Uitchecken zonder inchecken? | NS Community
beantwoord

Uitchecken zonder inchecken?

  • 24 October 2016
  • 13 reacties
  • 15161 Bekeken

Ik wilde gisteren vanaf de bussen in Haarlem via het treinstation naar de andere kant van het station lopen waar ik werd opgehaald. Ik ben achter een dame door de eerste poortjes heengelopen (open poortje leek het). Aan het einde van het station kon ik er nergens meer uit, overal gesloten poortjes. Ik ben nog over het perron naar de andere gang gelopen maar ook daar alleen maar gesloten poortjes, die waren er eerst niet (ik vind het sowieso raar dat je niet meer door het station heen kunt lopen).
Het enige wat ik dus kon doen was uitchecken (terwijl ik nooit ben ingecheckt) om nog uit het station te kunnen komen. Eenmaal door het poortje heen is er €10 van mijn OV afgeschreven. Vervolgens nog bij de poortjes en de automaat geprobeerd dit ongedaan te maken maar dat kon natuurlijk niet... nu zowel via mijn NS als mijn OV Chip kaart geprobeerd dit aante vragen maar ik kan nergens ''mijn'' probleem vinden, alleen maar formulieren waarbij ik moet invullen welke trein ik wilde nemen etc. Ik heb alleen het station als doorgang willen gebruiken nadat ik een reis met Connexxion had gemaakt.

Kan iemand mij helpen?
icon

Beste antwoord door Thom 24 October 2016, 21:25

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 1
Kan zijn dat dit poortje open stond voor gebruik van de NS-bussen: dan is het niet wenselijk uit te checken.

Voor een volgende keer kan je het beste dan inchecken en aan de andere kant uitchecken, de incheck wordt dan geannuleerd en het saldo wordt teruggestort. Dan is de kans overigens ook groot dat alle poortjes wél dicht zijn, en dan kun je er niet langs zonder in te checken. Ik weet niet of er in Haarlem een doorgang zonder poortjes is, wellicht weet iemand anders dat wel.

Voor teruggave van het weggesnoepte saldo zal een klantenservicemedewerker je hier verder helpen.
Reputatie 7
Badge +4
U had gewoon kunnen inchecken. Als u dan binnen een uur weer uitcheckt, wordt uw borg teruggestort. In Haarlem ben je in een paar minuten aan de andere kant. Dat was aanmerkelijk slimmer geweest. Nu heeft u een boel gedoe om niks. Het is niet handig achter iemand aan te lopen op een gesloten station, als u dat bij een gesloten poortje doet - en dat deed u - is het nog strafbaar ook, tailgaten kost 90 euro. Ik moet in Haarlem altijd door een afgesloten poortje en u denk ik ook.

Gewoon inchecken en als u door het station bent weer uitchecken is legaal, is slimmer dan maar doorlopen en voorkomt onnodig geld uitgeven. U bent wel uitgecheckt maar niet ingecheckt. Daar kan fraude mee worden gepleegd en u laadt daarmee een verdenking op zich, ook al is het ten onrechte. Veelal krijgt u uw geld terug overigens.

De medewerkers hier zijn er lang niet altijd en hebben liever dat u het rechtstreeks met Klantenservice afhandelt:


De snelste manier is Klantenservice bellen: 030-7515155. Het is tegen lokaal tarief en ze zijn er zeven dagen in de week en 24 uur per dag.

Wilt u contact opnemen middels Twitter: https://twitter.com/ns_online
Het kan ook via Facebook: https://nl-nl.facebook.com/nederlandsespoorwegen
Wilt u een livechat met een echt mens: https://chat.webhelp.nl/ns/
Mailen gaat via het contactformulier: https://www.ns.nl/formulieren/contact.html
Als u iets met een bijlage wilt versturen, kunt u dat hier vragen.

Bedenk wel dat het antwoord op een mail doorgaans lang op zich laat wachten.
Tja, het is niet de bedoeling dat je zonder in te checken achter iemand anders aanloopt. Eigenlijk vind ik dat wel reden die €10 in dit geval niet te restitueren
Ik liep niet achter de dame in kwestie aan om stiekem naar binnen te glippen (wat een rare aanname?!) Het probleem is dus dat het poortje (lang!!) open stond en het dus een open poort leek (zoals je die vaak hebt aan de zijkanten van de poorten) en ik dacht aan het einde van het station er zo oo weer uit te kunnen. Ik heb dat heel mijn leven kunnen doen en sinds een jaar verhuisd dus gewoon niet wetende dat die optie er niet meer was op Haarlem station...
Reputatie 1
Daarom kwam ik ook tot de conclusie dat er aan die kant waarschijnlijk NS-bussen waren waarbij een incheck bij NS nodig is - mensen uit de treinen lopen dan door het open poortje heen. Het was in dit geval echter voor jou beter om in te checken bij zo'n poortje en de incheck te annuleren aan de andere kant. Maar dat is dan voor een volgende keer.
Daarom kwam ik ook tot de conclusie dat er aan die kant waarschijnlijk NS-bussen waren waarbij een incheck bij NS nodig is - mensen uit de treinen lopen dan door het open poortje heen. Het was in dit geval echter voor jou beter om in te checken bij zo'n poortje en de incheck te annuleren aan de andere kant. Maar dat is dan voor een volgende keer.

Ja precies, dat begrijp ik nu ook..
Reputatie 3
Badge
Ik woon in Haarlem, kom dagelijks op het station daar, zij het vooral vanaf de achterkant dus ik weet niet precies wat er dit weekend aan de voorkant gebeurd is.

Poortjes zijn sinds 17 oktober gesloten. Er is dus ook geen permanent open poortje meer. Vermoedelijk zijn poortjes aan de voorzijde dit weekend weer opengezet ivm vervangend busvervoer.
En dan krijg je dit dus. Dan loop je nietsvermoedend door een open poortje het stationsgebied in, en dan kun je er aan de achterkant niet meer uit zonder minstens een tientje te moeten aftikken (tenzij je Weekend Vrij of Altijd Vrij hebt, of word je dan evengoed nog gestraft voor een uitcheck zonder incheck?).
De beste oplossing was inderdaad geweest om even terug te lopen en alsnog in te checken. Niet onlogisch als je ervan uitgaat dat het poortje aan de voorkant open stond, maar ik kan me wel voorstellen dat je het op het moment zelf niet bedenkt...

Ik had overigens de indruk dat sinds de invoering van Van Rit naar Reis de poortjes niet meer open gezet hoefden te worden bij vervangend busvervoer, of zie ik dat verkeerd? Reizigers die naar de bus moeten zouden toch gewoon uit kunnen checken bij het poortje en opnieuw inchecken bij de bus, zonder nadelige gevolgen? En omgekeerd? Of zie ik dat verkeerd?
Reputatie 7
Badge +4
Bij Weekendvrij en Dalvrij krijg je dan wel de melding, maar twaalf keer niet uitchecken levert geen blokkade op, zolang het heeft plaatsgevonden binnen de tijd dat je vrij mag reizen. Er is dan ook geen benadeling van NS in het geding, want je reist gratis. Dus die blokkade hoeft dan ook niet.
Reputatie 3
Badge
Bij Weekendvrij en Dalvrij krijg je dan wel de melding, maar twaalf keer niet uitchecken levert geen blokkade op, zolang het heeft plaatsgevonden binnen de tijd dat je vrij mag reizen. Er is dan ook geen benadeling van NS in het geding, want je reist gratis. Dus die blokkade hoeft dan ook niet.

Bij Dal Vrij verbaast me dat toch wel een beetje, want dat heeft tot gevolg dat je in dal kunt inchecken, en dan in principe de rest van de dag zonder uitchecken kunt reizen. Je zou bijvoorbeeld om 13 uur kunnen inchecken, ergens naartoe reizen, daar naar een vergadering gaan zonder uit te checken, en dan om 17 uur (in de spits) verder reizen zonder opnieuw in te checken. Het ontbreken van een uit- en incheck benadeelt dan wel degelijk NS, want voor dat laatste stuk zou je moeten betalen.
Ik geef toe: het is een beetje een geconstrueerd voorbeeld, maar niet ondenkbaar. Daarom gaf ik Weekend Vrij (in het weekend) en Altijd Vrij als voorbeeld: daar heeft het in- en uitchecken echt geen functie voor kostenbepaling.
Reputatie 7
Badge +4
Ik had het over de vrije reistijd, maar dan in het weekend voor Dalvrij. Door de week zijn er tijden dat je op saldo moet reizen en dan gaat het natuurlijk niet op.
Reputatie 3
Badge
Ik had het over de vrije reistijd, maar dan in het weekend voor Dalvrij. Door de week zijn er tijden dat je op saldo moet reizen en dan gaat het natuurlijk niet op.

Aha, dan zijn we het eens....
Reputatie 4
Om precies te zijn heb ik het volgende gezien afgelopen weekend in Haarlem:

- In de Oosttunnel was er één poortje aan de kant van de bussen opengezet. Aan de andere zijde van de tunnel waren alle poortjes dicht.
- In de Westtunnel was er zowel aan de kant van de bussen, als aan de andere kant geen enkel poortje opengezet.

Dus beide methodes van handelen (wel of geen enkel opengezet poortje) werden hier gehanteerd. Dit resulteerde er dus in dat ik uit moest checken, omdat ik vanuit zandvoort in die westtunnel uitkom.

Vervolgens aansluiten in de zeer lange rij wachtende reizigers bij de bussen. En daar komt dan het tweede probleem. Er stond alleen maar een mobiele incheckpaal bij de voorste bus in de rij bussen waar iedereen bezig was in aan het stappen. Ik werd door de begeleiders min of meer gedirigeerd naar een van de achterste bussen, maar ja ik moest toch eerst net als velen anderen eerst nog even inchecken bij die ene mobiele paal die dus op een compleet verkeerde plek neergezet was.
Wat er eigenlijk mistte waren hekken waarmee de rij van reizigers altijd langs die mobiele incheckpaal wordt geleid voordat men bij de rij bussen terecht komt.
Reputatie 3
Badge
Hoewel de bussen aan de oostzijde van de voorkant van het station stoppen, is het natuurlijk wel raar dat er aan de westzijde dan geen poortje open staat. Je dwingt bijna alle bus-overstappers door de oosttunnel te gaan. Dat kan toch niet de bedoeling zijn...

Die hectische logistiek bij de bussen maak je helaas ook vaker mee in Haarlem. Ik geloof dat het denken in integrale oplossingen onder dit soort omstandigheden niet de sterkste kant is van degenen die dit plannen.

Reageer