beantwoord

Fietsenstallingen & ov-fiets, lastig te vinden.

  • 7 December 2020
  • 6 reacties
  • 419 Bekeken

Ik huur vaak een ov-fiets. En wat me opvalt is dat de fietsenstallingen van de NS af en toe moeilijk te vinden zijn. En daardoor de ov-fiets.
Bijvoorbeeld Haarlem Centraal station. Aan de voorzijde van het station staat dat de fietsenstalling aan de achterkant is gelegen. Daar aangekomen zie ik een onbemande NS-fietsenstalling, maar in de fietsenstalling staat nergens aangegeven waar ik een ov-fiets kan huren. Het is nogal een onoverzichtelijke fietsenstalling.
Dit weekend in Deventer: de fietsenstalling is op het plein aan het voorkant gelegen, volgens https://ovfietsbeschikbaar.nl/locatie/dv001. Maar als je het station uitloopt, denk je: waar??
Na zoeken, blijkt het een ondergrondse fietsenstalling te zijn.
In Hilversum is hetzelfde. Het is dat ik in Hilversum woon, anders zou ik met rot zoeken.

Misschien een idee voor de NS om door middel van van aanwijsborden duidelijk aan te geven waar de NS-fietsenstalling zich bevinden?

icon

Beste antwoord door Robert B 7 December 2020, 15:32

Bekijk origineel

6 reacties

Badge +3

Op https://www.ns.nl/stationsinformatie krijg ik bij klikken op OV-fiets:

Hilversum: U vindt de stationsstalling nabij spoor 1, de ingang is in de tunnel.

Haarlem: OV-fietsen kunt u huren in de Fiets-Inn onder het Stationsplein. U gaat de trap af en volgt de borden OV-fiets.

Deventer: U vindt de OV-fiets locatie aan de singel op de kruising van het Stationsplein en de Leeuwenbrug.

Waar in de stalling de OV-fietsen staan zou wellicht beter aangegeven kunnen worden, maar ruim 200 stuks in Haarlem zullen toch wel opvallen?

 maar ruim 200 stuks in Haarlem zullen toch wel opvallen?

In Haarlem zit de ingang buiten een beetje verstopt naast de Starbucks volgens mij en de stalling/verhuur in een kelder, die 200 stuks vallen dan niet echt op (wel veel ruimte blijkbaar ondergronds). Het kan veranderd zijn, ik kom al jaren niet meer op het station in Haarlem.

Goedemiddag Am78.

Ik zet de feedback omtrent de genoemde stations door.

Leuk die beschrijvingen op de NS site. 
Maar het zou zo moeten zijn dat als je als een totaal onbekende in een plaats aankomt, je blindelings via een goede bewegwijzering een NS-fietsenstalling zou moeten kunnen vinden. En niet via een vage beschrijving op de NS-site.

Zoals de vage beschrijving: Hilversum: U vindt de stationsstalling nabij spoor 1, de ingang is in de tunnel.
Daar klopt niet zoveel van: het is niet nabij spoor 1. De ingang is inderdaad in de tunnel, maar om die te vinden moet je een stuk omlopen. De tunnel loopt onder het station door en verbindt 2 straten met elkaar.

Deventer: U vindt de OV-fiets locatie aan de singel op de kruising van het Stationsplein en de Leeuwenbrug.
Zet erbij dat het ondergrondse fietsenstalling betreft, dan weet men waar men moet zoeken.

 maar ruim 200 stuks in Haarlem zullen toch wel opvallen?

In Haarlem zit de ingang buiten een beetje verstopt naast de Starbucks volgens mij en de stalling/verhuur in een kelder, die 200 stuks vallen dan niet echt op (wel veel ruimte blijkbaar ondergronds). Het kan veranderd zijn, ik kom al jaren niet meer op het station in Haarlem.

De fietsenstalling in Haarlem is helemaal veranderd. Er is een gigantische stalling gemaakt onder het busstation. Daar staan ook die 200 fietsen inmiddels. Stalling valt echt wel op hoor. Die in Deventer is inderdaad wat lastiger te vinden. Ik heb daar zelf ook wel even naar lopen zoeken. Utrecht CS vind ik de stalling ook vrij lastig te vinden is ook ondergronds en wel een stukje van het station af.

 maar ruim 200 stuks in Haarlem zullen toch wel opvallen?

In Haarlem zit de ingang buiten een beetje verstopt naast de Starbucks volgens mij en de stalling/verhuur in een kelder, die 200 stuks vallen dan niet echt op (wel veel ruimte blijkbaar ondergronds). Het kan veranderd zijn, ik kom al jaren niet meer op het station in Haarlem.

De fietsenstalling in Haarlem is helemaal veranderd. Er is een gigantische stalling gemaakt onder het busstation. Daar staan ook die 200 fietsen inmiddels. Stalling valt echt wel op hoor. Die in Deventer is inderdaad wat lastiger te vinden. Ik heb daar zelf ook wel even naar lopen zoeken. Utrecht CS vind ik de stalling ook vrij lastig te vinden is ook ondergronds en wel een stukje van het station af.

Als ik weer in Haarlem ben, zal ik het denk ik nu wel vinden.
De fietsenstalling in Utrecht is inderdaad een stukje lopen, aan de Jaarbeurszijde van het station.
Er zijn nog een andere ingang: in de voetgangerstunnel (Noordertunnel).
https://nl.wikipedia.org/wiki/Noordertunnel

Een idee voor de NS om een bewegwijzering te maken zoals dat men voor parkeergarages heeft?

Reageer