Skip to main content
beantwoord

daluren bij overstap.

Stel ik ga op reis. Zet mijn flexabonnement aan op 40 procent korting daluren. En start mijn reis net in de spits. Voor 9 uur in de ochtend. Dat is dan vol tarief. Ik kan niet nog later vertrekken vanwege het doel van de reis. Tijdens de overstap gaan de daluren in. Hoe kan ik dan zorgen dat ik va dat moment wel korting krijgt. Is namelijk het grootste deel van de reis. Eerder heb ik het geprobeerd door uit en weer in te checken. Maar had toen geen korting. Was van ns naar nsvtrein op Utrecht. 

Beste antwoord door Henkpeetersen

Heel simpel, het deel wat u dus in de spitsuren reist via uw bankpas in- en uitchecken me de bankpas en vervolgens vanaf de daluren met uw OV inchecken. U kunt eventueel ook voor dat korte stukje een e-ticket kopen in plaats van de bankpas. Nadeel is dat u wel opnieuw moet inchecken en op Utrecht moet u dan door de poortjes.

Bekijk origineel

20 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3707 reacties
  • Antwoord
  • 2 maart 2024

Heel simpel, het deel wat u dus in de spitsuren reist via uw bankpas in- en uitchecken me de bankpas en vervolgens vanaf de daluren met uw OV inchecken. U kunt eventueel ook voor dat korte stukje een e-ticket kopen in plaats van de bankpas. Nadeel is dat u wel opnieuw moet inchecken en op Utrecht moet u dan door de poortjes.

• Auteur
  • Intercity
  • 5 reacties
  • 2 maart 2024

Dus als ik.overstap op Utrecht moet ik uitchecken met bankpas in de hal bij de ingang en niet bovenaan de trappen? En inchecken met mijn ns kaart?

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29864 reacties
  • 2 maart 2024
Henkpeetersen schreef:

Op perrons in Utrecht (in ieder geval spoor 5/7 en 18/19 en volgens mij ook 14/15) staan paaltjes waar je kunt inchecken.

Die zijn bedoeld voor internationale reizigers (witte kubus ‘overstappen’) maar doen hetzelfde.

Reis dus op je bankpas in de spits en check uit met je bankpas en in met je abonnement op het perron. Op andere stations moet je wellicht naar buiten de poortjes.

Afbeelding is voor een station met meerdere vervoerders, maar het principe is hetzelfde.

• Auteur
  • Intercity
  • 5 reacties
  • 2 maart 2024

Bedankt. Het is helder!

Dit soort beleidskeuzes van de NS maakt dat je het liefst een auto koopt

• Sprinter
  • 4 reacties
  • 14 maart 2025

Maar als ik het eerste deel voor 9 uur nu reis met mijn traject vrij abonnement, hoe kan ik dan bij overstappen na 9 uur de korting toepassen? Ik zie geen optie om een ticket met korting in de app te kopen.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29864 reacties
  • 14 maart 2025
dvandenhoek schreef:

Maar als ik het eerste deel voor 9 uur nu reis met mijn traject vrij abonnement, hoe kan ik dan bij overstappen na 9 uur de korting toepassen? Ik zie geen optie om een ticket met korting in de app te kopen.

Reizen buiten je traject met een incheck buiten de spits geeft 40% korting, want dat wordt gezien als een nieuwe reis. Je zult dan wel voor het deel buiten je traject moeten uitchecken en opnieuw moeten inchecken.

Is je traject bijv. Utrecht - Gouda en wil je naar Rotterdam dan zal als je de reis in één ruk maakt met een spits-incheck voor Gouda - Rotterdam € 6,20 gerekend worden (losse reis voltarief).

Als je na 9:00 in Gouda uit- en weer incheckt kost het € 3,72 buiten traject, maar 100% zeker weet ik het niet.

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13435 reacties
  • 14 maart 2025
dvandenhoek schreef:

Er zijn geen e-tickets met korting te koop voor abonnementhouders. Korting krijg je alleen als je incheckt in de daluren met de kaart waarop het abonnement staat.

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 24959 reacties
  • 14 maart 2025

Oeps. 

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16508 reacties
  • 14 maart 2025
Robert B schreef:
dvandenhoek schreef:

Reizen buiten je traject met een incheck buiten de spits geeft 40% korting, want dat wordt gezien als een nieuwe reis. Je zult dan wel voor het deel buiten je traject moeten uitchecken en opnieuw moeten inchecken.

Is je traject bijv. Utrecht - Gouda en wil je naar Rotterdam dan zal als je de reis in één ruk maakt met een spits-incheck voor Gouda - Rotterdam € 6,20 gerekend worden (losse reis voltarief).

Als je na 9:00 in Gouda uit- en weer incheckt kost het je € 3,72 buiten traject, maar 100% zeker weet ik het niet.

Zover ik weet blijft het 1 reis tenzij er 35 minuten tussen de uitcheck en de incheck zit en zal de reis buiten traject na 9 uur nog tegen spitstarief zijn als de 1e incheck voor 9 uur was. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29864 reacties
  • 14 maart 2025
Momo schreef:

Zover ik weet blijft het 1 reis tenzij er 35 minuten tussen de uitcheck en de incheck zit en zal de reis buiten traject na 9 uur nog tegen spitstarief zijn als de 1e incheck voor 9 uur was. 

Daar twijfel ik dus over, want het deel buiten traject wordt gezien als losse reis (zonder langeafstandskorting) en daar zou je buiten de spits volgens mij gewoon voor kunnen inchecken, dus je reis opsplitsen tussen binnen en buiten traject ❓

In feite staat reizen binnen en buiten traject los van elkaar (en wordt ook als zodanig gefactureerd). Ik vermoed dat je met een overstap op het eindpunt van je traject dus wel korting kunt forceren, maar 100% zeker weet ik het niet.

• Sprinter
  • 4 reacties
  • 14 maart 2025

https://www.nsinternational.com/nl/tickets/traject-vrij-en-internationaal-reizen

Daar lees ik onderstaande, dat zou dan toch ook nationaal moeten kunnen, is dezelfde reis.

"

We leggen hieronder uit hoe u in de daluren 40% korting krijgt op het binnenlandse traject buiten uw Traject Vrij-abonnement. Geef onderstaande aan wanneer u een internationaal vervoerbewijs boekt:

Boek het ticket vanaf het laatste station waar uw NS Flex Traject Vrij geldig is.

Online boeken: Selecteer bij 'Kortings- en loyaltykaarten' de optie "40% korting in Nederland".

Bij de NS-kaartautomaat: Kies voor de optie "NS-traject met korting".

Na uw boeking ontvangt u een internationaal vervoerbewijs waarin de korting automatisch is verwerkt.

"

Ik denk dat het anders inderdaad als 1 reis wordt gezien als ik niet 35 minuten uitgecheckt ben op het einde traject station. Hoewel ik inderdaad eerdere reizen buiten mijn traject als aparte reis zie in de app.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16508 reacties
  • 14 maart 2025

Ik vind het wel een interessante casus. Ik heb zelf 5 jaar lang Traject Vrij gehad, maar heb zelf nooit een reis met een deel buiten trajact gemaakt waarbij de 1e incheck binnen traject en in de spits was, dus heb geen ervaring met deze specifieke situatie. Tenzij er hier iemand wel ervaring mee heeft, zul je het denk ik zelf moeten testen. 

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 24959 reacties
  • 14 maart 2025

Geef onderstaande aan wanneer u een internationaal vervoerbewijs boekt:

Daar lees ik onderstaande, dat zou dan toch ook nationaal moeten kunnen, is dezelfde reis.

"

We leggen hieronder uit hoe u in de daluren 40% korting krijgt op het binnenlandse traject buiten uw Traject Vrij-abonnement. Geef onderstaande aan wanneer u een internationaal vervoerbewijs boekt:

Boek het ticket vanaf het laatste station waar uw NS Flex Traject Vrij geldig is.

Online boeken: Selecteer bij 'Kortings- en loyaltykaarten' de optie "40% korting in Nederland".

Bij de NS-kaartautomaat: Kies voor de optie "NS-traject met korting".

Na uw boeking ontvangt u een internationaal vervoerbewijs waarin de korting automatisch is verwerkt.

Dat is toch echt een andere situatie. Het betekent helemaal niet dat dit nationaal kan. Dit is specifiek voor intarnationale reizen, waardoor inchecken wordt voorkomen, domweg omdat uitchecken in het buitenland niet kan, afgezien dan van wat stations net over de grens. Binnenlands kunt u zo met een e-ticket in deze situatie geen korting krijgen.

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 24959 reacties
  • 14 maart 2025

Hoe ver woont u van de eerste incheckmogelijkheid na de spits vandaan? Als het niet te ver is, zou u inchecken met de bankpas kunnen overwegen, en daarna met Trajectvrij. maar dat is echt een zaak van eerst uitrekenen. Met uw bankpas heeft u geen vrij reizen.

Een andere legale truc kan zijn een Dalvoordeelabonnement te nemen voor €2,95, en eerst te reizen met Trajectvrij en na de spits uitchecken met Trajectvij en inchecken met u nieuwe Dalvoordeelabonnement. Dan is er geen wachttijd en zo vermijdt u die.

Treinreizen is echter altijd rekenen, ook in dit geval. In principe heeft u verder niets aan dit abonnement maar het is maar net wat het nog oplevert met aftrek van de €2,95. Het kan echt snel uit. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29864 reacties
  • 14 maart 2025
Thom schreef:

Dat is toch echt een andere situatie. Het betekent helemaal niet dat dit nationaal kan.

Klopt, als je Traject Vrij hebt en een internationaal ticket wilt boeken mag je gewoon 40% korting opgeven binnen NL, want je gebruikt voor de internationale reis je ov-chipkaart helemaal niet (is zichtbewijs).

Voor het deel van de reis binnen je traject (100% korting) ga je natuurlijk niet betalen, dus boek je vanaf het eindpunt van je traject met 40%. Geen speld tussen te krijgen.

Voor een binnenlandse reis met aanvang in de spits is het de vraag hoe het Flex systeem omgaat met een overstap spits-dal zodra je buiten je traject reist.

Vergelijk een Keuzedag onderweg inchecken (overstappen) tijdens een reis die in de spits begon, want dat kan gewoon (óók binnen 35 minuten).

Dit werkt hetzelfde denk ik zomaar, een aparte kaart met Dal Voordeel is dan overbodig want bij Traject Vrij is 40% korting buiten traject in de daluren al inbegrepen.

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 24959 reacties
  • 14 maart 2025

Voor een binnenlandse reis met aanvang in de spits is het de vraag hoe het Flex systeem omgaat met een overstap spits-dal zodra je buiten je traject reist.

Als je in de spits incheckt met Trajectvrij op je vrije reistraject, check je nog steeds in tijdens de spits, maar het kost natuurlijk niets. We weten niet of Trajectvrij vanaf het einde van he traject automatisch 40 procent korting geeft. Het lijkt me ingewikkeld voor het systeem.

Vergelijk een Keuzedag onderweg inchecken (overstappen) tijdens een reis die in de spits begon, dat kan gewoon (óók binnen 35 minuten).

Bij een keuzedag mag je in de spits inchecken en in de daluren meteen met 100 procent verder reizen. Dit is echter een uitzonderlijke maatregel, die alleen met de Keuzedag geldt, dus die vergelijking is niet helemaal juist. Bovendien als iemand met een keuzedag incheckt in de spits, formeel overigens niet met een keuzedag maar met Dalvoordeel, dan betaalt die ook met inchecken in de spits het volle tarief. Van redeneren naar analogie hou ik niet zo, het is gewoon geen geldig redenering, maar dat ik er zo er over denk, wist je al lang, ;-)

Dit werkt hetzelfde denk ik zomaar, een aparte kaart met Dal Voordeel is dan overbodig want bij Traject Vrij is 40% korting buiten traject in de daluren al inbegrepen.

Dat weten we juist niet zeker. Als het niet zo is, is de Dalvoordeelkaart wel degelijk een optie, mits de reis meer dan €2,95 korting geeft.

Het punt is dat we niet weten hoe de Trajectvrijkaart zich gedraagt. Het zou me verbazen want dan moet de kaart ‘weten dat na een incheck in de spits met Trajectvrij het kortingstarief automatisch ingaat in de daluren. Dat lijkt me niet het geval. Dat kan alleen als er op enigerlei wijze een omcheck tijdens de daluren plaatsvindt en het lijkt me dat de 35 minuten regel nog steeds gewoon geldt.

Gevalletje moderator omdat we niet weten hoe de Trajectvrijkaart in deze situatie reageert. Dat hij automatisch het kortingstarief zou berekenen lijkt me met dit systeem niet mogelijk. De uitzonderingssituatie met de Keuzedag treedt ook pas in na een incheck in de daluren en alleen met deze kaart wordt de wachttijd voorkomen. Het zou mooi zijn als deze uitzonderingssituatie ook voor Trajectvrij ook bestond, maar ik heb dat nog nooit ergens gezien of kunnen vinden, dus het is niet verantwoord om daar dan maar bij voorbaat van uit te gaan.

Grappige discussie maar inmiddels dus een geval waar de moderator het beargumenteerd zal behoren uit te leggen. Het lijkt me stug dat het automatisch zonder verder incheck gaat.

Maar goed, ik zal eens kijken of mijn vrouw mij nog aardig vindt, 😇

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29864 reacties
  • 14 maart 2025
Thom schreef:

Maar goed, ik zal eens kijken of mijn vrouw mij nog aardig vindt, 😇

Goed plan, de mijne (vriendin) snapt niets over percentages en trajecten en zo. We wonen ook niet samen, dus kan ik hier eindeloos ‘los’ gaan met berekeningen en aannames.

Mijn aanname is dat je bij een uitcheck op einde (spits) traject, bij een nieuwe incheck/overstap binnen 35 minuten gewoon 40% korting krijgt voor een losse reis buiten traject, en ​@Momo twijfelt mee. We weten het dus niet zeker!

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 24959 reacties
  • 14 maart 2025

Daarom, wat we hier schrijven, moet gewoon kloppen. Mijn redenering ken je. Ik denk dat het niet kan en zou ook niet weten op basis waarvan het wel zo zou zijn.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16508 reacties
  • 14 maart 2025
Robert B schreef:

Mijn aanname is dat je bij een uitcheck op einde (spits) traject, bij een nieuwe incheck/overstap binnen 35 minuten gewoon 40% korting krijgt voor een losse reis buiten traject, en ​@Momo twijfelt mee. We weten het dus niet zeker!

Mijn aanname is dat je die korting niet krijgt en dat je 35 minuten moet wacht om het wel te krijgen. De pagina Veelgestelde vragen ‘van Rit naar Reis’ geeft geen uitzondering aan voor Traject Vrij / overstap buiten traject 

Maar ik heb daar geen bewijs voor en zelf geen ervaring mee, dus weet dat ook niet zeker.

In de voorwaarden (6.10) zie ik wel staan:

• Voor de berekening van de Ritprijs worden op elkaar aansluitende Ritten bij NS waarbij sprake is van een tussenstop (niet zijnde het bereiken van een bestemming) waarbij u op hetzelfde station overstapt van de ene trein van NS op een andere trein van NS als één Rit beschouwd indien het verschil tussen het uitcheckmoment bij NS en incheckmoment bij NS minder dan 35 minuten is. Het station van de tussenstop wordt wel meegenomen bij het bepalen van de Reisroute en Ritprijs voor de betreffende Rit.

• Indien u echter niet op uw Vaste traject reist, maar wel via een door de NS-reisplanner aangegeven reisroute en onderweg uit- en incheckt dan wordt deze reis in rekening gebracht.

Daar wordt verder niets over 40% korting in de daluren gezegd, wel dat het 1 rit blijft bij minder dan 35 minuten tussen uitchecken en weer inchecken. 

Reageer