Skip to main content
beantwoord

Toch betalen voor de Dal Voordeel op saldo 2e klasse maar geen kaart aan gekoppeld

  • 6 november 2023
  • 6 reacties
  • 131 Bekeken

Geachte heer/mevrouw,

Sinds 5/10/2021 is mijn persoonlijke OV chipkaart verlopen. Ik heb bij de NS geen nieuwe aangevraagd doordat ik een NS-business kaart van mijn werk heb gekregen. Ook heb ik van NS geen nieuwe toegestuurd gekregen wat ik ook eigenlijk niet had verwacht.

Aan mijn kaart 3528 0400 0915 8893 die dus op 5/10/2021 verlopen is was een “ Dal Voordeel op saldo 2e klasse product” gekoppeld en vreemd genoeg nog steeds. Nu blijk ik sindsdien nog steeds te betalen voor dat Dal voordeel product. Dat lijkt mij zeer onredelijk. Nu heb ik de laatste automatische afschrijving gestorneerd. Nu krijg ik een mail met toch een dwingend/dringend verzoek om voor 8 november te betalen dit voor de aankomende 12 maand. 

Graag zie ik dit probleem opgelost en dat is dat de factuur voor het aankomend jaar komt te vervallen en dat de bedragen 60 euro en 61,20 euro dus 121,20 euro in totaal die ik de afgelopen twee jaar betaald heb netjes terug gestort gaat worden op mijn bankrekening.

Het debiteurnummer is 02 096 15 683

Graag zie ik uw reactie tegemoet.

Mvg,

Ronald.

 

Beste antwoord door Momo

Dat een OV-chipkaart verlopen is wil niet zeggen dat het abonnement ook gestopt is. Dat abonnement moet je zelf opzeggen. Zeg je niet op dan loopt het abonnement en de betaling ervoor gewoon door, ook al heb je geen geldige OV-chipkaart meer. Normaal moet je een opzegging van een abonnement ophalen bij een automaat, maar nu de kaart verlopen is zal dat niet meer kunnen. Neem contact op met de klantenservice om je abonnement op te zeggen en zeg daar uitdrukkelijk bij dat je kaart verlopen is. 

Bekijk origineel

6 reacties

Tochjo
Forum|alt.badge.img+3
  • 13148 reacties
  • 6 november 2023

Deze community is bedoeld om reizigers door andere reizigers te laten helpen. Wij hebben geen toegang tot klantgegevens en kunnen u dus niet helpen met uw probleem.

U moet rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice om hierover met een medewerker van NS te spreken. Dat gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op X (voorheen Twitter) of Facebook.

Overigens is het simpelweg storneren van een afschrijving zelden een goed idee. Het bedrijf dat de afschrijving uitvoerde, zal immers van mening zijn dat de afschrijving terecht is en desnoods een incassoprocedure opstarten. Het is raadzaam altijd contact op te nemen met het bedrijf als u van mening bent dat de afschrijving ten onrechte plaatsvindt.


Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16579 reacties
  • Antwoord
  • 6 november 2023

Dat een OV-chipkaart verlopen is wil niet zeggen dat het abonnement ook gestopt is. Dat abonnement moet je zelf opzeggen. Zeg je niet op dan loopt het abonnement en de betaling ervoor gewoon door, ook al heb je geen geldige OV-chipkaart meer. Normaal moet je een opzegging van een abonnement ophalen bij een automaat, maar nu de kaart verlopen is zal dat niet meer kunnen. Neem contact op met de klantenservice om je abonnement op te zeggen en zeg daar uitdrukkelijk bij dat je kaart verlopen is. 


  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties
  • 10 februari 2025
Momo schreef:

Dat een OV-chipkaart verlopen is wil niet zeggen dat het abonnement ook gestopt is. Dat abonnement moet je zelf opzeggen. Zeg je niet op dan loopt het abonnement en de betaling ervoor gewoon door, ook al heb je geen geldige OV-chipkaart meer. Normaal moet je een opzegging van een abonnement ophalen bij een automaat, maar nu de kaart verlopen is zal dat niet meer kunnen. Neem contact op met de klantenservice om je abonnement op te zeggen en zeg daar uitdrukkelijk bij dat je kaart verlopen is. 

Ik heb letterlijk hetzelfde probleem als de topicstarter, en heb uiteraard contact opgenomen met de klantenservice. Deze geeft echter aan dat ze mij niet kunnen helpen en dat ik het beeindigen/verwijderen zelf moet doen, wat uiteraard niet gaat omdat de kaart verlopen is.


  • Reisleider*
  • 111 reacties
  • 11 februari 2025

Vervelend dat je dit gehoord hebt van de KlanteNService.

als de chipkaart verlopen is, dan kunnen NS telefonisch, maar ook aan de balie, het abonnement stopzetten zonder dat er naar een automaat gegaan moet worden.

het kan nog wel nodig zijn om klantenservice Ov-chipkaart te moeten contacteren om de kaart ook nog te blokkeren, naast dat deze verlopen is.


  • 0 reacties
  • 11 februari 2025

Hoi ​@Guske,

Soms helpt het om op een ander moment “gewoon” opnieuw te bellen. Grotere kans, dat je dan een andere medewerk(st)er treft, die wel weet hoe je dit oplost. Als je kaart (langer dan een jaar) is verlopen, dan zou de klantenservice je abonnement moeten kunnen beëindigen, zonder dat je naar een automaat moet om het te bevestigen.

Zoals hiervoor in het antwoord van ​@Momo al is genoemd, vertel vooral dat het een abonnement op een verlopen kaart betreft.

De suggestie van ​@Sg_sg1 om langs een balie te gaan, is ook prima natuurlijk. Maar dan moet je wel toevallig in de buurt zijn van zo'n balie. Dat is niet voor iedereen een optie helaas.


  • 0 reacties
  • 11 februari 2025

@Guske heeft vermoedelijk ook een eigen topic geopend met uitgebreidere beschrijving. 


Reageer