beantwoord

Boete voor station doorlopen zonder OV

  • 5 February 2021
  • 23 reacties
  • 1394 Bekeken

Goeiedag, mijn vriendin kwam vandaag half 9 ‘s avonds uit haar werk. Om voor de avondklok thuis te komen liep ze achter een vriendin aan door het station, in plaats van om te lopen wat ze normaal gesproken doet. Toen kreeg ze twee boetes omdat ze en geen geldig vervoersbewijs had, en omdat ze dacht dat ze haar id kaart niet bij zich had. De agent vroeg of hij in haar tas mocht kijken, en vond de id kaart. Toch kreeg ze alsnog een boete omdat ze had “gelogen”. Kreeg ze nog een vervoersbewijsje terwijl ze geeneens met de trein wou gaan. Dit is toch lachwekkend. Is er een mogelijkheid om zo’n boete aan te vechten of heeft dit geen zin? Ik vind ze in mijn ogen allebei onterecht. Mijn vriendin en ik gaan nooit met de trein.

icon

Beste antwoord door Robert B 6 February 2021, 00:55

Bekijk origineel

23 reacties

Goedenavond PatrickTeekens en welkom bij de NS Community. 

Het is niet toegestaan om je zonder vervoerbewijs op het station te begeven. Dit heeft te maken met veiligheid. Ook het zogenoemde “Tailgaten” mag niet en ook hier kan je een boete voor krijgen. 
Je kunt natuurlijk proberen dit aan te vechten, maar ik denk dat het weinig zin heeft.

Reputatie 1

Het niet op eerste vordering tonen van een identiteitskaart levert inderdaad een boete op. Zodra de agent pas na een identiteitsfouillering de ID-kaart heeft aangetroffen, heeft uw vriendin niet voldaan aan de identificatieplicht. Aangezien u aangeeft dat de boete door een politieagent is uitgeschreven, is bezwaar maken onmogelijk: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/identificatieplicht/vraag-en-antwoord/wat-gebeurt-er-als-ik-geen-identiteitsbewijs-kan-laten-zien

Verder dient u in het bezit te zijn van een geldig vervoerbewijs, zodra u zich achter het beveiligde gebied / perrons op het station begeeft.

U kunt proberen dit laatste aan te vechten, hetzij via NS Klantenservice (coulance), hetzij via een officieel bezwaar. Ik betwijfel echter of men hier in meegaat.

Bovenstaande uitspraken op persoonlijke titel.

Groet,

JoeyG

Badge +3

Je zonder vervoerbewijs binnen poortjes op een station bevinden is prima mogelijk (zoals met een passagepas waar gewoon op staat ‘dit is geen vervoerbewijs’), maar zomaar achter iemand aan lopen mag natuurlijk niet.

De boete voor het ‘tailgaten’ is dus terecht, en het niet op eerste verzoek kunnnen/willen tonen van een identiteitsbewijs ook. Als dat later ineens toch boven water komt doet er niet toe.

Welk station ging het om? Diverse stations hebben gewoon automaten waar je gratis een eenmalige passage kunt halen, die is dan een uur geldig.

Reputatie 7
Badge +3

Voor zo'n eenmalige pasage moet je wel een OV-chipkaart hebben. Je hebt dan alleen geen saldo nodig.

Goeiedag, mijn vriendin kwam vandaag half 9 ‘s avonds uit haar werk. Om voor de avondklok thuis te komen liep ze achter een vriendin aan door het station, in plaats van om te lopen wat ze normaal gesproken doet. Toen kreeg ze twee boetes omdat ze en geen geldig vervoersbewijs had, en omdat ze dacht dat ze haar id kaart niet bij zich had. De agent vroeg of hij in haar tas mocht kijken, en vond de id kaart. Toch kreeg ze alsnog een boete omdat ze had “gelogen”. Kreeg ze nog een vervoersbewijsje terwijl ze geeneens met de trein wou gaan. Dit is toch lachwekkend. Is er een mogelijkheid om zo’n boete aan te vechten of heeft dit geen zin? Ik vind ze in mijn ogen allebei onterecht. Mijn vriendin en ik gaan nooit met de trein.

Bezwaar maken lijkt me weinig kans maken gezien het verhaal. Beide boetes zijn terecht volgens de daarvoor geldende regels.

Reputatie 7
Badge +3

Als jouw vriendin tot 20.30 uur moet werken en daardoor niet voor de avondklok thuis kan komen, dan kan ze om een verklaring vragen aan haar werkgever. Nu was het niet slim om samen met een vriendin door een poortje te gaan. Een avondklokboete is goedkoper... De kans is klein dat ze de boete kwijt kunt laten schelden, zeker omdat zij op vraag naar ID deze niet direct toonde.

Badge +3

Dat je zelf niet weet of je een id bij je hebt kan natuurlijk gebeuren, maar een rijbewijs telt op zich ook dus daar zou naar gevraagd kunnen worden. Doe als eerste maar iets aantoonbaars met je naam en foto en dan praten we verder. En bij een bankpasje heb je in de regel in ieder geval een naam.

Voordat je in je tas mag laten kijken, en ze alsnog iets vinden (dus je hebt gelogen!?) is er waarschijnlijk meer aan de hand geweest.

@PatrickTeekens weet het ‘leuk’ te vertellen, maar zijn vriendin gaat dit helaas verliezen, ook al loopt ze normaal gesproken altijd netjes om.

Wat een smerige manier van verwoorden hanteert men daar. Bezwaar is inderdaad niet mogelijk want het is geen bestuursrechtelijke afhandeling (zoals Mulder-zaken), maar tegen de strafbeschikking is prima verzet mogelijk, zoals altijd.

Wat een smerige manier van verwoorden hanteert men daar. Bezwaar is inderdaad niet mogelijk want het is geen bestuursrechtelijke afhandeling (zoals Mulder-zaken), maar tegen de strafbeschikking is prima verzet mogelijk, zoals altijd.

Verzet tegen een strafbeschikking is prima mogelijk maar dan moet je natuurlijk wel een poot hebben om op te staan. 

Reputatie 7
Badge +3

Te meer omdat er ruimschoots regelingen zijn om vast te leggen dat je een goede reden hebt om tijdens de avondklok op straat te zijn. Terugkeren van het werk is zo’n heel goede reden. De werkgever vult dan een verklaring in en de werknemer een eigen verklaring. Je weet immers nooit of er een overmachtsituatie komt waardoor je niet voor het ingaan van de avondklok thuis kunt zijn. 

Er wordt op het moment na het ingaan van de avondklok gevaccineerd bij de GGD. Mensen die zo’n afspraak hebben wordt op het hart gedrukt een eigen verklaring mee te nemen en daarop te vermelden dat je voor dringende medische hulp op pad bent. De vaccinatie valt daaronder omdat die alleen op afspraak te krijgen is.

Reputatie 7
Badge

Vervelend voor uw vriendin @PatrickTeekens maar dit lijkt me een duidelijke zaak. In beroep gaan is verspilde moeite. Voordeel is wel dat uw vriendin weet hoe het voortaan moet.

Dat je zelf niet weet of je een id bij je hebt kan natuurlijk gebeuren, maar een rijbewijs telt op zich ook dus daar zou naar gevraagd kunnen worden. Doe als eerste maar iets aantoonbaars met je naam en foto en dan praten we verder. En bij een bankpasje heb je in de regel in ieder geval een naam.

Voordat je in je tas mag laten kijken, en ze alsnog iets vinden (dus je hebt gelogen!?) is er waarschijnlijk meer aan de hand geweest.

@PatrickTeekens weet het ‘leuk’ te vertellen, maar zijn vriendin gaat dit helaas verliezen, ook al loopt ze normaal gesproken altijd netjes om.

Er werd helemaal niet gevraagd naar een bankpasje of iets. Die vent had z’n dag blijkbaar niet en gaf alsnog een boete toen die vroeg of hij in haar tas mocht zoeken en zelf haar id wel kom vinden terwijl zei al gezocht had.

Overigens staat haar identificatienummer wel gewoon op de boete voor geen geldig vervoersbewijs hebben. Kan ik daar dan nog iets mee?

Op het moment dat na eerste vordering niets getoont werd had ze de boete al te pakken voor niet tonen ID bewijs, dat hi jdaarna wel werd gevonden versterkt het idee dat ze hem niet wilde tonen om onder een boete uit te komen.

Je kan het proberen aan te vechten maar dat is zonde van de energie, ze overtreed regels en daar is ze voor gepakt en heeft ze boetes voor gekregen. 

De boete voor geen VVB is pas geschreven toen haar ID was vastgesteld, dus dat helpt je ook niet.

Wat een smerige manier van verwoorden hanteert men daar. Bezwaar is inderdaad niet mogelijk want het is geen bestuursrechtelijke afhandeling (zoals Mulder-zaken), maar tegen de strafbeschikking is prima verzet mogelijk, zoals altijd.

Verzet tegen een strafbeschikking is prima mogelijk maar dan moet je natuurlijk wel een poot hebben om op te staan. 

Je begrijpt best dat het mij te doen is om de manier waarop dat gelinkte stuk geschreven is, niet om dit specifieke topic. Beetje flauw zo’n one-liner. 

Als u het niet met de boete eens bent, kunt u verzet aantekenen. Dat is altijd te proberen. U moet er wel op rekenen dat het u heel veel tijd kost.

Ik zou aanvoeren dat uw vriendin nog niet eens in haar tas had gekeken - anders had ze haar ID wel gevonden - toen de agent al vroeg in haar tas te mogen zoeken. Of u gelijk gaat krijgen, vraag ik me af, maar wie weet.

En anders zijn er nog altijd meerdere opties:

Misschien:

  • Heeft de agent gegevens verkeerd genoteerd, waardoor het OM de boete vernietigt
  • Raakt het OM uw dossier kwijt
  • Duurt de procedure vanwege corona-achterstanden zo lang dat u korting krijgt
  • Vergeet het OM op tijd te reageren en heeft u recht op een dwangsom van 100 - 1000 euro

33% van de bezwaren tegen verkeersboetes - die bijna altijd terecht worden opgelegd - worden toegewezen.

Vermoed trouwens dat het geen agent is geweest maar iemand van V&S. Een agent kan wel bekeuren voor niet hebben van een vervoerbewijs maar dan krijg je nooit een papiertje mee.

Je kunt in bezwaar gaan, maar zoals ik het hier lees zijn de boetes terecht.

Reputatie 7
Badge +3

Of de boete terecht is? Dat is een waardeoordeel. De boetes voldoen wel aan de regels.

Of de boete terecht is? Dat is een waardeoordeel. De boetes voldoen wel aan de regels.

Als ze conform de regels zijn gegeven zijn ze terecht. 

Reputatie 7
Badge +3

Dan is het nog steeds een waardeoordeel van de verbalisant. Beboeten mag in zo’n geval maar het hoeft niet. 
“Terecht” is per definitie een waardeoordeel.

Badge +3

Grijs gebied, maar mij lijkt een ‘waardeoordeel’ eerder op een mening lijken dan op feiten.

Deze wel grappig en waar het ‘lief’ uitgelegd wordt https://www.conflictbemiddelaar-info.nl/artikel/id2474-Waarom_waardeoordelen_geen_probleem_zijn.html

Waarbij geknakte bloemen (ze stonden daar niet voor niets) natuurlijk een zelfde waardeoordeel kunnen opleveren als iemand van V&S die vindt dat je 'hun’ poortjes (of de bedoeling daarvan) hebt ‘geschonden’, en dus (terecht?) een boete uitschrijft, want wat je gedaan hebt mag nou eenmaal niet…

Maar goed, een overtreding is een feit en geen oordeel, toch?

De eerste boete die ik krijg omdat ‘iemand vindt dat ik iets niet had moeten doen omdat feit/oordeel/voorwaarde × zegt dat het niet mag’ zie ik graag tegemoet natuurlijk! :rolling_eyes:

 

Reputatie 7
Badge +3

Of er geverbaliseerd wordt na een overtreding is aan het waardeoordeel van de verbalisant. 

Zo beter?

Reputatie 7
Badge +3

En of het een terecht verbaal is, is uiteindelijk het waardeoordeel van de rechter :wink:

Reageer