Skip to main content
beantwoord

van dordrecht naar heerlen en even rondlopen in breda

Zamids
  • Reisadviseur**
  • 13 reacties

Ik vertrek in Dordrecht en moet naar Heerlen maar in Breda stap ik even uit om Breda effe in te gaan en daarna weer verder met de trein.   

Moet ik dan uit en weer inchecken?

Beste antwoord door Momo

Je kunt voor je gemoedsrust de incheck gegevens ook bekijken in je account op OV-chipkaart.nl. Met Flex zie je daar nooit ritprijzen maar wel de in en uitchecktijden. Dan weet je in ieder geval zeker of de uitcheck gelukt is.

Bekijk origineel

21 reacties

Aar
Forum|alt.badge.img
  • Super user
  • 2025 reacties
  • 23 maart 2025

Ja, en daar ontkom je niet aan als je Breda in wilt gaan. Er staan daar namelijk poortjes.

Alvast een goede reis gewenst en veel plezier in Breda. 

Zamids
  • Auteur
  • Reisadviseur**
  • 13 reacties
  • 23 maart 2025
Aar schreef:

Ja, en daar kom je niet aan als je Breda in wilt gaan. Er staan daar namelijk poortjes.

Alvast een goede reis gewenst en veel plezier in Breda. 

Ok dat heb ik gedaan en nu staat er bij mijn reizen hetvolgende. 
dordrecht Breda

breda niet uitgecheckt

verder helemaal niks terwijl ik doorgereisd ben naar Heerlen uit en in     Kerkrade. Uit en in.  Maastricht. Uit en in 

en nu weer onderweg ben naar Dordrecht 

Aar
Forum|alt.badge.img
  • Super user
  • 2025 reacties
  • 23 maart 2025

Het kan altijd even duren voordat de app bijgewerkt is. Als je op de juiste manier netjes in- en uitgecheckt hebt is er niets aan de hand. Check daarom ook altijd het display van het poortjes/zuiltjes. 

Zamids
  • Auteur
  • Reisadviseur**
  • 13 reacties
  • 23 maart 2025
Aar schreef:

Het kan altijd even duren voordat de app bijgewerkt is. Als je op de juiste manier netjes in- en uitgecheckt hebt is er niets aan de hand. Check daarom ook altijd het display van het poortjes/zuiltjes. 

Dankje.    Maar wel verwarrend op die manier. 
zo gaat de lol van weekend vrij reizen er wel vanaf.  

Aar
Forum|alt.badge.img
  • Super user
  • 2025 reacties
  • 23 maart 2025

Ach, je reist dan immers toch met een afgekocht reisrecht. Dus er is allang geen sprake meer van een borgbedrag, wat je vroeger wel had. 

Zamids
  • Auteur
  • Reisadviseur**
  • 13 reacties
  • 23 maart 2025

Staat wel dat ik 20 euro moet betalen 

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29991 reacties
  • 23 maart 2025
Zamids schreef:

Staat wel dat ik 20 euro moet betalen 

Nee, want de 'gemiste uitcheck’ (Heerlen) zal er morgen of overmorgen gewoon bij staan.

Dat duurt met Flex altijd even… tot soms wel 2 weken. Eigenlijk is het al bijzonder dat je transacties van vanochtend er al staan.

Neem aan dat je in Heerlen wel bij NS uitgecheckt hebt.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29991 reacties
  • 23 maart 2025

Die 20 euro is sowieso onterecht, want je reist op een zondag met Weekend Vrij.

Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4153 reacties
  • 23 maart 2025

Allemaal erg verwarrend maar uiteindelijk gaat het kloppen. Zelf heb ik ook vaak “niet uitgecheckt” erbij vermeld staan, terwijl ik wel degelijk uitgecheckt ben, ik ga immers door de poortjes. Het duurt soms meerdere dagen tot wel twee weken of langer. De melding over de 20 euro verdwijnt dan ook vanzelf. Bizar natuurlijk allemaal, dat de systemen zo werken anno 2025. 

Eerder kreeg ik dan altijd een automatisch standaardmailtje van “Lieneke Bouma” van NS, met het terechtwijzende bericht dat ik niet uitgecheckt heb (en indien niet gecorrigeerd het tarief geschat gaat worden op basis van eerder gemaakte ritten - dit terwijl ik Dal Vrij heb en altijd incheck in de daluren, wat het systeem toch ook gewoon makkelijk kan zien?) 🤣 Later zag ik dan in het reisoverzicht altijd “0 euro” staan.

En dan staat het in Mijn NS soms ook nog net anders dan bij OV-chipkaart. 

Ik begrijp ook nooit waarom de incheck wél altijd gelijk vermeld staat en de uitcheck soms pas na vele dagen - soms na 3 of 4 dagen, soms na twee weken (vanwaar dat verschil?)

Wat je wilt is gewoon realtime alle transacties netjes op een rij zien en niet een gatenkaas die in de loop der tijd volledig gemaakt wordt.

Zamids
  • Auteur
  • Reisadviseur**
  • 13 reacties
  • 23 maart 2025

Helemaal mee eens,    Het is leuk zo’n weekend vrij maar voor mij voorlopig weer de laatste maand.   Probeer het misschien over een jaar nog wel een keer en hoop dat het dan beter gaat.   
ik vind zoals het nu gaat knap waardeloos en reis niet meer met plezier met de trein op deze manier.  

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29991 reacties
  • 23 maart 2025
Zamids schreef:

Helemaal mee eens,    Het is leuk zo’n weekend vrij maar voor mij voorlopig weer de laatste maand.   Probeer het misschien over een jaar nog wel een keer en hoop dat het dan beter gaat.   
ik vind zoals het nu gaat knap waardeloos en reis niet meer met plezier met de trein op deze manier.  

Je hoeft helemaal niets te doen zolang je geen factuur krijgt met 20 euro wegens gemiste uitcheck. Wacht gewoon even tot (over)morgen en het komt goed.

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1656 reacties
  • 23 maart 2025
Rene74 schreef:

Ik begrijp ook nooit waarom de incheck wél altijd gelijk vermeld staat en de uitcheck soms pas na vele dagen - soms na 3 of 4 dagen, soms na twee weken (vanwaar dat verschil?)

Wat je wilt is gewoon realtime alle transacties netjes op een rij zien en niet een gatenkaas die in de loop der tijd volledig gemaakt wordt.

Ja dat is hier niet anders. De inchecks worden vrijwel meteen geregistreerd en de uitchecks laten dagen tot soms meer dan een week op zich wachten. Soms staat er nog wel "in bewerking".

Ik heb er nu ook nog weer eentje open staan…

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16543 reacties
  • Antwoord
  • 23 maart 2025

Je kunt voor je gemoedsrust de incheck gegevens ook bekijken in je account op OV-chipkaart.nl. Met Flex zie je daar nooit ritprijzen maar wel de in en uitchecktijden. Dan weet je in ieder geval zeker of de uitcheck gelukt is.

Zamids
  • Auteur
  • Reisadviseur**
  • 13 reacties
  • 24 maart 2025
Momo schreef:

Kijk hier heb ik wat aan, nu is het duidelijk dat ik alles goed heb gedaan, nu weet ik zeker dat het goedkomt. 

Thom
Forum|alt.badge.img+4
  • Super user
  • 25030 reacties
  • 24 maart 2025

Gewoon altijd in- en uitchecken dan gaat het goed. Dat dit het plezier van reizen met Weekendvrij bederft, lijkt me zwaar overdreven. U kunt bij elke in- en uitcheck denken: ‘Het kost me niks’. Ik zou daar juist veel plezier bij ervaren. In een samenleving moet je soms wat. Meestal moet u toch door een poortje. Waar je al niet een probleem van kunt maken als je uiterst voordelig reist.

U bent met NS overeengekomen dat u zult in- en uitchecken en aan dat contract heeft u zich te houden. NS houdt zich aan het contract en biedt u goedkoop reizen, en u checkt in en -uit. Wilt u deze overeenkomst met niet nakomen, of u er nou plezier in heeft of niet, dan wel of het zinvol vindt of niet, dan zegt u gewoon op. U wilt wel voordelig reizen maar zich niet aan de voorwaarden houden, tja zo werken de dingen niet. Het systeem is dat u een geldig kaartje heeft bij de incheck en de juiste prijs betaalt bij het uitchecken. Dat dit nul euro is doet niet ter zake. Geniet er juist van dat Weekendvrij deze optie biedt. Bommel vindt het reizen heerlijk als hij bij het uitchecken nul euro verdere kosten heeft. 

Doe het zoals ​@Momo aangeeft. als u weet hoe het werkt, is het zo slecht nog niet.

Zamids
  • Auteur
  • Reisadviseur**
  • 13 reacties
  • 24 maart 2025
Thom schreef:

Gewoon altijd in- en uitchecken dan gaat het goed. Dat dit het plezier van reizen met Weekendvrij bederft, lijkt me zwaar overdreven. U kunt bij elke in- en uitcheck denken: ‘Het kost me niks’. Ik zou daar juist veel plezier bij ervaren. In een samenleving moet je soms wat. Meestal moet u toch door een poortje. Waar je al niet een probleem van kunt maken als je uiterst voordelig reist.

U bent met NS overeengekomen dat u zult in- en uitchecken en aan dat contract heeft u zich te houden. NS houdt zich aan het contract en biedt u goedkoop reizen, en u checkt in en -uit. Wilt u deze overeenkomst met niet nakomen, of u er nou plezier in heeft of niet, dan wel of het zinvol vindt of niet, dan zegt u gewoon op. U wilt wel voordelig reizen maar zich niet aan de voorwaarden houden, tja zo werken de dingen niet. Het systeem is dat u een geldig kaartje heeft bij de incheck en de juiste prijs betaalt bij het uitchecken. Dat dit nul euro is doet niet ter zake. Geniet er juist van dat Weekendvrij deze optie biedt. Bommel vindt het reizen heerlijk als hij bij het uitchecken nul euro verdere kosten heeft. 

Doe het zoals ​@Momo aangeeft. als u weet hoe het werkt, is het zo slecht nog niet.

Ik hou me aan de regels en check in en uit zoals het hoort en dan moet Niet Sporen zich ook en de regels houden en de informatie juist verwerken en niet 20 euro neerzetten en over een paar dagen aanpassen.  Dat is gewoon vervelend en idd ik zeg het weer op, ik reis alleen met de trein omdat het goedkoop is maar niet nodig om met de trein te gaan.  

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16543 reacties
  • 24 maart 2025
Thom schreef:

Gewoon altijd in- en uitchecken dan gaat het goed. Dat dit het plezier van reizen met Weekendvrij bederft, lijkt me zwaar overdreven.

Ik kan me best voorstellen dat het wat onrust oplevert wanneer de reishiistorie aangeeft dat je niet uitgecheckt hebt terwijl je zelf weet dat je dat wel gedaan hebt en dat er €20 zal worden berekend. Zeker wanneer dit de eerste keer is. Heb je dit al vaker gezien en is het daarna weer rechtgetrokken na een paar dagen zul je er meer gerust op zijn. 

Ik vind het zelf ook absoluut een verslechtering dat het tegenwoordig blijkbaar zo werkt bij NS. Bij mijn oude Traject Vrij op saldo abonnement waren de in en uitchecks bijna altijd direct verwerkt, en als het niet direct was, dan ontbrak gewoon de hele reis, dus geen geen melding dat je niet uitgecheckt was. Ook de ene keer al een paar jaar geleden dat een reis met NS Flex pas veel later in mijn reishistorie stond, betrof dat de gehele reis, dus geen melding van vergeten uitcheck, ook de incheck stond nog niet bij de transacties en dus ook geen correctietarief van €20.

Rene74 schreef:

Zoals hierboven aangegeven, was dat voorheen niet zo. In ieder geval was het bij mij bij een reis in juli 2022 zo dat een gehele reis, zowel incheck en uitcheck, ontbrak en pas weken later te zien was in de reishistorie. De intussen vele meldingen hier dat alleen een uitcheck ontbreekt en dat er €20 wordt berekent dateren zover ik me van na die tijd.

Zou het kunnen dat dat tegenwoordig zo is door de aanpassing van de poortjes/paaltjes voor OV-pay? 

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1656 reacties
  • 24 maart 2025

Vreemde is dat een incheck direct geregistreerd staat, en een uitcheck niet terwijl de app die uitcheck wel meteen binnenkrijgt, want ik krijg er altijd direct ook melding van als ik ben uitgecheckt. Desondanks staat er dan nog dat ik niet heb uitgecheckt. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29991 reacties
  • 24 maart 2025

Misschien dat het systeem wat meer tijd nodig heeft om de prijs te berekenen omdat er een overstap in de reis zit, maar voor Weekend Vrij op een zondag is het simpel want dat is € 0,00

JurgenH
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 1656 reacties
  • 24 maart 2025

In mijn geval was er geen sprake van een overstap, maar een vrij reizen rit (0 euro dus). De incheck is er meteen, de uitcheck niet. Al komt die wel binnen in de app. Wel staat er de 1e dag nog: “In bewerking”. Vreemd is wel dat de terugreis helemaal niet zichtbaar wordt in de reishistorie.

Blijkbaar moet, zoals ​@Robert B inderdaad zegt, de prijs eerst nog berekend worden. Pas dan wordt de reis zichtbaar in de reishistorie.

Veel logischer zou zijn als de ritten wel direct zichtbaar zijn, de app krijgt ze immers al binnen voor de push notificaties, maar dat zolang de ritprijs nog niet berekend is, daar de opmerking “in bewerking” staat. Zo weet je in ieder geval dat het goed is gegaan, en waar je hebt gereisd. De prijs komt later wel (want bij NS moeten ze eerst nog de telraampjes van stal halen).

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 29991 reacties
  • 24 maart 2025

Weet de details ook niet, maar had in december een reis Eindhoven - Helmond Brandevoort waar ik vergeten was uit te checken (er zijn daar geen poortjes) maar dat een paar uur later alsnog gedaan heb, voorafgaand aan de terugreis.

De terugreis stond daags erna in Mijn NS mét precies de juiste prijs wegens ‘overstap’ binnen 35 minuten, dus de heenreis wag gewoon al volledig bekend! Staat er nog steeds zo trouwens op mijn Startpagina:

Maar voordat de heenreis met die ‘late uitcheck’ zichtbaar was heeft toch wel een weekje geduurd.

Daarvoor moet ik dan naar de volledige Reishistorie gaan (de uitcheck op Brandevoort was uiteraard om 21:45

Dat bevestigt OV-chipkaart maar staat er niet bij (ook prima want het bedrag klopt) 😅

Reageer