Skip to main content
beantwoord

keuzedagen te snel nieuwe ovchipkaart..

• Sprinter
  • 3 reacties

Op mijn nog wekenlang geldige ovchipkaart wilde ik een Keuzedag gebruiken, die waren niet meer aanwezig!

Een dure reis moetrn maken en de nieuwe ovchipkaart lag 2 dagen thuis, in de brief geen opmerkingen over deze al overgehevelde keuzedagen. Afgezien van het feit dat niet iedereen alle dagen aanwezig is op het postadres.

Compenseert/corrigeert NS deze actie? Het is zo klantonvriendelijk.

Beste antwoord door MoDe

Of NS dit compenseert weet ik niet, maar wat stond er precies in de begeleidende brief bij de nieuwe kaart? Stond daar iets over direct in gebruik nemen? Heb je direct nadat je de keuzedagen niet kon ophalen contact opgenomen met NS klantenservice?

Je kunt telefonisch, via X, Facebook of chat contact opnemen met NS klantenservice. Wij kunnen jou hier bij deze reizigers-helpen-reizigerscommunity niet compenseren.

Hopelijk spelen de moderators dit probleem door, zodat brieven aangepast worden.

Bekijk origineel

30 reacties

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13654 reacties
  • Antwoord
  • 26 maart 2025

Of NS dit compenseert weet ik niet, maar wat stond er precies in de begeleidende brief bij de nieuwe kaart? Stond daar iets over direct in gebruik nemen? Heb je direct nadat je de keuzedagen niet kon ophalen contact opgenomen met NS klantenservice?

Je kunt telefonisch, via X, Facebook of chat contact opnemen met NS klantenservice. Wij kunnen jou hier bij deze reizigers-helpen-reizigerscommunity niet compenseren.

Hopelijk spelen de moderators dit probleem door, zodat brieven aangepast worden.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7402 reacties
  • 26 maart 2025

Je bent niet de enige:

Het zou fijn zijn als is nodig dat dit gecommuniceerd gaat worden, zoals ook geadviseerd in bovenstaande topics. Mensen worden nu onnodig en m.i. onterecht op hoge kosten gejaagd, en moeten waarschijnlijk hemel en aarde bewegen om dit weer gecompenseerd te krijgen.

• Intercity
  • 13 reacties
  • 26 maart 2025
mvdv schreef:

Op mijn nog wekenlang geldige ovchipkaart wilde ik een Keuzedag gebruiken, die waren niet meer aanwezig!

Een dure reis moetrn maken en de nieuwe ovchipkaart lag 2 dagen thuis, in de brief geen opmerkingen over deze al overgehevelde keuzedagen. Afgezien van het feit dat niet iedereen alle dagen aanwezig is op het postadres.

Hopelijk bieden ze een terugbetaling of andere compensatie voor de extra kosten.

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13654 reacties
  • 26 maart 2025
Rene09 schreef:
mvdv schreef:

Hopelijk bieden ze een terugbetaling of andere compensatie voor de extra kosten.

Een niet gebruikte keuzedag kan niet ongedaan gemaakt worden. De vraag is wat er in de begeleidende brief stond. Staat daarin dat de nieuwe kaart direct gebruikt moet worden dan hoeft NS niet te compenseren. Daarbij kun je het beste op het moment dat je geen keuzedag kunt ophalen contact opnemen met NS klantenservice ipv achteraf.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30332 reacties
  • 26 maart 2025

In de brief zetten dat je in het geval van Keuzedagen een vernieuwde kaart meteen moet gaan gebruiken is op zich al een goede stap, maar dat staat er dus niet in.

Het Dal Voordeel abonnement zelf blijft gewoon geldig op de huidige kaart tot de einddatum, dus je kunt tot die tijd beide kaarten gebruiken.

Maar Keuzedagen worden bij vernieuwing meteen al aan de nieuwe kaart gekoppeld, en die moet je dus maar net al in huis hebben 😥

Daarom kan je via de Klantenservice een vervanging krijgen. Het lijkt me aannemelijk dat ze voor de nieuwe kaart dan één Keuzedag kunnen wegnemen.

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13654 reacties
  • 26 maart 2025
Robert B schreef:

In de brief zetten dat je in het geval van Keuzedagen een vernieuwde kaart meteen moet gaan gebruiken is op zich al een goede stap, maar dat staat er dus niet in.

Het Dal Voordeel abonnement zelf blijft gewoon geldig op de huidige kaart tot de einddatum, dus je kunt daarvoor beide kaarten gebruiken.

Maar Keuzedagen worden bij vernieuwing meteen al aan de nieuwe kaart gekoppeld, en die moet je dus maar net al in huis hebben 😥

Daarom kan je via de Klantenservice een vervanging krijgen. Het lijkt me aannemelijk dat ze voor de nieuwe kaart dan één Keuzedag kunnen wegnemen.

Tot op heden heeft TS niet verteld wat er precies in de brief stond net als de andere ‘gedupeerden’. Daarbij had TS al 2 dagen in huis en het lijkt alsof ze geen contact heeft opgenomen met NS klantenservice op het moment dat ze geen keuzedag kon laden. Vooraf aangeven dat iets niet goed gaat geeft een grotere kans op compensatie dan achteraf klagen.

Ik ben benieuwd of TS inmiddels contact heeft opgenomen met de klantenservice en wat daar uit is gekomen.

Wat de brief betreft, ergens dit jaar zal ik deze ook krijgen. Ik ben gewaarschuwd.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7402 reacties
  • 26 maart 2025
MoDe schreef:

wat stond er precies in de begeleidende brief bij de nieuwe kaart? Stond daar iets over direct in gebruik nemen?

MoDe schreef:

De vraag is wat er in de begeleidende brief stond.

MoDe schreef:

Tot op heden heeft TS niet verteld wat er precies in de brief stond net als de andere ‘gedupeerden’.

mvdv schreef:

in de brief geen opmerkingen over deze al overgehevelde keuzedagen.

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30332 reacties
  • 26 maart 2025

Het is gewoon een standaard brief ‘alstublieft uw nieuwe kaart, u kunt hem meteen gebruiken, veel reisplezier’… {en de oude nog tot de einddatum om het saldo op te maken of zo, maar dat geldt dus niet voor nog op te halen Keuzedagen}...

Zie hier.

iMark
Forum|alt.badge.img+3
  • Koploper****
  • 12653 reacties
  • 26 maart 2025

De oorzaak van al deze problemen ligt bij de verchipping van de keuzedagen. In de tijd van de zeven papieren kaartjes was dit probleem er helemaal niet. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30332 reacties
  • 26 maart 2025
iMark schreef:

De oorzaak van al deze problemen ligt bij de verchipping van de keuzedagen. In de tijd van de zeven papieren kaartjes was dit probleem er helemaal niet. 

Die kreeg je in een boekje van zeven stuks, en waren € 1,50 duurder dan de ‘verchipte’ Keuzedagen (eentje per twee maanden oorspronkelijk, met één jaarkeuzedag).

Alle 7 geldig gedurende het contractjaar (zoals tegenwoordig) is ook prima, maar dan moet je ze wel kunnen laden op een geldige kaart die je wel in bezit én bij je moet hebben.

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3827 reacties
  • 26 maart 2025
iMark schreef:

Hier geldt hetzelfde als voor de nieuwe OV-fietssloten: een vernieuwing is niet altijd een verbetering.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16652 reacties
  • 26 maart 2025
Robert B schreef:

Het is gewoon een standaard brief ‘hierbij ontvangt u uw nieuwe kaart, u kunt hem meteen gebruiken’… {en de oude nog tot de einddatum om het saldo op te maken of zo, maar dat geldt dus niet voor nog op te halen Keuzedagen}...

Zie hier.

Waarschiijnlijk een zelfde standaard brief als ik ontving, al weer bijna 6 jaar geleden. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30332 reacties
  • 26 maart 2025
Momo schreef:

Waarschiijnlijk een zelfde standaard brief als ik ontving, al weer bijna 6 jaar geleden. 

Ja! En in die brief ook nog wat dingen over Greenwheels en zo die niet op een kaart staan dus ze bij OV-chipkaart niet kunnen overzetten omdat ze niet weten dat je dat hebt.

OV-fiets als los abonnement (bijv. studenten die helemaal geen NS klant zijn) ook niet, het saldo ook niet, en Keuzedagen dus ook niet! Die zouden dus gewoon beschikbaar moeten blijven voor de huidige kaart totdat jij aangeeft dat je een nieuwe hebt gekregen en die wilt gaan gebruiken.

Hoe zou dat gaan bij verlies/diefstal/defect van een kaart en dus een kaartvervanging (duplicaat) van 11 euro aanvragen bij OV-chipkaart ❓

Ik weet het antwoord al… dat gaat mis 🤣

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13654 reacties
  • 26 maart 2025
mrfreeze schreef:
MoDe schreef:

wat stond er precies in de begeleidende brief bij de nieuwe kaart? Stond daar iets over direct in gebruik nemen?

MoDe schreef:

De vraag is wat er in de begeleidende brief stond.

MoDe schreef:

Tot op heden heeft TS niet verteld wat er precies in de brief stond net als de andere ‘gedupeerden’.

mvdv schreef:

in de brief geen opmerkingen over deze al overgehevelde keuzedagen.

In de brief niets over de overgehevelde keuzedagen, maar wat stond er over termijn van in gebruik nemen?

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30332 reacties
  • 26 maart 2025
MoDe schreef:

In de brief niets over de overgehevelde keuzedagen, maar wat stond er over termijn van in gebruik nemen?

Er staat in dat je hem meteen kunt gebruiken (de oude werkt ook nog tot einddatum), maar niet dat dat moet in het geval van Keuzedagen.

Bij een nieuw NS Flex abonnement staat er dat je er ook meteen meteen mee kunt reizen op rekening, maar dat een abonnement pas werkt vanaf de ingangsdatum (meestal 7 dagen na bestellen, of een door jouzelf gekozen ingangsdatum).

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • 25199 reacties
  • 26 maart 2025

Wanneer is de geldigheid van uw nieuwe chipkaart met keuzedagen ingegaan? Als hij nu al geldig is, heeft u direct de beschikking over de keuzedagen. Uw wat specifieke situatie is wel sneu, maar het is niet onbegrijpelijk dat het zo functioneert.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16652 reacties
  • 26 maart 2025

Volgens mij gaat de geldigheid van een vernieuwde kaart direct in vanaf het moment dat deze geproduceerd is. Waar het nu nu om gaat is of in de bijgaande brief vermeld staat dat Keuzedagen alleen met de nieuwe kaart te laden zijn en niet meer met de bijna verlopen maar nog wel enkele weken geldige kaart. En eigenlijk moet dit al gemeld worden bij de aanvraag van de kaartvernieuwing, zodat je dit al weet voor de envelop met de nieuwe kaart op de deurmat ploft.

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7402 reacties
  • 26 maart 2025

En punt blijft ook dat zolang de kaart onderweg is, je dus geen Keuzedag kunt gebruiken.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16652 reacties
  • 26 maart 2025

Inderdaad. En dan doet PostNL er soms nog eens een dag of misschien wel meer langer over om post te bezorgen.

En heb je de nieuwe kaart wel eenmaal in huis, dan weet je niet dat je de oude kaart niet meer voor Keuzedagen kan gebruiken als dat niet in de brief staat. Het is een kleine moeite om dit in de standaard brief te vermelden zodat iemand met Keuzedagen weet dat die de nieuwe kaart direct moet gebruiken ipv kan gebruiken. 

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7402 reacties
  • 26 maart 2025

Ik snap ook niet zo goed waarom dit zo is. Om een bestelling op te halen moet de automaat verbinding maken met de backoffice. Wat maakt het dan uit of de Keuzedag op de oude of op de nieuwe kaart wordt geladen? 't Is niet zo dat je één Keuzedag op twee kaarten zou kunnen laden. Of kan er in de backoffice maar één kaart gekoppeld zijn aan Keuzedagen?

Thom
Forum|alt.badge.img+5
  • Super user
  • 25199 reacties
  • 26 maart 2025

Dat feit blijft, maar keuzedagen overzetten naar de oude kaart en dat soort dingen hoeft dus niet. En inderdaad, ik breng dit soort dingen doorgaans voorzichtig, omdat het toch wat opliep. We kennen elkaar, maar we weten ook allemaal dat de kaart meteen bruikbaar is. Dat brengt het toch wat in een ander perspectief. Het is inderdaad wat sneu als je dan onderweg bent en de kaart met keuzedagen ligt gewoon thuis te wachten. Dat is wel erg uitzonderlijk natuurlijk en om daar de procedure nu aan aan te passen.

Bij de aanvraag van kaartvernieuwing dit vermelden, lijkt me uitstekend. 

Trouwe lezers van dit forum weten dat ik geen grote fan ben van de afdeling Communicatie, die in mijn ogen juist niet goed communiceert en zeker. niet naar senioren. De digitale samenleving voelt voor deze groep vaak nog niet als een thuis.

Het kan ook niet zo zijn dat bij alles wat een mens overkomt, een ander maar de kosten moet dragen.

Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16652 reacties
  • 26 maart 2025
mrfreeze schreef:

Ik snap ook niet zo goed waarom dit zo is. Om een bestelling op te halen moet de automaat verbinding maken met de backoffice. Wat maakt het dan uit of de Keuzedag op de oude of op de nieuwe kaart wordt geladen? 't Is niet zo dat je één Keuzedag op twee kaarten zou kunnen laden. Of kan er in de backoffice maar één kaart gekoppeld zijn aan Keuzedagen?

Misschien is het qua Keuzedagen gelijkgesteld aan dat je geen bestelling voor een nieuw abonnement, wijziging of opzegging van een abonnement met de oude kaart kan ophalen zodra de de kaart vernieuwd is. Zou dat wel kunnen en je doet dat, dan wordt dat niet voor de nieuwe kaart doorgevoerd. Dit kun je dus alleen met de nieuwe kaart doen. Als Keuzedagen in het NS systeem in dezelfde productgroep of wat dan ook zit, zou dit dus gelden dit voor alle producten, inclusief Keuzedagen. 

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30332 reacties
  • 29 maart 2025

Of stuur bij een kaartvernieuwing een e-mail met wat uitleg ‘Heeft u uw nieuwe kaart ontvangen? Klik dan hier’ om je Keuzedagen voortaan met die kaart op te kunnen halen. 🤣

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3827 reacties
  • 8 april 2025

Ik heb net de brief ontvangen.

Onderstaand de letterlijke tekst:

Beste heer….,

Alsjeblieft, je persoonlijke OV-Chipkaart met daarop het door jou bestelde abonnement. Het abonnement gaat in op 13-04-2025. De kaart is direct te gebruiken.

Reizen met je OV Chipkaart

Met deze OV-chipkaart kun je reizen in de trein, bus, tram en metro. Saldo zet je op jouw kaart bij een NS-kaartautomaat of een ander OV-Chipkaart servicepunt. Meer weten over reizen met de OV-chipkaart? Ga naar ns.nl/ovchipkaart.

Heb je nog vragen?

Wij helpen je graag verder. Kijk op ns.nl/klantenservice of stel je vraag op de NS Community (ns.nl/community).

Wij wensen je veel reisplezier!

Met vriendelijke groet.

Ivo Steffens 

Directeur Commercie

Ik heb gelijktijdig met de kaart de 7 keuzedagen aangevraagd. Ik heb geen idee hoe ik een keuzedag moet ophalen. Ik had daar toch eigenlijk wel enige uitleg in de brief van verwacht. Het moet toch niet zo moeilijk zijn om een brief op te stellen voor iemand met keuzedagen en een brief voor iemand die alleen op saldo wil reizen of vraag ik nu te veel?  

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13654 reacties
  • 8 april 2025
Henkpeetersen schreef:

Ik heb net de brief ontvangen.

Onderstaand de letterlijke tekst:

Beste heer….,

Alsjeblieft, je persoonlijke OV-Chipkaart met daarop het door jou bestelde abonnement. Het abonnement gaat in op 13-04-2025. De kaart is direct te gebruiken.

Reizen met je OV Chipkaart

Met deze OV-chipkaart kun je reizen in de trein, bus, tram en metro. Saldo zet je op jouw kaart bij een NS-kaartautomaat of een ander OV-Chipkaart servicepunt. Meer weten over reizen met de OV-chipkaart? Ga naar ns.nl/ovchipkaart.

Heb je nog vragen?

Wij helpen je graag verder. Kijk op ns.nl/klantenservice of stel je vraag op de NS Community (ns.nl/community).

Wij wensen je veel reisplezier!

Met vriendelijke groet.

Ivo Steffens 

Directeur Commercie

Ik heb gelijktijdig met de kaart de 7 keuzedagen aangevraagd. Ik heb geen idee hoe ik een keuzedag moet ophalen. Ik had daar toch eigenlijk wel enige uitleg in de brief van verwacht. Het moet toch niet zo moeilijk zijn om een brief op te stellen voor iemand met keuzedagen en een brief voor iemand die alleen op saldo wil reizen of vraag ik nu te veel?  

In de mail die je krijgt als een keuzedag klaar staat, staat uitleg.