slagbomen te vroeg dicht | NS Community
beantwoord

slagbomen te vroeg dicht

  • 16 December 2021
  • 11 reacties
  • 538 Bekeken

Op station Santpoort Zuid gaan vaak de spoorbomen al dicht terwijl de trein nog in aantocht is. Het perron bevindt zich nog voor de spoorbomen dus vervolgens moet de trein nog stoppen en iedereen in- en uitstappen. Al die tijd zijn de spoorbomen dicht. Dit is ergerlijk voor het andere verkeer dat daardoor lang moet wachten. Ook is het gevaarlijk want mensen lopen onder de spoorbomen door om alsnog de trein te halen. De spoorbomen gaan nl 2 min voor de vertrektijd al dicht. Graag de spoorbomen pas dicht doen als de trein wil gaan vertrekken. Soms gebeurt dit wel al op die manier, dus het kan wel. Graag een antwoord op dit bericht. Bedankt alvast.

icon

Beste antwoord door MoDe 16 December 2021, 07:57

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +3

De spoorbomen zijn dicht voor ieders veiligheid. Eerder open of dicht kan niet, dit gaat niet. Het openen en dichtdoen is gekoppeld aan moment wanneer trein in aantocht is, vertrekt of op station staat. Het is niet de bedoeling om het spoor over te steken als de bomen dicht zijn.

Reputatie 7

Probleem op dit traject is vooral dat er te veel stations zijn die dus ook erg dicht op elkaar liggen. In het stukje Haarlem-Beverwijk van ca 10 kilometer zijn maar liefst 4 tussenhaltes. (Bloemendaal, Santpoort Zuid, Santpoort Noord en Driehuis). Treinen trekken tegenwoordig sneller op en bereiken dus eerder het punt waar de spoorbomen omlaag gaan, dan moet er weer relatief lang geremd worden.

 

Als je kijkt naar de inwoneraantallen van Santpoort zie je dat in Santpoort Noord 7520 mensen wonen en in Santpoort Zuid 3.370 en daar zijn dan wel 2 aparte stations voor. Daar komt nog bij dat het station Santpoort Noord eigenlijk in een soort niemandsland ligt. Er is ook al eerder voorgesteld om dit station op te heffen, maar het betreft een relatief rijke gemeente die volgens mij flink bijdraagt aan de instandhouding van deze 2 stations. (begrepen uit een conversatie met een 2 tal conducteurs en een krantenartikel in het Dagblad Kennemerland) Station Driehuis ligt dan ook nog vlakbij station Santpoort Noord, van Santpoort-Noord naar Driehuis vergt slechts 2 minuten.

 

Kortom m.i. zou het een goede zaak zijn als van de 2 stations in Santpoort er één zou worden opgeheven. Indien je Zuid opheft zullen de reizigers daar veelal gaan opstappen in Bloemendaal, indien je Noord opheft zullen de reizigers veelal opstappen in Driehuis. Door opheffing van één van de stations zal de reistijd bekort worden die nu relatief zeer lang is op het traject Haarlem-Uitgeest. Ik denk niet dat er dan opeens veel reizigers op de auto gaan overstappen.

 

 

 

Reputatie 6
Badge

Dit kan ook simpelweg met het seizoen te maken hebben. In het najaar gaan overwegbomen na stations vaak al eerder dicht. Als een trein door gladheid niet op tijd stilstaat, kan deze niet een overweg op glijden waar dan nog verkeer rijdt. In de rest van het jaar is het risico lager en hoeft de overweg dus niet vroeg dicht. Je ziet dit op meerdere plaatsen (ook in bijvoorbeeld Veenendaal, Steenwijk, enzovoorts). Meestal gebeurt het alleen bij treinen vroeg in de ochtend.

Reputatie 7
Badge +1

Precies-het gaat om voorkomen van elk mogelijk denkbaar, want ooit in een grijs verleden wel eens gepasseerd gevaar-doorslippen bij natte rails of slaperige meester oid. Al schijnt de metro van R'dam zover dat het daar niet altijd zo moet/hoeft

Precies-het gaat om voorkomen van elk mogelijk denkbaar, want ooit in een grijs verleden wel eens gepasseerd gevaar-doorslippen bij natte rails of slaperige meester oid. Al schijnt de metro van R'dam zover dat het daar niet altijd zo moet/hoeft

Er zijn inderdaad stations waar de stop-door schakeling in de herfst/winter periode al geactiveerd wordt voordat de trein bij het perron is, dit om eventuele gevolgen van doorglijden zo klein mogelijk te houden.  Veelal is dit het geval bij de eerste treinen van de dag en/of als er meldingen van gladheid gedaan zijn door machinisten.

Een opmerking over een slaperige meester is compleet ongepast @bahnrider want als machinist ben je gewoon attent, zeker bij gladde sporen.

Reputatie 6

Ze kunnen ook een constructie maken zoals je bijvoorbeeld op Purmerend Overwhere ziet, waar de Hc moet sleutelen voordat de slagbomen dichtgaan en het sein groen wordt.

Reputatie 7
Badge +3

Ze kunnen ook een constructie maken zoals je bijvoorbeeld op Purmerend Overwhere ziet, waar de Hc moet sleutelen voordat de slagbomen dichtgaan en het sein groen wordt.

Hoe helpt dat tegen doorglijden?

Badge +3

Die stop/door schakeling gaat inderdaad om overwegen die vlak ná een station liggen, althans als ik http://www.marcrpieters.nl/stopdoor.html begrijp.

Dus als een trein stopt hoeft een overweg pas dicht op het moment dat de trein weer vertrekt (V-sein vanuit de treindienstleiding, of handmatig/met een ‘afstandsbediening’ sleutelen door conducteur of machinist).

Nu zal die overweg (of overpad voor voetgangers) op Santpoort Zuid wel dusdanig dicht bij het perron liggen dat voortijdig sluiten nodig is wanneer het risico bestaat dat een trein ‘doorglijdt’ bij aankomst. En daarbij dus óók een rood sein ‘passeert’…

Bij overwegen die vóór een perron liggen is het onoverkomelijk dat de overweg soms lang dicht blijft als er een trein met lage snelheid aankomt, want dat zou net zo goed een intercity op hoge snelheid kunnen zijn.

Driebergen-Zeist was daar een mooi voorbeeld van (filmpje waar je beide situaties ziet).

Reputatie 6

Ze kunnen ook een constructie maken zoals je bijvoorbeeld op Purmerend Overwhere ziet, waar de Hc moet sleutelen voordat de slagbomen dichtgaan en het sein groen wordt.

Hoe helpt dat tegen doorglijden?

Dat helpt tegen bomen dicht terwijl de trein nog stil staat (wat de oorspronkelijke vraag was...)

Badge +3

Als antwoord op de oorspronkelijke vraag dan..

Als machinisten melden dat de sporen glad zijn volgt er een veiligheidsprocedure. De treindienstleider zal vanaf dat moment ALLE treinen bedienen met DOOR. Dit houdt in dat ook bij stoptreinen het sein voor de overweg GROEN blijft, en dus de overweg al sluit ver voordat de stoptrein het station binnenrijdt. Dit is bijzonder hinderlijk voor het wegverkeer, want de sluitingstijden zijn dan erg lang. Toch is hiervoor gekozen, want de hele kleine kans bestaat dat de trein bij het stoppen op het station doorschiet, en het sein voor de overweg passeert. Stel je voor dat het sein dan ROOD zou staan, en de overweg geopend is. Dan is het beter dat het sein GROEN staat en de overweg gesloten is.

Met handmatig sleutelen (of automatisch bomen dicht op geplande vertrektijd) waarbij een trein nog aan het perron staat heeft dat inderdaad weinig te maken.

Reputatie 6

Ik heb het nog nooit gezien, maar ik geloof je :wink:

Reageer