Skip to main content
beantwoord

keuzedagen nieuwe ovchipkaart

Kon pas ná de reis met Klantenservice contact opnemen want ik stond al op het punt af te reizen. In de brief v d nwe ovchipkaart staat "Heb je een actief abonnement op je oude kaart? Dat is automatisch overgezet "

Daaruit blijkt niet makkelijk dat dat voor je keuzedagen geldt. Ook niet dat dat ook op de dag van verzending is gebeurd  Wat als je die Oost nog niet hebt kunnen zien? 

Heb wel een extra keuzedag toegestuurd gekregen, netjes, maar toch had ik die dag niet voor bijna €40;-- (al met korting) gereisd. Ik had liever het geld teruggekregen.

Beste antwoord door Tochjo

Dit is een vervolg op

https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/keuzedagen-te-snel-nieuwe-ovchipkaart-89360

Bekijk origineel

Tochjo
Forum|alt.badge.img+4
  • 29 maart 2025

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • 29 maart 2025

U heeft op de nieuwe kaart meteen de beschikking over de keuzedagen, maar ja als je dat niet weet en al onderweg bent… Het was wel wijs geweest even op het display te kijken bij de incheck, dat moet eigenlijk altijd. Dan had u kunnen zien dat u niet op de keuzedag reisde. Nu is het een dure grap omdat u dat ontging. Het is beter de keuzedag pas te activeren op de reisdag zelf. In dat geval had u hem niet op uw oude abonnementskaart kunnen zetten.

Het neemt niet weg dat NS hier niet goed over communiceert.

https://community.ns.nl/ov%2Dchipkaart%2D5/keuzedagen%2Dte%2Dsnel%2Dnieuwe%2Dovchipkaart%2D89360

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 29 maart 2025

Uit dat actieve abonnementen zijn overgezet op de nieuwe kaart, maak ik op dat je dan direct met de nieuwe kaart moet gaan reizen.

Je hebt een extra keuzedag gekregen dat is al heel wat. Je had namelijk bij het ophalen van de keuzedag al kunnen zien dat dat niet lukte en tijdens jouw reis contact kunnen opnemen met NS klantenservice.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 29 maart 2025
MoDe schreef:

Uit dat actieve abonnementen zijn overgezet op de nieuwe kaart, maak ik op dat je dan direct met de nieuwe kaart moet gaan reizen.

Nou, ik maak dat niet op uit die tekst. Sterker nog, ik weet dat uit eigen ervaring. Na mijn kaartvernieuwing in 2019 heb ik nog een aantal weken met mijn oude kaart gereisd waar toen een Traject Vrij abonnement op stond, dat abonnement was niet opeens van de oude kaart verdwenen en kon dus nog gewoon gebruikt worden. Als dat met iets anders, zoals Keuzedagen, anders is moet dat duidelijker worden aangegeven. Hoe moeilijk kan het zijn om een regeltje tekst in de brief toe te voegen? “Heeft u Keuzedagen? Deze kunt u nu niet meer met de oude kaart ophalen.”

En het valt me op dat er nu opeens meerdere abonnementhouders tegenaan lopen. Is dit iets wat pas sinds kort zo is of was het altijd al zo dat je Keuzedagen alleen met de nieuwe kaart kon ophalen na een kaartvernieuwing. Ik zit al sinds 2014 op deze community en heb deze klacht niet eerder hier langs zien komen, maar pas sinds kort. Of lopen mensen hier nu vaker tegenaan sinds de wijziging dat Keuzedagen niet meer per 2 maanden beschikbaar komen?

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
Momo schreef:

En het valt me op dat er nu opeens meerdere abonnementhouders tegenaan lopen. Is dit iets wat pas sinds kort zo is of was het altijd al zo dat je Keuzedagen alleen met de nieuwe kaart kon ophalen na een kaartvernieuwing. Ik zit al sinds 2014 op deze community en heb deze klacht niet eerder hier langs zien komen, maar pas sinds kort. Of lopen mensen hier nu vaker tegenaan sinds de wijziging dat Keuzedagen niet meer per 2 maanden beschikbaar komen?

In andere topics is ooit wel iets soortgelijks langsgekomen maar dat ging dan om OV-fiets, wat net zoals Keuzedagen ook niet als product op een kaart staat, maar gekoppeld is aan het kaartnummer.

Tijdens een kaartvernieuwing via NS kon je dan geen OV-fiets meer huren totdat je de nieuwe kaart ontvangen had, en bij een kaartvernieuwing via OV-chipkaart kon je met de nieuwe kaart geen fietsen huren omdat de NS niet wist dat je een nieuwe kaart had en OV-chipkaart geen producten kan overzetten die niet op een kaart staan.

Als je dus je kaart zelf vernieuwt (waarom zou je, dat moet NS toch regelen❓) kan het dus ook mis gaan met Keuzedagen als OV-chipkaart de vernieuwing (of vervanging wegens verloren/gestolen/defect) niet doorgeeft aan NS.

Eigenlijk zou het zo moeten zijn dat jijzelf bij een kaartvernieuwing aangeeft dat je de nieuwe kaart ontvangen hebt en de betreffende producten (OV-fiets, Stallen op Rekening en Keuzedagen) aan die kaart gekoppeld mogen worden. Maar ja, dat is weer extra werk voor jou (contact opnemen) én voor de NS Klantenservice, want dat kan je niet online doen.

Op zich zou je nog in Mijn NS bij de Keuzedagen kunnen zetten voor welke kaart ze klaar staan, of Keuzedagen niet automatisch klaar zetten maar zelf aangeven welke je wilt ophalen en voor welke kaart, maar dat is ook weer een extra handeling.

Of zet in de mail die je krijgt over het klaarzetten van een volgende Keuzedag voor welke kaart die klaar staat… (en neem contact op als je hem op een andere kaart wilt) 🤔

De suggestie van ​@Momo (gebruik voortaan je nieuwe kaart) is het makkelijkst, maar die moet je dan wel hebben én NS moet weten dat je een nieuwe kaart hebt.

Zie verder het door ​@Tochjo genoemde andere topic.

Reageer