Onduidelijke NS international app bij extra trein


Reputatie 6

Bijna 3 maanden geleden heb ik een ticket voor de Thalys geboekt op 21 april a.s. om 13.11. Het betreft een extra rit (THA 9452) ten opzichte van het reguliere aanbod (THA 9352 rijdt nornaliter). Al vanaf het begin krijg ik in de app en in Mijn NS 'waarschuwingen' dat ik de dienstregeling in de gaten moet houden omdat mijn reis mogelijk (!) aangepast is.

Ik heb inmiddels afgelopen week gebeld met de klantenservice. Zij wisten mij te vertellen dat er een gecombineerde Thalys rijdt. En dat het systeem van NS/NS International waarschijnlijk alleen THA 9352 kan laten zien. NB: de eerste keer zei men ook dat mijn trein 9352 reed en erin stond terwijl ik vroeg om 9452.

Op de website van Thalys staat THA 9452 nog steeds gepland/genoemd. En begreep dat dat de bron is. Dus die check ik regelmatig.

Verwarrend is het wel? Aan de NS app heb ik voor deze rit dus niks qua controleren. De terugreis (regulier en geen extra) staat er wel normaal in.


12 reacties

Reputatie 7
Badge

Inderdaad verwarrend. NS zegt 9352 en Thalys zegt 9452. NS waarschuwt ook voor werkzaamheden.

Reputatie 7
Badge +1

Voor internationale reizen gebruik ik sowieso altijd de planner van Deutsche Bahn. De NS vertrouw ik dat allang niet meer toe.

Reputatie 6

Inderdaad verwarrend. NS zegt 9352 en Thalys zegt 9452. NS waarschuwt ook voor werkzaamheden.

Thalys meldt zowel 9352 als 9452. Bij het boeken via NS International werd wel aangegeven dat er twee treinen rijden op hetzelfde tijdstip. 

De werkzaamheden had ik ook gezien. Volgens de klantenservice zou mijn trein niet geraakt zijn en advies was Thalys zelf in de gaten te houden. Overigens lijkt het tot 17.00 alleen te gaan om Brussel-Parijs en daarna wel vanaf Amsterdam maar ik hou het in de gaten :) 

Reputatie 6

Voor internationale reizen gebruik ik sowieso altijd de planner van Deutsche Bahn. De NS vertrouw ik dat allang niet meer toe.

Die gebruik ik ook voor de eerste oriëntatie.

Het leek zo handig de NS International app te hebben met alles bij elkaar ;)

Reputatie 7
Badge +1

NS en DB hebben dezelfde bron (MERITS) en hebben volgens mij ook beide 2 updates per week.

Deze trein heeft 2 treinnummers omdat Thalys de Franse gewoonte heeft dat ieder treinstel zijn eigen treinnummer heeft. In sommige planners zie je dan 2 treinen op hetzelfde tijdstip; in andere zie je maar 1 van beide.

Reputatie 6

NS en DB hebben dezelfde bron (MERITS) en hebben volgens mij ook beide 2 updates per week.

Deze trein heeft 2 treinnummers omdat Thalys de Franse gewoonte heeft dat ieder treinstel zijn eigen treinnummer heeft. In sommige planners zie je dan 2 treinen op hetzelfde tijdstip; in andere zie je maar 1 van beide.

Maar DB maakt wel onderscheid tussen de 2 treinnummers en NS niet.

 

En ik heb dankzij het unieke treinnummer nog een goedkoop tarief kaartje kunnen boeken omdat met een extra rit/treinstel weer opnieuw goedkoop tarief beschikbaar komt 😃

Reputatie 6

Op de dag van de reis bestond THA 9452 nog steeds niet in de NS communicatie. Thalys stuurde tijdens de reis zelf wel een update per mail toen we vertraging opliepen (10 min) tijdens de reis. Nette service.

Wil graag “makkelijk” naar Zuid-Frankrijk (Ariège). Jaren geleden heerlijk genoten van de “Wagon-lits” naar Toulouse, Narbonne, Perpignan. Nu HELAAS niet meer mogelijk.  Wanneer, o wanneer komt die mogelijkheid weer terug?????. 

Reputatie 7
Badge

Ik vrees dat ze nooit terugkomen. Wagon-Lit is ook iets uit het verleden. Net als de FTS. 

Reputatie 7
Badge +3

Dan heb ik goed nieuws voor @Marie-Anne D.

De nachttrein Amsterdam - Barcelona van European Sleeper is door de Europese Commissie uitgekozen als één van de tien pilotprojecten die steun krijgen om het internationaal reizigersverkeer te stimuleren. Deze nachttrein zal ongetwijfeld gaan stoppen in Narbonne en Perpignan.
https://transport.ec.europa.eu/news/connecting-europe-train-10-eu-pilot-services-boost-cross-border-rail-2023-01-31_en

Maar eerder dan 2025 zal deze trein niet gaan rijden.

Reputatie 7
Badge +1

Ik vrees dat ze nooit terugkomen. Wagon-Lit is ook iets uit het verleden. Net als de FTS. 

Slaaprijtuigen (= wagons-lits) zijn vrijwel altijd het eerste volgeboekt. Ik kan je verzekeren dat dat niet alleen iets uit het verleden is.

FTS zegt me niks.

Reputatie 7
Badge

Franse Toeristen Service. 

Reageer