Skip to main content

OV fiets als vervangend vervoer: Computer say's no...

• 9 februari 2025
  • 4 reacties
  • 144 Bekeken

Goede morgen beste NS consumenten/personeelsleden/treinliehebbers,

Ik maak nu zo'n dertig jaar vrijwel dagelijks gebruik van de NS. Ik heb zodoende de nodige ervaring met treinen/trajecten die (doorgaans door overmacht) voor langere tijd uit de roulatie zijn. Nu is de laatste treinreis gegarandeerd, maar ook als er eerder op de dag/avond een traject voorlopig onbegaanbaar is, wordt er wel eens (de suggestie gewekt dat) vervangend vervoer geregeld.

Helaas heb ik regelmatig meegemaakt, dat de NS allerlei vertragingstechnieken toepast om voor zo min mogelijk betalende passagiers (je betaalt voor transport van punt a naar b) vervangend vervoer te hoeven regelen. Met name de stations Arnhem en Nijmegen zijn berucht, en ik moet naar Ravenstein, waar vervangend vervoer vaak doodleuk voorbij rijdt als er op de snelweg in de bus niemand aangeeft in Ravenstein uit te moeten stappen. Dan bedenken de buschauffeurs vaak niet dat er op die kleinere stations ook mensen instappen. Ik ben een keer bijna gelyncht door een bus vol Ossenaren, omdat de bus ondanks 3 duidelijk communicerende mensen die de chauffeur wezen op de afslag naar Ravenstein, de afslag voorbij reed. De eerste mogeijkheid om de bus te keren, is in het zicht van station Oss. De bus keerde terecht, maar met een beetje fingerspirtzengefuhl was de chauffeur beter eerst die laatste paar 100 meter naar station Oss gereden, Scheelt een hoop brandstof en oververhitte bende Ossenaren die de 10 km snelweg nog 2x te zien kregen.

Op station Arnhem en Nijmegen zijn ze bij vertragingen dramatisch in de communicatie, en vaak vluchten de brengers van het slechte nieuws snel de hermetisch afgesloten safespace in, en de teefonische klantenservice heeft weinig anders op te merken dan dat er achter de schermen heel hard aan een oplossing gewerkt wordt… Er zijn zeker in Nijmegen amper wachtplaatsen waar je kunt zitten of waar de temperatuur enigszins te doen is. Gelukkig zijn de buschauffeurs (stad/regio) in Nijmegen vaak zo vriendelijk om hun kantine, koffie en koekjes te delen met de wachtende betalende klanten van de NS. De laatste keer dat er 's avonds geen enkele trein meer richting Den Bosch kon rijden, heb ik met een groepje mensen tot 04.00 kunnen wachten tot het aantal overlevers zodanig was gereduceerd dat ze in 1 taxi pasten… Godzijdank begreep de taxichauffeur de urgentie wel, en eenmaal de laatste flitspaal bij Nijmegen gepasseerd, reed hij dan ook met tegen de 200 km/u naar onze eindbestemmingen, Ogen gelukkig STRAK op de weg gericht je kon zijn bewijsdrang aflezen aan zn kaakspanning, en alle andere weggebruikers moesten maar begrijpen dat wij een spoedtransport waren. Nu wil ik niet insinueren dat de betreffende chauffeur een kopje koffie teveel op had, maar als een verkouden drugshond met astma en COPD spontaan van diens stokje was gegaan bij het aanzicht alleen,

Enfin, als er op het traject Nijmegen-Ravenstein in de avond meerdere treinen achter elkaar uitvallen, probeer ik met de stadsbussen zo snel mogelijk richting station Wijchen te komen, onderweg biddend dat er op station Wijchen nog een OV fiets beschikbaar is, zodat ik het laatste stuk door de pikdonkere, onbewoonde polder tussen Wijchen en Ravenstein in een goed half uurtje per fiets af kan leggen. Zo ook geschiedde gisteren, Door een aanrijding met een persoon zouden er een paar treinen uitvallen. Dat was rond 21.00 uur. Gelukkig was er nog een OV fiets beschikbaar en kon ik per fiets richting ‘huis’. Aangezien de hele route praktisch langs het spoor loopt, moest ik ook de plek van het ongeluk passeren. Aan de gezichten van de agenten, brandweermannen en het treinpersoneel te zien, was het overduidelijk dat het nog een hele tijd ging duren voor er weer treinen konden gaan rijden.

Ondanks de nare omstandigheden was ik dus blij dat ik de OV fiets gepakt had en redelijk op tijd thuis was. Toen ik onderweg even stopte en me bedacht dat ik eigenlijk op eigen kosten en in mijn eigen tijd mijn probleem van de NS oploste, en dat ik mijn eigen fiets op station Ravenstein moest ophalen (anders geldt daar een sloopgarantie). Ik zou echter 10 euro extra moeten betalen als ik de OV fiets op station Ravenstein zou achterlaten, Dus belde ik de NS klantenservice om te vragen of er in een spedifiek geval als dit geen uitzondering gemaakt kon worden. Ondanks de vriendelijke en behulpzame medewerker, was het antwoord pertinent N E I N, dat past niet in ‘het systeem’, ‘de computer kan dat niet aan’. Toppie.

Ik ben dus eerst naar huis gefietst om de OV fiets veilig te stellen, vervolgens naar het station gelopen om mijn fiets op te halen. Het was inmiddels tegen 00.00, en de eerstvolgende trein zou volgens de reizigersinformatie op zijn vroegst om 01.30 arriveren.

Omdat ik die 10 euro extra eigenlijk niet kan missen, betekent dat dus dat ik dadelijk op die ‘fijne’ OV fiets terug naar Wijchen mag fietsen, om hem daar in te leveren, om vervolgens weer te betalen voor een treinkaartje Wijchen-Ravenstein. Ik weet niet of u Wijchen kent, maar ik kan u garanderen dat dat geen verzachtende omstandigheid is. Kortom, het kost me in totaal een paar uur om de verantwootdelijkheid, die bij de NS ligt, zelf op te lossen, en daarmee bespaar ik in totaal 10 euro - 2 enkele reizen Wijchen - Ravenstein, Want vreemd genoeg was mijn OV chipkaart in Wijchen weer ingecheckt voor een treinreis, en aangezien de lijn van de klantenservice van de NS morsdood was toen ik in Ravenstein aankwam, heb ik maar uitgecheckt, en bleek het inderdaad om een enkele treinreis Wijchen-Ravenstein te gaan, Dus heb ik, nadat ik op station Wijchen was uitgechekt om een OV fiets te kunnen lenen, OOK nog eens betaald voor een onbestaande treinreis…

Er lijkt echt geen NS-B plan te zijn om dit soort ongelukkige situaties op te lossen. En ja, het is een first world probleem, maar dat rechtvaardigt nog geen derde wereld behandeling door de NS. Ik heb het nieuws nog niet durven kijken, maar ik hoop dat alle gestrande reizigers het barre Wijchen hebben overleefd. N S, mag ik u eraan herinneren dat u betalende klanten veroert, en geen Kistkalveren?

Terwijl ik me mentaal voorbereid op het aanstaande wederzien met Wijchen, wil ik graag nog een gerucht delen… Het schijnt dat als u de naam Wouter Koolmees 3 maal herhaalt, een deel van zijn sigaretten verandert in coulance. Dus graag wil ik u uitnodigen om dit experiment aan te gaan. Dat kan ook gerust wachten tot maandag, u heeft immers ook gewoon weekend! Alvast bedankt. En veel sterkte aan alle betrokkenen bij het verschrikkelijke ongeal van gisterenavond,

Wouter Koolmees, Wouter Koolmees, Wouter Koolmees    

4 reacties

Daniël NS
Moderator
  • Moderator
  • 1381 reacties
  • 9 februari 2025

Een nare situatie als ik het zo mee lees. Ik kan je alleen aanraden om contact op te nemen met de klantenservice als er nu een rit in het systeem staat die je eigenlijk niet gemaakt hebt, hier dien je natuurlijk niet voor te betalen. 

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13438 reacties
  • 9 februari 2025

Helaas is een OV-fiets geen vervangend vervoer en krijg je deze niet vergoed als je strandt. Ik heb dat een keer nagevraagd l, toen ik laat in de avond op het voorlaatste station strandde. Maar omdat mogelijk het treinverkeer nog voor einde dienstregeling opgestart zou worden, moest ik maar wachten of voor eigen kosten de ov-fiets nemen en weer terugbrengen.

rvdborgt
Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper**
  • 2614 reacties
  • 11 februari 2025

Als NS niet thuisgeeft, ga dan naar het Klachtenloket OV:

https://klachtenloket-openbaarvervoer.nl/

Als ze een busrit van een paar euro zouden vergoeden, dan moeten ze ook niet zo moeilijk doen over een OV-fiets.

MoDe schreef:

Helaas is een OV-fiets geen vervangend vervoer en krijg je deze niet vergoed als je strand. Ik heb dat een keer nagevraagd l, toen ik laat in de avond op het voorlaatste station strandde. Maar omdat mogelijk het treinverkeer nog voor einde dienstregeling opgestart zou worden, moest ik maar wachten of voor eigen kosten de ov-fiets nemen en weer terugbrengen.

Dat was waarschijnlijk nog voor de 100-minutenregel?

MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13438 reacties
  • 11 februari 2025
rvdborgt schreef:
MoDe schreef:

Dat was waarschijnlijk nog voor de 100-minutenregel?

Nee, de 100 minuten waren nog niet om toen ik contact had.

Reageer