beantwoord

Betekenis van eerste twee cijfers factuurnummer

  • 15 April 2024
  • 6 reacties
  • 122 Bekeken

Op https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/facturen_maken/factuureisen/ staat:

Gebruik opeenvolgende nummers voor uw facturen, met 1 of meer reeksen. Elk factuurnummer mag maar 1 keer voorkomen.

 

Van de facturen die ik voor mijn NS Business Card ontvang, zijn de factuurnummers niet opeenvolgend. Hierdoor staan de facturen niet in chronologische volgorde als ik sorteer op bestandsnaam. Echter, bij nadere inspectie lijkt het zo te zijn de eerste twee cijfers van de factuur een willekeurig getal tussen de 41 en 45 zijn, gevolgd door tien cijfers die wel opeenvolgend zijn. Heeft iemand enig idee waar die eerste twee cijfers voor staan, en waarom de factuurnummer als geheel niet opeenvolgend zijn?

icon

Beste antwoord door Jan Haverkamp 15 April 2024, 14:37

Bekijk origineel

6 reacties

Het gaat er niet om dat uw facturen opeenvolgend zijn, maar dat alle facturen van de NS samen opeenvolgen. Dat hoeft niet door 1,2,3 te nummeren.  De nummering van de NS is ook toegestaan.

Interessant. Het lijkt er inderdaad op dat NS vijf factuurreeksen gebruikt, waarbij voor de klant niet duidelijk is op basis waarvan:

 

Ik stel me zo voor dat de administratie technisch gezien te groot is om alles op één systeem te verwerken en dat daarom vijf verschillende systemen naast elkaar draaien? Waarschijnlijk ziet de Belastingdienst dit wel door de vingers, maar het is wel merkwaardig.

Het gaat er niet om dat uw facturen opeenvolgend zijn, maar dat alle facturen van de NS samen opeenvolgen. Dat hoeft niet door 1,2,3 te nummeren.  De nummering van de NS is ook toegestaan.

@Jan Haverkamp Daar ben ik mij van bewust, maar alle facturen van de NS samen zijn dus ook niet opeenvolgend (zoals in het screenshot van @crdmark).

 

Interessante speculatie @crdmark 🤔 Ik ben zelf programmeur. Geen idee hoe ze het bij NS hebben opgezet, maar ik kan op z’n minst zeggen dat ik het zelf anders zou hebben opgezet. Er zijn prima systemen te bouwen die, ook wanneer ze in parallel draaien, samen toch een opeenvolgende reeks getallen kunnen produceren 🙂 Zeker aangezien de tien laatste cijfers (ook bij jou) wel opeenvolgend zijn.

Badge +3

Hmm, als ik mijn factuurnummers bekijk (NS Flex) dan lijkt 42 en 43 een reguliere maandfactuur, 45 een factuur die al betaald is (bijv. een nieuw abonnement), en 44 een restitutie of tussentijdse factuur.

Voor tussentijdse facturen zie ik ook 45, maar uit jouw overzicht lijken de maandfacturen (op de 7e) óók nogal een willekeurig nummer te hebben.

Edit: wat @mrfreeze dus hieronder zegt.

Reputatie 7
Badge +3

Maar als ik het overzicht van crdmark bekijk, lijken de reguliere facturen (op de 7e) zowel met 41, 43, 44 als 45 te beginnen. Er is door hele knappe koppen vast goed over nagedacht, maar ik zie de logica ook niet helemaal 🙂

Reputatie 7
Badge +2

Als ik in m'n eigen mailbox terugzoek kom ik facturen tegen met nummers die met 41, 42, 43, 44 of 45 beginnen. Ik heb ze allemaal dus en dat zijn allemaal reguliere facturen want heb in 2017 voor het laatst iets aan abonnementen gewijzigd.

Ook geen logica verder in nummers van facturen voor het abonnement op saldo of voor OV-fietshuur, dat loopt kriskras door elkaar qua eerste twee cijfers.

Reageer