Flex wijzigen tijdens reis | NS Community
beantwoord

Flex wijzigen tijdens reis

  • 14 November 2020
  • 13 reacties
  • 724 Bekeken

Als ik in het weekend reis en ik wijzig mijn ns flex na het inchecken van basis naar weekend voordeel, en voor het uitchecken is de wijziging bevestigd, krijg ik dan 40% korting op de reis?

icon

Beste antwoord door Robert B 14 November 2020, 16:10

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Als u tussen een in- en uitcheck een ander Flexabonnement neemt, gaat het niet direct in. De bestelling, het feit dus dat u besteld heeft, wordt bevestigd, niet dat het daarmee ook meteen is ingegaan. Dat zijn twee dingen. In uw bevestigingsmail staan de verdere gegevens.

Reputatie 4

meestal is binnen uur na wijziging van kracht dacht ik zo en als bevestiging hebt gekregen dat omgezet is dan vanaf moment reis je dan met korting niet daar voor de bevestiging mail hebt gehad

Badge +3

Als je tijdens een reis van abonnement wisselt en daarvan een bevestiging krijgt (daar staat een datum en tijdstip in) dan geldt het nieuwe abonnement per de eerstvolgende incheck na dat tijdstip, dus ook bij een overstap waarbij je uit- en weer incheckt.

Je krijgt dus geen korting voor de trein waar je al in zit, want je incheck was voordat je Weekend Vrij had.

Je kunt wel tot een kwartier na een incheck wisselen naar 1e klas, dan is de tijd in de bevestiging 15 minuten voor de klassewissel. Bij wisselen naar 2e klas is de tijd ‘per nu’ (dus geldig vanaf de volgende incheck/overstap).

Ik zie op mijn NS dat het inderdaad zo is gegaan. Wel vreemd want het abonnement geldt toch vanaf de dag van wijziging, dan dan zou het logisch zijn als voor de reis ook al de korting geldt!

Reputatie 7
Badge +4

De logica is dat een in- en een uitcheck bij elkaar hoort, zo denkt de computer. Checkt u in met abonnement A dan is de uitcheck ook met abonnement A. Checkt u daarna weer in met abonnement B, dan geldt abonnement B, ook al heeft u die tijdens de reis met abonnement A afgesloten. U moet eerst uw reis met abonnement A afronden en verrekenen. Dat wordt allemaal op afstand voor u geregeld, na de wijziging.

Computers ‘denken’ wel eens anders dan mensen met gevoel. Het kunnen associëren met niet-bekende gegevens, een kenmerk van menselijke intelligentie, is voor een computer  niet goed mogelijk.

Ze denken ook niet, ze schakelen volgens het principe: als dit, dan dat. Het kan wel verfijnd worden.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat dit een extreem grensgeval is waar de menselijke programmeurs geen rekening mee gehouden hebben.

Badge +3

Juist wél, want in het begin gold een abonnementswissel voor de gehele dag maar dat gaf ongewenste dingen. Zoals iemand die op vakantie ging en op vrijdagavond (na laatste werkdag) het abonnement pauzeerde. Die kreeg dan alle reiskosten van die vrijdag op voltarief voor zijn kiezen.

Daarna was de insteek dat als je op een bepaalde dag wisselde, het pas de volgende dag actief zou zijn, maar dan krijg je weer dat iemand die op een bepaalde ochtend Dal Vrij nam er die dag er nog geen gebruik van kon maken. Ook ongewenst dus.

Nu werkt het zoals het hoort. Vanaf het moment dat je wisselt kan je er direct mee inchecken en gaan reizen, en bij ná (of tijdens) een reis pauzeren krijg je geen extra kosten voor eerder gemaakte reizen die dag.

Als je dus bijv. Dal Vrij hebt kan je het voorafgaand aan bijv. een vakantie ook in de trein al pauzeren, want je incheck was met Dal Vrij en dus je rit/reis ook. Precies zoals @Thom al uitlegde.

Reputatie 7
Badge +3

Wat ik met grensgeval bedoel: hoe vaak zal het voorkomen dat iemand tijdens een reis, dus tussen moment van in- en uitchecken, van abonnement verandert?

Maar misschien denk ik wel heel ouderwets: eerst een abonnement nemen en dan pas gaan reizen.

Dat klinkt wel een beetje logisch Robert B (bedankt voor de uitleg!), in ieder geval beter als de twee andere opties die je noemt. Maar nog handiger zou het zijn als je zelf kan aangeven of je de korting ook al voor de reis zou willen waar je net aan bent begonnen, of pas vanaf de volgende incheck. Voor nu zal ik er een volgende keer vast om denken om voor het inchecken van abonnement te wisselen!

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou het niet ingewikkelder maken dan het is. Van abonnement wisselen voordat je incheckt. Dan kan er nooit een misverstand ontstaan.

Reputatie 7
Badge +3

De incheck is leidend. Dat is ook zo qua dal/spits. Check je nog net in de daluren in dan kun je de reis afmaken en uitchecken in de spits en wordt er daltarief berekend.

Lijkt me dan inderdaad logisch om ook bij wisselen van Flex abonnement het abonnement aan te houden wat je had bij inchecken. En er zal ook enige verwerkingstijd zijn, het nieuwe abonnement is pas echt te gebruiken nadat je de mail ter bevestiging hebt ontvangen. Ik meen ergens gelezen te hebben dat dat een kwartier kan duren, maar een uur zoals hierboven aangegeven zou ook kunnen.

Reputatie 7
Badge +3

De tijden zijn wel veranderd. We hebben nu al een topic over het wijzigen van een abonnement tijdens de rit. Dat was een paar jaar geleden ondenkbaar. Je had een abonnement voor een jaar of een maand. En dat was het.

Worden we gelukkiger van zoveel keuzemogelijkheden of maken we het leven nodeloos ingewikkeld?

Badge +3

De incheck is leidend. Dat is ook zo qua dal/spits. Check je nog net in de daluren in dan kun je de reis afmaken en uitchecken in de spits en wordt er daltarief berekend.

Lijkt me dan inderdaad logisch om ook bij wisselen van Flex abonnement het abonnement aan te houden wat je had bij inchecken. En er zal ook enige verwerkingstijd zijn, het nieuwe abonnement is pas echt te gebruiken nadat je de mail ter bevestiging hebt ontvangen. Ik meen ergens gelezen te hebben dat dat een kwartier kan duren, maar een uur zoals hierboven aangegeven zou ook kunnen.

In de bevestigingsmail staat precies het tijdstip van de abonnements- of klassewissel. Je krijgt er twee trouwens bij een abonnementswissel, eentje voor de aanvraag van de wisseling en de volgende als bevestiging dat het uitgevoerd is. In die tweede staat het tijdstip.

Het maakt dus niet zoveel uit als je die mail(s) pas een uur later krijgt, alle inchecks vanaf het tijdstip in de bevestigingsmail (dus de tijd van je handeling in Mijn NS, of de app voor een klassewissel) zullen berekend worden volgens het ‘nieuwe’ abonnement.

Die mails krijg je meestal binnen enkele minuten overigens, maar heb je ze na een uur nog steeds niet, dan neem vooral contact op met de klantenservice, want dan zetten zij je Flex abonnement per direct om.

Reageer