Skip to main content
beantwoord

OV-fiets meegenomen zonder te registreren

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Gisteren wilde ik een OV fiets meenemen uit een fietskluis. Na mijn chipkaart over het scherm te halen, bleef de automaat zeuren over een kluis waarvan de deur open zou zijn. Hierdoor kon ik zelf geen fiets pakken. Een kluis bleek niet op slot, en er stond ook een fiets in. Ik heb meerdere malen geprobeerd om de deur van die kluis te sluiten, maar dat lukte niet (tenminste: de deur was dicht en het slot zat volgens mij goed, maar de deur ging niet ‘op slot’).

Na 5 minuten prutsen heb ik maar besloten het op te geven: het was koud en laat en in de kluis stond een fiets waarmee ik naar huis kon. Nadat ik de fiets uit de kluis haalde probeerde ik de deur nog 1x goed te sluiten, en opeens mocht het wel lukken: dus kluis op slot, fiets in mijn hand.

Met de fiets ben ik naar huis gefietst, maar deze is nu niet aan mijn chipkaart gekoppeld (ook gecheckt op ov-chipkaart.nl en mijn NS), maar waarschijnlijk aan mijn voorganger die de kluisdeur ook niet dicht kreeg.

Dus ik heb nu eigenlijk geen idee hoe ik deze fiets straks weer ga inleveren, want ik kan geen kluisdeur openen voor een fiets die niet aan mijn pasje is gekoppeld?

NB Locatie van de fietskluis bewust weggelaten (voor nu).

Beste antwoord door mrfreeze

Hoi Tommm,

Je kunt het beste even contact opnemen met de klanteNService op 030-7515155. Zij kunnen je vast advies geven hoe te handelen. Erg netjes van je dat je het meldt. Hopelijk voorkom je daarmee hoge kosten voor de vorige huurder vanwege een gestolen fiets.

Bekijk origineel

4 reacties

mrfreeze
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 7400 reacties
  • Antwoord
  • 28 maart 2025

Hoi Tommm,

Je kunt het beste even contact opnemen met de klanteNService op 030-7515155. Zij kunnen je vast advies geven hoe te handelen. Erg netjes van je dat je het meldt. Hopelijk voorkom je daarmee hoge kosten voor de vorige huurder vanwege een gestolen fiets.

• Auteur
  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties
  • 31 maart 2025

Hoi ​@mrfreeze,

Dank je voor je reactie. Ik heb de klantenservice gebeld en op de een of andere manier bleek de OV-fiets toch gewoon aan mijn kaart gekoppeld te zijn. Dus alles ging goed met inleveren.

Ik heb echter wel het gevoel dat je eigenlijk nooit zeker weet met de OV-fiets: bij ophalen gebeuren er soms rare dingen, en bij inleveren ook. (Ik had laatst een fiets ingeleverd op Amsterdam CS, waar ik achteraf opeens 2 extra dagen en een boete voor te laat inleveren mocht betalen, en waarbij de klachtenservice heel erg haar best deed om de situatie niet te willen begrijpen).

Jammer want ik ben grootverbruiker :/

Robert B
Forum|alt.badge.img+4
  • 30333 reacties
  • 1 april 2025

Volgens mij klopt het gewoon want na het aanbieden van je kaart opent er een kluis, en die kun je pas weer sluiten als je de fiets eruit gehaald hebt.

Als je je kaart dan nogmaals aanbiedt zal het apparaat zeggen dat er al een kluis voor je geopend is.

Bij terugkomst zou er dan een lege kluis moeten openen, daar de fiets stevig in duwen en de kluis sluiten.

Zijn er geen kluizen vrij bij inleveren (iemand heeft een fiets van een andere locatie erin gezet), dan zet de fiets die je wilt inleveren buiten de kluis, gooi de sleutel in de blauwe dropbox en neem contact op met de Klantenservice om de huur te beëindigen.

• Auteur
  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties
  • 2 april 2025

@Robert B Het vreemde was juist dat er geen melding was dat er een kluis voor mij open ging, maar een foutmelding dat er een kluisdeur niet correct gesloten was.

Bij het aanbieden van de chipkaart begin je volgens mij normaliter altijd met de vraag “Welkom, wat wil je doen? <fiets huren> <fiets inleveren>” of iets dergelijks, en deze dialoog heb ik nooit gezien. Er stond alleen een melding over een niet afgesloten kluis.

Anyway: eind goed, al goed (voor nu).

Reageer