Pech met OV fiets? Pech voor jouw, NS kan niet helpen... | NS Community

Pech met OV fiets? Pech voor jouw, NS kan niet helpen...

  • 25 September 2017
  • 17 reacties
  • 2863 Bekeken

  • Intercity
  • 73 reacties
Er moest natuurlijk ooit een moment komen dat ik met pech zou staan met de OV-fiets. En jawel gisteren was het dan zo ver. Op 7 KM vanaf station Zoetermeer begeeft mijn achterband het ineens. Ik dacht eerst dat kan bijna niet met anti lek banden (waar de NS fier reclame mee maakt). Bij mijn eerste blik naar de achterband was het meteen duidelijk. Dit was gewoon een groot stukje slecht onderhoud. Het leek wel of dit de eerste band was die er ooit opgezet is. De scheuren stonden erin en dat heeft natuurlijk ervoor gezorgd dat er gaatjes in gekomen zijn.

Oké tot dan kan ik het begrijpen. Het is een ophaalpunt met weinig fietsen en geen ruimte voor herstellingen. Vandaar dat ik ook geen goede controle heb gedaan zoals ik dat bij een groot OV punt wel altijd doe. Ik was al blij dat ik een fiets kon meenemen. Maar het gaat nog komen. In mijn wanhoop toch NS gebeld dat ik met problemen stond. De reacties die ik kreeg viel mijn mond bijna van open...

''Dat is niet zo mooi, u kunt de fiets laten staan... O ja dit kost u wel €50 (Jawel u leest het goed). ''U kunt misschien iemand bellen?'' Ik ben in Zoetermeer op 30km van mijn woonplaats wie zou ik moeten bellen dacht ik. ''Als u de fiets terugbrengt naar het OV-fiets punt kost dit niks, Nog vragen? fijne dag''

Daar stond ik dan. Maar ze zeggen wel eens het geluk is met de domme. Zoetermeer heeft een tram door de stad lopen en gelukkig was een halte op slechts 20 minuten lopen. Dat tegen de ruim 80 die ik anders moest lopen met een fiets die niet meer vooruit te draaien was. 20 minuten sleuren met een OV fiets was al zwaar genoeg. Een mazzeltje dat een fiets meennemen bij HTM gratis was in het weekend waardoor de extra kosten tot €2,00 bespaard bleef.

Wat er nu verder gaat gebeuren? Ik denk helemaal niks maar wou dit verhaal gewoon van mij afschrijven omdat ik het totaal geen goede services vind van NS. Het fietsen is al duurder geworden maar het onderhoud wordt met de maand slechter. Ditmaal was het heftig met een kapotte achterband maar er zijn wel vaker problemen met de fiets. Loszittende zadels die niet vast gedraaid kunnen worden, kapotte voor of achter lampen.

Ik hoop dat dit de boel aan het draaien zet op het hoofdkantoor.

Groet

Kevin!

17 reacties

Bedankt voor je reactie KVV,

Het is natuurlijk absoluut begrijpelijk dat dit behoorlijk balen moet zijn geweest. Als een ophaalservice bij incidenten gratis is, kun je je wellicht voorstellen dat de huidige prijs voor het huren van een OV-fiets onder druk komt te staan. Als ik het gesprek met de medewerker zo lees, krijg ik net als jij niet het idee dat er veel empathie zat in het gesprek. Wellicht had de medewerker er al een lange dag opzitten en natuurlijk kan de persoon niet meer dan de spelregels uitleggen, maar erg begripvol komt het uiteindelijk niet over. Wel goed om te lezen dat je nog enigszins geluk hebt gehad. Hopelijk komt het niet snel weer voor! Inspecteer de fiets altijd zo goed mogelijk om te kijken of alles in orde is. Je verwacht natuurlijk gewoon dat je een goede fiets meekrijgt, maar better safe than sorry!
Reputatie 7
Badge
Oei dat ziet er inderdaad slecht uit. Die banden zijn duidelijk voor lange tijd niet onderhouden geweest.
... standaard formeel antwoord...

We kunnen het informele gedeelte nu wel achterwegen laten. Tijd voor actie en zet er maar vaart achter dat kleine locaties een bezoek kunnen verwachten van een monteur die even alles controleert en slechte fietsen meeneemt voor onderhoud. En nu geen bullshit over dit gebeurt want je ziet toch zelf die band ook? Die scheuren zijn niet van gisteren.

Waarom de tarieven verhogen maar investeren in betere services en onderhoud is er niet bij. En nu voor de tweede keer afgescheept worden met een formeel antwoord is ook niet heel netjes. Een voorbeeld nemen aan je zuiderburen. Die gaan nog netjes om met hun 'klanten'.
Reputatie 2
Ik ben het eens met KVV dat de meeste fietsen erg slecht onderhouden worden.. Maar de ritprijs gaat wel omhoog!

Jullie zouden KVV op zijn minst kunnen compenseren met een gratis rit voor de extra kosten die hij heeft gemaakt.. Dat kost jullie niets en is toch een stukje service!
Als je de ov-fiets pakt, dan kun je aangeven of hij wel of niet degelijk is. Breng je hem terug en geef je hem op als defect, wordt hij voor reparatie aangeboden. Na een dag lenen, kun je dit wederom aangeven.

Een deel waarom dit product zo goedkoop aangeboden kan worden, komt natuurlijk uit voort dat het geautomatiseerd is en vraag-gericht.
Reputatie 7
Badge +4
Het is een workaround, maar wel een werkende:

https://www.anwb.nl/fietsen/fietspas

Verder doe ik niets af van het verhaal.
Dat de NS goedkoop fietsen verhuurt is (ook) om meer mensen de trein in te krijgen en minder fietsen rond het station.
Grote nadeel van het OV is immers de reistijd/afstand van huis naar stations.
Dit geeft te denken:

Pech
Een (mechanisch) defect waardoor u niet meer verder kunt rijden of waardoor
verder rijden niet veilig is. Dit mankement is plotseling ontstaan in Nederland of
België en u kon niet voorzien dat dit zou gebeuren.
...
• Uw voertuig is goed onderhouden en voldoet aan de wettelijke eisen.

Als ik de foto van TS zie, dan is deze fiets niet goed onderhouden en had je een lekke band wel kunnen voorzien. Voor de volgende keer zou je beter een reparatiesetje mee kunnen nemen. Elke fietsband kan lek raken, ook een zgn. 'anti-lekband' al dan niet in nieuwstaat. Een minder voor de hand liggende optie is gewoon doorfietsen, maar zou ik niet aanraden, al kom je er wel mee thuis.
Reputatie 2
Een fiets met zo'n band had hij nooit mogen krijgen.. Het werk van de verhuurders is o.a. om de fietsen te controleren en dat doen ze dus blijkbaar niet voldoende.
@Martin, Leg maar eens uit hoe ik een band plak waar ik zo naar binnen kon kijken vanaf de buitenkant? En de keuze in fietsen was beperkt tot niet beschikbaar.
Reputatie 7
Badge +4
De ov-fiets op de foto is bagger, die had niet verstrekt mogen worden.
@KVV: Ik heb nog even nagevraagd wat de procedure is wat betreft de OV-Fiets ophalen. Het komt er op neer "Rolt de fiets nog, dan zelf terugbrengen". Er werd te veel misbruikt gemaakt van het gratis ophalen. Je mag de fiets wel kosteloos terugbrengen bij een ander OV-Fiets punt als deze dichterbij is. Natuurlijk uitermate vervelend als je een eindje verwijderd bent van een OV-punt. Verder is het zo dat slijtage van banden gebeuren, ook bij anti-lek banden. Dit praat niet goed dat fietsen soms in slechtere conditie dan in eerste instantie lijkt verstrekt worden, maar geeft wel aan dat dit voor kan komen. Zie je dat een fiets niet helemaal in orde is? Help ons dan bij het signaleren hiervan, zodat we de fietsen voor ieders gemak in goede staat kunnen houden! Ik heb je voorbeeld doorgestuurd ter suggestie voor verbetering. Bedankt voor het aankaarten 🙂.
@Martin, Leg maar eens uit hoe ik een band plak waar ik zo naar binnen kon kijken vanaf de buitenkant? En de keuze in fietsen was beperkt tot niet beschikbaar.

Het kwam misschien anders over, maar ik doelde alleen op het feit dat je met een de ANWB fietspas misschien niet geholpen zou worden gezien de voorwaarden die ik quote.

Sowieso vind ik dat als je geen ANWB fietspas o.i.d. hebt je eigenlijk altijd een reparatiesetje bij je zou moeten hebben. De NS voorwaarden staat niet dat de NS komt opdraven bij pech, maar dat je simpele reparaties aan banden en verlichting zelf kunt (laten) uitvoeren. Verder is er een gezamenlijke verantwoordelijkheid; NS dient een degelijke fiets aan te bieden en de klant dient eventuele gebreken gelijk te melden. Volgens mij zijn beiden niet gebeurd. Meenemen op eigen risico dus. Wat had je gedaan als b.v. het stuur kapot was? Toch meenemen met de kans op een val?


Artikel 11: Verplichtingen van NS OV-fiets
NS OV-fiets draagt zorg voor het navolgende:
a. De Contracthouder krijgt een OV-fiets uitgeleverd die zich in een goede en rijveilige staat bevindt, voldoet aan de wettelijke eisen en is voorzien van de noodzakelijke middelen voor de Contracthouder om de fiets te beschermen tegen diefstal.

Artikel 12: Verplichtingen van de Contracthouder
De Contracthouder is verplicht tot het navolgende:
1. De Contracthouder onderwerpt de OV-fiets voor gebruik aan een visuele controle en dient direct waarneembare gebreken te melden bij NS OV-fiets, ...
Reputatie 7
Badge +3
[quote=Martin7182]




Artikel 11: Verplichtingen van NS OV-fiets
NS OV-fiets draagt zorg voor het navolgende:
a. De Contracthouder krijgt een OV-fiets uitgeleverd die zich in een goede en rijveilige staat bevindt, voldoet aan de wettelijke eisen en is voorzien van de noodzakelijke middelen voor de Contracthouder om de fiets te beschermen tegen diefstal.

.


De laatste jaren steeds OV-fietsen aangeboden gekregen die onveilig waren en/of aan de wettelijke eisen voldeden. 9 van 10 keren werkte de verlichting niet. Laatste keer kreeg een fiets met loshangende standaard. Verhuurder was in 1e instantie verbaasd dat ik andere fiets wilde, want standaard kon toch ingeklapt? Maar als hij er bijna afvalt....
Reputatie 2
In Tilburg heb een keer een rotfiets gehad en die wilde ik ruilen, maar volgens de verhuurder was er niks mis mee dus moest ik het er maar meedoen.. Pas na contact met de NS heb ik een andere fiets gekregen.. Heeft mij ontzettend veel tijd en ellende kost.. Dus Martin7182, makkelijker gezegd dan gedaan..
Badge +3
Wellicht een idee om CP&A in te zetten om fietsen te 'rouleren' tussen bemande (met werkplaats) en onbemande stallingen in de buurt?

Zo zijn in bijv. Woerden en Eindhoven alle fietsen altijd in tiptop conditie. Ruil die eens in de zoveel tijd om en laat de opgehaalde fietsen repareren door de bemande stallingen!
Na een lange dag is dat zeer vervelend zeker als je 's avonds nog je vaste activiteiten wilt doen !
Zelf heb ik mij er totaal bij neergelegd. Als het gebeurt dan gebeurt het en probeer ik het zo goed mogelijk op te vangen. Meermalen van dit soort situaties meegemaakt. Ook als de treinen plotseling niet meer gaan rijden. Ik ben blij dat deze vervoersmiddelen er zijn en maak er handig gebruik van.
Die paar keer pech in mijn leven. Voor wat dit soort pech betreft valt het bij mij in het niets.
Het is op dat moment balen maar het is zoals het is.

Reageer