beantwoord

Staking 31 augustus: waarom stoppen internationale treinen niet?

  • 31 August 2022
  • 21 reacties
  • 626 Bekeken

Reputatie 5

Ik zag dat vandaag (31 augustus) de internationale treinen wel rijden, maar niet stoppen op stations binnen de 'stakingsgebieden’. Waarom doet NS dit? Als ze toch de hele route rijden (bv de IC Berlijn), kunnen ze toch net zo goed ook op tussengelegen stations stoppen (Deventer, Almelo, Hengelo, Breda etc.)?

icon

Beste antwoord door Momo 31 August 2022, 12:34

Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Er is aangekondigd dat vanwege de NS staking de internationale treinen niet stoppen op de door jou genoemde stations. Ze liggen allen in het stakingsgebied.

Reputatie 7
Badge +1

ja ik zag deze op twitter voorbijkomen. Klant wordt ook niet echt geholpen. Klant had gisteren hier ook al over getweet en toen werd gezegd dat de trein zou rijden. Nou ja hij Rijdt wel maar hij stopt niet.

 

 

Reputatie 5

Er is aangekondigd dat vanwege de NS staking de internationale treinen niet stoppen op de door jou genoemde stations. Ze liggen allen in het stakingsgebied.

Ja, dat snap ik dat ze in het stakingsgebied liggen. Maar als die treinen toch al vanaf A'dam vertrekken en dus langs die andere stations komen, zitten er toch al (niet stakende) conducteurs en machinisten in die treinen? Dan zouden ze toch net zo goed gewoon ook op de andere stations kunnen stoppen?

Er is aangekondigd dat vanwege de NS staking de internationale treinen niet stoppen op de door jou genoemde stations. Ze liggen allen in het stakingsgebied.

Ja, dat snap ik dat ze in het stakingsgebied liggen. Maar als die treinen toch al vanaf A'dam vertrekken en dus langs die andere stations komen, zitten er toch al (niet stakende) conducteurs en machinisten in die treinen? Dan zouden ze toch net zo goed gewoon ook op de andere stations kunnen stoppen?

Waarschijnlijk omdat NS de vakbonden niet voor het hoofd wil stoten.

Reputatie 7
Badge +1

Er is aangekondigd dat vanwege de NS staking de internationale treinen niet stoppen op de door jou genoemde stations. Ze liggen allen in het stakingsgebied.

Ja, dat snap ik dat ze in het stakingsgebied liggen. Maar als die treinen toch al vanaf A'dam vertrekken en dus langs die andere stations komen, zitten er toch al (niet stakende) conducteurs en machinisten in die treinen? Dan zouden ze toch net zo goed gewoon ook op de andere stations kunnen stoppen?

Waarschijnlijk omdat NS de vakbonden niet voor het hoofd wil stoten.

Ze kunnen inderdaad beter de reiziger het haasje laten zijn. Die zijn namelijk niet georganiseerd.

Reputatie 6

Zonder een oordeel te geven over de motieven voor deze staking is het toch zo dat de reiziger de dupe van dit alles is. Zo las ik bijv. dat gisteren degene die een ticket naar België hadden op eigen gelegenheid maar in Noorderkempen moesten zien te komen om vanaf daar hun reis te starten. Over een kosteloze annulering van een geboekt ticket werd niet gesproken. Dit kan toch echt niet.

Al met al geeft deze hele staking weer een flinke knauw in het OV, en met name de trein. De hele week al verstoord treinverkeer. En de snelwegen weer overvol, geen wonder want de mensen worden zo toch uit de trein gejaagd. Het komt op deze manier nooit meer goed met het OV.

Ik vrees dat wij geen communicatie hebben gekregen over het waarom achter deze aanpassingen, dorae_mon. Ik gok zo dat er meer bij zal komen kijken om een trein te laten stoppen op een station dan wat wij verwachten, wat dan niet of niet goed gedaan kan worden als er op die locatie wordt gestaakt.

Reputatie 7
Badge

Wie is 'wij' @Stijn NS ? Ik zou aannemen dat je hier NS bedoelt en die organisatie heeft dit toch zelf besloten?

Klantenservice. Uiteraard heeft NS als organisatie dit besloten, maar lang niet alle takken van het bedrijf en alle afdelingen krijgen de volledige communicatie. Er zal uiteraard een reden zijn, maar die reden wordt niet aan iedereen gecommuniceerd.

Al met al geeft deze hele staking weer een flinke knauw in het OV, en met name de trein. De hele week al verstoord treinverkeer. En de snelwegen weer overvol, geen wonder want de mensen worden zo toch uit de trein gejaagd. Het komt op deze manier nooit meer goed met het OV.

De vraag is of dit een ramp is. Laat het treinvervoer gewoon failliet gaan en maak daarna een hele nieuwe start. Kijk wat nog commercieel levensvatbaar is en doek de rest op. Tegelijkertijd kunnen je het autorijden goedkoper maken zodat een auto ook voor studenten en mensen met een kleine portemonnee betaalbaar wordt. Treinvervoer is geen doel op zich. 

De stakingen van de laatste weken hebben ook duidelijk gemaakt dat de impact van geen treinen op de maatschappij tegenwoordig niet zo groot meer is, laat staan dat het ontwrichtend zou zijn. Het bedrijfsleven haalt gewoon zijn schouders op en het gros de reizigers heeft tegenwoordig andere alternatieven. Het is niet meer te vergelijken met stakingen 40 jaar geleden. 

Reputatie 7
Badge +3

Zoals bij zoveel bedrijven zal het personeel op de werkvloer niet van alle hoe en waaroms's van alle beslissingen op de hoogte worden gesteld. In bepaalde gevallen wel begrijpelijk maar in andere gevallen betekent het dat deze mensen niet aan klanten kunnen uitleggen waarom iets niet kan. 

 

Mogelijk is dit besloten omdat men anders veel te veel reizigers verwacht in die internationale treinen wat tot chaos kan leiden. De ICE bv stopt zelfs zonder staking deze zomer soms niet op bepaalde station of weert reizigers zonder reservering omdat die trein veel te druk is. Als dan de overige NS treinen in die regio niet riden wordt nog even wat meer. 

Precies wat Momo aangeeft, de NS is bang voor overvolle internationale treinen en heeft daarom hiertoe besloten.  Maar communiceer dat dan ook vooral vooraf, helaas weten we dat communicatie niet iets is wat de NS goed kan, wellicht kunnen ze deze afdeling compleet saneren en de communicatie uitbesteden aan een professioneel communicatie bedrijf.

Reputatie 7
Badge +3

Communicatie bij NS is toch vooral “plan je reis in de reisplanner"?  

Oh bedoel natuurlijk “plan je reis in de app”. Gewoon in de reisplanner is alleen voor het handjevol digibeten die geen smartfoon heeft. Duidelijk dat ik dus geen smartfoon heb en gewoon wel de reisplanner op de website gebruik. 

Reputatie 7
Badge +1

Je zal ongetwijfeld gelijk hebben @Momo maar je hebt dus nu wel een groep klanten die naar Hannover of Berlijn moeten en compleet in de steek worden gelaten door NS. Gisteren wordt nog gezegd geen probleem en vandaag laat het bedrijf deze klanten volledig in de steek.

Reputatie 7
Badge +3

NS heeft het veel te druk met allerlei goedbedoelde onzin als het tonen van regenboogkleuren op informatieschermen. 

Laat NS zich weer eens gaan concentreren op veilig, vlug en voordelig vervoeren van reizigers. Zorg voor voldoende personeel en materieel en regel de informatievoorziening. En zorg voor betrouwbaarheid. Dat is een heel saaie opdracht. Als je daar als NS-er niks aan vindt raad ik aan om een andere werkgever te zoeken. Oftewel opzouten met alle flauwekul waar geen reiziger ook maar iets mee opschiet.

Reputatie 7
Badge +3

Er is aangekondigd dat vanwege de NS staking de internationale treinen niet stoppen op de door jou genoemde stations. Ze liggen allen in het stakingsgebied.

Ja, dat snap ik dat ze in het stakingsgebied liggen. Maar als die treinen toch al vanaf A'dam vertrekken en dus langs die andere stations komen, zitten er toch al (niet stakende) conducteurs en machinisten in die treinen? Dan zouden ze toch net zo goed gewoon ook op de andere stations kunnen stoppen?

Van stakingsbreken gehoord?

Reputatie 7
Badge

Laat het treinvervoer gewoon failliet gaan en maak daarna een hele nieuwe start. Kijk wat nog commercieel levensvatbaar is en doek de rest op. Tegelijkertijd kunnen je het autorijden goedkoper maken zodat een auto ook voor studenten en mensen met een kleine portemonnee betaalbaar wordt. Treinvervoer is geen doel op zich. 

Als we nou eens het omgekeerde doen, houden we heel misschien nog een leefbaar klimaat over ook. Autorijden flink duurder, van dat geld investeren in de trein en laat de automobilist dan maar failliet gaan en kijken wat hij al dan niet commercieel, levensvatbaar weer op kan starten.

Laat het treinvervoer gewoon failliet gaan en maak daarna een hele nieuwe start. Kijk wat nog commercieel levensvatbaar is en doek de rest op. Tegelijkertijd kunnen je het autorijden goedkoper maken zodat een auto ook voor studenten en mensen met een kleine portemonnee betaalbaar wordt. Treinvervoer is geen doel op zich. 

Als we nou eens het omgekeerde doen, houden we heel misschien nog een leefbaar klimaat over ook. Autorijden flink duurder, van dat geld investeren in de trein en laat de automobilist dan maar failliet gaan en kijken wat hij al dan niet commercieel, levensvatbaar weer op kan starten.

En dan iedereen afhankelijk maken van chanterende vakbonden, onwillig personeel en klantonvriendelijke bedrijven die ieder jaar bakken subsidie willen hebben? Lijkt me geen goed idee.

Laat het treinvervoer gewoon failliet gaan en maak daarna een hele nieuwe start. Kijk wat nog commercieel levensvatbaar is en doek de rest op. Tegelijkertijd kunnen je het autorijden goedkoper maken zodat een auto ook voor studenten en mensen met een kleine portemonnee betaalbaar wordt. Treinvervoer is geen doel op zich. 

Als we nou eens het omgekeerde doen, houden we heel misschien nog een leefbaar klimaat over ook. Autorijden flink duurder, van dat geld investeren in de trein en laat de automobilist dan maar failliet gaan en kijken wat hij al dan niet commercieel, levensvatbaar weer op kan starten.

Nog meer mensen afhankelijk maken van de trein? Ik zie de vakbondsbobo’s zich al warm lopen. Dat worden eisen waar geen enkel bedrijf aan kan voldoen.

Laat het treinvervoer gewoon failliet gaan en maak daarna een hele nieuwe start. Kijk wat nog commercieel levensvatbaar is en doek de rest op. Tegelijkertijd kunnen je het autorijden goedkoper maken zodat een auto ook voor studenten en mensen met een kleine portemonnee betaalbaar wordt. Treinvervoer is geen doel op zich. 

Als we nou eens het omgekeerde doen, houden we heel misschien nog een leefbaar klimaat over ook. Autorijden flink duurder, van dat geld investeren in de trein en laat de automobilist dan maar failliet gaan en kijken wat hij al dan niet commercieel, levensvatbaar weer op kan starten.

En dan iedereen afhankelijk maken van chanterende vakbonden en klantonvriendelijke bedrijven die ook nog eens ieder jaar bakken subsidie willen hebben? Lijkt me geen goed idee.

Alsof de overheid zo'n betrouwbare partner is voor de autorijders.

Reputatie 7
Badge +3

Alsof de overheid zo'n betrouwbare partner is voor de autorijders.

Ik lees net dat het kabinet de accijnsverlaging op benzine verlengt tot 1 juli. Kun je dat benzineslurpend stuk blik weer flink vullen. 😁

Reageer