Skip to main content
beantwoord

Waarom kunnen sommige posts niet meer gewijzigd worden?

Forum|alt.badge.img

'T komt vaak voor dat ik mijn posts edit, maar soms komt het ook voor dat die optie volledig is verdwenen.

Ik ging er voorheen altijd van uit dat m'n post gerapporteerd was, al snapte ik vaak niet waarom.

Wat is de echte reden waarom deze optie soms vervalt?

Beste antwoord door Momo

Je zou tot een uur na plaatsen je posts moeten kunnen wijzigen, daarna niet meer. 

Bekijk origineel

53 reacties

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16591 reacties
  • Antwoord
  • 6 maart 2025

Je zou tot een uur na plaatsen je posts moeten kunnen wijzigen, daarna niet meer. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Koploper*
  • 2593 reacties
  • 6 maart 2025
Momo schreef:

Das toch wel bijzonder want veel posts kan ik na dagen en of uren nogsteeds wijzigen 🤔.

M'n post waar het nu om gaat is een paar minuten oud.

Het gaat trouwens vooral om comments.

En waarom is deze keuze gemaakt?

• 0 reacties
  • 6 maart 2025

Volgens mij mogen sommige Users langer dan 1 uur posts wijzigen, toch?

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16591 reacties
  • 6 maart 2025

Geen idee waarom deze keuze gemaakt is, zal wel een Gainsight instelling zijn. Superusers en moderators kunnen wel altijd hun posts wijzigen. 

En als je nu niet binnen een uur kan wijzigen of andere keren juist na uren of dagen nog wel zal er wel weer iets stuk zijn bij Gainsight. Enige tijd geleden konden superusers ook niet meer na meer dan uur hun postst wijzigen, was ook iets bij Gainsight en was na enkele maanden opgelost.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1700 reacties
  • 6 maart 2025

Wanneer ik een nieuwe post plaats, staat er eerst een poosje “-1 jaar geleden”:

Maar mijn oudere berichten kan ik echt niet meer aanpassen:

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Koploper*
  • 2593 reacties
  • 6 maart 2025

Dagen zou wel overdreven zijn want ik heb nog nooit een post dagen later gewijzigd, maar toch ik vond het gek en nu heb ik het antwoord. :D

JurgenH schreef:

Wanneer ik een nieuwe post plaats, staat er eerst een poosje “-1 jaar geleden”:

Ik zou eerder -1 seconde verwachten, maar goed, Gainsight 😁.

Sascha NS
Moderator
  • Moderator
  • 1686 reacties
  • 6 maart 2025

Ik ben even in de settings gedoken en er geldt voor iedereen behalve Administrators en Superusers dat er na 60 minuten geen wijzigingen meer aangebracht kunnen worden aan een bericht.

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 25141 reacties
  • 6 maart 2025

Nee hoor, het is een heel oude regeling. Er is hier ooit een flame geweest tussen Dennis en Hans en die speelden hele rare spelletjes. Hans had vier accounts om Dennis tegen te gaan, gematigd, iets minder gematigd, heftig en ronduit grof onder verschillende namen, en Dennis was ook niet altijd even aangenaam. Toen is er nog een periode geweest dat mensen uit Noord-Holland dit forum bijna terroriseerden. die bestreden elkaar en haalden delen uit eerdere reacties weg, waardoor het leek of het ten onrechte was.

Toen is de maatregel ingesteld dat je binnen een uur moest wijzigen en dat was gezien de toenmalige omstandigheden wenselijk.

Bedenk dat de moderatie nu uitstekend is, maar toen was die dat bepaald niet. Nu is het zo dat iedereen binnen een uur mag wijzigen en de Superusers hebben het voorrecht dat achteraf nog te mogen doen. Je wordt ook pas superuser als de moderatoren daartoe besluiten en dat is pas het geval als je langdurig juiste antwoorden geeft, echt helpt en kennis van zaken hebt,  en de burgerlijke beleefdheid daarbij hanteert. Vier badges (1 + 3) helpen wel, maar is geen automatisme. En wellicht ten overvloede: dat betekent niet dat als je geen superuser bent deze criteria niet aan zou houden. ​@mrfreeze is een paar maanden geleden nog zeer terecht superuser geworden. Je moet het een tijdje goed gedaan hebben, veel juiste antwoorden hebben gegeven en dit  in een correcte stijl. 

Het was gewoon een maatregel om een flame tegen te gaan en die was bij de beesten af indertijd. Sivan heeft dit goed afgerond, het zal jullie niet verbazen dat ik deze posters ernstig heb bestreden met argumentatie - en ze konden mijn bloed wel drinken. Zoals bij dit niveau gebruikelijk werd het ook op de man gespeeld en niet op de argumenten. Uiteindelijk zijn ze allemaal geband. Dat had veel eerder moeten gebeuren. Dat gaat nu wel goed, ​@Erryt NS  heeft een paar dagen geleden ook nog zeer terecht ingegrepen. Sivan is niet meer onder ons maar die pakte de zaken met grote duidelijkheid aan, en ik zal haar daarvoor blijven waarderen.

Dit was overigens In de tijd dat geen van de huidige moderatoren al actief was. 

Het is goed dat de laffe helden die onder hun dakraam hun gif verspreiden worden aangepakt. Erryt heeft juist ingegrepen, behalve schuttingtaal en bluf kwam daar ook nog het feitenvrije en dus domme geklets uit de zwak inzichtelijke politieke sociale media bij.

Flames zoals toen komen niet meer voor, en dat maakt het hier een stuk aangenamer. Dat je dus maar gedurende een uur kunt reageren zit hem daar in, en is toen ingesteld. Ik heb dit inderdaad ingefluisterd toen. Volgens mij zijn er nog maar een handjevol mensen, en denk zelfs minder, die dat nog hebben meegemaakt. In ieder geval geen van de huidige moderatoren.

Gainsight is bepaald niet mijn favoriete club, ze hebben me het posten gedurende lange tijd hier onmogelijk gemaakt en met alle gevolgen van dien, maar ze zijn hier niet de oorzaak van.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1700 reacties
  • 6 maart 2025
Thom schreef:

Erryt heeft juist ingegrepen, behalve schuttingtaal en bluf kwam daar ook nog het feitenvrije geklets uit de zwak inzichtelijke politieke sociale media bij.

Het mooiste is, en dat is voor de moderators misschien weer wat ondankbaar, dat niemand ook maar iets merkt van dat er ingegrepen wordt.

Dat lijkt hier goed te lukken, want k kan me op een enkeling na weinig opstootjes etc. voor de geest halen. Gelukkig zijn veel leden hier ook scherp op.

Overigens lijkt het me voor de discussie ook sowieso (buiten trollen om) niet wenselijk dat berichten na een uur nog aangepast worden, want dan krijg je dat reacties op elkaar ook niet meer kloppen.

• Machinist NS
  • 550 reacties
  • 6 maart 2025
Thom schreef:

Nee hoor, het is een heel oude regeling. Er is hier ooit een flame geweest tussen Dennis en Hans en die speelden hele rare spelletjes. Hans had vier accounts om Dennis tegen te gaan, gematigd, iets minder gematigd, heftig en ronduit grof onder verschillende namen, en Dennis was ook niet altijd even aangenaam. Toen is er nog een periode geweest dat mensen uit Noord-Holland dit forum bijna terroriseerden. die bestreden elkaar en haalden delen uit eerdere reacties weg, waardoor het leek of het ten onrechte was.

Toen is de maatregel ingesteld dat je binnen een uur moest wijzigen en dat was gezien de toenmalige omstandigheden wenselijk.

Bedenk dat de moderatie nu uitstekend is, maar toen was die dat bepaald niet. Nu is het zo dat iedereen binnen een uur mag wijzigen en de Superusers hebben het voorrecht dat achteraf nog te mogen doen. Je wordt ook pas superuser als de moderatoren daartoe besluiten en dat is pas het geval als je langdurig juiste antwoorden geeft, echt helpt en kennis van zaken hebt,  en de burgerlijke beleefdheid daarbij hanteert. En wellicht ten overvloede: dat betekent niet dat als je geen superuser bent deze criteria niet aan zou houden. ​@mrfreeze is een paar maanden geleden nog zeer terecht superuser geworden. Je moet het een tijdje goed gedaan hebben en veel juiste antwoorden hebben gegeven in een correcte stijl. 

Het was gewoon een maatregel om een flame tegen te gaan en die was bij de beesten af indertijd. Sivan heeft dit goed afgerond, het zal jullie niet verbazen dat ik deze posters ernstig heb bestreden met argumentatie - en ze konden mijn bloed wel drinken. Zoals bij dit niveau gebruikelijk werd het ook op de man gespeeld en niet op de argumenten. Uiteindelijk zijn ze allemaal geband. Dat had veel eerder moeten gebeuren. Dat gaat nu wel goed, Erryt heeft een paar dagen geleden ook nog zeer terecht ingegrepen. Sivan is niet meer onder ons maar die pakte de zaken met grote duidelijkheid aan, en ik zal haar daarvoor blijven waarderen.

Dit was overigens In de tijd dat geen van de huidige moderatoren al actief was. 

Het is goed dat de laffe helden die onder hun dakraam hun gif verspreiden worden aangepakt. Erryt heeft juist ingegrepen, behalve schuttingtaal en bluf kwam daar ook nog het feitenvrije geklets uit de zwak inzichtelijke politieke sociale media bij.

Flames zoals toen komen niet meer voor en dat maakt het hier een stuk aangenamer. Dat je dus maar gedurende een uur kunt reageren zit hem daarin en is toen ingesteld. Ik heb dit inderdaad ingefluisterd toen. Volgens mij zijn er nog maar een handjevol en denk zelfs minder die dat nog hebben meegemaakt. In ieder geval geen van de huidige moderatoren.

Gainsight is bepaald mijn favoriete club niet, ze hebben me het posten gedurende lange tijd hier onmogelijk gemaakt en met alle gevolgen van dien, maar ze zijn hier niet de oorzaak van.

Bepaald geen overbodige luxe dus, zeker met hoe giftig veel social media de laatste tijd is. Hier op het forum valt het alleszins mee, soms is het iets teveel geklaag naar mijn smaak, maar persoonlijke aanvallen op de man heb ik hier gelukkig weinig gezien. Groot compliment naar alle actieve gebruikers en beheerders!

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Koploper*
  • 2593 reacties
  • 6 maart 2025

Als dit forum net zoals X was dan zouden de moderators het nog druk hebben 😅.

Ik heb best nog wel eens momenten waar ik toch een bericht wil aanpassen na een aantal uur omdat er iets verkeerd staat, maar ik begrijp ook dat deze functionaliteit na een uur verdwijnt. Vaak is het inderdaad niet nodig en het zorgt alleen maar voor nog meer verwarrring.

Ik dacht dat ik iets fout deed, maar het blijkt dat dit met een goede reden is.

Ook een hele interessante geschiedenisles over de forum door Thom 😁.

• 0 reacties
  • 6 maart 2025

Mijn persoonlijke mening is dat moderatie onmisbaar is. En dat gebeurt op prima wijze, zover ik kan zien. Dus mijn complimenten. 

Dat er naast de moderators nog meer gebruikers zijn, die meer privileges hebben en meer bevoegdheden hebben, vind ik dan weer minder. Bovendien moet je die blijkbaar verdienen. Bewijzen dat je deskundig bent. Veel beste antwoorden geven.

Dat laatste is in mijn beleving lastig, want juist die gebruikers met meer bevoegdheden zijn degeen die veelvuldig beste antwoorden geven. 

Het lijkt wel of zij vragen eerder zien dan het gepeupel. Verder kunnen zijn hun gegeven antwoord in tijd langer aanpassen en aanvullen, zodat de kans op beste antwoord weer groter wordt. Zelf al meegemaakt dat mijn antwoord ineens als aanvulling te lezen viel in een aangepaste post. 

Ik gun de Super Users (eigenlijk ook een nare term) hun privileges. Tegelijkertijd zouden alle gebruikers gewoon gelijk behandeld moeten worden. Niemand is meer dan de ander.

Zoals het nu is ingericht word je ook niet zomaar Super User, terwijl je best heel deskundig of expert kunt zijn over onderwierpen. 

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7352 reacties
  • 6 maart 2025

Je moet het denk ik niet groter maken dan het is. Wij zien vragen echt niet eerder. Maar veel van de super users lijken geen leven te hebben naast deze community en zitten dus de hele dag op F5 te drukken 😉

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Koploper*
  • 2593 reacties
  • 6 maart 2025

Ik denk dat super user er meer is ter motivatie voor andere gebruikers om hun best te doen.

Naast een 'gouden' naam, het zien van gearchiveerde topics en altijd de mogelijkheid om te editen zullen er vast niet zo veel meer 'perks' zijn die je als super user hebt, gok ik zo maar.

Het is gewoon een rol die gegeven wordt aan de meest 'dedicated' forumgebruikers en het maakt niet uit of je dat gouden kleurtje hebt of niet, ieder z'n toevoeging is welkom.

En het wordt pas echt leuk wanneer jij een betere antwoord geeft dan een super user (mocht je sneller zijn). 🤪

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7352 reacties
  • 6 maart 2025
Gorott schreef:

Naast een 'gouden' naam, het zien van gearchiveerde topics en altijd de mogelijkheid om te editen zullen er vast niet zo veel meer 'perks' zijn die je als super user hebt, gok ik zo maar.

Het enige dat ik me nog kan bedenken is dat we een antwoord als ‘Beste antwoord’ kunnen markeren. En we hebben stiekem ergens een “eigen” subforum, waar topics aangemaakt kunnen worden die anderen niet zien. Maar daar wordt vrij weinig gebruik van gemaakt, laatste bericht is van meer dan een jaar geleden.

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 25141 reacties
  • 6 maart 2025

Ook een hele interessante geschiedenisles over de forum door Thom 😁.

Ach sommige mensen hier kennen mijn achtergrond en zullen zich daar niet over verbazen. Het was als verklaring bedoeld, maar kennelijk stroomt  het bloed onwillekeurig toch nog in die richting. Wel grappig dat je het ziet, het is kennelijk toch nog mijn benaderingswijze. . 😇

Gorott schreef:

'T komt vaak voor dat ik mijn posts edit, maar soms komt het ook voor dat die optie volledig is verdwenen.

Ik ging er voorheen altijd van uit dat m'n post gerapporteerd was, al snapte ik vaak niet waarom.

Wat is de echte reden waarom deze optie soms vervalt?

Doe ook altijd een pagina verversing, om te kijken of je nog goed ingelogd bent, en of die pagina dat wel weet.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30162 reacties
  • 6 maart 2025
mrfreeze schreef:
Gorott schreef:

Het enige dat ik me nog kan bedenken is dat we een antwoord als ‘Beste antwoord’ kunnen markeren. En we hebben stiekem ergens een “eigen” subforum, waar topics aangemaakt kunnen worden die anderen niet zien. Maar daar wordt vrij weinig gebruik van gemaakt, laatste bericht is van meer dan een jaar geleden.

De mogelijkheid voor super users om berichten ook na een uur nog te kunnen bewerken heeft nog een reden, en dat is omdat deze gebruikers in de regel veel (beste) antwoorden geven, maar de inhoud van hun antwoorden na verloop van tijd achterhaald kan zijn wegens gewijzigde inzichten, gewijzigde links, wijzigingen in voorwaarden en procedures etc. Dat kan verwarrend kan zijn voor mensen die de zoekfunctie gebruiken en verouderde informatie te zien krijgen, en denken dat het wel zal kloppen omdat 'een super user het zegt’ 😅

Als je een reactie niet binnen een uur kunt bewerken kan dat komen omdat je een telefoon gebruikt. Als het goed is, is er dan een optie om te wisselen naar de ‘desktop versie’ van de site en dan werkt het wel (de drie puntjes rechts onder je bericht).

Overigens ben ik hier alleen actief in de avond of in het weekend als ik toch achter mijn pc zit, en ondertussen ook andere dingen aan het doen ben maar tussendoor wat tijd over heb.

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13563 reacties
  • 6 maart 2025
mrfreeze schreef:

Je moet het denk ik niet groter maken dan het is. Wij zien vragen echt niet eerder. Maar veel van de super users lijken geen leven te hebben naast deze community en zitten dus de hele dag op F5 te drukken 😉

Gelukkig heb ik wel een leven naast de community.

Soms heb je het geluk dat er net nieuwe berichten geplaatst zijn die je goed kunt beantwoorden. En goed beantwoorden kun je door kennis, ervaring en meelezen bij alle berichten. Er zijn ongeschreven regels zoals de 5 minuten-regel bij kortingsabonnementen die niet op de NS pagina staan, maar die je hier tegen komt. Ik kan niet alles beantwoorden. Ik heb geen flex, maar de meeste kennis heb ik hier opgedaan, naast inlezen op de NS website. Ik reis weinig met de trein de grens over, dus moelijke vragen over internationale reizen laat ik liggen. Er zijn andere gebruikers die hier meer over weten.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Koploper*
  • 2593 reacties
  • 6 maart 2025

Zo veel super users zijn er overigens toch niet?

Ik kan er acht vinden :)

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30162 reacties
  • 6 maart 2025
Gorott schreef:

Zo veel super users zijn er overigens toch niet?

Ik kan er acht vinden :)

Uit het super users subtopic Community Huiskamer: in november 2023 waren er 11 en volgens mij zijn er daarna geen meer bij gekomen. Mrfreeze was de laatste.

@MoDe @Slidestops @Robert B @Henk_NL @Momo @Thom @Tochjo @Aar @Loes @Edwin @mrfreeze 

Oeps, bovenstaande krijgen nu een ‘belletje’ melding (en misschien zelfs een e-mail) dat ik ze genoemd heb… 

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 25141 reacties
  • 6 maart 2025

….en zitten dus de hele dag op F5 te drukken 😉\

Als ik op F5 druk, ik heb het even opgezocht, zet ik mijn microfoon aan of uit.. Think different,😇

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7352 reacties
  • 6 maart 2025

Ja ja, Apple, ik weet 't 😁 Maar F5-en is volgens mij toch meer ingeburgerd als begrip dan ‘Command R-en’ 😉

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Koploper*
  • 2593 reacties
  • 6 maart 2025
Thom schreef:

….en zitten dus de hele dag op F5 te drukken 😉\

Als ik op F5 druk, ik heb het even opgezocht, zet ik mijn microfoon aan of uit.. Think different,😇

Moet je daarbij niet ook op de fn knop drukken? 😄

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30162 reacties
  • 6 maart 2025
Thom schreef:

Dan heb je de functie-lock aan staan voor je toetsenbord? Bij mij opent F1 dan mijn browser of gaat naar de startpagina, F2 mijn e-mail programma, F4 de verkenner, F5 de zoekfunctie etc.

Reageer