beantwoord

Rijtuig volgorde IC Asd-Berlijn

  • 20 January 2023
  • 19 reacties
  • 848 Bekeken

Ik maak al vrij lang gebruik van de IC vanuit Asd naar Berlijn. In de DB-App kon je dan altijd zien of de eerste klas/fietsafdeling vóór of achter zaten, wel handig. Sinds kort kan dat in Asd niet meer, dan krijg je een tekst in rode letter dat die informatie helaas niet beschikbaar is. Maar als je dan voor dezelfde treinreis ongeveer 2.5 uur later kijkt vanuit Bad Bentheim, dan staat die volgorde er weer keurig. Waarom is die informatie er niet meer vanuit Asd?

icon

Beste antwoord door Tomas NS 20 January 2023, 22:00

Bekijk origineel

19 reacties

Hoi DeDapper,

Waarom deze informatie niet meer in de DB app staat is mij niet helemaal bekend, mede doordat het de app is van onze oosterburen.

Wat ik wél weet is dat wij bij een omgekeerde rijtuigvolgorde in de meeste gevallen een omroepbericht doen op het station.

Tsja, NS heeft die informatie, maar gaat daar een beetje rommelig mee om helaas door er ongestructureerde omroepberichten van te maken. Waarom DB het niet meer gestructureerd aanbiedt is mij ook niet bekend, maar ik zou vooral bij NS zeuren dat ze dit op orde maakt en zelf gaat tonen. De informatie is er. 

Hoi DeDapper,

Waarom deze informatie niet meer in de DB app staat is mij niet helemaal bekend, mede doordat het de app is van onze oosterburen.

Wat ik wél weet is dat wij bij een omgekeerde rijtuigvolgorde in de meeste gevallen een omroepbericht doen op het station.

Nou ja, eigenlijk is er helemaal geen omgekeerde rijtuigvolgorde omdat er geen peil op te trekken valt wanneer de eerste klas vóór of achter is, de ene keer is die vóór, de andere keer achter. Wat is dan ‘omgekeerde volgorde?’ Die zou er alleen zijn als die volgorde vast staat en ook constant is.

Ik heb eens meegemaakt dat een vrouw met een fiets zich afvroeg waar de fietsafdeling zou komen te staan, vóór of achter. Op de DB-App werd dat toen nog in Asd aangegeven, dus ik liet het haar zien: vóór. Maar kennelijk vertrouwde ze het niet dus vroeg ze het nogmaals aan een NS-mederwerker. Die liet haar weten dat er sprake was van een ‘omgekeerde rijtuigvolgorde’ dus die fietsafdeling was volgens hem achter. Goed, kwam die trein, fietsafdeling natuurlijk vóór, want Duitsers kun je vertrouwen 😆 Kon ze op dat stampvolle perron weer helemaal naar voren lopen, met die fiets. Werd ze niet blij van.

Tsja, NS heeft die informatie, maar gaat daar een beetje rommelig mee om helaas door er ongestructureerde omroepberichten van te maken. Waarom DB het niet meer gestructureerd aanbiedt is mij ook niet bekend, maar ik zou vooral bij NS zeuren dat ze dit op orde maakt en zelf gaat tonen. De informatie is er. 

Misschien kunnen mensen van de NS daar zelf eens wat over gaan zeuren want ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat NS niet erg onder de indruk gaat zijn van éénmansgezeur 😉

Klopt, maar dat is nou net het hele eiereneten: NS zelf vindt dit afdoende.

Reputatie 7
Badge +2

Nou ja, eigenlijk is er helemaal geen omgekeerde rijtuigvolgorde omdat er geen peil op te trekken valt wanneer de eerste klas vóór of achter is, de ene keer is die vóór, de andere keer achter. Wat is dan ‘omgekeerde volgorde?’ Die zou er alleen zijn als die volgorde vast staat en ook constant is.

De normale volgorde is 1e klas richting Amsterdam voorop, richting Berlijn achterop. Heb echter recent nog meerdere treinen gezien waarin de samenstelling andersom was zonder omroep.

De fietsafdeling zit in rijtuig 4, wat het laagste rijtuignummer is, dat zit dus altijd precies aan het uiteinde waar de 1e klas niet zit.

Maargoed, zeker met de lengte van de internationale treinen naar Duitsland (ICE heeft immers ook maar aan één uiteinde 1e klasse) is het inderdaad wel relevant dat dit wat consequenter gemeld wordt. Het is vooral gewoon vervelend als je als een gek naar de andere kant van de trein moet
In Amersfoort ri. Amsterdam heb ik dan nog het voordeel van de bocht voor het station, daardoor kan je het wel makkelijker herkennen want het rijtuig met “Bordbistro” in de rode streep valt wel op als afwijking in het uiterlijk. Maar bij de meeste stops moet je het van de omroep hebben.

Het zou mooi zijn als NS de rijtuigvolgorde ook in de NS-App zou vermelden, net zoals de DB dat doet. Moet anno 2023 toch kunnen! Ik denk dat niet veel mensen die DB-App hebben, dus die extra service van NS zou welkom zijn.

Nog even over dat omroepen: het is me wel opgevallen dat ik de laatste tijd sowieso geen omroepberichten over de rijtuigvolgorde gehoord heb. Ik heb de indruk dat die verdwenen zijn toen de info daarover verdween uit de DB-App, voorzover het Asd als vertrekpunt beteft. Zijn de mensen van de omroepberichten afhankelijk van wat zij aan informatie daarover binnenkrijgen?

Reputatie 1

Ik woon aan het spoor en zie die treinen elke dag langs komen. Het is echt opvallend hoeveel van die rijtuigstammen verkeerdom staan. Waarom neemt NS niet eens een keertje de moeite om ze in de goede richting te draaien? Rond Amsterdam zijn daar genoeg mogelijkheden voor.

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer er personeelstekorten zijn dan is het driehoeken van treinen die in omgekeerde rijtuigvolgorde staan het eerste wat sneuvelt. Met een getrokken trein is het overigens een veel lastiger klus dan met een treinstel als bij Thalys of de ICE International.

Overigens kunnen de treinen in Berlijn ook gedriehoekt worden. Dat hoeft echt niet in en rond Amsterdam 

Het zou allemaal niet zo’n ramp zijn als maar duidelijk wordt omgeroepen dat de trein in omgekeerde volgorde vertrekt. Daar moeten en NS en DB snel wat aan doen. De kennis is natuurlijk beschikbaar. Nu alleen nog communiceren met de reizigers.

Ik woon aan het spoor en zie die treinen elke dag langs komen. Het is echt opvallend hoeveel van die rijtuigstammen verkeerdom staan. Waarom neemt NS niet eens een keertje de moeite om ze in de goede richting te draaien? Rond Amsterdam zijn daar genoeg mogelijkheden voor.

Ik denk dat DB beslist of dat wel of niet gebeurt. En dat zullen ze liever niet in Amsterdam doen omdat ze dan NS daarvoor moeten betalen. In Berlijn kan het door eigen personeel gebeuren.

De rijtuigvolgorde in de app en op de displays op de stations aangeven lijkt me de beste oplossing.

Reputatie 7
Badge

Die geänderte wagenreihung is een typisch Duits probleem dat ook veel andere treinen overkomt.

Die geänderte wagenreihung is een typisch Duits probleem dat ook veel andere treinen overkomt.

Het heeft te maken met de vele werkzaamheden in Duitsland waardoor treinen omreisroutes rijden waarbij de volgorde door extra kopmaken soms omkeert. Het is beter daar flexibel mee om te gaan door de actuele volgorde in de app en op de displays op de stations aan te geven.

Reputatie 7
Badge +3

Wat natuurlijk ook wel eens gebeurt is dat een trein vanwege werkzaamheden heen- en terug moet kopmaken en dan automatisch weer goed staat. Dan is kopmaken in Amsterdam niet zo’n slim idee. Maar @Bob Visser ziet dezelfde trein dan wel twee keer in omgekeerde rijtuigvolgorde voorbijkomen.

Het driehoeken van een getrokken trein is bij het huidige NS natuurlijk allesbehalve een eenvoudig klusje. Een loc laten omlopen gaat het niet worden omdat je daar een rangeerder voor nodig hebt. Een beroep dat bij NS bijna is uitgestorven. Een andere optie is een tweede loc aan de andere kant van de trein plaatsen zodat de machinist van cabine kan wisselen tijdens het driehoeken. Dat is qua logistiek eigenlijk ook geen optie. Ik kan me niet voorstellen dat er ooit nog een getrokken trein gedriehoekt gaat worden. Eigenlijk is de enige optie dan nog een behoorlijk grote lus rijden met de trein zodat die weer goed staat. Maar daar ga je in de huidige omstandigheden geen machinistentijd aan verspillen.
Op de kaart kijkend zie ik nauwelijks een mogelijkheid om vanuit Amsterdam een lus te rijden zonder kop te maken. Je zou dan bijvoorbeeld via Lelystad naar Zwolle moeten rijden om dan via Deventer, Arnhem en Utrecht weer in Amsterdam aan te komen. 

We zullen ons ermee moeten verzoenen. Nu de reisinformatie nog op peil brengen zodat reizigers niet voor vervelende verrassingen komen te staan.

Met de instroom van nieuw materieel (de ICE L, eerder bekend als de ECx) zal het driehoeken overigens eenvoudiger worden. Dat materieel heeft een stuurstand zodat de trein vanuit beide zijden bediend kan worden en kopmaken net als bij een treinstel mogelijk is.
https://de.wikipedia.org/wiki/ICE_L

Om te kunnen driehoeken moet er ook nog ruimte op het spoor zijn en met de losse locs moet er ook een voorziening zijn om in- en uit te stappen om te voldoen aan de regelgeving.  Langs de baan is de instap- en uitstap hoogte te hoog.

Door het uitstromen van de DD-AR is het wel zo dat er nog maar een beperkt aantal machinisten bevoegd is om de loc te rijden, die bevoegdheid verloopt om de 3 jaar als je geen opfriscursus meer krijgt.

De techniek van nu biedt hier nou juist een perfecte oplossing: maak de rijtuigvolgorde dynamisch. Heel de interne rompslomp van wel/niet driehoeken laat je intern, en je zorgt dat de reiziger via ieder mogelijk kanaal, tijdig, de actuele samenstelling kan zien. Het kan, het heeft gekund, maar for whatever reason is het kapot. Fix het, probleem opgelost.

Reputatie 7
Badge +2

Toevallig had ik vanmiddag nog een IC uit Berlijn en toen in Amersfoort dus maar tactisch halverwege opgesteld om in de bocht te kijken waar de bistro zat, de enige manier om vast te stellen dat de trein achterstevoren reed en de 1e klas dus achter zat.

Wat me opviel was dat deze IC Berlijn ook geen samenstelling meer op het bord had staan. Die stond er in het verleden wel op. Juist daarin zou eenvoudig dynamisch aangegeven kunnen worden wat de actuele rijtuigvolgorde is.

Als de informatie er is, moet je die zo rap mogelijk op zoveel mogelijk kanalen publiceren. In de app en naar externe partijen is een werkje van niks. 

Reputatie 1


Op de kaart kijkend zie ik nauwelijks een mogelijkheid om vanuit Amsterdam een lus te rijden zonder kop te maken. Je zou dan bijvoorbeeld via Lelystad naar Zwolle moeten rijden om dan via Deventer, Arnhem en Utrecht weer in Amsterdam aan te komen. 

 

Daarvoor hoef je niet via Zwolle. Rechtstreeks Deventer-Arnhem-Utrecht-Amsterdam kan ook. Maar in regio Amsterdam dacht ik meer aan Amsterdam Centraal-Westhaven-Zaandam-Amsterdam. Kost heel wat minder tijd. Ja, wel een rangeerder en eventueel een extra loc. Een rangeerder heb je sowieso al op de Zaanstraat.

Reputatie 7
Badge +3

@Bob Visser inderdaad is een kortere lusroute mogelijk. Nog steeds veel te lang natuurlijk. 

In tijden van personeelskrapte is het niet bepaald een prioriteit om met lege treinen door het land te gaan rijden om ze te driehoeken. Zeker niet als je daar een machinist en een rangeerder voor zou moeten vrijmaken. Bovendien is het allemaal extra werk dat niet gepland is.

NS en DB doen er veel beter aan om de dynamische reisinformatie fatsoenlijk te organiseren. Daar hebben reizigers wat aan.

Reageer