per enkele reis), of zelfs beide. Kan iemand mij hier antwoord op geven? Ik reis van Arnhem naar Emmerich, dus het overgrote gedeelte van de reis is binnen Nederland, dus ik zou denken dat een NS Dagkaart Fiets volstaat. Maar is dat ook zo? Als ik óók een ticket voor het stukje Zevenaar - Emmerich en terug moet kopen, wordt een dagje met de fiets namelijk opeens €31,50 in plaats van €7,50.

 

Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door rvdborgt 20 January 2023, 23:51

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Een VRR-fietsdagkaart kost €3,80 en is ook geldig tussen Arnhem en Emmerich. Zie www.vrr.de. Dat lijkt me dus de goedkoopste oplossing.
Niettemin is je vraag wel interessant.

Een VRR-fietsdagkaart kost €3,80 en is ook geldig tussen Arnhem en Emmerich. Zie www.vrr.de. Dat lijkt me dus de goedkoopste oplossing.
Niettemin is je vraag wel interessant.

Bedankt, ik heb gevonden dat een dagkaart voor de VRR €4,80 kost nu. Dat scheelt al aardig, maar ben evengoed erg benieuwd of een Nederlands treinticket ook geldig zou zijn in combinatie met mijn abonnement, of zelfs andersom - of het VRR ticket voldoende is voor een fiets op het gehele traject van Arnhem naar Emmerich. Dan is het helemààl voordelig, als je voor de reis je NS abonnement kunt gebruiken, en voor je fiets de VRR dagkaart.

Reputatie 7
Badge +1

Een VRR-fietsdagkaart kost €3,80 en is ook geldig tussen Arnhem en Emmerich. Zie www.vrr.de. Dat lijkt me dus de goedkoopste oplossing.
Niettemin is je vraag wel interessant.

Bedankt, ik heb gevonden dat een dagkaart voor de VRR €4,80 kost nu. Dat scheelt al aardig, maar ben evengoed erg benieuwd of een Nederlands treinticket ook geldig zou zijn in combinatie met mijn abonnement, of zelfs andersom - of het VRR ticket voldoende is voor een fiets op het gehele traject van Arnhem naar Emmerich. Dan is het helemààl voordelig, als je voor de reis je NS abonnement kunt gebruiken, en voor je fiets de VRR dagkaart.

Volgens de VRR kost hun fietsdagkaart €3,80:

https://www.vrr.de/de/tickets-tarife/ticketuebersicht/fahrradticket/

Overigens ook in de DB Navigator-app te koop, ook voor die prijs.

In de VIAS-trein is het VRR-tarief tot Arnhem geldig. Als je op www.vrr.de een reis van Arnhem naar het VRR-gebied opvraagt, dan kun je zien dat een fietskaartje €3,80 kost, of dat nu naar Emmerich is of helemaal naar Dortmund.

Een VRR-fietsdagkaart kost €3,80 en is ook geldig tussen Arnhem en Emmerich. Zie www.vrr.de. Dat lijkt me dus de goedkoopste oplossing.
Niettemin is je vraag wel interessant.

Bedankt, ik heb gevonden dat een dagkaart voor de VRR €4,80 kost nu. Dat scheelt al aardig, maar ben evengoed erg benieuwd of een Nederlands treinticket ook geldig zou zijn in combinatie met mijn abonnement, of zelfs andersom - of het VRR ticket voldoende is voor een fiets op het gehele traject van Arnhem naar Emmerich. Dan is het helemààl voordelig, als je voor de reis je NS abonnement kunt gebruiken, en voor je fiets de VRR dagkaart.

Volgens de VRR kost hun fietsdagkaart €3,80:

https://www.vrr.de/de/tickets-tarife/ticketuebersicht/fahrradticket/

Overigens ook in de DB Navigator-app te koop, ook voor die prijs.

In de VIAS-trein is het VRR-tarief tot Arnhem geldig. Als je op www.vrr.de een reis van Arnhem naar het VRR-gebied opvraagt, dan kun je zien dat een fietskaartje €3,80 kost, of dat nu naar Emmerich is of helemaal naar Dortmund.

Hee dat is bijzonder, ik vond op dezelfde website toch echt dat het €4,80 is. Misschien de nieuwe prijs maar nog niet overal aangepast? Ik ben benieuwd wat de kaartautomaat zegt morgen. Ik ga het proberen op deze manier, zou erg leuk zijn :) Geeft veel vrijheid, om ook vlak over de grens voordelig te kunnen fietsen. Bedankt voor de hulp! Ik zal laten weten hoe het is gegaan.

Reputatie 7
Badge +2

Hee dat is bijzonder, ik vond op dezelfde website toch echt dat het €4,80 is. Misschien de nieuwe prijs maar nog niet overal aangepast? 

Nee, volgens de tariefbrochure is € 3,80 de prijs per 1 januari 2023. Houd er overigens wel erg in dat je het ticket officieel moet afstempelen omdat het 24 uur na afstempeling geldig is, maar dat gaat alleen niet in Arnhem.

Er stond altijd wel een tijd van aankoop op het kaartje, maar dat was nog met de oude Abellio-automaten en die zijn tegenwoordig ook in Arnhem vervangen. Ooit nog wel een conducteur gehad die wat moeite had met die kaartjes uit de Arnhemse Duitse automaat.

Badge +3

Ik zie ook overal € 3,80 voor een fiets dus dat zal wel kloppen. Een e-ticket hoef je natuurlijk niet af te stempelen. Die 1 euro extra zal wellicht voor een kaartje uit een automaat zijn, of boekingskosten van het e-ticket op sommige sites (NS International, B-europe of Bahn.de)?

Die € 31,20 lijkt op 2 dagkaarten van € 15,60 (Preisstufe B en dan zit de fiets er nog niet eens bij) maar tussen Zevenaar en Emmerich kan je reizen op Preisstufe A (€ 7,60) want blijkbaar worden Zevenaar en Emmerich gezien als één ‘gemeente’.

Met 2 personen kan dat overigens goedkoper (€ 7,60 plus € 3,80 voor een extra persoon), en met een ov-chipkaart mag je natuurlijk ook gewoon naar Emmerich, dus bovenstaande is helemaal niet aan de orde.

Ik vermoed dat als reizen op een ov-chipkaart naar Emmerich geldig is, een Nederlandse Dagkaart Fiets (daluren) ook wel eens geldig zou kunnen zijn?

Reputatie 7
Badge +2

Een e-ticket hoef je natuurlijk niet af te stempelen

Een E-ticket niet nee, maar een kaartje uit de automaat formeel wel.

Reputatie 7
Badge +1

Ik zie ook overal € 3,80 voor een fiets dus dat zal wel kloppen. Een e-ticket hoef je natuurlijk niet af te stempelen. Die 1 euro extra zal wellicht voor een kaartje uit een automaat zijn, of boekingskosten van het e-ticket op sommige sites (NS International, B-europe of Bahn.de)?

NS en NMBS verkopen geen VRR-tickets en bij DB zijn er geen extra kosten. De prijs van dat fietskaartje is via alle verkoopkanalen hetzelfde.

Badge +3

De volgende… https://twitter.com/treinenfan5/status/1617603340166389760

@NS_online is de fietskaart dal ook geldig op de VIAS RE19 tussen Arnhem en Zevenaar?

Volgens NS (webcare) wel… nu nog even boven water krijgen of het ook tot Emmerich zou mogen.

De volgende… https://twitter.com/treinenfan5/status/1617603340166389760

@NS_online is de fietskaart dal ook geldig op de VIAS RE19 tussen Arnhem en Zevenaar?

Volgens NS (webcare) wel… nu nog even boven water krijgen of het ook tot Emmerich zou mogen.

Voor zover ik heb begrepen is alleen de OV-chipkaart geldig naar Emmerich maar geen andere binnenlandse kaartjes.

Reputatie 7
Badge +3

Nederlandse e-tickets zijn tot het laatste station voor de grens of soms tot de grens geldig. Je kunt geen e-ticket kopen naar Emmerich.

In de informatie over het fietsdalkaartje staat dat je daarmee in heel Nederland kunt reizen. Emmerich behoort nog steeds tot Duitsland, ondanks dat er een Nederlands paaltje staat. 

Onderstaand een stukje over fiets meenemen naar o.a. Duitsland.

 

Reputatie 5

Een binnenlands fietskaartje mag dus inderdaad niet. Ook als je het uit de automaat haalt kun je er niet mee in- of uitchecken (ook al staat erop dat dat verplicht is 🙄), dus hier geldt: Emmerich = Duitsland = buitenland: niet geldig.

Een internationaal fietsticket kost inderdaad €12 enkele reis.

Maar voor kort grensverkeer zijn er dus alternatieven. Hier bij Emmerich het VRR-fietsticket, bij Visé (en zelfs binnenlands ten zuiden van Roermond) o.a. het Euregioticket fiets (€4, o.a. te koop bij de automaten van Arriva). En ik heb wel eens in Maastricht uit de NMBS-automaat een fietsticket Maastricht-Maubeuge voor €4 weten te toveren, hoewel dat eigenlijk 2x €12 (want 2 landsgrenzen, Maubeuge is Frankrijk) = €24 had moeten zijn. Zo kon de fiets voor €4 naar Parijs, in de aansluitende Franse trein was die gratis. Maar ik weet niet of die loophole nog steeds werkt.

Reputatie 7
Badge +1

En ik heb wel eens in Maastricht uit de NMBS-automaat een fietsticket Maastricht-Maubeuge voor €4 weten te toveren, hoewel dat eigenlijk 2x €12 (want 2 landsgrenzen, Maubeuge is Frankrijk) = €24 had moeten zijn.

Nee, een fietskaartje blijft €12, ook bij meerdere grenzen.

Zo kon de fiets voor €4 naar Parijs, in de aansluitende Franse trein was die gratis. Maar ik weet niet of die loophole nog steeds werkt.

Dat werkt zeker nog.

Reputatie 5

Aha, goed om te weten. Maar online kreeg ik destijds geloof ik nergens een doorgaand fietsbiljet gekocht. En met twee losse (België in en België uit) was ik dan die €24 kwijt geweest, dan zat het zo. Gelukkig is de automaat wat vriendelijker.

Dank allen voor de antwoorden, ik ben vorige week die kant op geweest met een Duits fietskaartje uit de automaat van inderdaad €3,80. Helaas ben ik op zoweel de heenweg als de terugweg totaal niet gecontroleerd, en weet ik dus nog steeds niet helemaal wat nou precies de bedoeling is. Ik denk wel dat het Duitse fietskaartje uit de automaat op Arnhem Centraal voldoende is.

Reputatie 7
Badge +3

Als je vanaf Arnhem met VIAS reist dan geldt voor het gehele traject van/naar Arnhem het VRR-tarief, € 3,80. Het fietskaartje is 24 uur geldig na ontwaarding/afstempeling.
 

https://www.vrr.de/fileadmin/user_upload/pdf/service/downloads/Broschueren/Der_Tarif_im_UEberblick_Fuer_die_Fahrt_mit_Bus_und_Bahn.pdf

Edit: allemaal al uitgezocht door @rvdborgt :-)

Reageer