Skip to main content

E-ticket waardeloos product


Toon eerste bericht

121 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3773 reacties
  • 22 november 2024

Ik heb onderstaande verzonden naar de ACM Consuwijzer

 

De NS verkoopt op haar website en in de App kaartjes voor de trein. De NS noemt op de pagina een aantal voordelen bij het kopen vooraf van een kaartje.

- € 1,00 voordeliger dan bij aankoop uit de automaat.
- Direct in de stad zonder parkeerkosten???

Het belangrijkste nadeel van het e-ticket wordt door NS echter verstopt in de Algemene Voorwaarden. Daar staat nl in dat i.t.t. een kaartje uit de automaat bij het niet gebruiken van het e-ticket (om welke reden dan ook!!) geen restitutie plaatsvind.

Op de NS community zijn hier meerdere topics over NS reageert mondjesmaat, heeft in het verleden deze waarschuwing ook wel geplaatst, maar heeft deze inmiddels weer verwijderd.

Bedrijf laadt hiermee de verdenking op zich dat het verdient aan het bewust niet goed informeren van de klanten. 

Ik zou graag zien dat het bedrijf verplicht wordt om ook de nadelen van het product voor de klanten duidelijk te maken en niet te verstoppen in de Algemene Voorwaarden.
 


Rory NS
Moderator
  • Moderator
  • 480 reacties
  • 23 november 2024

Vanuit NS heb ik jammer genoeg geen duidelijk antwoord kunnen krijgen over waarom de bestelpagina zo is ingericht. Wel staat op deze pagina onder ‘Veelgestelde vragen’ aangegeven hoe het werkt. Daarnaast wordt in het bestelproces twee keer verwezen naar onze voorwaarden. Ik zal je wens in ieder geval nogmaals onder de aandacht brengen.


  • Koploper****
  • 20359 reacties
  • 23 november 2024
Henkpeetersen schreef:

Ik zou graag zien dat het bedrijf verplicht wordt om ook de nadelen van het product voor de klanten duidelijk te maken en niet te verstoppen in de Algemene Voorwaarden.

Een ander goed alternatief is natuurlijk het afschaffen van etickets. Nu je met een bankpas kunt betalen hebben ze sowieso nauwelijks zin meer. De dan resterende kaartjes kun je wel via de automaat verkopen.

Het voordeel hiervan is ook dat de IT-kosten bij NS omlaag kunnen.


Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4181 reacties
  • 23 november 2024

Waarom zou je nog vermoeien en frustreren met E-tickets, als er een prima alternatief is? Benieuwd waarom NS ze gewoon niet afschaft.  

Voorkomt een hoop gedoe en irritatie, en veel vragen en negatieve NS-beeldvorming, ook al staat het allemaal in de voorwaarden.... maar je weet als bedrijf toch wel hoe dat gaat....


Momo
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 16572 reacties
  • 23 november 2024
Rene74 schreef:

Waarom zou je nog vermoeien en frustreren met E-tickets, als er een prima alternatief is? Benieuwd waarom NS ze gewoon niet afschaft.  

NS schaft ze zeker niet af. In het bericht over de nieuwe tarieven staat zelfs dit:

Reizigers maken steeds meer gebruik van digitale treinkaartjes, bijvoorbeeld via de NS-app. Om reizigers te helpen gemakkelijk online een treinkaartje te kopen, plaatst NS het komende jaar QR-codes bij kaartautomaten en verkoopbalies. Met deze QR-Code kunnen reizigers ter plekke gemakkelijk, zonder toeslag, online hun ticket kopen.  

 

Met ter plekke kopen voor een reis die je dan direct gaat maken zal je dan in ieder geval niet hebben dat iemand dagen of weken van tevoren een ticket koopt en vervolgens onverhoopt niet gaat of dat iemand een ticket wilde kopen voor de volgende dag maar verkeerd besteld en een ticket voor dezelfde dag koopt.


MoDe
Forum|alt.badge.img+3
  • Super user
  • 13552 reacties
  • 23 november 2024

Afschaffen van e-tickets betekent ook dat er geen vroegboek/prijsvoordeel-tickets meer gekocht kunnen worden.

Beter is om ook duidelijk op de website te vermelden dat na betaling restitutie en wijzigen niet mogelijk is.


Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3773 reacties
  • 23 november 2024
Momo schreef:
Rene74 schreef:

Waarom zou je nog vermoeien en frustreren met E-tickets, als er een prima alternatief is? Benieuwd waarom NS ze gewoon niet afschaft.  

NS schaft ze zeker niet af. In het bericht over de nieuwe tarieven staat zelfs dit:

Reizigers maken steeds meer gebruik van digitale treinkaartjes, bijvoorbeeld via de NS-app. Om reizigers te helpen gemakkelijk online een treinkaartje te kopen, plaatst NS het komende jaar QR-codes bij kaartautomaten en verkoopbalies. Met deze QR-Code kunnen reizigers ter plekke gemakkelijk, zonder toeslag, online hun ticket kopen.  

 

Met ter plekke kopen voor een reis die je dan direct gaat maken zal je dan in ieder geval niet hebben dat iemand dagen of weken van tevoren een ticket koopt en vervolgens onverhoopt niet gaat of dat iemand een ticket wilde kopen voor de volgende dag maar verkeerd besteld en een ticket voor dezelfde dag koopt.

Ik zie eerlijk gezegd niet dat veel mensen dit gehannes met een QR code gaan doen (is natuurlijk ook weer een smartphone voor nodig) NS struikelt ook doorlopend met ICT dus nee ik zie dat niet zitten. Dit soort reizigers wil gewoon graag van te voren alles regelen. Ik vind de reactie van Rory helaas weer zwaar teleurstellend. Doet mij toch echt vermoeden dat dit gewoon een verdienmodel is voor NS. Het moet gewoon duidelijk worden aangegeven. Verwijzen naar een andere pagina is natuurlijk sowieso uit den boze. Los van de eventuele reactie vanuit de ACM vind ik het eigenlijk beschamend dat NS op deze manier blijkbaar geld wil verdienen. Zou een bedrijf met een publieke functie niet moeten willen. 


Vareo
Forum|alt.badge.img
  • Koploper*
  • 4107 reacties
  • 23 november 2024

Ik ben wel benieuwd hoeveel NS overhoudt aan plaatsbewijzen die niet gebruikt worden?


  • Koploper****
  • 20359 reacties
  • 23 november 2024
Vareo schreef:

Ik ben wel benieuwd hoeveel NS overhoudt aan plaatsbewijzen die niet gebruikt worden?

Volledig erwaarloosbaar. Sowieso is het gebruik van etickets maar een kleine niche.


Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3773 reacties
  • 23 november 2024
Tamzin schreef:
Vareo schreef:

Ik ben wel benieuwd hoeveel NS overhoudt aan plaatsbewijzen die niet gebruikt worden?

Volledig erwaarloosbaar. Sowieso is het gebruik van etickets maar een kleine niche.

Als het volledig verwaarloosbaar is, waarom heeft er dan al 3 jaar zo'n moeite mee om de reizigers eerlijk in te lichten over de na- en voordelen?


  • Koploper****
  • 20359 reacties
  • 23 november 2024
MoDe schreef:

Afschaffen van e-tickets betekent ook dat er geen vroegboek/prijsvoordeel-tickets meer gekocht kunnen worden.

Er worden er nog geen 1000 per dag verkocht op meer dan een miljoen reizigers in totaal. Driekwart van die 1000 zouden volgens NS ook met de trein gegaan zijn zonder vroegboekkorting. Resteren dus nog 250 reizigers, kun je ook gezien de IT-kosten dus gewoon mee stoppen want dit is commercieel gehobby.

OV is een massavervoersmiddel, dan moet je je niet verliezen in allerlei minimale, commerciële niches.


Forum|alt.badge.img
  • Koploper**
  • 4181 reacties
  • 23 november 2024

 

Momo schreef:

NS schaft ze zeker niet af. In het bericht over de nieuwe tarieven staat zelfs dit:

Reizigers maken steeds meer gebruik van digitale treinkaartjes, bijvoorbeeld via de NS-app. Om reizigers te helpen gemakkelijk online een treinkaartje te kopen, plaatst NS het komende jaar QR-codes bij kaartautomaten en verkoopbalies. Met deze QR-Code kunnen reizigers ter plekke gemakkelijk, zonder toeslag, online hun ticket kopen.  

 

NS lijkt het steeds ingewikkelder te maken met online speeltjes. Nu straks dus weer met QR-codes op automaten voor die paar reizigers op het dagelijks totaal, die er gebruik van zullen maken? Heeft NS geld teveel? Dat geld kan toch wel beter besteed worden lijkt me zo…..

Gebruik een OV-chipkaart, een kaartje uit de automaat of OV-pay. Houd het overzichtelijk en simpel.

 


  • Koploper****
  • 20359 reacties
  • 23 november 2024
Henkpeetersen schreef:
Tamzin schreef:
Vareo schreef:

Ik ben wel benieuwd hoeveel NS overhoudt aan plaatsbewijzen die niet gebruikt worden?

Volledig erwaarloosbaar. Sowieso is het gebruik van etickets maar een kleine niche.

Als het volledig verwaarloosbaar is, waarom heeft er dan al 3 jaar zo'n moeite mee om de reizigers eerlijk in te lichten over de na- en voordelen?

Geen prioriteit, NS heeft zoveel andere, grotere IT-problenen.


  • Koploper****
  • 20359 reacties
  • 23 november 2024
Rene74 schreef:

 

Momo schreef:

NS schaft ze zeker niet af. In het bericht over de nieuwe tarieven staat zelfs dit:

Reizigers maken steeds meer gebruik van digitale treinkaartjes, bijvoorbeeld via de NS-app. Om reizigers te helpen gemakkelijk online een treinkaartje te kopen, plaatst NS het komende jaar QR-codes bij kaartautomaten en verkoopbalies. Met deze QR-Code kunnen reizigers ter plekke gemakkelijk, zonder toeslag, online hun ticket kopen.  

 

NS lijkt het steeds ingewikkelder te maken met online speeltjes. Nu straks dus weer met QR-codes op automaten voor die paar reizigers op het dagelijks totaal, die er gebruik van zullen maken? Heeft NS geld teveel? Dat geld kan toch wel beter besteed worden lijkt me zo…..

Gebruik een OV-chipkaart, een kaartje uit de automaat of OV-pay. Houd het overzichtelijk en simpel.

Het is allemaal peperduur technisch/commercieel gehobby van het meest nutteloze soort . En Koolmees c.s. staan er bij en kijken er naar.


Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3773 reacties
  • 23 november 2024
Tamzin schreef:
Rene74 schreef:

 

Momo schreef:

NS schaft ze zeker niet af. In het bericht over de nieuwe tarieven staat zelfs dit:

Reizigers maken steeds meer gebruik van digitale treinkaartjes, bijvoorbeeld via de NS-app. Om reizigers te helpen gemakkelijk online een treinkaartje te kopen, plaatst NS het komende jaar QR-codes bij kaartautomaten en verkoopbalies. Met deze QR-Code kunnen reizigers ter plekke gemakkelijk, zonder toeslag, online hun ticket kopen.  

 

NS lijkt het steeds ingewikkelder te maken met online speeltjes. Nu straks dus weer met QR-codes op automaten voor die paar reizigers op het dagelijks totaal, die er gebruik van zullen maken? Heeft NS geld teveel? Dat geld kan toch wel beter besteed worden lijkt me zo…..

Gebruik een OV-chipkaart, een kaartje uit de automaat of OV-pay. Houd het overzichtelijk en simpel.

Het is allemaal peperduur technisch/commercieel gehobby van het meest nutteloze soort . En Koolmees c.s. staan er bij en kijken er naar.

De directie van NS is inderdaad volledig onzichtbaar.


Voilà zeg. Het is ze gelukt ! Hoe moeilijk kon het zijn ? VOL op de betaalpagina.

 

Ownee... verkeerde club. Zonder Koolmees.


Forum|alt.badge.img+1
  • Koploper***
  • 3773 reacties
  • 23 november 2024

@Ferdinand Delasoie NS doet niet aan simpel, maar goed dat hoef ik jou niet meer uit te leggen.


Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30128 reacties
  • 23 november 2024

Weet niet of het al verbeterd is, maar met een QR-code op een automaat zal het bestelproces toch echt gestroomlijnd moeten worden, zodat men niet op een e-mail hoeft te wachten om een ticket in de app te importeren.

Op de Engelse versie van de site ging dit wel goed, dan krijg je na betaling meteen je persoonlijke pagina (en de e-mail volgt later dan wel, mocht het om een ticket voor een later tijdstip gaan of als je het wilt printen).

Restitutie was voorheen prima mogelijk zolang je niet op importeren of downloaden (om uit te printen) had geklikt. Dat was in ieder geval al iets, want over het (jaren geleden beloofde) ongeldig kunnen maken of (eventueel tegen betaling) omboeken van een e-ticket dat je al in bezit had hebben we nooit meer iets vernomen.


Robert B schreef:

Weet niet of het al verbeterd is, maar met een QR-code op een automaat zal het bestelproces toch echt gestroomlijnd moeten worden, zodat men niet op een e-mail hoeft te wachten om een ticket in de app te importeren.

 

Het is zeker dat oplichters een gestroomlijnd bestel- en betaalproces via een QR-code op/bij een automaat kunnen ontwerpen.

Controleer bij het gebruik van een QR-code altijd heel goed met wie je contact maakt. 

Algemene reclame voor de NS App en de NS website kan ook zonder QR-code.

NS zou eenmalige QR-codes met specifieke ticket-bestel-informatie kunnen genereren op het aanraakscherm van de automaat.

En dan bestelling, betaling en levering via de mobiel.

 


Robert B
Forum|alt.badge.img+3
  • 30128 reacties
  • 24 november 2024
Pieter van Ieperen schreef:

Het is zeker dat oplichters een gestroomlijnd bestel- en betaalproces via een QR-code op/bij een automaat kunnen ontwerpen.

Controleer bij het gebruik van een QR-code altijd heel goed met wie je contact maakt

Klopt helemaal! En een QR-code op een automaat voegt niets toe want je hebt dan toch de NS app al.

Hooguit wordt voor het bestellen van een e-ticket je vertrekstation dan alvast op het betreffende station gezet (wat ook wel lukt als je ‘huidige locatie’ aantikt in de reisplanner op je telefoon) ❓

ns.nl/kaartjes werkt net zo goed (als er geen storing is…)


  • 385 reacties
  • 24 november 2024

Het kan wel in de voorwaarden staan,maar in de huidige tijd xijn de voorwaarden van het NS tocket achterhaald en arrogant.

Reizigers keren zich terecht steeds meer tegen NS en halen allerlei 'grijze' trucs uit om goedkoper te kunnen reizen.


Reageer