beantwoord

Fietsenstalling abonnement stallingtermijn

  • 2 February 2022
  • 44 reacties
  • 1301 Bekeken

Ik heb een jaarabonnement op de fietsenstalling bij Utrecht Centraal, vandaag kwam ik daar en er hing een label aan mijn fiets dat ik verkeerd geparkeerd stond: dat ik een abonnement nodig had. Er zat geen abonnement sticker meer op mijn fiets, worden deze dingen vaker gestolen? Hoe snel moet ik erbij zijn voordat mijn fiets afgevoerd wordt?

 

Ik ging een nieuwe sticker halen en vroeg hoe lang ik de fiets mag laten staan, onbeperkt volgens de medewerker: ze controleren alleen of er een abonnement sticker aanwezig is en niet hoe lang de fiets er staat.

 

Vervolgens zie ik in de stalling bij Amsterdam Amstel fietsen staan met een label eraan dat ze de maximale parkeertermijn overschreden hebben en afgevoerd zullen worden. 

 

Heeft elke stalling z’n eigen regels? Hoe wordt gecontroleerd hoelang de fiets er staat? Hoe veel tijd zit er tussen zo’n label en dat de fiets daadwerkelijk afgevoerd wordt? Hoe krijg je deze weer terug? Moet ik de exacte stalling plek onthouden om informatie te krijgen als de fiets onverhoopt zoek raakt? Allemaal vragen...

icon

Beste antwoord door Laura NS 2 February 2022, 20:51

Bekijk origineel

44 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Hier zijn eerdere topics over geweest, waarbij het inderdaad lijkt te verschillen hoe stallingen omgaan met fietsen die de maximale stallingstermijn overschreden hebben.

De NS (in de persoon van moderatoren hier) gaf aan dat een fietsenstalling geen ‘opslagplaats’ moest zijn, dus dat een fiets ‘actief gebruikt’ zou moeten worden.

In jouw geval zou dat betekenen dat je af en toe naar Utrecht zou moeten reizen om je fiets uit- en weer in te checken. Beetje onzinnig met een jaarabonnement natuurlijk.

Daarbij het nog steeds geldende advies van de overheid om thuis te blijven als dat kan, en niet-noodzakelijke reizen te beperken (of drukte vermijden, geef het maar een naampje).

Bij moderne stallingen wordt (door camera’s of sensoren in de rekken) bijgehouden hoe lang een fiets gestald staat. Daarbij is onderscheid maken tussen fietsen met of zonder abonnement natuurlijk lastig, maar als Utrecht gereserveerde plaatsen heeft voor abonnementhouders is een sticker dus voldoende.

En tja, die zullen dan wel gejat worden. De reactie van de medewerker over fietsen met een abonnement is in ieder geval zinniger dan die van de moderatoren… :rolling_eyes:

Een andere mogelijkheid om te lang gestalde fietsen op te sporen is steekproefsgewijs, bijvoorbeeld door een stickertje met bepaalde/wisselende kleur op het zadel, of zelfs een touwtje om de spaken. Als dat er na x weken nog steeds op zit is de fiets niet gebruikt. Dat is in ieder geval hoe de gemeente hier ‘weesfietsen’ opspoort.

Bij de NS worden opgeruimde fietsen meen ik enkele weken apart gezet, of gaan ze naar een depot, waar ze nog enige tijd bewaard worden. Daar kan een moderator of iemand anders wel antwoord op geven.

Bedankt Robert voor je reactie, weet je hoeveel tijd zit tussen een label krijgen en je fiets die verwijderd wordt? Ik neem een jaarabonnement bij een bewaakte stalling om juist dit te voorkomen, mijn fiets staat er 1,5 maand en gelijk al een label :astonished: dat wekt weinig vertrouwen. Hopelijk houdt mijn goede slot de NS tegen mijn fiets zomaar te verwijderen.

Badge +3

Gerelateerd topic gevonden: 

 

Die link werkt niet voor mij: 

Je hebt (nog) geen toegang tot deze pagina.

Helaas heb je geen toegang tot deze pagina.

@DrMonique hij zou nu weer moeten werken.

Badge +3

Oeps, die staat in het archief maar de tekst luidde:

Ik vind het erg vervelend om te lezen dat je fiets is verwijderd, maar ik ben bang dat dit volgens de voorwaarden van de specifieke stalling is toegestaan. Ik heb hier even een collega van NS Fiets over geraadpleegd, die mij wees op het volgende.

Maximale stallingstermijn

U kunt uw fiets maximaal 30 dagen aaneengesloten in de stalling laten staan. Daarna wordt uw fietst verplaatst naar het Gemeentelijk Fietsendepot.
(bron)
Het Gemeentelijke Fietsdepot heeft vervolgens zijn eigen regels omtrent hoe lang een fiets bewaard wordt.

Edit: Dank @Laura NS voor het terugplaatsen.

Volgens deze pagina geld het stallings termijn nog niet, maar dat lijkt niet te kloppen als ze bij Amstel labels uitdelen.

 

Is het verwijderen dan ook op de bonnefooi en is mijn fiets niet veilig bij de NS?

Badge +3

Ik vind het wel interessant omdat de stalling in Utrecht dus aparte plekken heeft voor abonnementhouders, en de beheerders ook aangeven dat er dan geen maximum termijn is.

Volgens deze pagina geld het stallings termijn nog niet, maar dat lijkt niet te kloppen als ze bij Amstel labels uitdelen.

Dat is oude informatie. De termijn wordt weer gehandhaafd. Ik kan even niet meer precies terugvinden sinds wanneer, maar al best een tijd.

“Maximale stallingsduur (ook voor jaarabonnementen) is 28 dagen.”

Het systeem lijkt niet erg waterdicht, de beheerder vertelde dat het abonnement automatisch elk jaar verlengd wordt. Toen ik aangaf dat het maandelijks opzegbaar is zei hij dat je dan het stickertje op moet sturen, dat je je geld dan terug krijgt. Dan kan ik nu ook een stickertje van iemand anders zijn fiets afpeuteren, wat blijkbaar gebeurt.

Toen ik het abonnement nam ging ik er vanuit dat het abonnement op de OV-chipkaart werd gezet en dat je zo de stalling in/uit ging, dan staat het op naam en is het veilig. Stickers, wie verzint dat...

Volgens deze pagina geld het stallings termijn nog niet, maar dat lijkt niet te kloppen als ze bij Amstel labels uitdelen.

Dat is oude informatie. De termijn wordt weer gehandhaafd. Ik kan even niet meer precies terugvinden sinds wanneer, maar al best een tijd.

“Maximale stallingsduur (ook voor jaarabonnementen) is 28 dagen.”

Huh???? Ik heb daar geen bericht over gehad, specifiek vandaag nagevraagd en van de beheerder gehoord dat het niet gehandhaafd wordt, op de website van de NS staat dat het niet gehandhaafd wordt. Er geldt nog een dringend thuiswerk advies.

 

Nu weet ik het niet meer, waar haal ik correcte informatie vandaan?

Nu weet ik het niet meer, waar haal ik correcte informatie vandaan?

Ik zoek het even uit!

Badge +3

Toen ik het abonnement nam ging ik er vanuit dat het abonnement op de OV-chipkaart werd gezet en dat je zo de stalling in/uit ging, dan staat het op naam en is het veilig. Stickers, wie verzint dat...

Fiets-gerelateerde producten staan niet als fysiek ‘product’ op een kaart maar zijn een administratieve koppeling met een kaartnummer. Zelfde voor OV-fiets en Stallen op Rekening.

Voorheen kreeg je dan een witte (bruikleen/borg) stallingspas, maar tegenwoordig is dat dus gewoon je ov-chipkaart.

Bij opzeggen van een abonnement (kan maandelijks inderdaad) krijg je dan een deel van de reeds betaalde kosten terug. Een willekeurige sticker opsturen is inderdaad nogal onzinnig, want voor geld terug moet je ten eerste toch echt een abonnement hebben (op jouw naam). De sticker geeft enkel aan dat er voor die fiets een abonnement actief is/was, de controle daarop is je ov-chipkaart (of stallingspas).

Daarover is nog een ander interessant topic, die ga ik nog even zoeken. Ging over het verschil tussen de kosten per maand (naar rato), of dat je na een aantal maanden gebruik niets meer terug kreeg. @Momo  weet dat misschien nog wel. In dat geval ging het over een stalling (Lelystad of Ede-Wageningen) die gratis werd, dus abonnement niet meer nodig.

 

Badge +3

Ik vond in ieder geval deze pagina https://www.ns.nl/klantenservice/fietsenstallingen/opzeggen-of-annuleren.html

Met relevant voor die vergoeding deze: https://www.ns.nl/binaries/_ht_1533209669716/content/assets/ns-nl/tarieven/berekening-uitbetaling-vergoeding-fietsenstalling-en-fietskluis.pdf

@DrMonique Toch even met de achterliggende afdeling gecorrespondeerd, het zou wel weer gehandhaafd moeten worden momenteel. Dit sinds halverwege vorig jaar al, sinds de lockdown van toen opgeheven werd. Daarna is er geen flexibele handhaving meer geweest. Mag ik vragen waar je dit op de NS-website hebt gevonden?

Vanaf 1 januari heb ik een nieuwe baan, rond 14 december heb ik gecheckt wat de regels waren voor het stallen omdat ik niet verwachtte in de winter regelmatig de fiets te kunnen gebruiken. Hier staat het toch duidelijk bevestigd dat er niet gehandhaafd wordt, Laatst bijgewerkt: 24 november 2021:

Op basis van die informatie heb ik een abonnement afgesloten.

 

Een willekeurige sticker opsturen is inderdaad nogal onzinnig, want voor geld terug moet je ten eerste toch echt een abonnement hebben (op jouw naam). De sticker geeft enkel aan dat er voor die fiets een abonnement actief is/was, de controle daarop is je ov-chipkaart (of stallingspas).

 

 

Ik heb een abonnement, als ik een sticker van een andere fiets afpeuter kan ik mijn abonnement behouden en geld terug krijgen. Zo kan ik elke week wel een andere sticker halen voor een andere fiets, het verbaasd mij hoe fraudegevoelig dit is.

 

Dan kom ik terug bij mijn vraag: hoe vaak moet ik mijn fiets checken op labels om te voorkomen dat deze onterecht verwijderd wordt? Op de label stond alleen 28 januari en vandaag is het 2 februari. Had ik eigenlijk bij de beheerder moeten vragen, maar toen was het kwartje nog niet gevallen (en ik was meer bezig met op tijd op mijn werk komen).

Vanaf 1 januari heb ik een nieuwe baan, rond 14 december heb ik gecheckt wat de regels waren voor het stallen omdat ik niet verwachtte in de winter regelmatig de fiets te kunnen gebruiken. Hier staat het toch duidelijk bevestigd dat er niet gehandhaafd wordt, Laatst bijgewerkt: 24 november 2021:

Dat is informatie van 22 mei.

 

Fietsenstalling (aangepast 22 mei)

  • Voor alle fietsenstallingen geldt dat er voorlopig niet gehandhaafd zal worden. Fietsen blijven gewoon staan.
Reputatie 7
Badge +3

Het systeem lijkt niet erg waterdicht, de beheerder vertelde dat het abonnement automatisch elk jaar verlengd wordt. Toen ik aangaf dat het maandelijks opzegbaar is zei hij dat je dan het stickertje op moet sturen, dat je je geld dan terug krijgt. Dan kan ik nu ook een stickertje van iemand anders zijn fiets afpeuteren, wat blijkbaar gebeurt.

Toen ik het abonnement nam ging ik er vanuit dat het abonnement op de OV-chipkaart werd gezet en dat je zo de stalling in/uit ging, dan staat het op naam en is het veilig. Stickers, wie verzint dat...

Het is een jaarabonnement wat maandelijks opzegbaar is, maar hou er rekening mee dat je geen bedrag gedeeld door 12 maal aantal maanden dat resteren terug krijgt. NS hanteert vaste bedragen die lager zijn.

28 dagen is maximale stallingstijd, sommige stallingen wijken iets af. Als het goed is staat deze maximale tijd in de voorwaarden.

De Jaarbeurspleinstalling heeft een vast gedeelte voor alleen fietsen met abonnement. Dagstallingsfietsen mogen daar niet staan. Dit is om te voorkomen dat als de stalling te vol is, abonnementhouders daar niet terecht kunnen.

Rondom Utrecht Centraal zijn meerdere NS stallingen, maar ook gemeentestallingen. Lees altijd voorwaarden per stalling.

  

Vanaf 1 januari heb ik een nieuwe baan, rond 14 december heb ik gecheckt wat de regels waren voor het stallen omdat ik niet verwachtte in de winter regelmatig de fiets te kunnen gebruiken. Hier staat het toch duidelijk bevestigd dat er niet gehandhaafd wordt, Laatst bijgewerkt: 24 november 2021:

Dat is informatie van 22 mei.

 

Fietsenstalling (aangepast 22 mei)

  • Voor alle fietsenstallingen geldt dat er voorlopig niet gehandhaafd zal worden. Fietsen blijven gewoon staan.

Precies: er staat dat er niet wordt gehandhaafd en dat is niet aangepast en dat bericht was recent (24 november 2021) geupdate. Bij de voorwaarden was geen info te vinden. Ik dacht in december dat de NS het goed voor elkaar had, maar helaas.

Ik snap hoe je dit hebt bekeken. Ik ben het met je eens dat het topic aangepast had moeten worden. Dit heb ik nu zelf bijgewerkt. Excuus voor de verwarring.

Reputatie 7
Badge +3

Daarover is nog een ander interessant topic, die ga ik nog even zoeken. Ging over het verschil tussen de kosten per maand (naar rato), of dat je na een aantal maanden gebruik niets meer terug kreeg. @Momo  weet dat misschien nog wel. In dat geval ging het over een stalling (Lelystad of Ede-Wageningen) die gratis werd, dus abonnement niet meer nodig.

 

Ging bij mij om de stalling bij station Delft. Bij het oude station was een apart gedeelte voor bewaakt/betaald stallen waar ik een abonnement had. De stalling bij het nieuwe nieuwe station heeft geen bewaakt/betaald stallen. Ik had voor die oude bewaakte stalling een jaarabonnement, met sticker op mijn achterspatbord. De stalling was ouderwets, zonder sensoren of iets anders om te kunnen bij houden hoe lang een fiets er stond. Mijn jaarabonnement was in augustus 2014 ingegaan, het nieuwe station en de nieuwe stalling werden 28 februari 2015 in gebruik genomen en de maandag erop stalde ik voor het eerst mijn fiets in de nieuwe stalling. Ergens in de eerste of tweede van maart stuurde ik mijn verzoek voor restitutie van de resterende maanden samen met het stickertje en het kaartje wat ik had gekregen als abonnementsbewijs naar NS, net als mijn collega die 2 of 3 maanden later dan mij een jaarabonnement had afgesloten (omdat zij eerst een tijdje met de bus van station naar werklocatie ging) en zijn kreeg wel een deel van haar abonnementsgeld terug en ik niet. Ik kreeg niet eens bericht dat ik niets terugkreeg. Toen mijn betaling uitbleef ben ik zelf gaan zoeken in de voorwaarden en zag dat je geen geld terug kreeg als je 7 of 8 maanden (of meer) gebruik had gemaakt van het jaarabonnement. Volgens mij was het zo dat je met 7 of 8 keer een maandabonnement kwam aan het bedrag van een jaarabonnement en dat je daarom niets terugkreeg als je het na dat aantal maanden opzegde. Beetje jammer, gezien dat ik niet voor mijn lol het jaarabonnement opzegde maar omdat NS de bewaakte stalling de nek omdraaide. 

  

Ik snap hoe je dit hebt bekeken. Ik ben het met je eens dat het topic aangepast had moeten worden. Dit heb ik nu zelf bijgewerkt. Excuus voor de verwarring.

Bedankt, dat zal zeker andere mensen helpen want de informatie was zeker verwarrend.

 

Deze vraag staat nog open (sorry, had beter in een los topic gekund):

Mijn fiets kreeg onterecht een label voor verwijdering, omdat mijn abonnement sticker door iemand verwijderd was. Hoe vaak moet ik mijn fiets checken op labels om te voorkomen dat mijn fiets onterecht verwijderd wordt? Eens in de 28 dagen?

Daarover is nog een ander interessant topic, die ga ik nog even zoeken. Ging over het verschil tussen de kosten per maand (naar rato), of dat je na een aantal maanden gebruik niets meer terug kreeg. @Momo  weet dat misschien nog wel. In dat geval ging het over een stalling (Lelystad of Ede-Wageningen) die gratis werd, dus abonnement niet meer nodig.

 

Ergens in de eerste of tweede van maart stuurde ik mijn verzoek voor restitutie van de resterende maanden samen met het stickertje en het kaartje wat ik had gekregen als abonnementsbewijs naar NS

Wat als je geen stickertje meer hebt omdat iemand anders ermee aan de haal is, dan krijg je geen geld meer terug? Volgens die logica had ik vandaag een nieuw jaarabonnement aan moeten schaffen, na 1,5 maand gebruik *mind is blown* ik kan er nog steeds niet bij hoe dit systeem werkt...

Reputatie 7
Badge +3

Ik kreeg bij afsluiten behalve dat stickertje op mijn fiets ook een papieren bewijsje van mijn abonnement. Was een kaartje van grofweg creditcard formaat van dik papier, bijna karton en de stallingsbeheerder had ook een deel (bestond uit 2 delen die met een kartelrandje aan elkaar zaten). Ik weet niet of jij ook zoiets heb gehad of een ander soort bewijs van je jaarabonnement, mogelijk zou je dan met dat als bewijs een nieuwe sticker kunnen krijgen. Maar ik moet wel zeggen dat het te triest voor woorden is dat iemand dit soort stickertjes van fietsen af gaat pulken. 

Voor restitutie moest je trouwens ook het gedeelte van het abonnementsbewijs wat de stallingsbeheerder had behouden meesturen. Dat heb ik toen één van de eerste dagen dat de nieuwe stalling in Delft open was opgevraagd bij de beheerder. Voor niks dus. 

Reageer