Skip to main content

Op 19 oktober heb ik familie bezocht in Zwolle en heb na een eerdere klote ervaring met OV fietsen het er nog eens op gewaagd en er eentje gehuurd. Begin van de avond de fiets netjes MET HULP VAN EEN MEDEWERKER VAN DE NS terug gezet, huur gestopt met ov pas of bankpas, weet niet meer zeker welke. Het was op rekening rijden in elk geval. 

Na een paar weken geen internet ivm werk in buitenland, open ik bij thuiskomst mijn email en zie in de SPAM box, dat de NS gemaild heeft dat de fietshuur nog doorloopt. Ik gebeld om het te stoppen. De dame van de helpdesk kan zien dat de fiets na mijn gebruik niet meer is verhuurd, dus zou nog in de stalling moeten staan, waar ik het gelaten heb. Zij geeft opdracht om een onderzoek te starten. Vinden ze de fiets niet wordt er 350 eigen risico in rekening gebracht. Zondag 4 november was het gesprek met de klantenservice. Op maandag 5 november volgt de email dat ze het eigen risico bedrag over 2 weken afschrijven. Ik heb de fiets niet, woon niet in Zwolle en ben razend dat dit zomaar kan. Bewijslast ligt bij de NS! Ik ben van plan aangifte te doen tegen de NS als ze niet heel snel met een levend mens eerst contact opnemen en bewijs leveren dat de fiets niet in de stalling staat!      Mochten er meer mensen belazerd worden door de NS, hoe hebben jullie dit aangepakt?! 

Het is duidelijk aangegeven dat het onderzoek €350 kost wanneer de fiets niet wordt gevonden. De fiets is inderdaad niet gevonden. Dit betekent niet dat jij de fiets hebt, het betekent alleen dat NS de fiets niet heeft kunnen vinden.

Ik denk persoonlijk dat je voor dit punt niet in je recht staat, maar goed wat weet ik nou van rechten 😁.

Ik vind dat u enorm loopt te schreeuwen, terwijl het vrij duidelijk is dat u de instructies niet goed gevolgd heeft. De fietshuur hoeft sowieso niet met een OV-pas geëindigd te worden. (met een bankpas kan niet).

Waarschijnlijk heeft u met de OV-pas de fiets weer van het slot gehaald en ja dan begint de verhuur dus weer opnieuw. Aangezien de klantenservice ook niet erg meewerkt is denk ik de enige oplossing naar Zwolle te gaan en de fiets op te sporen. Die incasso van € 350,00 gaat u denk ik niet meer tegenhouden.

Nou, als dit de steun is van community…. diep zielig! Het wemelt van dit soort meldingen en trollen die blijkbaar niets beters te doen hebben dan de FAQ papagaaien. 

De afspraak om aangifte te doen is gemaakt. Het onderzoek kan nooit in 1 nacht afgehandeld zijn.

Ik heb twee getuigen dat de fiets de stallingkelder weer in is gegaan en een NS medewerker geholpen heeft. Een van hen heeft dezelfde valse beschuldiging ontvangen. Morgen vraag ik de fietsnummer op en dan gaan we wel zien wie het laatst lacht. 

Ik kijk well uit om weer een fiets te huren! 

Welkom bij de NS Community!

Als jij overtuigd bent dat je de fiets netjes ingeleverd hebt (en/of dat niet kon en gemeld hebt wegens een niet werkend slot!) en de NS hem vervolgens niet kan vinden… 

Dan sta jij in je gelijk. Als het in een stalling met camera’s was kunnen ze de beelden bekijken (al zegt men dat alleen de politie dat mag, maar die hebben geen boodschap aan valse aangiftes over vermoedelijke diefstal door jou)

Bovendien hoef jij geen aangifte te doen want op jou is geen strafbaar feit gepleegd, die fiets is niet van jou maar van de NS, dus moeten ze zelf maar aangifte doen.

Voor het huren van een OV-fiets is een ov-chipkaart nodig (vandaar je factuur) maar bij inleveren is in de meeste gevallen geen pas nodig, want dan lever je de sleutel in of zet hem binnen de stalling op slot en klaar. De fiets of sleutel wordt dan gescand door de beheerder (of bij nieuwe sloten via het Wi-Fi netwerk).

De fiets had geen sleutel maar een elektronische slot en ging met de ov pas open, Het kon ook met een bankpas, net als met inchecken voor de trein als je op rekening rijdt. Of de fietskelder in Zwolle camera's heeft is mij behalve bovenaan de trap naar de kelder toe niet opgevallen. Echter, bewijslast ligt nog steeds niet bij mij. 

https://www.ns.nl/deur-tot-deur/ov-fiets/slot.html  

Even goed lezen, de aangifte wordt gedaan vanwege valse beschuldiging van diefstal. Niet van fietsdiefstal door mij of wie dan ook. 

De fiets had geen sleutel maar een elektronische slot en ging met de ov pas open, Het kon ook met een bankpas, net als met inchecken voor de trein als je op rekening rijdt. Of de fietskelder in Zwolle camera's heeft is mij behalve bovenaan de trap naar de kelder toe niet opgevallen. Echter, bewijslast ligt nog steeds niet bij mij. 

https://www.ns.nl/deur-tot-deur/ov-fiets/slot.html  

Even goed lezen, de aangifte wordt gedaan vanwege valse beschuldiging van diefstal. Niet van fietsdiefstal door mij of wie dan ook. 

Het kan niet met een bankpas. Zoals ook duidelijk vermeld staat op die pagina. Ik wens uw veel succes maar u gaat dit op deze manier niet winnen.

Even googelen.

Nou bedankt hoor kerels, succes met het verder trollen hier in de community.  Heb net bevestiging dat de boete komt te vervallen en er idd een proef is in Zwolle met bankpas inchecken en ov producten huren. 

Nou bedankt hoor kerels, succes met het verder trollen hier in de community.  Heb net bevestiging dat de boete komt te vervallen en er idd een proef is in Zwolle met bankpas inchecken en ov producten huren. 

Het is fijn dat het is opgelost. Wij zijn ook maar reizigers, en velen van ons doen ons best om de juiste informatie te leveren. Mocht het dan een keer fout gaan, dan is dat jammer, maar een vervelende toon gebruiken zal daar niets aan veranderen.

Zelfs de moderators hier maken wel eens fouten, en de klantenservice ook, zoals je zelf hebt kunnen zien 😉. Hoe kun je dan van ons verwachten dat wij wel alles perfect weten?

Bovendien hoef jij geen aangifte te doen want op jou is geen strafbaar feit gepleegd, die fiets is niet van jou maar van de NS, dus moeten ze zelf maar aangifte doen.

Als NS vervolgens obterecht geld van je rekening gaat afschrijven kan dat natuurlijk wel.

Dan heb ik een tip voor moderators, ga er in eerste instantie vanuit dat wat iemand hier neerzet klopt. Tuurlijk maken mensen fouten en mijn toon was misschien wat scherp idd. Gezonde reactie bij valse beschuldigingen en betweterige reacties wmb. 

Reageer