Skip to main content

OV-fiets gevonden (of gestolen)

Dit is wel apart…

Ik heb één of meerdere OV-fiets gevonden op internet.

Succes met ophalen :-)

04-02-2025, Leiden
Registratienummer: F0546f-0546-FF-010797

damesfiets Ov-fiets.nl ( diverse ). Locatie gevonden: Stationsplein, Restrictiegebied Station Leiden. Fout/gevaarlijk gestald op 4-2-2025 en overgebracht naar depot Kringloopbedrijf het Warenhuis op 4-2-2025, opslag t/m 18-3-2025.

https://www.verlorenofgevonden.nl/overzicht?search=0546

Forum|alt.badge.img+1

Inderdaad apart, ik herken na even doorgescrold te hebben tot en met 28-01 sowieso 4 OV-fietsen. Vindt het dan wel apart dat die ook naar dat kringloop warenhuis zijn gebracht. Zijn toch wel heel herkenbaar

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4 februari 2025

De fiets stond verkeerd, dan wordt ie weggehaald ookal is de eigenaar bekend. Wilt NS de fiets terug, dan mogen ze 'm ophalen.

Maar blijkbaar hebben ze daar ook weinig interesse in :)

https://community.ns.nl/ov-fiets-48/ik-heb-een-ov-fiets-gevonden-en-nu-75410/index12.html?postid=635124#post635124

"Het is dan maar zo dat de fiets vernietigd wordt", aldus de klantenservice...

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 4 februari 2025

Het kringloopbedrijf (dat toevallig Het Warenhuis heet) is blijkbaar ook het gemeentelijke fietsendepot. Een van de kringloopbedrijven hier is ook in feite wat vroeger een gemeentelijke ‘sociale werkplaats’ heette.

Dus ik denk dat de fietsen (in opdracht van de gemeente) door hen opgehaald worden. Die lui rijden toch de hele dag rond om spullen op te halen of te bezorgen. Wel onhandig, maar naar de (juiste) stalling brengen is geen optie, want om een fiets uit het depot te halen kost € 26,-

Vermist gemelde fietsen die nog ergens staan werden (worden?) in opdracht van NS opgehaald door CP&A (van de reclameborden en zo), en gaan dan weer naar de stalling met de nodige kosten voor de huurder, al is dat bij defect (incl. niet werkend slot) nogal discutabel.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 4 februari 2025
Robert B schreef:

Het kringloopbedrijf (dat toevallig Het Warenhuis heet) is blijkbaar ook het gemeentelijke fietsendepot. 

Het zit allebei in hetzelfde pand, al hebben ze wel aparte huisnummers. Aan de kant van het gebouw is bv ook de inleverlocatie voor elektrische apparaten. Het hoort allemaal bij elkaar.

Fietsen die niet binnen de maximum termijn worden opgehaald worden opgeknapt door het Warenhuis en weer verkocht, of ze zijn voor de ijzerboer. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 4 februari 2025

Lijkt me zinnig als de gemeente en de NS daar afspraken over maken, voordat OV-fietsen via de kringloopwinkel in de verkoop gaan. Aan de getoonde fietsen valt zo te zien weinig op te knappen, die kunnen prima weer de verhuur in.

Erryt NS
Moderator
  • Moderator
  • 4 februari 2025

Ik heb deze fietsen doorgezet. Ik weet niet precies wat de normale procedure is van fietsen die in een depot worden gestald.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 4 februari 2025

Ik heb wel vaker OV-fietsen op die pagina gezien. Misschien geven ze eerst de huurders van deze fietsen de kans de fietsen op te halen. De kosten die je moet betalen om een fiets op te halen zijn ieder geval minder dan wat NS berekent. Hoewel dat misschien nu ook weer anders is nu de voorwaarden zijn aangepast dat je een fiets maar 7 dagen mag huren, bij niet inleveren na 7 dagen wordt nu volgens het tarieven overzicht €350 berekend. Maar als je dus binnen 7 dagen na huren de fiets ophaalt bij het depot en weer inlevert bij NS ben je in ieder geval een stuk goedkoper uit. Wordt een OV-fiets niet opgehaald binnen een bepaalde tijd, kan men die laten ophalen door NS en dan misschien gelijk meerdere in één keer. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 4 februari 2025

Ja, en Eindhoven doet overigens hetzelfde https://www.eindhoven.nl/stad-en-wonen/stad/vrije-tijd/gevonden-of-verloren-voorwerpen 

En toeval of niet, Rooijakkersstraat 4E is precies aan de achterkant van https://www.hetgoed.nl/vestigingen/eindhoven 🤣

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 4 februari 2025

Even snel zoeken levert op dat er afgelopen maand ook meerdere OV-fietsen naar het fietsdepot in Den Haag zijn gebracht, waarvan 2 afkomstig uit Den Haag zelf en 2 uit Delft.

En ook in Utrecht zie ik er zo al eentje. 

Wat betreft SWAP fietsen geeft Fietsdepot Haaglanden aan dat die binnen twee weken (na de verwijderingsdatum) worden afgevoerd naar SWAP en staan dan niet meer op het Fietsdepot. Er wordt niets aangegeven wat betreft OV-fietsen.

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 4 februari 2025

Ah, als (redelijk duidelijk herkenbare, blauwe voorband) Swapfietsen zo behandeld worden dan maak ik me niet zo’n zorgen over OV-fietsen. Die zouden tegenwoordig zelfs na een week dus al terug kunnen naar de NS.

CP&A of wie dan ook kom ze maar halen! 🤣 (want de huurder van de fiets is dan al te laat en krijgt 350 euro boete tenzij die valse aangifte doet van ‘diefstal’ door de gemeente).

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 4 februari 2025

Dat over SWAP fietsen zie ik voorlopig alleen bij depot Haaglanden, geen idee of andere depots ook zo’n regeling hebben en of dat ook geldt voor OV-fietsen. 

Maar het is blijkbaar gebruikelijk dat verwijderde OV-fietsen in deze database staan. In Groningen tel ik er sinds begin januari ook al 7. 

Forum|alt.badge.img+1

en weer één

Forum|alt.badge.img+1

Ik zit nu even verder te kijken en ik zie dat in Utrecht van 6-2 t/m 9-2 meer dan 10 OV-fietsen daar in het depot geplaatst. Lijkt mij lucratief om daar even een ophaalafspraak te plannen.

Valt wel op dat ik voor de rest eigenlijk alleen maar Den Haag, Leiden en Amsterdam tegenkom. Lijkt erop dat andere gemeentes dit anders aanpakken. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 9 februari 2025

Super gevaarlijk gestald daar inderdaad.. 🙄🤔

Forum|alt.badge.img+1
Robert B schreef:

Super gevaarlijk gestald daar inderdaad.. 🙄🤔

Ik heb mijn post even aangepast, de foto's zijn denk ik van de fietsenstalling waar ze geplaatst zijn. Wel grappig…… om te lezen dat de meeste fietsen zo'n beetje bij de stationsstalling (Vredenburg) worden gevonden en dan vervolgens worden gebracht naar het depot in Utrecht West. Doet mij toch een beetje denken aan water naar de zee dragen in dit geval. 

Forum|alt.badge.img+1

Ik heb nog even op extra informatie gedrukt en zie dat het ophalen van dergelijke fietsen in Leiden bijvoorbeeld € 26,00 kost en dat het per pin voldaan moet worden. Dat zal wel een probleem zijn denk ik. Die passende fietssleutel zal bij deze sloten ook wel lastig zijn. Lijkt mij dat NS eens goede afspraken moet gaan maken met de gemeentes hierover. In een ander topic las ik onderstaande

Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 12 februari 2025

Het lijkt mij dat NS een universele digitale sleutel heeft om de fietsen van de slot te halen en weer op slot te doen, zelfs als de fiets op iemand zijn OV-chipkaart staat. Moeilijk zal het dus niet zijn.

Forum|alt.badge.img+1
Gorott schreef:

Het lijkt mij dat NS een universele digitale sleutel heeft om de fietsen van de slot te halen en weer op slot te doen, zelfs als de fiets op iemand zijn OV-chipkaart staat. Moeilijk zal het dus niet zijn.

Blijkbaar toch te moeilijk voor NS

Reageer