Dalvrij klassewissel 2de klas naar 1ste klas voor 1 dag

  • 25 April 2022
  • 9 reacties
  • 591 Bekeken

Ik heb al een paar keer na de klantenservice van de NS gebeld maar die kunnen niet mijn vraag beantwoorden.

Ik wil namelijk 1 keer in mijn DalVrij onbeperkt abonnement een klasse wissel doen van 2de naar 1ste klas van Duiven naar Geldrop maar niemand kan mij vertellen wat deze klasse wissel nu kost (ik reis in de Dal uren) waar voor ik dus niet hoef te betalen maar wat kost nu die klassewissel totaal als ik die aanzet in mijn NS accoount of is het ook mogelijk om voor 1 dag een klassewissel bij de NS kaartautomaat te doen en wat kost dit dan


9 reacties

Dat kun je op deze pagina terugvinden. Je betaalt (tijdelijk) 9 euro. Wel vervelend dat mijn collega's je dat eerder niet hebben kunnen vertellen.

→ Bovenstaande klopt niet. Later gecorrigeerd.

Reputatie 7
Badge +3

Op deze pagina staat weer heel wat anders:

Liever voor één dag of een paar dagen wisselen? Je kunt ook tot 15 minuten nadat je hebt ingecheckt in de NS-app of Mijn NS upgraden naar de 1e klas.

  1. Log in op Mijn NS
  2. Switch naar 1e klas
  3. Geef aan voor welke periode je wilt wisselen
  4. Kies ´Bevestigen´
Badge +3

Bij NS Flex Dal Vrij geldt de informatie die jij citeerde, mrfreeze. De meerkosten voor een reis in de eerste klas in de daluren zijn dan 40,2% van de ritprijs tweede klas vol tarief. Voor Duiven-Geldrop gaat het dan om 20,43 × 0,402 ≈ 8,21 euro. In die situatie kan niet worden geüpgraded bij de kaartautomaat.

Bij een klassiek Dal Vrij-abonnement geldt de informatie van Laura. Dan moet een upgrade juist bij de kaartautomaat geregeld worden. Zie voor die situatie de informatie onder het kopje “Klasse wisselen abonnement op saldo” op de pagina waarnaar je linkt.

Ik moet even terugkomen op mijn eerdere antwoord. Het klopt namelijk niet. Wat op de website staat is voor Reizen op Saldo. Wat we niet meer hebben (m.u.v. DVD). 

Dit is het correcte antwoord voor NS Flex Dal Voordeel:

Het gaat om een toeslag van 67% en afhankelijk van de situatie ook 40% korting. Tochjo heeft gelijk.

Badge +3

In het tarievenoverzicht staat de volgende tabel:
 


Daaruit blijkt dat bij NS Flex Dal Vrij in de daluren niet simpelweg het verschil in ritprijs tweede klas en eerste klas in rekening wordt gebracht, maar dat daarop nog een korting van 40 procent geldt.

Dat kun je op deze pagina terugvinden. Je betaalt (tijdelijk) 9 euro. Wel vervelend dat mijn collega's je dat eerder niet hebben kunnen vertellen.

Beste Laura kun je dit alleen doen bij de kaartautomaat (en kun je dan daar ook contant die 9 euro betalen of alleen via de pin) of kan ik dit ook doen in mijn NS Account de klassewissel en komt er dan die € 9,00 te staan bij de extra kosten. En als het via mijn NS account kan dan betaal ik dus niet meer als die € 9,00 bij de extra kosten

Reputatie 7
Badge +3

Bij NS Flex Dal Vrij geldt de informatie die jij citeerde, mrfreeze.

 

Aangezien het topic in het subforum NS Flex staat, ging ik daar voor het gemak maar van uit 😀

In het tarievenoverzicht staat de volgende tabel:
 


Daaruit blijkt dat bij NS Flex Dal Vrij in de daluren niet simpelweg het verschil in ritprijs tweede klas en eerste klas in rekening wordt gebracht, maar dat daarop nog een korting van 40 procent geldt.

Je hebt gelijk. Hoe dan ook is het niet zo heel makkelijk terug te vinden op de website. Dus ik heb het aangekaart. Zeker het ROS-gedeelte.

 

Dat kun je op deze pagina terugvinden. Je betaalt (tijdelijk) 9 euro. Wel vervelend dat mijn collega's je dat eerder niet hebben kunnen vertellen.

Beste Laura kun je dit alleen doen bij de kaartautomaat (en kun je dan daar ook contant die 9 euro betalen of alleen via de pin) of kan ik dit ook doen in mijn NS Account de klassewissel en komt er dan die € 9,00 te staan bij de extra kosten. En als het via mijn NS account kan dan betaal ik dus niet meer als die € 9,00 bij de extra kosten

Dit klopt helaas niet, Hooijenga. Met de berekening die Tochjo schrijft (welke klopt) zou je € 8,21 betalen voor Duiven-Geldrop 1e klasse. Dit wordt met in- en uitchecken automatisch gedaan wanneer je de eerste klasse aanzet in de app. Ervan uitgaande dat dit inderdaad om NS Flex Dal Vrij gaat. En nee dit kan niet bij een automaat, dat gaat via de app.

Badge +3

Aangezien het topic in het subforum NS Flex staat, ging ik daar voor het gemak maar van uit 😀

Jeetje, hele bericht, titel en tags twee keer gecheckt en het forum gemist 😅
 

Dat kun je op deze pagina terugvinden. Je betaalt (tijdelijk) 9 euro. Wel vervelend dat mijn collega's je dat eerder niet hebben kunnen vertellen.

Beste Laura kun je dit alleen doen bij de kaartautomaat (en kun je dan daar ook contant die 9 euro betalen of alleen via de pin) of kan ik dit ook doen in mijn NS Account de klassewissel en komt er dan die € 9,00 te staan bij de extra kosten. En als het via mijn NS account kan dan betaal ik dus niet meer als die € 9,00 bij de extra kosten

Als u NS Flex hebt, dan kunt u het alleen maar regelen via de app of Mijn NS, niet bij de kaartautomaat. U zet dan de reisklasse op 1e klas om tijdelijk eerste klas te reizen. Als u dat doet, wordt u gevraagd hoe lang u eerste klas wil reizen. Dan kunt u aangeven dat u alleen die dag eerste klas wil reizen. Wilt u later die dag nog een reis maken in de tweede klas, dan kunt u via de app of Mijn NS weer wijzigen naar 2e klas.
​ 

Met de berekening die Tochjo schrijft (welke klopt) zou je € 18,13 betalen (voor bv Leeuwarden-Zwolle).

Nee, voor Leeuwarden-Zwolle kost het dan 18,10 × 0,402 ≈ 7,27 euro. Maar dat is verder irrelevant, want in het eerste bericht staat dat het gaat om Duiven-Geldrop.

Reageer